Katarzyna Frendl w jury konkursu na polski samochód elektryczny

Katarzyna Frendl w jury konkursu na polski samochód elektryczny

08 czerwca 2017
Redaktor naczelna Motocaina.pl znalazła się w gronie jurorów konkurs Electromobility Poland na polski samochód elektryczny.

W marcu, podczas konferencji prasowej spółka ElectroMobility Poland SA wraz z Ministerstwem Energii ogłosiły na stadionie PGE Narodowym konkurs na samochód elektryczny. Jego celem jest wybór 5 najlepszych koncepcji miejskiego pojazdu elektrycznego, który będzie mógł zostać wyprodukowany w celach komercyjnych.

Minister Energii Krzysztof Tchórzewski zwrócił uwagę, że mały, miejski samochód elektryczny, produkowany w Polsce, oparty na polskiej myśli technicznej to dla polskiego rynku motoryzacyjnego wyzwanie. - Jako Ministerstwo Energii wspieramy rozwój elektromobilności w Polsce, tworzymy warunki do tego, żeby polscy przedsiębiorcy działający w tym sektorze mogli z powodzeniem konkurować z europejskimi. Oczywiście to czy taki pojazd będzie w Polsce produkowany ostatecznie zweryfikuje rynek. Pewne jest, że to wyzwanie musimy i chcemy podjąć. Jestem przekonany, że nasze przedsięwzięcie odniesie sukces – przekonywał Minister Krzysztof Tchórzewski.

Wiceminister Energii Michał Kurtyka zaprezentował podażową stronę Planu rozwoju Elektromobilności. Rewolucja na rynku pojazdów, której jesteśmy świadkami to szansa dla nowych podmiotów na rzucenie rękawicy dużym firmom. Mamy przykłady, że jest to możliwe  podkreślił Minister Kurtyka. Opracowaliśmy w ME pakiet rozwiązań, który ma pomóc polskim firmom zbudować swoją pozycję na rynku, którego ramy dopiero się budują – dodał.

Startujący 13 marca 2017 r. otwarty konkurs wyłoni pięciu laureatów projektu karoserii polskiego e-samochodu.  Zwycięskie koncepcje stanowić będą podstawę do produkcji prototypów. Zgłoszenia będzie można składać przez stronę internetową www.emobilitypoland.pl.

Planowana droga do polskiego samochodu elektrycznego składać się będzie z czterech kroków:

  1. Konkurs na karoserię (połowa roku 2017) – profesjonalne jury wyłoni 5 wizualizacji, które posłużą do budowy prototypu.  Każdy z 5 laureatów otrzyma po 50 tys. zł nagrody.
  2. Konkurs na prototyp (wiosna 2018) – na podstawie 5 zwycięskich koncepcji
    z pierwszego etapu kolejny konkurs wyłoni jeżdżące prototypy, a każdy spełniający minimalne wymagania otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł.
  3. Krótka seria i homologacja (2018+) - uzyskanie homologacji, wyprodukowanie i przetestowanie krótkich serii pojazdów. Najlepiej ocenione pojazdy przejdą procedurę homologacyjną i będą wyprodukowane w krótkiej serii (do 100 sztuk łącznie).
  4. Produkcja seryjna - wybór modelu, który będzie przedmiotem komercjalizacji oraz rozpoczęcie produkcji.

Na etapie jeżdżących prototypów na najlepszy projekt ma głosować publiczność - Chcielibyśmy w ten sposób poznać gusta i oczekiwania Polaków w odniesieniu do auta miejskiego, którym chcieliby się poruczać w niedalekiej przyszłości – tłumaczy zamiary Minister Tchórzewski.

Do udziału w konkursie zgłosiły się zarówno małe firmy, duże podmioty międzynarodowe, jak i osoby fizyczne.

O północy 15 maja 2017 roku upłynął termin przyjmowania zgłoszeń. Ostateczną liczbę prac konkursowych EMP poda wkrótce.

- Jesteśmy zadowoleni z dużego zainteresowania konkursem. Teraz nastąpi pierwszy etap prac Jury, w którego skład zaprosiliśmy autorytety świata motoryzacji oraz wybitnych projektantów. Pierwszy krok to ocena formalna, a następnie preselekcja projektów i wybór 15 najciekawszych prac finałowych – informuje Aleksandra Baldys, rzecznik prasowy ElectroMobility Poland.

Każdy z projektów dopuszczonych do finału konkursu przejdzie ocenę merytoryczną pod względem konstrukcji i mechaniki, bezpieczeństwa, komfortu, stylu i ekologii oraz właściwości jezdnych. 12 września 2017 r. podczas uroczystego finału wyłonionych zostanie pięć zwycięskich koncepcji, a na ich podstawie powstaną prototypy polskiego auta elektrycznego.

Konkurs ElectroMobility Poland to jedyne w swoim rodzaju przedsięwzięcie, którego efektem będzie polski samochód elektryczny. Rolą spółki jest stworzenie warunków dla podmiotów, które mają potencjał na rynku producentów pojazdów elektrycznych. Pierwszy konkurs obejmuje fazę wizualizacji. Kolejny, który zostanie ogłoszony we wrześniu tego roku– dotyczy prototypowania. Po jego rozstrzygnięciu ElectroMobility Poland planuje proces homologacji, produkcji krótkich serii, a następnie wsparcia przy uruchomieniu produkcji seryjnej.

W jury konkursu zasiedli:

Do udziału w Jury zostali zaproszeni:

  • Jarosław Maznas - dziennikarz motoryzacyjny TVN Turbo, współprowadzący program Automaniak
  • Rafał Jemielita - dziennikarz motoryzacyjny TVN Turbo, współprowadzący program Automaniak , publicysta magazynu Playboy
  • Anna Dereszowska - aktorka filmowa i teatralna, miłośniczka motoryzacji
  • profesor nzw. dr hab. inż. Marcin Ślęzak - dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego
  • profesor nzw. dr inż. arch. Stefan Westrych - Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej
  • dr inż.  Andrzej Muszyński - dyrektor Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (PIMOT)
  • dr Wojciech Wesołek - wykładowca Pracowni Projektowania Środków Transportu na wrocławskiej ASP, projektant jachtów, samochodów, motocykli oraz gier wideo
  • Oskar Zięta - projektant, prowadzi pracownię Zięta Prozessdesign
  • Joanna Madej - pilot i kierowca rajdowy, Mistrz Polski w rajdach samochodowych
  • Wojciech Sokołowski - projektant pojazdów, prowadzi firmę SOKKA specjalizującą się we wzornictwie przemysłowym oraz projektowaniu pojazdów
  • Katarzyna Frendl - dziennikarka i blogerka motoryzacyjna, autorka strony motocaina.pl
  • Natalia Kowalska - kierowca wyścigowy, występowała m. in. w Formule Master i Formule 2
  • Marcin Kobylecki - dyrektor kreatywny, członek zarządu Platige Image
  • Tomasz Czopik - utytułowany kierowca, Mistrz Polski w rajdach samochodowych
  • Iza Rogulska - ekspert z zakresu komunikacji i public relations
  • Joanna Kloskowska - dyrektor marketingu Ringier Axel Springer Polska, specjalizuje się w brand marketingu i komunikacji

Organizatorem konkursu jest spółka ElectroMobility Poland SA. Patronat nad konkursem sprawują Ministerstwo Energii, Enea SA, Energa SA, PGE Polska Grupa Energetyczna SA  i Tauron Polska Energia SA.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!