Jednośladowe innowacje rodem z BMW – galeria i film

Niedługo motocykl ostrzeże nas o złej pogodzie, zbliżającej się karetce, czy spodziewanych plamach oleju na drodze. Dowiemy sie od niego, czy zmieścimy się na "zielonym świetle", a w razie wypadku jednoślad sam zadzwoni do call center, aby powiadomić o naszej lokalizacji. Czego jeszcze możemy spodziewać się w motocyklowej przyszłości?

Wydawało się, że obecnie produkowane motocykle są już tak zaawansowanymi maszynami, że nic więcej nie da się już w nich wymyślić. BMW właśnie wyprowadza sceptyków z błędu, prezentując mnogość systemów, które niebawem mogą się znaleźć w seryjnej produkcji jednośladów.

Motocykl nafaszerowany nowoczesną technologią wzbudzał naszą ciekawość.
fot. Motocaina.pl

Bawarska marka uchodzi za pioniera nowych rozwiązań mających zastosowanie w jednośladach. Zaczęło się od systemów bezpieczeństwa aktywnego jeszcze w latach 70., innowacyjnej konstrukcji kasku motocyklowego (1976 r.), prezentacji pierwszego na świecie jednośladowego ABS-u (1988 r.). Od 2005 roku BMW Motorrad wciąż zaskakiwało wprowadzaniem kolejnych rozwiązań motocyklowych -często pochodzących z motoryzacji samochodowej – np. kontroli ciśnienia w oponach, systemu kontroli trakcji ASC (Automatic Stability Control), czy stosowaniem reflektorów ksenonowych. Pewnym przełomem w myśleniu o bezpieczeństwie motocyklisty był też (znany ze sportów motorowych jako HANS) Neck Brace, czyli ochronny kołnierz zakładany na szyję, mający zabezpieczać kark kierującego jednośladem (system zaprezentowano w 2007 r.).

Dziś ABS w motocyklu już nikogo nie dziwi, w większości dużych maszyn jest on obligatoryjnie montowany, w niektórych występuje jako opcja. Ale na tym nie poprzestano: wraz z pojawieniem się super sportowego modelu BMW S1000RR zadebiutowała wyścigowa odmiana motocyklowego ABS-u: Race ABS (2009 r.) i zaraz po niej rozszerzona wersja układu kontroli trakcji ASC – nazwana DTC (Dynamic Traction Control).

fot. Motocaina.pl

Podczas BMW Motorrad Innovation Day, które miało miejsce na dzień przed rozpoczęciem największego zlotu motocykli bawarskiej marki (relację z tego wydarzenia przeczytasz tu), zaprezentowano kolejne nowe rozwiązania, które możemy zobaczyć w jednośladowej przyszłości BMW, począwszy od debiutu koncepcyjnego, zasilanego elektrycznie maksi skutera (o którym więcej piszemy tutaj), a skończywszy na przeróżnych systemach montowanych w najnowszych modelach BMW K1600 GT / GTL.

Dziś technologia staje się coraz bardziej wysublimowana, więc – przykładowo – układ ABS już dawno przestał być zwyczajnym układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania. Teraz musi rozpoznawać jeden 3 wariantów jazdy: „drogowy”, „na deszcz” i „dynamiczny” (od tych ustawień zależy charakterystyka jednostki napędowej, np. otwarcie przypustnicy, dostępność maksymalnego momentu obrotowego itp.), współpracować z DTC. Do kompletu, taki zaawansowany ABS musi współdziałać z różnym zestrojeniem – zależnym od aktualnego stylu jazdy kierowcy – zawieszenia (ESA drugiej generacji), który ma przecież kilka opcji wyboru charakterystyki tłumienia na różnych jakościowo nawierzchniach.

fot. Motocaina.pl

Kilka pomysłów owszem – zaczerpnięto z samochodów. W K1600GT jest montowany (w opcji) adaptacyjny, ksenonowy system świateł przednich, dostosowujący snop światla do warunków na drodze (cenne na zakrętach) w postaci pierścieni diod LED. Jednak sporo nowinek nie ma na razie odpowiednika w automobilach, zatem jakie innowacje wymyślono tym razem, których niebawem możemy spodziewać się w produkcji jednośladów?

Speed limit info – wyświetlanie ograniczeń prędkości na ekranie przed oczami kierowcy. Za pomocą kamery umieszczonej za przednią owiewką, układ rozpoznaje znaki drogowe z ograniczeniami prędkości – kierowca otrzymuje informację na ekranie, że w danym miejscu (do odwołania tego znaku) obowiązuje przykładowo prędkość 50 km/h.

Cross traffic assistent – ostrzeżenie związane z poruszaniem się na skrzyżowaniach. Jadące pojazdy komunikują się ze sobą wysyłając fale radiowe, a system ma za zadanie ostrzec przed ewentualną kolizją. Układ zapewnia poprawę bezpieczeństwa podczas poruszania się w mieście – aktywuje się automatycznie, gdy wystąpi sytuacja awaryjna. Motocykl – na ten moment – włącza pełne oświetlenie, aby mógł być bardziej widocznym.

Left turn assistant – asystent skrętu w lewo – ma zostać wdrożony w pojazdach BMW po to, aby rozpoznawać i przeciwdziałać możliwości kolizji z nadjeżdzającym z przeciwka motocyklem podczas manewru skręcania w lewo. Gdy dochodzi do newralgicznej sytuacji, auto lub jednoślad automatycznie wyhamuje, a kierowcy zostają ostrzeżeni o możliwości kolizji. Motocykl (pojazdy komunikują się ze sobą radiowo) zostaje automatycznie w pełni oświetlony.

Przycisk SOS może kiedyś uratować motocykliście życie.
fot. Motocaina.pl

Emergency call (eCall / ACN – Emergency Call / Automatic Collision Notification) – telefon w razie wypadku (stosowany z powodzeniem w samochodach BMW) – gdy dochodzi do wypadku motocyklisty, automatycznie zostaje wysłany sygnał z informacją o położeniu motocyklisty (dzięki GPS) wraz z danymi dotyczącymi tego, co mogło się stać z motocyklem (z danych telemetrycznych pochodzących z komputera pokładowego program analizuje najważniejsze odczyty systemów motocykla). Informacje te trafiają do BMW Call Center, aby móc natychmiast wysłać do poszkodowanego motocyklisty odpowiednią pomoc (karetka, laweta, mechanik). Pracownik biura obsługi po otrzymaniu danych oddzwania do motocyklisty, pytając o potrzebną pomoc. Padają pytania o liczbę poszkodowanych w wypadku, ich stan zdrowotny oraz przytomność, a także czy nie pojawił się ogień (w tym przypadku powstaje decyzja o wysłaniu straży pożarnej na miejsce wypadku). Motocyklista ma możliwość zrezygnować z pomocy, lub ją przyjąć – w ostatnim przypadku natychmiast wysyłane są odpowiednie służby.

Collision warning – ostrzeganie przed niebezpieczeństwem – dzięki ukrytej za owiewką kamerze, system analizuje położenie poprzedzającego pojazdu – jego odległość od motocykla, którym kierujemy, oraz różnice prędkości obu pojazdów. Jeśli pojazd przed nami gwałtownie zahamuje, układ alarmuje nas o tym wyświetleniem na ekranie symbolu czerwonego pojazdu i sygnałem dźwiękowym, oraz włączeniem oświetlenia awaryjnego (światło przerywane). Wszystko po to, aby zarówno kierujący przed nami (przy założeniu, że kierowca spojrzy w lusterko wsteczne), jak i za motocyklem, mógł szybko zareagować. 

Na wyświetlaczu powyżej zegarów dowiemy się o wszelkich zagrożeniach, które mogą przeszkodzić nam w jeździe.
fot. Motocaina.pl

Na BMW Motorrad Innovation Day mówiono także o elektrycznym świetle stopu, który w awaryjnych sytuacjach ma intensyfikować światło hamulca, dając znak nadjeżdżającym pojazdom, że kierowca właśnie hamuje awaryjnie – taka informacja może być w przyszłości komunikowana innym pojazdom radiowo. Niebawem możemy się także spodziewać w motocyklach asystenta wyprzedzania (overtaking assistant), który pomoże bezpiecznie omijać inne pojazdy czy asystenta świateł (traffic light phase assistant), który komunikuje motocykl z miejską sygnalizacją świetlną. Działnie tego układu polega na tym, że system informuje kierowcę o możliwości szybkiej zmiany światła na czerwone, a ponadto może w sposób dostosowany do sytuacji użyć hamulców, aby bezpiecznie wyhamować jednoślad przed sygnalizacją. Motocykl będzie także dawać informację kierowcy, z jaką prędkością powinien jechać, aby zmieścić się z przejazdem na zielonym świetle.

Bad weather warning – ostrzeganie przed złą pogodą – może się okazać wyjątkowo przydatne motocyklistom. Ma być komunikowane kierowcy zarówno dźwiękowo, jak i na wyświetlaczu, ostrzegać przed zmianą warunków atmosferycznych tj. mgła, deszcz, śnieg, czy ewentualne oblodzenie drogi. Jeździec zostanie uprzedzony, za ile czasu może się spodziewać takich „atrakcji”. W przyszłości system będzie mógł w odpowiednim momencie włączyć automatycznie światła przeciwmgłowe, czy ustawić DTC na wariant deszczowy.

Nowe systemy w jednośladach BMW.
fot. BMW

Obstacle warning – ostrzeżenie przed przeszkodami – dzięki temu dowiemy się o plamach oleju, żwirze, czy uszkodzonych pojazdach przed nami znajdujących się na drodze, a system poda nam, za ile metrów możemy się spodziewać przeszkód. Taka informacja ma być w przyszłości komunikowana do innych pojazdów znajdujących się za motocyklem.

Emergency vehicle warning – ostrzeżenie przez nadjeżdzającym pojazdem karetki, lub straży pożarnej. 

Daytime running light – światła dzienne, dzięki którym wzrasta widoczność motocykla na drodze.

Niektóre z nowinek zobaczymy już w przyszłorocznych motocyklach BMW, na pewne musimy czekać jeszcze kilka lat, a część z pomysłów być może w ogóle nie wejdzie do produkcji seryjnej. Znów pojawiają się powiązane z elektroniką układy, które mają za zadanie z jednej strony dbać o nasze bezpieczeństwo, z drugiej – w pewnym sensie – myśleć za nas. Pytanie jakie samo się nasuwa jest następujące: jak te rozwiązania sprawdzą się w realnych warunkach drogowych, no i… do czego to wszystko prowadzi?

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze