Karina Konys

Jak sprawdzić wiek i stan opon? Te informacje o aucie używanym to argument w negocjacji jego ceny

Podczas zakupu pojazdu często dokładnie go oglądamy, nasłuchujemy wszelkich stuków i puków, ale niewiele osób zwraca uwagę na opony. One również mogą dostarczyć nam kilku ważnych informacji o samochodzie.

Stan i wiek opon pozwoli nam sprawdzić jak był eksploatowany pojazd oraz czy właściciel jest typem sknery oszczędzającego na częściach zamiennych. Na jedynym elemencie, który styka się z podłożem, nie powinno się oszczędzać. Oglądając opony możemy nawet nabrać podejrzeń, czy samochód nie miał poważnego wypadku.

Jak sprawdzić wiek opon?

Znajomość wieku opon jest szczególnie przydatna w nowszych pojazdach, ponieważ ich wiek powinien być taki sam jak wiek samochodu. Ewentualnie mogą być młodsze, ale na pewno nie starsze. Jeżeli wykryjemy, że opony są starsze niż samochód, to prawdopodobnie sprzedawca zachował sobie komplet opon lub sprzedał je osobno, a do auta zamontował pierwsze, jakie wpadły mu do ręki. Niestety dotyczy to tylko aut kilkuletnich, ponieważ takie pojazdy powinny mieć komplet opon założony podczas pierwszego montażu.

Maksymalny wiek opon zamontowanych w samochodzie nie powinien przekraczać 10 lat – nawet wtedy, kiedy wysokość bieżnika jest odpowiednia. To dlatego, że opony z czasem twardnieją, a mieszanka stopniowo traci swoje właściwości. Zaleca się nawet regularnie kontrolować stan opon, które mają powyżej 6 lat. Jeżeli okaże się, że ogumienie ma więcej niż 10 lat to może być znak, że właściciel lubi oszczędzać i istnieje prawdopodobieństwo, że opony mogą być nie jedynym elementem, na którym oszczędzał.

Do sprawdzenia wieku opon służy kod DOT, który znajduje się na boku opony w owalnej ramce. Za pomocą kodu możemy sprawdzić gdzie wyprodukowano opony oraz datę ich produkcji.

Jak sprawdzić wiek opony samochodowej?

Termin produkcji określają ostanie 3 lub 4 cyfry. Numery 3-cyfrowe były wykorzystywane przed 2000 rokiem, więc spotkanie takich opon jest raczej niemożliwe. Natomiast numery 4-cyfrowe stosuje się od 2000 roku. Pierwsze dwie cyfry określają tydzień produkcji, a kolejne dwie rok produkcji, np. 2611 – oznacza 26. tydzień 2011 roku.

Zwróć uwagę na producenta opon

Wiadomo, że na rynku znajdziemy jakościowo lepsze i gorsze opony. Jeżeli widzimy opony firmy, której nawet nie znamy, to ponownie jest to sygnał, że właściciel lubi oszczędzać. Sytuacja robi się poważniejsza zwłaszcza, kiedy kupujemy samochód z wyższej półki o większej mocy. W takiej sytuacji ogumienie słabej jakości może nie nadążyć za osiągami pojazdu i może pęknąć. Oczywiście takie opony nie muszą od razu zniechęcać nas do zakupu, ale może to być dodatkowy pretekst do negocjacji ceny.

Sprawdź stan opon

Jest to kolejny element pozwalający ocenić nam jak był eksploatowany pojazd, a dodatkowo może być kolejnym argumentem do obniżenia ceny zakupu pojazdu. Podczas sprawdzania stanu opon zwraca się uwagę na ich bieżnik. Jeżeli jest on bardzo niski lub wręcz nie istnieje, a opony są stosunkowo nowe, to może być to oznaka, że właściciel lubił „palić gumę”, czy ruszać z piskiem opon spod świateł, co jest niebezpieczne m.in dla sprzęgła, które wówczas jest nadwyrężane. Istnieje wtedy możliwość, że niedługo będzie czekała nas wymiana sprzęgła. Z kolei jeśli niski bieżnik nie jest skutkiem palenia gumy, to mamy przynajmniej dodatkowy pretekst do obniżenia ceny pojazdu.

Ponadto na skręconych kołach możemy zauważyć ślady nierównomiernego zużycia, ząbkowanie lub lekko przypalone krawędzie opon. Powinno to zwrócić naszą uwagę, ponieważ może to być oznaką złej zbieżności kół. W takim przypadku warto ustalić przyczynę złej geometrii, ponieważ jeżeli przyczyną był poważny wypadek, to takiej zbieżności można już nigdy nie ustawić.

Jaka jest dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika w oponie?

Według przepisów drogowych dopuszcza się korzystanie z opon, których bieżnik nie jest niższy niż 1,6 mm. Jednak producenci zalecają wymieniać opony na nowe, kiedy bieżnik wynosi 4 mm (opony zimowe) lub 3 mm (opony letnie). Bieżnik możemy sprawdzić „na oko”, ale jeśli chcemy być bardziej dokładni to musimy wyposażyć się w specjalny przyrząd.

Zdarza się również, że producenci stosują wskaźnik zużycia opon. Miejsce wskaźnika jest oznaczone na boku opony skrótem TWI (Tread Wear Indicator), a sam wskaźnik to kawałek nadlanej mieszanki we wgłębieniu bieżnika. Dzięki niemu zobaczymy jak bardzo opona jest już zużyta. Zazwyczaj wskazuje on optymalną wysokość bieżnika zalecaną przez producenta, czyli 4 mm lub 3 mm.

Oczywiście wszystkie powyższe wskazówki to tylko teoria, praktyka może być inna… Ale zawsze są to jakieś punkty zaczepienia, które mogą pomóc nam w tworzeniu pytań o stan pojazdu, czy nawiązania luźnej rozmowy ze sprzedawcą. Jeśli zauważymy, że stan opon odbiega od normy lub opony mają ponad 10 lat to zawsze możemy poprościć o jakieś wyjaśnienia i poznać bardziej historię pojazdu.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze