Jazda na zimówkach nieobowiązkowa, ale bezpieczna
Większość kierowców z pewnością pamięta jeszcze zeszłoroczne zamieszanie, które wywołał pomysł obowiązkowej wymiany opon w okresie zimowym. W końcu przepis nie wszedł w życie, ale to nie znaczy, że powinniśmy całkowicie zrezygnować z zimówek. Bezpieczeństwo powinno być dla nas sprawą kluczową.
Sam pomysł pojawił się już 2 lata temu, ale szeroko komentowany był przede wszystkim w zeszłym roku. Idea była taka, aby w okresie od 1 listopada do 31 marca jazda na oponach zimowych była w Polsce obowiązkowa. W przypadku braku takiego ogumienia kierowcy groził mandat karny. Pomysł jednak upadł, a Ministerstwo Transportu uznało, że wymiana opon powinna zależeć od zdrowego rozsądku posiadacza auta.
Aktualnie Polska jest jednym z niewielu krajów w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie zimą panują ostrzejsze warunku, a nie ma obowiązku stosowania opon zimowych. Takie przepisy obowiązują między innymi w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Rumunii, a także na Litwie i w Estonii. W wielu pozostałych państwach Starego Kontynentu regulacje prawne nakazują jazdę na zimówkach w określonych warunkach, np. gdy wymagają tego znaki drogowe lub podczas jazdy po terenach górskich.
I chociaż wymianę opon na zimowe deklaruje w Polsce ponad 90 proc. kierowców, to Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, na podstawie danych z warsztatów samochodowych, szacuje, że w rzeczywistości opony sezonowe stosuje mniej więcej 2/3 posiadaczy samochodów w naszym kraju. I o ile wymiana nie jest obowiązkowa, o tyle zdrowy rozsądek dopowiada, aby jednak wyposażyć auto w zimówki, które oferują dużo lepsze osiągi przy niższych temperaturach.
– Przede wszystkim opona zimowa jest wykonana z innego rodzaju mieszanki, dzięki której jest bardziej elastyczna i zachowuje swoje właściwości jezdne nawet w niższych temperaturach – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl. Poza tym ogumienie zimowe ma zupełnie inny bieżnik. Najczęściej producenci stosują bardziej agresywny bieżnik kierunkowy, który zapewnia lepsze odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego spod koła, co zwiększa przyczepność i zmniejsza ryzyko wystąpienia tzw. aquaplaningu.
Bieżnik opony zimowej jest także wyposażony w liczne nacięcia, czyli tzw. lamele, które pozwalają na mocniejsze wgryzanie się w śnieg i pozytywnie wpływają na trzymanie się drogi. Różnice w przyczepności są ogromne. Sama droga hamowania na oponie zimowej jest o 25 proc. krótsza przy zalegającym śniegu lub na lodzie w porównaniu do opony letniej. Lepsza przyczepność jest także w trakcie opadów deszczu, kiedy na drodze jest morko i pojawiają się kałuże.
Wymiana opon na zimowe zagwarantuje nam spokojniejszą, a przede wszystkim dużo bezpieczniejszą jazdę przy trudniejszych warunkach pogodowych. Chociaż to zawsze dodatkowy koszt, nie tylko związany z zakupem ogumienia, ale także sezonową wymianą, to jednak zdrowie własne i najbliższych powinny być dla nas bezcenne.
Najnowsze
-
Zabudowa VW T5 – jak przekształcić busa w funkcjonalnego kampera?
Przekształcenie Volkswagena T5 w kampera to marzenie wielu miłośników turystyki na czterech kółkach. Ten model samochodu cieszy się ogromną popularnością dzięki swojej niezawodności oraz idealnym proporcjom, które ułatwiają taką adaptację. Przestrzeń ładunkowa T5 daje fantastyczne możliwości aranżacyjne. Pozwala to na stworzenie prawdziwie funkcjonalnego i wygodnego mobilnego domu! -
Pomóżmy motocykliście, którego pasją jest motoryzacja! Gerard walczy z rakiem – chce odzyskać twarz i… oddech
-
7 lat gwarancji i ceny od 112 900 zł. Rusza sprzedaż chińskiej marki Jetour w Polsce
-
Volkswagen Polo – idealne auto miejskie? Poznaj jego zalety
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Zostaw komentarz: