Jest nowy znak drogowy. Za złamanie przepisu grozi 500 zł mandatu

Już niebawem w miastach pojawią się strefy czystego transportu, które będą oznaczone nowymi znakami drogowymi. Za darmo wjadą do nich tylko auta ekologiczne, a brak opłaty będzie skutkować wysokim mandatem.

Polski rząd wprowadza, wzorem innych państw, ograniczenia dla samochodów wjeżdżających do centrów miast. Celem jest zmniejszenie ruchu, a także promowanie ekologicznych rozwiązań. Wraz z nowelizacją ustawy o elektromobilności samorządy otrzymają możliwość tworzenia stref czystego transportu.

Za darmo wjadą do nich pojazdy elektryczne, wodorowe i napędzane CNG lub LNG. Za to problem będą mieć właściciele samochodów z silnikami benzynowymi (nawet z LPG) i wysokoprężnymi – będą musieli uiścić opłatę w wysokości 2,5 zł za godzinę lub 25 zł za dobę. 

Na drogach pojawią się znaki D-54 i D-55 oznaczające o wjeździe i opuszczeniu strefy z ograniczeniem ruchu. Za złamanie przepisu – wjazd do ekostrefy autem spalinowym bez opłaty – grozi mandat w wysokości 500 zł.

W tej chwili samochody elektryczne mogą poruszać się po buspasach, ale nadal jest problem z identyfikacją takich pojazdów. Od 1 lipca 2018 roku ekologiczne samochody będą oznaczone specjalnymi naklejkami. Tymczasowe rozwiązanie będzie obowiązywać do końca 2019 roku, ale od początku 2020 roku będą wydawane specjalne, zielone tablice rejestracyjne. 

Najnowsze

Goodc

Wypadek Valerie Thomson przy prędkości ok. 552 km/h (video)

Celem Valerie było pobicie rekordu prędkości w jeździe motocyklem, wszystko potoczyło się jednak inaczej…

{{ tn(16253) left }}Valerie Thomson to najszybsza motocyklistka na świecie, która swoje rekordy bije w specjalnie do tego celu skonstruowanym, karbonowym pojeździe o mocy 500 KM. W marcu Valerie udała się na wyschnięte jezioro Gairdner w Australii, by przekroczyć prędkość 605 km/h i pobić rekord ustanowiony przez Rocky Robinsona.

Jednak chwilę po starcie pojazd przewrócił się, koziołkował i jeszcze przez kilometr wytracał prędkość, po odpaleniu hamującego spadochronu. Wszystko wyglądało bardzo groźnie, jednak sama Valerie wyszła z wypadku bez szwanku, dzięki mocnej konstrukcji „7 Streamliner”. Zobaczcie to na filmie:

– Mogłam poruszać palcami u nóg i rękami, więc wiedziałam, że wszystko jest w porządku. Próbowałam wyjść samodzielnie, ale było to trudne. W końcu przyjechała ekipa ratownicza i mi pomogła – wspomina Valerie.

Utrata stabilności nastąpiła prawdopodobnie w wyniku lekkiej korekty toru jazdy, którą chciała wykonać Valerie, żeby ominąć miejsce o miękkiej nawierzchni, gdzie niedawno usunięty został korzeń drzewa. Na zewnątrz pojazdu były kamery, jednak żadna z nich nie przetrwała wypadku.

Najnowsze

Nowy Ford Focus – jak wygląda?

Ford Focus zapowiada nową erę wśród europejskich samochodów średniej wielkości. Nowy "skoncentrowany na człowieku" projekt rozszerzonej oferty modelowej obejmuje pierwszego crossovera Focusa Active i ekskluzywnego Focusa Vignale.

Samochód dostępny jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi, a na wybranych rynkach także jako czterodrzwiowy sedan, będzie najbardziej wszechstronną ofertą modelową ze wszystkich dotychczasowych generacji Focusa. Będzie oferowany także z ekskluzywnymi dodatkami. Wśród odmian Focusa znajdą się między innymi wersje Focus Trend i Titanium, sportowy Focus ST-Line, ekskluzywny Focus Vignale i pierwszy crossover – Focus Active.

Na pokładzie nowego Focusa pojawią się nowe systemy Stop & Go, rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i utrzymania na środku pasa ruchu, które ułatwiają jazdę w mieście z częstym zatrzymaniem i ruszaniem. Bedzie też doświetlanie zakrętów i dostosowanie oświetlenia do znaków drogowych, co ma pomagać kierowcom w nocnej jeździe. We wnętrzu znajdziemy wyświetlacz przezierny oraz system wspomagający parkowanie, który umożliwia wykonywanie w pełni zautomatyzowanych manewrów parkowania za jednym naciśnięciem przycisku.

Technologicznie poprowono o 20 procent sztywność skrętną nadwozia i zamontowano izolowane, niezależne zawieszenie tylne z bezstopniową kontrolą tłumienia.

Wraz z nowym Focusem Ford wprowadza wbudowany modem FordPass Connect, zapewniający łączność w ruchu, indukcyjne ładowanie smartfonów, system SYNC 3 z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym i system audio B&O PLAY.

Pod maskę trafią silniki benzynowe EcoBoost: 1.0 i 1.5  z systemem dezaktywacji jednego z cylindrów (w wersjach trzycylindrowych) i wysokoprężne: 1.5 i 2.0 EcoBlue, które z pomocą nowej 8-biegowej przekładni automatycznej mają zapewniać 10-procentowe obniżenie zużycia paliwa dla całej gamy modelowej Focusa.

Zaawansowane rozwiązania na pokładzie nowego Focusa to między innymi:

  • Adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu, co umożliwia bezproblemowe poruszanie się w mieście z częstym zatrzymywaniem samochodu.
  • System reflektorów adaptacyjnych z nowym, opartym na analizie obrazu z kamery systemem doświetlania zakrętów oraz – pierwszy raz w produkcyjnym samochodzie – kierowania światłem w oparciu o znaki drogowe, pozwala na wstępny wybór jednego z modeli oświetlenia drogi, służąc poprawie widoczności w czasie nocnej jazdy.
  • System wspomagający parkowanie w nowej wersji, steruje również wyborem biegów, przyspieszaniem i hamowaniem, aby umożliwić w pełni zautomatyzowane manewrowanie dostępne za naciśnięciem przycisku.
  • Pierwszy w Europie wyświetlacz przezierny (HUD) oferowany w Europie, pomaga kierowcom skupić swoją uwagę na sytuacji drogowej.
  • System wspomagania kierownicy z funkcją omijania przeszkody, to pierwsze takie rozwiązanie w tym segmencie pojazdów, pomagające kierowcom w omijaniu stojących lub wolniej poruszających się pojazdów, celem unikania kolizji.

Najnowsze

5 supersamochodów, których już nie kupimy w salonach

Przemijanie. Ten motyw towarzyszy życiu człowieka nieustannie. Znajdziemy go w sztuce, muzyce, filmie i we własnych myślach. Świat motoryzacji również dobrze go zna. Co roku nowe modele i generacje samochodów pojawiają się na rynku, by inne mogły z niego zniknąć i przejść do historii.

Ferrari 458 Italia – początek pożegnania z automatami (fotografia powyżej)
W 1999 roku na salonie samochodowym w Genewie Ferrari zaprezentowało model 360 Modena, jedno z najlepiej sprzedających się Ferrari w historii. Pięć lat później na rynek trafił jego następca – Ferrari F430. Model 458 jest kontynuuje tę linię. Jego nazwa, podobnie jak w przypadku poprzedników, odnosi się do danych technicznych silnika – pojemności wynoszącej 4,5 litra i układu V8. Jednostkę o mocy 570 KM umieszczono centralnie za plecami kierowcy i pasażera, a z oferty zniknęła manualna skrzynia biegów. W ten sposób auto stało się pierwszym Ferrari produkowanym na dużą skalę, dostępnym jedynie z automatem.

McLaren MP4-12C – własną drogą
McLaren MP4-12C to niewątpliwie przełomowy samochód w historii brytyjskiej motoryzacji. Jest pierwszym drogowym autem opracowanym w całości przez producenta z siedzibą w angielskim Woking. McLaren już wcześniej wypuszczał na rynek samochody drogowe, ale legendarny model F1 bazował na silniku stworzonym przez BMW, zaś SLR opracowano razem z Mercedesem. W przypadku MP4-12C zastosowano 3.8-litrową jednostkę V8, będąca dziełem inżynierów McLarena. Nadwozie samochodu bazuje na konstrukcji typu monokok MonoCell, inspirowanej bolidami F1 i wykonanej z włókna węglowego, dzięki czemu jego masa wynosi około 1300 kg. Produkcja auta rozpoczęła się w 2011 i zakończyła w 2014 roku.

Alfa Romeo 8C – powrót włoskiego stylu
Po raz pierwszy Alfę Romeo 8C zaprezentowano w 2003 roku na Motor Show we Frankfurcie, a do sprzedaży auto trafiło w 2007 roku. Samochód imponuje przede wszystkim niezwykłą stylistyką, która nawiązuje do wyglądu klasycznych aut Alfy Romeo sprzed ponad 50 lat. Jeremy Clarkson określił 8C „najpiękniejszym samochodem który kiedykolwiek stworzono”. Również nazwa modelu wiąże się z historią, a konkretnie o modelu 6C 2500 Competizione, który w 1950 roku startował w legendarnym wyścigu Mille Miglia. Pod maską modelu umieszczono silnik V8 4.7 pochodzący z Maserati GranTurismo, co uczyniło ten samochód jedną z najmocniejszych Alf historii. Produkcja rozpoczęła się w 2007 roku, a na rynek trafiło w sumie 1000 egzemplarzy modelu – 500 wersji Competizione i tyle samo odmiany ze zdejmowanym dachem Spider.

Lamborghini Gallardo – wybawca rodu byków
Lata 80. i 90. były trudne dla Lamborghini. Włoska marka znalazła się w kryzysie. Wybawienie przyszło na początku tego stulecia, dzięki dwóm samochodom – Murcielago i Gallardo. Ten drugi model, mniejszy, dostępny z umieszczonymi centralnie silnikami V10 o mocach od 500 do 562 KM stał się prawdziwym bestsellerem. W ciągu dziesięciu lat produkcji jego sprzedaż przekroczyła liczbę 14 tys. sztuk, co jest prawdziwym rekordem w historii marki. W 2014 roku na rynek trafił następca Lamborghini Gallardo – Huracan.

LFA – pierwszy supersamochód Lexusa
LFA jest pierwszym supersamochodem Lexusa, a prace nad nim trwały aż dziesięć lat. To dlatego, że w pewnym momencie inżynierowie postanowili przeprojektować nadwozie i zamiast z aluminium wykonać je z lżejszych kompozytów. Lexus LFA nie ma również typowej dla superaut konstrukcji, bo jego silnik umieszczono z przodu, a nie centralnie z tyłu. Nie przeszkodziło to inżynierom w osiągnięciu niemal doskonałego rozłożenia masy, którego proporcje wynoszą 48:52. Pod maskę trafił silnik wolnossący silnik V10 o pojemności 4,8 l i mocy 560 KM, opracowany przy współpracy z Yamahą. Zastosowana jednostka potrafi tak szybko zwiększyć obroty, że wskazówka zwykłego obrotomierza nie byłaby wstanie za nimi nadążyć. Dlatego w samochodzie zastosowano cyfrowe „zegary”. Auto powstało w liczbie jedynie 500 egzemplarzy, a jego produkcja rozpoczęła się w 2010 roku i zakończyła dwa lata później.

Najnowsze

Anna Dereszowska ambasadorką Renault

Znana aktorka i wokalistka Anna Dereszowska rozpoczyna trzyletnią współpracę z firmą Renault. Jako ambasadorka marki będzie jeździła Renault Espace.

Anna Dereszowska jest wszechstronną aktorką i wokalistką, ale także prawdziwą miłośniczką motoryzacji. Uczestniczyła już w wielu wydarzeniach motoryzacyjnych, między innymi zasiadła za kierownicą bolidu Renault F1 Team. Współpraca z osobą, która podziela naszą pasję do samochodów, to prawdziwa przyjemność – mówi Agata Szczech, Dyrektor Komunikacji Renault Terytorium East.

Nowa ambasadorka Renault będzie użytkować Renault Espace w wersji Initiale Paris w kolorze Fioletowy Amethyste.

Uwielbiam piękne samochody, dlatego cieszę się, że mogę współpracować z marką, dla której tak ważny jest styl. Renault Espace, którym będę od teraz jeździć, to niezwykle eleganckie, luksusowe auto – mówi Anna Dereszowska.

Renault Espace jest vanem, którego komfortowe i przestronne wnętrze zostało wykończone materiałami dobrej jakości i wyposażone w pojemne schowki. Użytkownicy mogą korzystać z wielu udogodnień technologicznych, takich jak system Multi-Sense oferujący pięć różnych trybów prowadzenia samochodu, system Easy Park Assist i sterowane zawieszenie. Espace ma również aktywny regulator prędkości, który pomaga utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu, a Visio System zapewnia takie funkcje jak ostrzeganie o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków, system kontroli pasa ruchu i automatyczna zmiana świateł drogowych na światła mijania.

Najnowsze