„Uwaga, to będzie hit” – kierowca samochodu nie mógł dogonić mężczyzny na rowerze elektrycznym
Na temat wykroczeń popełnianych przez rowerzystów, pisaliśmy już wiele. Oto kolejny przykład samowolki w wykonaniu cyklisty oraz bezsilności służb wobec takich zachowań.
Rower szybszy od samochodu? To wydarzyło się w Poznaniu
Mało się o tym mówi, ale rowerzystów dotyczą wszystkie przepisy ruchu drogowego, także ograniczenia prędkości. Przeciętnemu miłośnikowi dwóch kółek trudno jednak prędkość przekroczyć, nawet jeśli na danej drodze jest ograniczenie do 30 km/h.
Zupełnie inne możliwości dają jednak rowery elektryczne, które po odpowiedniej modyfikacji, przestają jedynie wspomagać siłę mięśni rowerzysty. Jak duże możliwości one dają, prezentuje poniższe nagranie.
Uwaga, to będzie hit. Ten pan na rowerze elektrycznym jedzie. Ja startuję, nie mogę go dogonić. Odchodzi równo.
Autor nagrania oczywiście przesadza i koloryzuje. Na obu ujęciach zegarów, jakie pokazuje, widać, że ma poniżej 2000 obr./min. Nawet jeśli przez moment mocniej wcisnął gaz, co słychać na nagraniu, to natychmiast odpuścił i automat zdążył już zmienić przełożenie, a obroty spadły. Nie tak „dogania się” innego uczestnika ruchu. Lecz trudno zaprzeczyć, że rowerzysta jechał o wiele za szybko.
Jaki mandat za przekroczenie prędkości rowerem?
Kodeks drogowy nie dyskryminuje żadnego uczestnika ruchu – każdy kto przekracza prędkość, musi liczyć się z takim samym mandatem. Choćby przekroczył prędkość pojazdem, którym wydawało się to niemożliwe.
Lokalna telewizja WTK zapytała o powyższe zdarzenie policję, która udzieliła odpowiedzi, która niestety nie zaskakuje. Rowery nie mają tablic rejestracyjnych (ani ubezpieczenia OC), więc odszukanie sprawcy wykroczenia będzie prawdopodobnie niemożliwe.
Łatwiej będzie ukarać autora nagrania, który sam nagrał, że jedzie o 27 km/h za szybko. Lecz prędkościomierz w aucie, to nie policyjny radar. Nie ma odpowiedniej homologacji, więc zwykle jego odczyty nie są traktowane jako dowód w sprawie.
Zgodnie z obecnym taryfikatorem kierowca i rowerzysta powinni otrzymać mandat na 400 zł, a kierowca dodatkowo 6 punktów karnych. Pamiętajmy też, że obecnie mandat można dostać, nawet za jazdę o kilka kilometrów większą, niż przewiduje limit, więc rowerzyści wcale nie potrzebują przerobionych rowerów elektrycznych, żeby dostać mandat.
Od 17 września taryfikator mandatów za prędkość wygląda następująco:
- do 10 km/h – 1 pkt. karny
- od 11 do 15 km/h – 2 pkt. karne
- od 16 do 20 km/h – 3 pkt. karne
- od 21 do 25 km/h – 5 pkt. karnych
- od 26 do 30 km/h – 7 pkt. karnych
- od 31 do 40 km/h – 9 pkt. karnych
- od 41 do 50 km/h – 11 pkt. karnych
- od 51 do 60 km/h – 13 pkt. karnych
- od 61 do 70 km/h – 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h – 15 pkt. karnych
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: