Kierowcy nieodpowiednio przygotowani do letnich podróży

Badanie Goodyear Dunlop wykazuje, że kierowcy nie są odpowiednio przygotowani do pokonywania dalekich, wakacyjnych dystansów. Ile kilometrów planuje przejechać przeciętny Europejczyk i jakie destynacje najczęściej wybiera? Podajemy też wskazówki przedwyjazdowe.

Sprawdź ciśnienie w oponach przed wyjazdem.
fot. Goodyear Dunlop

Trzy czwarte europejskich urlopowiczów wybiera się w tym roku na wakacje samochodem. To ponad dwa razy więcej niż liczba osób, która wybrała podróż samolotem. Nadal jednak kierowcy nie przygotowują wystarczająco do podróży ani pojazdu, ani samych siebie – oto wyniki badania Goodyear Dunlop.

Badanie objęło 5600 kierowców w 15 krajach w całej Europie. Miało na celu zebranie opinii na temat wymagań związanych jazdą w lecie i spadku koncentracji w trakcie takich podróży. 

W Europie zarejestrowanych jest około 250 milionów samochodów. Ponad połowa kierowców planuje przejechać przeszło 1000 kilometrów podczas urlopu, a jeden na czterech – nawet ponad 2000 kilometrów. Oznacza to, że kierowcy pokonają tego lata miliardy kilometrów, a drogi będą jeszcze bardziej zatłoczone. 

Trzy najpopularniejsze cele podróży w roku 2011 to Włochy (18%), Francja (17%) i Chorwacja (17%). Nieco mniej kierowców wybrało Hiszpanię (12%), Bułgarię (10%) i Niemcy (10%). Można zauważyć tendencję, że w tym roku europejscy kierowcy chętniej spędzą wakacje we własnym kraju
– w szczególności dotyczy to Francuzów, Bułgarów i Włochów. Niemcy, Austriacy i Rumuni wolą wyjechać za granicę. 

To jest na prawdę proste!
fot. Goodyear Dunlop

Jednakże bez względu na miejsce wakacyjnego wypoczynku, kierowcy nadal nie podejmą podstawowych działań, aby zminimalizować ryzyko i stres podczas letnich wakacji. Jedna na trzy osoby, które wzięły udział w badaniu, często prowadzi non stop przez ponad pięć godzin – a przecież zaleca
się, by przerwa w jeździe następowała przynajmniej co dwie godziny. Zmęczenie kierowców stanowi  istotny czynnik, przyczyniający się do wypadków drogowych. 

Ponadto jeden na trzech kierowców przyznaje, że nie sprawdza ciśnienia w oponach ani poziomu oleju w silniku przed dłuższą podróżą, co może spowodować kłopoty z pojazdem. Jedna trzecia kierowców nie jest również pewna, w jaki sposób rozmieszczać ciężkie elementy bagażu w samochodzie podczas podróży. 

Nieprawidłowo ułożony bagaż jest grożny dla życia pasażerów!
fot. Goodyear Dunlop

W oparciu o dokładną ocenę danych z badania, Goodyear Dunlop opracował „Główne zalecenia dla bezpiecznych wakacyjnych podróży”, które mają pomóc kierowcom ograniczyć zagrożenia płynące z jazdy podczas wakacyjnych zmasowanych wyjazdów: 

– Przygotuj się – upewnij się, że jesteś wypoczęta i masz wystarczająco dużo czasu na podróż; zadbaj, żeby nie być spragnionym, czy głodnym,

– Sprawdź stan swojego pojazdu – przed wyjazdem upewnij się, że przeprowadziłaś podstawową kontrolę stanu technicznego,

– Przygotuj się do drogi – upewnij się, że znasz trasę i obowiązujące na drodze przepisy i zasady,

 

Zanim zapakujesz bagaże, przemyśl ich ułożenie.
fot. Goodyear Dunlop

– Upewnij się, że ładunek jest poprawnie zabezpieczony – miej pewność, że pasażerowie są bezpieczni, a bagaż został rozmieszczony we właściwy sposób,

– Sprawdź opony – upewnij się, że bieżnik ma odpowiednią głębokość, a ciśnienie powietrza w oponach jest na zalecanym poziomie.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Mały poradnik kierowcy przed dłuższą podróżą (powyżej 500km):
1. Sprawdź auto tj. ciśnienie w oponach (mniejsze zużycie paliwa i lepsze prowadzenie) i ich stan, poziom oleju i płynów hamulcowego i chłodzącego – braki uzupełnij. Sprawdź stan filtra powietrza – jak brudny wymień (mniejsze zużycie paliwa).
Umyj auto, a głównie szyby od środka – niby głupota, ale kalejdoskop w nocy w szybach męczy oczy.
2. Prawidłowo rozłóż ciężar bagaży – np. cięższe na przednie siedzenie (przypięte pasami bezpieczeństwa), reszta do bagażnika – wszystko w zależności ile osób jedzie, ile bagażu, jaki ciężar, jakie auto.
Nie pakuj całości do bagażnika jeśli jadą 2 osoby a bagaż jest ciężki, bo auto będzie się marnie prowadziło i istnieje szansa, że sprężyny tylne mogą pęknąć na dużym wyboju.
3. Trasę ustal dzień wcześniej, tak, żeby nie miotać się w czasie jazdy z GPS, lub mapą – zapisz główne miasta i numery dróg, po których chcesz jechać.
4. Wypocznij i wyśpij się!!!
5. Auto przygotuj kilka dni przed podróżą, nie na ostatnią chwilę!!!
6. Zabierz ze sobą kilka prostych narzędzi, linkę holowniczą, kamizelkę odblaskową – lepiej niech się nie przydadzą, ale jeśli masz starsze auto jest to wskazane.
7. Jeśli masz LPG, to przed wyjazdem nie tankuj PB95 na full i LPG na full – twój samochód już dźwiga twoje bagaże, więc i tak ma ciężko, a stacji LPG jest pod dostatkiem! Będzie marnie się prowadził, gdy go przeciążysz.
8. Nie serwuj sobie obiadu typu 3 dania + deser w trakcie postoju, bo po takim obżarstwie twój refleks w czasie jazdy się osłabia (senność).
9. Pamiętaj, że auto załadowane bagażami i twoimi bliskimi jest dużo cięższe niż na co dzień i inaczej się zachowa przy gwałtownym hamowaniu, lub manewrze!
10. Myśl, myśl, myśl za kółkiem!

Moje rady – kierowcy z bezwypadkowymi 700tyś km przebiegu.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze