Kompletnie pijany kierowca roztrzaskał betonowy płot!

Alkohol za kierownicą to prosty przepis na wypadek. Dodajmy do tego jeszcze prędkość, a nieszczęście jest właściwie pewne.

Do opisywanego zdarzenia doszło w miejscowości Ulim koło Gorzowa. Na nagraniu z monitoringu widać, jak samochód dosłownie zmiata ogrodzenie z betonowymi elementami. To wystarczyło, żeby go zatrzymać, ale odłamki uszkodziły elewację budynku.

Pijany uszkodził swoje auto na oczach policji

Jak się później okazało, siedzący za kierownicą Opla 38-latek miał 2,5 promila alkoholu w organizmie, a także sądowy zakaz prowadzenia pojazdów. W wyniku wypadku został ranny, podobnie jak trójka jego pasażerów.

Najnowsze

11 samochodów przyszłości od Peugeota – całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Od wielu lat samochody koncepcyjne Peugeot mają realistyczne wymiary konstrukcji oraz kół i są wyposażone w szereg elementów łatwych do wdrożenia w modelach seryjnych. Pierwszy projekt samochodu przyszłości powstał już w 1984 roku. Sprawdźcie, czy widzieliście wszystkie pomysły francuskiego producenta!

Pierwszy projekt o cechach samochodu koncepcyjnego powstał w 1984 roku – był to Peugeot Quasar, który pokazał poziom umiejętności technologicznych marki. Konstruktorzy i styliści dostali wolną rękę i mogli stworzyć przedmiot swoich marzeń, wolny od ograniczeń seryjnej produkcji. Kształt nadwozia, stworzony na bazie szkicu Erica Bertheta, był dziełem Gérarda Weltera, ówczesnego stylisty Peugeot.

Futurystyczne jak na tamte czasy wnętrze zaprojektował Paul Bracq. Zawieszenie powstało na bazie zawieszenia legendarnego Peugeot 205 Turbo 16. Podobnie jak silnik, którego moc została zwiększona do 600 KM. Kolejne samochody koncepcyjne miały zawsze związek ze światem sportów samochodowych, tak bliskim Gérardowi Welterowi. Peugeot Proxima, zaprezentowany między innymi na „Goodwood Festival of Speed”, był napędzany silnikiem V6 biturbo o mocy 680 KM.

Każdy samochód koncepcyjny jest prawdziwym „laboratorium pomysłów”. Innowacyjne rozwiązania zastosowane w niektórych modelach znacznie wyprzedzały swoją epokę. Mimo że nie były projektowane z myślą o wielkoseryjnej produkcji, wiele występujących w nich elementów zostało wykorzystanych w modelach z gamy marki przeznaczonych do sprzedaży. Oto kilka najciekawszych przykładów:

Touareq – stworzony w 1996 roku mały samochód koncepcyjny typu Buggy był napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatorów pozwalających na 4 godziny jazdy. Mały silnik spalinowy pozwalał zwiększyć jego zasięg, pełniąc rolę agregatu prądotwórczego – tak narodził się „range extender”!

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Moonster i 4002 – te dwa projekty nie były produktem wyobraźni stylistów marki, ale bardzo uzdolnionych internautów! Nowatorski i prekursorski Peugeot był pierwszym producentem samochodów, który w latach 2000 i 2002 rozpisał dwa międzynarodowe konkursy stylistyczne. Nagrodą dla zwycięzcy była realizacja jego projektu w skali 1:1 i prezentacja modelu na firmowym stoisku podczas międzynarodowych salonów samochodowych. Gilles Vidal, do niedawna dyrektor ds. stylu Peugeot, organizował od 2018 roku tzw. „Summer class” marki Peugeot. Przez miesiąc 12 studentów wydziałów wzornictwa uczyło się pod opieką specjalistów w Automotive Design Network („ADN”) w Vélizy Villacoublay. Zanurzeni bez reszty w świecie designu, ci młodzi, kreatywni ludzie mogli zrealizować 4 projekty pod okiem profesjonalnych stylistów.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Sesame – wysoko zawieszona konstrukcja i elektrycznie otwierane, przesuwne drzwi dające niezrównanie łatwy dostęp do wnętrza to zwiastun PEUGEOT 1007!

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

EX1 ‒ w dwusetną rocznicę marki, w 100% elektryczny EX1 bije trzy światowe rekordy przyspieszania i zalicza trzy nowe rekordy na legendarnym torze wyścigowym Montlhéry. Tym samym, na którym w 1965 roku Peugeot 404 Diesel pobił kilka rekordów przyspieszenia oraz w jeździe długodystansowej.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

SR1 ‒ to nowy trend w stylistyce marki, który stanowi inspirację przy projektowaniu boków nadwozia Peugeot 208 pierwszej generacji, a zarazem pierwszy samochód koncepcyjny wyposażony w Peugeot i-Cockpit®.

Onyx ‒ nadwozie będące połączeniem karbonowych elementów i płatów czystej miedzi celowo pozostawionych w stanie surowym i wnętrze wykończone innowacyjnym, ekologicznym tworzywem „Newspaper Wood”. Jest ono otrzymywane ze sprasowanych ze sobą arkuszy starych gazet. Onyx jest napędzany silnikiem V8 HDi Hybrid4 o mocy 600 KM (z dodatkowym boosterem elektrycznym o mocy 80 KM), produkowanym przez Peugeot Sport i przeznaczonym do napędzania modelu 908. 

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Exalt ‒ jego sylwetka i deska rozdzielcza służyły za wzór przy projektowaniu nowego Peugeot 508, sedana o dynamicznych kształtach. Drewniane wykończenie bagażnika zostało przejęte przez limitowaną wersję First Edition modelu Peugeot 508 SW. Obicia siedzeń z melanżowej tkaniny w cienkie paski były inspiracją przy projektowaniu tapicerki najnowszego Peugeot 3008.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Quartz ‒ deska rozdzielcza tego samochodu koncepcyjnego trafiła do wnętrza nowego Peugeot 3008, a holograficzny zespół zegarów jest obecnie montowany w standardzie w nowym Peugeot 208, podobnie jak osłona chłodnicy z elementami ozdobnymi w układzie szachownicy.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Fractal – aż 80% jego części zostało wykonanych na drukarkach 3D, a unikatowe brzmienie systemu audio z głośnikami w układzie 9.1.2 uzyskano we współpracy z firmą Focal.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Instinct – aerodynamika i nadwozie typu „shooting brake” było zapowiedzią nowego Peugeot 508 SW. W tym projekcie wykorzystano również systemy zaprojektowane we współpracy z firmą Samsung. Model Instinct, po raz pierwszy w historii Peugeot, nie był prezentowany podczas międzynarodowego salonu samochodowego, lecz na targach telekomunikacyjnych Mobile World Congress w Barcelonie.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

e-Legend Concept – producent zaprezentował model na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2018 roku, by raz jeszcze pokazać, że jazda autonomiczna nie musi oznaczać monotonii, nuda nigdy nie będzie częścią DNA marki, a transformacja energetyczna nie wykreśli 120 lat historii motoryzacji.

To futurystyczny, a jednocześnie realistyczny samochód o rozsądnych gabarytach perfekcyjnie wyrażający elegancję zakodowaną w genach marki Peugeot. Ten model koncepcyjny umożliwił unowocześnienie strategicznej i medialnej wizji marki. Został wykorzystany w filmie reklamowym, emitowanym w godzinach największej oglądalności w ogólnokrajowych kanałach telewizyjnych. Wziął również udział w prestiżowym konkursie elegancji w Villa d’Este. Działania te zapewniły odpowiedni rozgłos.

11 samochodów przyszłości od Peugeota - całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy. Znacie wszystkie?

Najnowsze

Coraz więcej kierowców wybiera pojazdy z automatyczną skrzynią biegów

Według nowych danych sprzedaży Forda, coraz więcej europejskich kierowców wybiera pojazdy z automatycznymi skrzyniami biegów. Ford oferuje automatyczne skrzynie biegów od prawie 70 lat. Ale dzisiejsza przekładnia odeszła daleko od Ford-O-Matic, która miała tylko trzy przełożenia do przodu.

Tylko w ciągu ostatnich trzech lat liczba sprzedawanych przez Forda samochodów osobowych i dostawczych z automatyczną skrzynią biegów wzrosła ponad trzykrotnie z 10,4 procent w 2017 r. Do 31,3 procent w pierwszym miesiącu 2020 r.

Współczesne automatyczne skrzynie biegów oferują wiele korzyści, m.in. zmniejszają hałas w kabinie, łagodzą też objawy choroby lokomocyjnej. Są bogatsze o rozwiązania, które pozwalają kierowcom podczas korzystania z adaptacyjnego tempomatu zatrzymać pojazd w gęstym ruchu miejskim, a następnie automatycznie ruszyć z miejsca lub zaparkować bez udziału kierowcy za naciśnięciem przycisku.

Podobnie ma się sytuacja w grupie samochodów dostawczych Forda, gdzie aż 31 procent sprzedanych w styczniu egzemplarzy miało automatyczne skrzynie biegów, podczas gdy w 2017 roku było to 13,4 procent.

W tym samym miesiącu wśród klientów kupujących Transita 19 procent wybrało wersje wyposażone w automatyczne przekładnie, analogicznie, w roku 2017 było to tylko 4,7 procent klientów.

Automatyczne skrzynie biegów wskazują kierunek, w jakim zmierza motoryzacja stawiająca na pojazdy elektryczne, nie wymagające od kierowców zmiany biegów oraz na pojazdy autonomiczne.

W nowym, w pełni elektrycznym Mustangu Mach-E kierowca może przyspieszać i zwalniać za pomocą jednego pedału, ponieważ układ regeneracyjnego odzysku energii powoduje wystarczające spowolnienie, aby po zdjęciu nogi z pedału gazu musiał być używany pedał hamulca.

Najnowsze

GreenWay Polska udostępnia już ponad 200 stacji ładowania i 10 magazynów energii

Dwusetna stacja została uruchomiona w galerii handlowej Elektrownia Powiśle w Warszawie. W lipcu firma zainstalowała w Polsce także dziesiąty magazyn energii znajdujący się przy stacji ładowania.

Mimo pandemii COVID-19 rynek elektromobilności w Polsce cały czas się rozwija. Odzwierciedla to między innymi ilość zarejestrowanych samochodów – w pierwszym półroczu 2020 r. ich liczba zwiększyła się o 3 275 sztuk, to jest o 65% więcej niż w porównywalnym okresie w roku 2019. Rozwija się również infrastruktura ładowania elektryków – na koniec czerwca 2020 r. liczba stacji ładowania w Polsce wyniosła 1.194, z czego 390 to stacje szybkiego ładowania. W lipcu ich wolumen wzrósł, między innymi przez oddane do użytku nowe stacje największej sieci w Europie Środkowej – firmy GreenWay. 

GreenWay Polska jest częścią międzynarodowego holdingu działającego w Polsce i Słowacji. Łącznie w obu krajach do dyspozycji kierowców jest ponad 300 stacji ładowania: 200 w Polsce oraz 110 na Słowacji. Dwusetna ładowarka w Polsce została zainstalowana w Elektrowni Powiśle – centrum handlowym w Warszawie przy ulicy Zajęczej. W tym miejscu kierowcy mają do dyspozycji łącznie 16 stacji ładowania.  

Rozbudowa GreenWay Polska to nie tylko nowe ładowarki. W lipcu firma uruchomiła cztery kolejne magazyny energii połączone ze stacjami ładowania o dużej mocy, a jej łączna liczba wzrosła do dziewięciu. Obecnie łączna ich liczba w sieci GreenWay w Polsce wynosi dziesięć sztuk. Dodatkowo zainstalowany został jeden magazyn, który czeka na uruchomienie stacji ultraszybkiego ładowania. Każdy dysponuje pojemnością 90 kWh oraz mocą 60 kW.  

Magazyn energii, zwany WattBoosterem, zapewnia maksymalną moc stacji, również przy ograniczonej mocy przyłącza energetycznego. Pozwala to na zapewnienie krótkiego czasu ładowania nawet w sytuacji, gdy moc stacji ograniczona jest przez spółkę do 40 kW, co wynika z wysokich opłat dystrybucyjnych. Przy przyłączeniu stacji do sieci z mocą 40 kW pozwala to na ładowania samochodów elektrycznych z łączną mocą dochodzącą do 100 kW. 

GreenWay Polska udostępnia już ponad 200 stacji ładowania i 10 magazynów energii

Pierwszy magazyn energii w Polsce, zainstalowany był na początku 2019 roku w Galerii Metropolia w Gdańsku. Energia w tym Wattboosterze magazynowana jest w zużytych bateriach z aut elektrycznych, które w ten sposób otrzymują drugie życie. W pozostałych magazynach zainstalowano nowe baterie. Stacje ładowania wykorzystujące magazyny energii i tym samym dysponujące zwiększoną mocą ładowania działają obecnie w następujących lokalizacjach (w nawiasach podane są moce ładowarek): 

  • Galeria Metropolia, Gdańsk (80 kW) 
  • Port Kopytkowo przy autostradzie A1 (100 kW) 
  • Chata Góralska, Ciechocinek (100 kW) 
  • Porto Fino, Lućmierz (100 kW) 
  • Stacja Paliw Posiłek, Krapkowice (100 kW) 
  • Shopin, Łódź (100 kW) 
  • Stacja paliw Bp, Przyłęk (100 kW) 
  • Stacja Paliw Gramax, Mława (100 kW) 
  • Stacje Orlen, Brzeg (100 kW) 

W najbliższym czasie zostanie także uruchomiona ultraszybka ładowarka wyposażona w magazyn energii na stacji paliw BP w Strzelcach Opolskich, gdzie maksymalna moc ładowania wyniesie aż 200 kW. Dodatkowo GreenWay dysponuje jeszcze trzema magazynami energii na Słowacji. Pierwszy z nich powstał w Bratysławie na początku 2018 roku. 

Magazyny energii zarówno w Polsce, jak i w Słowacji powstały dzięki wsparciu Komisji Europejskiej. Projekt, który jest wspierany przez instrument Unii Europejskiej „Łącząc Europę” przyczynia się w znacznym stopniu do dalszej rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Poza magazynami energii budowa samych stacji ładowania wspierana jest także przez EIB. 

Najnowsze

Najgorsza inwestycja w życiu? Wylicytuj sobie prawo do zezłomowania 32 gruchotów!

Urząd Miasta w Białymstoku postanowił pozbyć się problemu, jakim są zarekwirowane samochody, zalegające na parkingu. Szuka więc chętnego, który wywiezie je na złom i jeszcze zapłaci za ten zaszczyt ponad 7 tysięcy złotych!

Jak zapewne wiecie, jeśli ktoś porzuci swój samochód, może on zostać odholowany przez władze, a następnie właściciel wzywany jest przez pół roku do odebrania swojej własności i zadbania o nią. W przypadku braku odzewu, pojazd przechodzi na własność gminy. W ten oto sposób miasto Białystok stało się mimowolnym właścicielem 32 samochodów.

Jechał złomem na złom, ale trafił na inspekcję złą

O sprawie poinformował Kurier Poranny, na którego stronie znajduje się bardzo obszerna galeria, pokazująca z jakimi perełkami mamy do czynienia. Wybierać jest w czym – jest tu BMW E36 oraz E39 (z doklejonym znaczkiem M!), wiśniowa Daewoo Nexia sedan, czerwony Ford Escort Ghia, różne generacje Hondy Civic, Audi 80, mała kolekcja Lanosów, Fiata Marea (kto jeszcze pamięta ten model?), Skody Fabie, Felicie i wiele innych.

Wszystkie samochody wycenione są podobnie – zwykle kosztują 400 lub 500 zł. Czyżby była to okazja? Na kupienie auta za grosze, które jeszcze chwilę pojeździ, albo przynajmniej przyda się na części? Nic z tego – Urząd Miasta Białegostoku nie robi w detalu i domaga się zakupienia całej kolekcji hurtem. Nic dziwnego, że pierwszy przetarg, w którym cena wywoławcza wynosiła 14 653,40 zł zakończył się fiaskiem, ponieważ nie zgłosił się żaden chętny. Teraz obniżono oczekiwania do 7326,70 zł, ale coś nam mówi, że ponownie zainteresowanie będzie zerowe.

BMW po dachowaniu – jak powstaje bezwypadkowe auto?

Skąd taka pewność? Otóż Urząd Miasta Białegostoku nie sprzedaje tak naprawdę 32 samochodów. Szczęśliwy nabywca otrzymuje jedynie prawo do natychmiastowego wywiezienia ich z parkingu i zezłomowania. Zaświadczenie o tym, że pojazdy trafiły do stacji demontażu, trzeba dostarczyć w ciągu najdalej dwóch miesięcy.

Teraz pomyślmy o tym przez chwilę. Urząd Miasta sam nie złomował tych pojazdów, kiedy przechodziły one na jego własność. Nie sprzedawał ich też pojedynczo, kiedy stan rozkładu nie był tak zaawansowany, jak obecnie. Zamiast tego woli składować je na opłacanym przez podatników placu, a teraz szuka kogoś, kto wywiezie je za niego i zapłaci za taką przyjemność. Stacje demontażu pojazdów płacą co prawda za dostarczenie im samochodu, ale według cen jakie można znaleźć w internecie, otrzymamy może 300 zł od sztuki. Nawet jeśli stacja wyśle za darmo własną lawetę, to i tak dopłacimy do tego interesu. Świetny pomysł na inwestycję.

Najnowsze