Kia EV9 – co potrafi? Kiedy w Polsce? Jakie ceny? – dane, osiągi, zużycie i autonomia
Kia EV9 - pięciometrowy gigant, trzy rzędy foteli, napakowany technologiami, lidary, autonomia, luksus, osiągi i moc.
Spis treści
- Kia EV9 – wymiary i trzy rzędy foteli
- Kia EV9 – autonomiczna jazda
- Kia EV9 – układy napędowe
- Kia EV9 – szybkie ładowanie
- Kia EV9 – aerodynamika
- Kia EV9 – kiedy w Polsce?
- Kia EV9 – galeria
Kia EV9 zadebiutowała oficjalnie. Koreańska marka zaprezentowała wreszcie nie tylko wygląd, co przekazywaliśmy Wam już wcześniej, ale teraz ujawniono cały potencjał swojego topowego elektrycznego SUV-a. To prawdziwy gigant!
Kia EV9 – wymiary i trzy rzędy foteli
Najnowszy SUV koreańskiej marki pokazany podczas oficjalnej prezentacji online budzi respekt, auto posadzone na potężnych, 21-calowych kołach mierzy 5010 mm długości, jest szerokie niemal na 2 metry (1980 mm), a wysokość to 1755 mm. Rozstaw osi jest nie mniej imponujący: aż 3,1 metra. Nic dziwnego, że wewnątrz mamy olbrzymią przestrzeń i aż trzy rzędy foteli w układzie sześcio- lub siedmioosobowym. Wariant sześcioosobowy ma drugi rząd foteli obracany, dzięki czemu pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu mogą siedzieć obróceni do siebie twarzami. Właściciel będzie mógł zdalnie parkować to auto, a do środka wejdzie nie tylko dzięki kluczykom, ale też kluczyk może być w smartfonie, a chowane klamki mają czytnik linii papilarnych. To największy model marki Kia jaki kiedykolwiek trafił do Europy.
Kia EV9 – autonomiczna jazda
Nie mniej ciekawie jest pod względem osiągów, zasięgu i techniki umożliwiającej autonomiczną jazdę poziomu 3. W praktyce oznacza to, że kierowca (o ile pozwala mu na to prawo w danym kraju – w Polsce nie jest to jeszcze możliwe) będzie mógł całkowicie zdjąć ręce z kierownicy i zdać się na prowadzenie algorytmom pokładowym. Auto jest potężnie wyposażone pod względem technologicznym. Świadomość otoczenia pojazdu budują dwa Lidary oraz dodatkowo aż 15 różnych sensorów analizujących drogę i otoczenie w czasie rzeczywistym. Dzięki technice właściciel za pomocą zdalnych aktualizacji OTA będzie mógł odpłatnie zamówić np. zwiększenie mocy, czy nowe wzorce sygnatury świetlnej w pikselowych światłach na pasie przednim. Bajer.
Kia EV9 – układy napędowe
Auto powstało na platformie E-GMP Grupy Hyundai, co oznacza, że samochód ma wyłącznie elektryczny napęd, który dostępny będzie w trzech wariantach (na początek). Standardowo pojazd będzie wyposażony w akumulator trakcyjny o pojemności 76,1 kWh, taka odmiana będzie mieć napęd tylko na jedną oś i jeden silnik elektryczny. Wersja Long Range z większym akumulatorem o pojemności 99,8 kWh, dostępna będzie zarówno w wersji 2WD (na tył) jak i AWD (napęd na obie osie). Bazowo układ napędowy ma dysponować mocą 204 KM i 305 Nm, wersja z mniejszym akumulatorem ma 217 KM i równie 350 Nm, natomiast wariant Long Range AWD to dwa silniki, 385 KM mocy i 600 Nm momentu obrotowego.
Przyśpieszenia do 100 km/h to odpowiednio: 9,4 s., 8,2 s. oraz 5,3 sekundy w przypadku najmocniejszego wariantu. Zasięg? Maksymalnie do 541 km w przypadku wersji RWD z kołami w rozmiarze 19″.
Kia EV9 – szybkie ładowanie
Wspomniana platforma E-GMP oznacza, że auto korzysta z instalacji 800 V, co przekłada się na zdolność do przyjmowania wyższych mocy (do 350 kW) podczas ładowania. Producent zdradził, że kwadrans ładowania ma wydłużyć zasięg o 239 km, a 5 minut ładowania na ładowarce 350 kW ma zapewnić 100 km zasięgu. Samochód może też służyć jako powerbank. Technika V2L (Vehicle-to-Load) pozwoli na podłączanie do samochodu zewnętrznych urządzeń elektrycznych o poborze mocy do 3,68 kW – tyle jest w stanie dostarczyć auto z własnych baterii.
Kia EV9 – aerodynamika
Niech was nie zwiodą kanciaste kształty tego SUV-a. Podczas premierowej prezentacji, Karim Habib, szef designu Kia, podkreślał, że model ten spędził bardzo dużo czasu w tunelach aerodynamicznych. Efekt? Współczynnik oporu powietrza przez tego giganta to tylko Cx=0,28. Dla porównania również elektryczny Volvo EX90 ma nieco gorszy wynik (Cx=0,29). W uzyskaniu tego rezultatu pomagają: gładkie boki nadwozia ze drzwiami z chowanymi klamkami, aerodynamiczne felgi, czy po raz pierwszy w tej marce, specjalnie zaprojektowane osłony 3D w podwoziu. Nie bez znaczenia są też wirtualne lusterka boczne.
Kia EV9 – kiedy w Polsce?
Nowy elektryczny SUV ma pojawić się w Polsce w sierpniu 2023 roku, ceny oficjalnie nie podano jeszcze, ale nieoficjalnie mówi się o widełkach rzędu 300 – 350 tys. zł. Konkurencją dla koreańskiego giganta są m.in. Audi Q8 e-tron, Volvo EX90 czy BMW iX.
Kia EV9 – galeria
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
BMW Skytop to najnowszy, ściśle limitowany model niemieckiej marki, który zadebiutował na imprezie Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2024 na jeziorem Como. Pierwotnie, BMW nie miało w planach produkcji seryjnej, jednak pozytywny odzew publiczności zmienił decyzję. -
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
-
Lexus ES obchodzi 35. urodziny – opis modelu i dane techniczne
Komentarze: