BMW E-Scooter - zapowiedź innowacyjnych maxi skuterów - filmy

19 sierpnia 2011
19
Zasilany elektrycznie E-Scooter można było podziwiać podczas BMW Motorrad Innovation Day 2011 -wydarzeniu poprzedzającym zlot w Garmisch Partenkirchen. Wszystko wskazuje na to, że już niebawem będzie można ciekawy kupić maksi skuter z biało-niebieską szachownicą na owiewce.

Maksi skuter od BMW i to zasilany elektrycznie? Nam taka wizja wyjątkowo odpowiada.
fot. BMW

Koncepcyjny BMW E-Scooter z napędem elektrycznym to - wg producenta - odpowiedź na zmieniające się potrzeby transportu w wielkich miastach. Obecnie dostępne na rynku skutery napędzane silnikiem elektrycznym, ze względu na osiągi oraz krótki zasięg, wykorzystywane są niemal wyłącznie w miastach. Nowy BMW E-Scooter miałby być stosowany w znacznie szerszym zakresie. 

Z ciekawostek w BMW E-Scooter znajdziemy odpowiednik samochodowego "asystenta ruszania na wzniesieniu"; nawet z dwiema osobami siedzącymi na skuterze, ruszenie pod górkę na wiadukcie, czy stromym podjeździe nie powinno już stanowić problemu. Bawarska marka szczyci się, że E-Scooter ma dysponować przyspieszeniem od 0 do 60 km/h porównywalnym do skuterów z silnikami spalinowymi o pojemności 600 cm3.

Jeszcze w okleinie koncepcyjnej, aby nie dostrzec zbyt wielu szczegółów. Mimo to maszyna zapowiada się na całkiem ładną.
fot. BMW

Ale co z zasięgiem? Konkurencyjne pojazdy z napędem elektrycznym zwykle zapewniają -  z powodu niewielkiej pojemności baterii - zasięg na poziomie około 50 kilometrów po jednorazowym ładowaniu. BMW proponuje przejechanie wówczas ponad 100 kilometrów. Bateria tego jednoślada jest większa niż dotychczas używane w innych markach. Może być ładowana w tradycyjnych, domowych gniazdkach elektrycznych. Jak podaje BMW, wystarczy mniej niż 3 godziny, aby w pełni naładować baterię. Testy wykazały jednak, że bateria rzadko całkowicie się rozładowuje, więc czas jej ładowania się skraca. 

W przeciwieństwie do skuterów z napędem spalinowym, pojazd koncepcyjny BMW nie ma typowej ramy głównej. Jej rolę pełni aluminiowa obudowa akumulatorów, w której znajduje się również elektroniczny system monitorowania baterii. 

fot. BMW

Silnik elektryczny jest zamontowany za obudową akumulatora. Podczas hamowania lub odpuszczenia gazu (hamowania silnikiem) możliwe jest częściowe odzyskanie energii, przez co zasięg pojazdu ma się zwiększać o 10-20 procent (w zależności od stylu jazdy). Zewnętrzny system elektroniczny kontrolujący baterie stale zbiera informacje i monitoruje dane dotyczące np. temperatury i napięcia w komorach baterii, zarówno podczas jazdy, jak i ładowania.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!