Škoda Popular: poskramiacz śniegu z 1934 roku

Jak radzono sobie osiemdziesiąt lat temu z dużym śniegiem i trudnym zimowymi warunkami? Skoda stworzyła model Popular.

W 1936 roku, wobec osiąganych wyników sprzedaży w kraju i na ponad pięćdziesięciu rynkach eksportowych całego świata, marka z Mladá Boleslav była już największym producentem samochodów w całej Czechosłowacji. Kluczem do jej sukcesu były modele Popular i Rapid – samochody, które charakteryzowały już wtedy przemyślane rozwiązania, wysoki poziom niezawodności oraz przystępne koszty zakupu i eksploatacji. Za korzystnym stosunkiem ceny do jakości przemawiały także bardzo dobre właściwości jezdne, zapewnione przez niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół, lekką, a wytrzymałą centralną ramę rurową oraz zwiększoną przestrzeń na nogi kierowcy i pasażera, powstałą w wyniku przeniesienia skrzyni biegów przed tylną oś.
 
Pierwsza seria modelu Popular, nie wyposażona jeszcze w dyferencjał, równomiernie napędzała obydwa tylne koła, zachowując niemniej dobry poziom przyczepności na mokrej trawie, błocie i luźnej nawierzchni.

W roku 1934 załoga czterech takich samochodów Škody podjęła się wielkiego wyzwania ekspedycji z Pragi do Kalkuty przez Turcję, Iran i Afganistan. W następnym roku Břetislav J. Procházka po raz kolejny dowiódł zdolności modelu, wjeżdżając nim na sam szczyt Śnieżki.

W lutym 1935 roku konstruktorzy z Mladá Boleslav wybrali się do ośrodka narciarskiego w Szpindlerowym Młynie, by sprawdzić specjalnie przygotowany egzemplarz modelu Popular, który miałby pomóc w dostawach zapasów do górskich chat w okresie zimowym.

Rozwiązaniem zainteresowały się także policja i straż graniczna, które do tej pory przy patrolowaniu musiały polegać na nartach lub zaprzęgach konnych.

Przednie koła skrętne eksperymentalnego egzemplarza modelu Popular wyposażono w metalowe narty, natomiast tylne, napędowe, uzbrojono w łańcuchy. Testy dowiodły, że narty powinny być przyspawane, a nie przynitowane, powinny być około dwa centymetry węższe od kół przedniej osi, a same ślizgi lepiej wykonać z lakierowanego drewna jesionu, co zapobiegałoby przyklejaniu się do nich śniegu. Jazda na pierwszym biegu pozwalała silnikowi o mocy 20 KM wykorzystać pełnię swojego momentu obrotowego, co umożliwiało holowanie paru narciarzy. Osiągnięcie w duchu „Simply Clever” pozwoliło zastąpić wyciągi narciarskie, które w tamtym czasie należały jeszcze do rzadkości.

Najnowsze

Zuzanna Ścibior podsumowuje sezon 2016 startów na quadach

Jak Zuzia - zawodniczka quadowa - przetrwała ponad pół roku, gdy leczyła kontuzję? Oto jej podsumowanie zeszłego sezonu.

Zeszłoroczny sezon quadowy był dla mnie dość trudny. W momencie przygotowań do sezonu w okresie zimowym jak i na początku sezonu doznałam kontuzji kolan, które zakończyły się operacjami. Czekała mnie długa rehabilitacja i przygotowania treningowe, co opóźniło moją możliwość brania udziału w startach w quadcrossie oraz cross country.

Pierwsze zawody na jakich się pojawiłam to Crosss Country, które odbyły się na początku września. Były one strzałem w 10. Po tych zawodach wiedziałam, że mogę wrócić już do systematycznych treningów na quadzie i startów. Kolejne zawody na jakich się pojawiłam to cross country w Siemiatyczach i Strykowie oraz motocross w Mysiadle.

Sezon 2016 był dla mnie ciężki i dość krótki, ale dzięki tym kontuzjom poznałam przede wszystkim lepiej swój organizm, nauczyłam się cierpliwości i systematyczności. Kontuzje to nie tylko problemy z przygotowaniem fizycznym, ale także psychicznym. Praca nad sobą jest czasochłonna, ale wyniki są najcenniejsze dla zawodnika – na zewnątrz nie są one zbyt widoczne. Wychodzę z tego silniejsza. Rozpoczęłam już przygotowania do kolejnego sezonu. Postaram się, aby był zdecydowanie dłuższy.

Zuzanna Ścibior

Najnowsze

Making a Difference – 2. seminarium FIA Women in Motorsport

Prawie 80 delegatów z 43 federacji narodowych z całego świata spotkało się w Lizbonie na dwudniowym seminarium organizowanym przez Komisję Kobiet FIA - FIA Women in Motorsport. Nie zabrakło również przewodniczącej Zespołu ds. Kobiet PZM.

Hasłem przewodnim spotkania było „Making a Difference”. Na wydarzeniu było obecnych wielu autorytetów, osób związanych z motosportem od lat, co służyło wymianie bogatych doświadczeń i cennych rad oraz pomysłów. Spotkanie otworzył prezes federacji narodowej Portugalii Automóvel Club de Portugal – Carlos Barbosa wraz z przewodniczącą Komisji Kobiet FIA- Michèle Mouton, która zwróciła uwagę na dotychczasową działalność komisji oraz podkreśliła istotę tegorocznego seminarium. Przemawiali również między innymi: Jean Todt Prezydent FIA (prezydent niestety nie mógł być obecny na seminarium jednak zabrał głos poprzez klip video) oraz Graham Stoker Zastępca Prezydenta FIA ds. Sportu. Podczas wydarzenia uczestnicy skupili się na różnorodnych aspektach mających wpływ na dalsze zdefiniowanie strategii dla rozwoju i zachęcania kobiet do udziału w sporcie motorowym.

Podczas pierwszego seminarium kobiet FIA w 2012 roku zdefiniowano 8 zaleceń skierowanych do federacji narodowych. Celem tegorocznego seminarium było przygotowanie kolejnych wytycznych na następne 4 lata.

Wśród 43 federacji narodowych wyróżniono 9, które zastosowały się do rekomendacji z 2012 roku oraz zaangażowały się w najważniejsze projekty FIA.  Wskazano i pochwalono za aktywne działania przedstawicieli z Finlandii, Węgier, Japonii, Madagaskaru, Holandii, Turcji, Iranu, USA oraz Polski tj. działający w ramach Polskiego Związku Motorowego – Zespół ds. Kobiet, który reprezentowała na seminarium jego przewodnicząca Aleksandra Knyszewska.

Na zakończenie dwudniowego wydarzenia, podsumowano wszystkie poruszone tematy, a ich wyniki miały pomóc stworzyć plan dalszych działań, który ma być realizowany przez Komisję Kobiet i jej interesariuszy w ciągu najbliższych czterech lat.

Źródło: PZM

Najnowsze

2016: najlepszy sezon motocrossowy dla Joanny Miller

Joanna Miller sezon 2016 może zaliczyć do najlepszych od 4 lat. Udało się zrealizować wszystkie cele i uniknąć kontuzji. Wszystkie starty były bardzo udane zarówno te na arenie międzynarodowej jak i w Mistrzostwach Polski.

W Mistrzostwach Świata w klasyfikacji generalnej Joanna zdobyła 14 miejsce, mimo braku startu w pierwszej rundzie i problemów w przedostatniej. Lecz należy spojrzeć również na poszczególne rundy. Szczególnie te we Francji i we Włoszech warte są spojrzenia. Uzyskane lokaty 6 i 9, pokazują że jakie miejsca są w jej zasięgu. W pierwszym historycznym Pucharze Europy rozgrywanym w Cieszynie Joanna wywalczyła podczas trzech wyścigów 5 lokatę. Walka była bardzo zacięta i z całej Europy na maszynie startowej pojawiło się około 15 bardzo dobrych zawodniczek, które są obecne również w Mistrzostwach Świata.

W Polsce Joanna zdobyła tytuł Mistrza Polski w klasie Kobiet oraz Vice – Mistrza w klasyfikacji zespołów sponsorskich. W trakcie sezonu udało się również stanąć na maszynie startowej w klasie MX2 wraz z mężczyznami. Nie były to wyścigi o miejsca, lecz o doświadczenie i doskonały trening. Mimo to udawało się zajmować miejsca w połowie drugiej dziesiątki.

Cały sezon nie udałby się gdyby nie cała rzesza ludzi. Podziękowania za sezon 2016 należy skierować do wszystkich sponsorów, którzy wspierali Joannę. Dzięki ich wsparciu udało się uzyskać tak dobre wyniki. Każdy dołożył swoją cegiełkę do sukcesu. Duust KTM (KTM Warszawa) zajęło się motocyklema i kontaktami z fabryką KTM, od Penrite Joanna dostała oleje i spraye do motocykla, polskie firmy Karguii i Brubeck zapewniły ubrania na tor i poza nim. Również dzięki firmom 24MX i 4ride.pl nie musiała się martwić o ochronę ciała na motocyklu. Firma Bridgestone zadbała, abymotocykl miał zawsze nowe opony, a dzięki Acerbis Polska / Moto Ars plastiki i nie tylko, do których okleiny wykonali SM Stickers. W trakcie sezonu motocyklem zajmowali się Bros Racing, a częściami do motocykla Inter Motors (teleskopy Ohlins),  E.M. Motorsport i Parts Europe. A magazyn X – Cross zajął się połączeniem tych wszystkich firm w jedną całość. Nie sposób również nie wspomnieć o tych dla których nie był to pierwszy sezon współpracy o niezastąpionym Enervit podczas zawodów i treningów, o Gdańskim Klubie oraz o Polskim Związku Motorowym. Mimo często trudnych sytuacji w trakcie sezonu wychodzili naprzeciw ze zrozumieniem i pomagali jak tylko mogli w nieprzewidzianych okolicznościach. Lecz trzeba również podziękować wszystkim tym, którzy w jakikolwiek sposób wspierali Joannę, również wirtualnie. Zasięg postów na facebook, polubień i komentarzy często przerastał najśmielsze oczekiwania. I nawet gdy pojawiały się problemy to wsparcie było. Starty na arenie międzynarodowej pokazują, jak wiele potencjału tkwi w naszej rodaczce. Ile dzięki dobremu przygotowaniu fizycznemu i treningom zimą jest ona w stanie osiągnąć. Napawa to wielkim optymizmem na przyszły sezon, który będzie trudny z wieloma startami zagranicznymi.

Od przyszłego roku w kalendarzu motocrossowym pojawia się nowość Mistrzostwa Europy Kobiet. A niestety rok ma tylko 52 tygodnie. Dlatego Joanna musiała podjąć ciężką decyzję gdzie będzie startować, czy skupia się na startach międzynarodowych czy ważne są  Mistrzostwa Polski. Były to ciężkie dyskusje i dylematy czy na pewno da radę to unieść finansowo. Dlatego możemy jako #MillerTeam ogłosić, że w przyszłym roku Joanna Miller będzie startować w pełnym cyklu Mistrzostw Świata i Mistrzostw Europy. Z tego też powodu odpuszcza Mistrzostwa Polski w klasie Kobiet i skupia się na startach zagranicznych. Wspierać ją będą w kolejnym sezonie Duust KTM, Human Therapy, Penrite, KW Race Wear, 4ride.pl, SM Stickers oraz Acerbis Polska / Moto Ars.

Sezon 2017, czas start!

Najnowsze

Edyta Klim

Charytatywne aukcje motoryzacyjne dla WOŚP

Przed nami 25. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i wiele możliwości nie tylko pomagania, ale i wzięcia udziału w wielu motoryzacyjnych akcjach.

To już czwarty finał WOŚP, z którego zebrane środki zostaną przeznaczone dla ratowania życia i zdrowia dzieci na oddziałach ogólnopediatrycznych oraz dla zapewnienia godnej opieki medycznej seniorom.

Dzięki serwisowi Charytatywni Allegro można wziąć udział w licytacji, która nie tylko wesprze ten cel, ale i być może podniesie nieco poziom adrenaliny?

– Możemy np. wylicytować samochód bądź motocykl do dyspozycji na weekend:

http://aukcje.wosp.org.pl/listing?query=na%20weekend&scope=automotive

– Przejechać się samochodem lub motocyklem nowym, a także klasykami:

http://aukcje.wosp.org.pl/listing?query=przejażdżka&scope=automotive

– Wygrać gadżet z autografem naszego idola:

http://aukcje.wosp.org.pl/listing?query=autograf&scope=automotive

– Kupić motoryzacyjny kalendarz na 2017 rok:

http://aukcje.wosp.org.pl/listing?query=2017%20kalendarz&scope=automotive

W wielu miastach odbędą się także licytacje ze sceny, a największa motoryzacyjna impreza odbędzie się w Warszawie na Bemowie. Tam odbędą się liczne licytacje, przejażdżki i koncerty – szczegóły na stronie: http://motoorkiestra.pl .

Auta terenowe, rajdówki, motocykle i klasyki zawitają także na ul Piotrkowską w Łodzi oraz do Krakowa pod Centrum Handlowe M1. Spora ekipa zawodników będzie gotowa do pomagania w Wieliczce pod Hotelem Lenart. Na motodromie w Zbylitowskiej Górze można liczyć na gorącą rywalizację i liczne przejadżki. Moto-orkiestra zagra także w Toruniu na torze rally crossowym przy ul. Bielańskiej 66, a rajdowa w Węgierskiej Górce.

 WOŚP można także wesprzeć:

– wpłatą online: http://www.wosp.org.pl/fundacja/jak-wspierac-wosp/wesprzyj-online

– SMS-owo: http://www.wosp.org.pl/final/wesprzyj/wyslij-sms

Najnowsze