Jak zwalniać przed łukiem drogi na śliskiej nawierzchni? Z pewnością nie tak jak ten kierowca

Czasami oglądając nagrania z różnych zdarzeń drogowych, można dojść do wniosku, że wielu kierowców nie ma pojęcia o prowadzeniu pojazdów w warunkach innych, niż suchy asfalt i słoneczna pogoda.

Na nagraniu widzimy obraz z kamery monitorującej fragment Drogowej Trasy Średnicowej. To dobrze znany łuk, na którym wypadało z drogi wielu kierowców, często w sposób widowiskowy. Tym razem interesuje nas jedna jezdnia znajdująca się na drugim planie.

Jechał prosto i nagle kompletnie roztrzaskał samochód. Jak do tego doszło?

Zwróćcie uwagę najpierw na srebrne auto, które wyraźnie zwolniło przed łukiem. Rozsądnie, bo łuk jest ostry, a na asfalcie znajduje się mnóstwo wody. To teraz popatrzcie na drugi srebrny samochód. Jego kierowca też hamuje, ale robi to ze znacznie większej prędkości i później, niż pierwszy. Takie zachowanie uszłoby mu na sucho na… suchej nawierzchni, ale nie w tych warunkach.

Przesadził z prędkością w czasie deszczu, cudem uniknął śmierci

Trzymając nadal wciśnięty hamulec, kierowca zaczyna skręcać. Wyczerpuje w ten sposób całą dostępną przyczepność, jego auto wpada w poślizg, obraca się i uderza w krawężnik, co powoduje kolejny obrót. Na szczęście inni kierowcy wykazali się większym rozsądkiem i mogli w porę się zatrzymać.

Najnowsze

Ciężarówka wprasowała osobówkę w betonowóz

Samochód osobowy nie ma najmniejszych szans w zderzeniu z ciężarowym. Zdarzenie widoczne na nagraniu po prostu przeraża.

Na nagraniu widać stojący na ulicy betonowóz, a niedaleko za nim białą osobówkę. Nagle wjeżdża w nią ciężarówka, odpycha jak zabawkę prosto w gruszkę, w którą sama uderza, całkowicie miażdżąc auto.

Osobówka wjechała z prędkością 208 km/h w autobus! Efekt jest porażający

Wygląda to przerażająco i wydaje się, że nikt nie mógł przeżyć takiego wypadku. Z opisu nagrania wynika jednak, że osoba podróżująca osobówką nie odniosła poważnych obrażeń.

Najnowsze

Opony całoroczne – produkt uniwersalny, na „każdą” pogodę. Do wszystkiego, czyli do niczego?

Wielu kierowców właśnie z uwagi na często zmieniające się warunki meteorologiczne w naszym kraju zdecyduje się na zakup homologowanych opon całorocznych. Są one wystarczające do jazdy na krótszych dystansach, ale jak dają sobie radę latem i zimą na autostradach? Weźmy pod lupę ich wady i zalety.

Zanim wybierzemy się na zakupy, warto wiedzieć, że najwięksi producenci opon udzielają gwarancji na opony osobowe od daty ich zakupu, a nie produkcji. Przez nowe opony rozumiemy te nieużywane, a nie dopiero wyprodukowane – ogumienie to nie jedzenie, które ma wyznaczony termin przydatności do spożycia! Opony nie tracą swoich właściwości od momentu ich produkcji – a wyprodukowane nawet kilka lat temu, jeśli są przechowywane w odpowiednich warunkach, są pełnowartościowym produktem.

Opony całoroczne - produkt uniwersalny, na „każdą” pogodę. Do wszystkiego, czyli do niczego?

Owszem, opony się starzeją – ale nie w ciągu 4-5 lat, a 9-10. Zresztą – dzięki badaniom popytu na rynku – i tak nie znajdziemy w oficjalnej dystrybucji opon starszych niż 3 lata, nawet do rzadkich aut. Gumy zużywają się głównie podczas jazdy, przez ich rozgrzewanie się, napięcie wynikające z ciśnienia, deformacje i inne czynniki, które nie występują w procesie ich przechowywania. 

ZALETY opon całorocznych:

  • pozwalają być przygotowanym na nagłe zmiany temperatury czy nieprzewidziane opady;
  • brak konieczności sezonowej wymiany.

Opony całoroczne - produkt uniwersalny, na „każdą” pogodę. Do wszystkiego, czyli do niczego?

WADY opon całorocznych:

  • gorsze osiągi w warunkach typowo letnich i typowo zimowych;
  • szybsze zużycie bieżnika;
  • gorsza przyczepność przy dynamicznej jeździe lub dużych prędkościach na autostradach.

Coraz dłuższe i lepsze drogi ekspresowe oraz autostrady także nie działają na korzyść kierowców wybierających opony całoroczne – zwiększa się prędkość naszych podróży i wydłużają przebiegi. Kierowcy, którzy z opon sezonowych przesiądą się na typ całoroczny, z pewnością przy większych prędkościach poczują różnicę w przyczepności do drogi i zużyciu gum. Może się więc okazać, że po 2 latach takie opony trzeba będzie oddać do utylizacji z powodu zbyt małej głębokości bieżnika.

Opony całoroczne - produkt uniwersalny, na „każdą” pogodę. Do wszystkiego, czyli do niczego?

Upewnijmy się także, że producent faktycznie określa dany model opony jako typ całoroczny – muszą koniecznie mieć z homologację zimową oznaczoną symbolem płatka śniegu na tle góry. Sam symbol M+S – popularny na oponach – to za mało. Warto także, aby nowe gumy były przynajmniej ze środkowej półki cenowej – cena odzwierciedla bowiem zaawansowanie technologii użytych w produkcji opon i jakość materiałów. Renomowani producenci dysponują lepszym zapleczem badawczym do projektowania takich mieszanek.

Najnowsze

Ford Transit, Custom i Tourneo Custom będą dostępne w wersjach Active i Trail

Nowe uterenowione warianty Trail i Active uzupełniają gamę modelową Transita. Wersje te zostały zaprojektowane specjalnie do pracy w trudniejszych warunkach, ze skuteczniejszą trakcją kół dzięki mechanizmowi różnicowemu o ograniczonym poślizgu. Zobaczcie zdjęcia!

Warianty Trail posiadają dodatkową czarną okładzinę wokół dolnych części przednich i tylnych zderzaków oraz paneli bocznych. Masywny grill „F O R D” w czarnej, matowej stylistyce nawiązuje do serii terenowych pojazdów Ford Performance – Raptor. Transit Custom może być również wyposażony w opcjonalne relingi dachowe i zewnętrzne progi.

Opracowany we współpracy ze specjalistami od układów napędowych z firmy Quaife system mLSD automatycznie przenosi w warunkach słabej przyczepności moment obrotowy silnika na koło o największej przyczepności. System elektronicznej kontroli stabilności pojazdu został również ponownie skalibrowany w celu zharmonizowania go z systemem mLSD.

System AWD współpracuje z elektroniczną kontrolą stabilności pojazdu i stale monitoruje przyczepność kół.Rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednie i tylne koła jest zmienny, dzięki działaniu specjalnie opracowanego, sterowanego elektronicznie sprzęgła AWD.

W trudnych warunkach, takich jak głębokie błoto, piasek lub śnieg, kierowca może wybrać z menu tryb Mud and Ruts (błoto i koleiny), przygotowując system AWD do utrzymywania przyczepności nawet w ekstremalnych warunkach poślizgu kół poprzez wcześniejsze włączenie napędu przedniej osi. Tryb Mud and Ruts również rekalibruje kontrolę trakcji pod kątem optymalnej współpracy z systemem AWD.

Transit Custom Trail jest dostępny w wielu wersjach nadwoziowych o masie całkowitej od 3000 kg do 3400 kg, w tym jako furgon, furgon z podwójną kabiną (brygadowy) i 9 miejscowe kombi w dwóch różnych rozstawach osi.Transit Trail oferuje wiele wersji nadwoziowych i rozstawów osi w kategorii 3500 kg: z furgon, furgon z podwójną kabiną (brygadowy) oraz kombi.

Wszystkie modele Transit Trail i Transit Custom Trail są napędzane zaawansowanym 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym EcoBlue Forda o mocach 130 KM, 170 KM lub 185 KM. System mild hybrid z instalacją 48 V odzyskuje energię podczas zwalniania, przechowuje ją w akumulatorze 48 V i wykorzystuje do wspomagania silnika spalinowego, obniżając zużycie paliwa.

Użytkownicy liczący na dodatkowe możliwości w trudniejszych warunkach jazdy, jakie spotykają w czasie pracy lub podczas wypoczynku, mogą zamówić Tourneo Custom Active z manualną skrzynią biegów i z mechanizmem różnicowym mLSD.

Warianty Active są dostępne z silnikami o mocy 185 KM w zależności od modelu i specyfikacji, z możliwością wyboru sześciobiegowej automatycznej lub manualnej skrzyni biegów. W standardzie znalazł się też modem pokładowy FordPass Connect1, umożliwiający korzystanie z łączności Wi-Fi z możliwością obsługi do 10 urządzeń.

 

Najnowsze

Opel Crossland 2021 – miejski SUV upodabnia się do Opla Mokki. Zobaczcie zdjęcia!

Opel Crossland X został wprowadzony do sprzedaży latem 2017 roku, zaledwie 3 lata później pojawia się nowa, odświeżona wersja modelu, ale tym razem bez X w nazwie. Podobny zabieg producent zastosował dla niedawno debiutującego modelu Mokka. Podobieństwo widać również w wyglądzie - co jeszcze się zmieniło?

Podobnie jak w przypadku Mokki z nazwy Opla Crosslanda znika litera X. Oprócz zmian w wyglądzie Opel wprowadził również modyfikacje podwozia i układu kierowniczego Crosslanda oraz uzupełnił ofertę o usportowioną wersję wykończenia GS Line+. Wyposażenie modelu wzbogaci się też o adaptacyjny układ kontroli trakcji IntelliGrip.

Nowością są też osłony podwozia z przodu i z tyłu (lakierowane na srebrno w wersji wyposażenia Ultimate), przednie światła przeciwmgłowe LED (z chromowanymi oprawami w wersjach Ultimate i Elegance), chromowane listwy na drzwiach w Crosslandzie Ultimate oraz 16- i 17‑calowe obręcze kół z lekkiego stopu.

Opel Crossland 2021 - miejski SUV upodabnia się do Opla Mokki. Zobaczcie zdjęcia!

Dla fanów sportowego wyglądu przygotowano wersję wyposażenia GS Line+. Ta nowa wersja obejmuje 17‑calowe felgi z lekkiego stopu, czarny dach i czerwone obramowanie bocznych szyb, ergonomiczne przednie fotele z atestem AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. — niemieckie stowarzyszenie na rzecz zdrowych pleców) dla kierowcy i pasażera z przodu, tylne światła LED oraz relingi dachowe.

Opel Crossland 2021 - miejski SUV upodabnia się do Opla Mokki. Zobaczcie zdjęcia!

Tylna kanapa jest dzielona w stosunku 60/40 i można ją przesuwać w zakresie do 150 mm, co umożliwia powiększenie bagażnika z 410 do 520 litrów w ciągu kilku sekund. Po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika rośnie do 1255 litrów.

Opel Crossland 2021 - miejski SUV upodabnia się do Opla Mokki. Zobaczcie zdjęcia!

Klienci będą mogli wybierać silniki benzynowe o mocy od 83 KM do 130 KM, jak i silniki wysokoprężne o mocy 110 KM i 120 KM.

Opel Crossland 2021 - miejski SUV upodabnia się do Opla Mokki. Zobaczcie zdjęcia!

Najważniejsze systemy wspomagające kierowcę w nowym Oplu Crosslandzie w skrócie: wyświetlacz projekcyjny (head-up), alarm przedkolizyjny z systemem automatycznego hamowania awaryjnego i funkcją wykrywania pieszych, system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, system wykrywania senności, panoramiczna kamera cofania, automatyczny asystent parkowania, tempomat z ogranicznikiem prędkości.

Zamówienia na nowego Crosslanda można będzie składać już niebawem, a pierwsze egzemplarze pojawią się u dealerów na początku 2021 roku.

Najnowsze