![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2021!2F09!2Fbosch_ladekabel_schuko_ladestation_2_0015_img_h900_1.jpg)
Kabel do ładowania elektryka bez ciężkiej skrzynki sterującej? Bosch właśnie taką wprowadza
Do tej pory, podczas ładowania samochodu elektrycznego, zarówno w domu, czy w podróży, trzeba było używać kabla z nieporęczną i ciężką wbudowaną skrzynką sterującą. Wkrótce nie będzie to już konieczne.
Bosch wprowadza właśnie na rynek uniwersalny kabel do ładowania ze zintegrowanymi systemami sterowania i bezpieczeństwa, który nie wymaga „charging brick” – jak potocznie nazywa się nieporęczną i ciężką skrzynkę sterującą typu In-Cable Control Box (ICCB), również podczas ładowania z gniazdka 230 V. Kabel ma swoją światową premierę na targach IAA Mobility 2021, waży niecałe trzy kilogramy, czyli 40 procent mniej niż konwencjonalne kable ze skrzynką ICCB. Z pewnością oszczędza także miejsce w bagażniku, ponieważ jest wyposażony w adaptery do wtyczek typu 2 i wtyczek domowych. Bosch deklaruje chęć, aby nowe kable stały się standardowym wyposażeniem pojazdów elektrycznych i roczpoczęcie ich sprzedaży producentom pojazdów i kierowcom w połowie 2022 roku.
Jeden kabel do każdego ładowania: w domu i w podróży z mocą do 22 kW
Kabel trójfazowy umożliwia ładowanie tak zwane Mode-2 i Mode-3 prądem zmiennym z mocą do 22 kilowatów. Nowy kabel Boscha umożliwia ominięcie instalacji wallboxa podczas ładowania w domu. Wprowadzenie takiego rozwiązania firma argumentuje tym, że w Europie 84 procent kierowców samochodów elektrycznych ładuje swój pojazd wieczorem lub w nocy w domu (źródło: newmotion EV Driver Survey 2020), a dotychczasowe korzystanie z drugiego, ciężkiego kabla było niewygodne i nieporęczne oraz wymagało instalacji wallboxa.
Wtyczka typu 2 na końcu kabla od strony pojazdu ma komponenty do sterowania i monitorowania mocy ładowania. Znajdująca się z drugiej strony wtyczka domowa z adapterem mieści kontrolę temperatury i wyłącznik różnicowoprądowy. Według producenta, nawet podczas regularnego ładowania z domowego gniazdka z mocą do 2,3 kW nie dojdzie do przeciążenia ani przegrzania. W razie potrzeby system bezpieczeństwa wyłącza ładowanie, zanim sytuacja stanie się krytyczna.
Bosch zmniejsza wbudowaną technikę trzykrotnie
Aby można było umieścić systemy sterowania i bezpieczeństwa w kompaktowych wtyczkach kabla, projektanci znacznie zmniejszyli rozmiar elementów elektronicznych w porównaniu z poprzednimi aplikacjami w skrzynkach sterujących. Tutaj skorzystali z know-how w zakresie miniaturyzacji, które firma stale rozwija, a ma znacznie szersze portfolio elektrycznych układów napędowych niż jakakolwiek inna firma – od e-rowerów przez samochody osobowe po maszyny budowlane. To zarówno rozwiązania do układów napędowych wykorzystujących akumulatory, jak i ogniwa paliwowe, usługi ładowania oraz usługę zarządzania baterią w chmurze (Battery-in-the-Cloud) w celu poprawy wydajności i żywotności akumulatorów. Niedawno Bosch rozpoczął też działalność w zakresie dostarczania fabrycznego wyposażenia do produkcji akumulatorów.
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?