Jak zadbać o samochód w upały

Cały czas uważać na temperaturę silnika, regularnie sprawdzać poziom naładowania akumulatora i ciśnienie w oponach – to podstawowe warunki bezpiecznej jazdy w upale.

Gdy przychodzą wysokie temperatury, najczęstszym awariom ulegają w samochodach silnik, akumulator i koła. W czasie upałów sprawny silnik powinien pracować w temperaturach nie wyższych niż 80-95 stopni Celsjusza. Gdy ta granica zostanie przekroczona, nasza jazda może się zakończyć poważnym problemem. Powodem do alarmu jest temperatura na poziomie 100 i więcej stopni Celsjusza.

O ile temperatura płynu chłodzącego silnik może tymczasowo sięgnąć 90-95 stopni Celsjusza, np. podczas długiego podjazdu w upale i kierowcy nie powinni się tym przejmować, o tyle utrzymująca się temperatura płynu powyżej 100 stopni Celsjusza powinna zaalarmować każdego kierowcę. Powodów może być kilka:

awaria termostatu – gdy działa nieprawidłowo, nie otwiera się drugi obieg i płyn chłodzący nie dociera do chłodnicy, więc temperatura silnika wzrasta; aby usunąć awarię należy wymienić cały termostat, ponieważ nie naprawia się go;

nieszczelny układ chłodzący – podczas jazdy może dojść do pęknięcia przewodów, co kończy się nagłym wzrostem temperatury oraz kłębami pary wodnej wydobywającymi się spod maski; w takiej sytuacji należy natychmiast zatrzymać się i wyłączyć silnik, nie podnosząc maski ze względu na gorącą parę;

zepsuty wentylator – ma swój własny termostat, który uruchamia go w wysokich temperaturach, gdy wentylator popsuje się, silnik nie może utrzymać właściwej temperatury, np. podczas stania w korku;

awaria pompy płynu chłodzącego – to urządzenie odpowiadające za obieg cieczy w całym układzie chłodzenia, a gdy się popsuje, silnik pracuje niemal bez chłodzenia.

W czasie upałow auta wymagają szczególnej troski
fot. Starter

Gdy silnik pracuje w skrajnie wysokiej temperaturze, zniszczeniu mogą ulec pierścienie, tłoki, a także głowica. W takiej sytuacji kierowcę czeka kosztowna naprawa w specjalistycznym warsztacie, dlatego warto na bieżąco kontrolować poziom płynu chłodzącego, a w czasie jazdy obserwować wskaźnik temperatury silnika.

Podczas upałów akumulatory są szczególnie narażone na samorozładowanie, dlatego warto sprawdzać stan ich naładowania, zwłaszcza gdy nasz akumulator jest starego typu, rzadko używany lub też zamierzamy pozostawić samochód bez ruchu na dłuższy czas.

W samochodzie, który nie jest używany, ma miejsce stały pobór prądu z akumulatora około 0,05 A, który generują włączony alarm czy podtrzymywanie pamięci sterowników. Dlatego należy pamiętać, że latem szybkość naturalnego rozładowania akumulatora jest tym większa, im wyższa jest zewnętrzna temperatura.

Wysoka temperatura otoczenia wpływa także na wyższą temperaturę pracy opon, powodując zmiękczenie gumy bieżnika. W efekcie opona staje się bardziej elastyczna i ulega większym deformacjom, a w rezultacie przyśpieszonemu zużyciu. Dlatego tak istotne jest bieżące kontrolowanie ciśnienia w oponach. Najdłuższe przebiegi uzyskują opony wówczas, gdy ich ciśnienie jest zgodne z zaleceniami producenta danego samochodu, ponieważ tylko wtedy czoło bieżnika przylega do podłoża na całej szerokości opony, która wówczas pracuje równomiernie.

Niewłaściwe ciśnienie wpływa nie tylko na przedwczesne i nierówne zużycie bieżnika, ale może także doprowadzić do rozerwania opony w czasie jazdy, gdy osiągnie ona zbyt wysoką temperaturę. Odpowiednio napompowana opona osiąga przewidzianą przez konstruktorów temperaturę pracy po około godzinie jazdy. Natomiast z ciśnieniem mniejszym zaledwie o 0.3 bara już po 30 minutach nagrzewa się aż do 120 stopni Celsjusza.

Źródło: Starter

Najnowsze

Samodzielne tankowanie LPG od jesieni

Zmiana przepisów pozwalających kierowcom na samodzielne tankowanie autogazu na stacjach może wejść w życie już w trzecim kwartale 2013 roku.

Nowe przepisy nie zostały jeszcze zatwierdzone przez Komisję Europejską – to ostatni etap, na który czeka Ministerstwo Gospodarki przed wprowadzeniem zmian.

fot. materiały prasowe

Samodzielne tankowanie nie będzie obowiązkowe, kierowcy, jeżeli zechcą, będą mogli skorzystać z pomocy pracownika stacji. Dla pozostałych pojawi się alternatywa dostępna dotąd tylko użytkownikom paliw tradycyjnych. Nie należy jednak się spodziewać, żeby ceny autogazu się zmieniły. Koszty poniosą za to właściciele stacji paliwowych, chociaż również nie powinny być one szczególnie znaczące. Wprowadzenie samoobsługi wymaga zainstalowania wyłącznika tankowania, zaworów odcinających oraz umieszczenia odpowiedniego oznakowania i piktogramów. Wiele z tych instalacji jest już obecnych na stacjach. Stosunkowo najbardziej kosztowna może się okazać wymiana pistoletów na wersje bezpieczniejsze dla użytkownika.

Czy wszystko pójdzie zgodnie z planem – przekonamy się jesienią.

Najnowsze

Ważne zwycięstwo Roberta Kubicy

Robert Kubica i Maciej Baran pokazali wysoką skuteczność w drugim starcie w rajdzie zaliczanym do Mistrzostw Świata. Po objęciu prowadzenia po pierwszym etapie Rajdu Akropolu w kategorii WRC2, Polacy utrzymywali solidną przewagę i byli w stanie obronić ją bez problemów również ostatniego dnia.

Po Rajdzie Portugalii, Rajd Akropolu był drugą rundą w programie Roberta Kubicy w WRC2. Rajd rozpoczął się dla Polaków na dobre w piątek, kiedy po wygraniu dwóch pierwszych etapów objęli prowadzenie w tej kategorii. Zawodnicy wprowadzili auto do parku zamkniętego, będąc na prowadzeniu z przewagą blisko 40 sekund. Kubica potwierdził swoją dominację również w sobotę rano, ustanawiając serię czterech najszybszych czasów. Wtedy też kierowca Citroëna DS3 RRC powiększył swoje prowadzenie o kolejną minutę. Po trzech kolejnych zwycięstwach etapowych trakcie popołudnia, Polak zakończył drugi dzień z przewagą 2 minut i 20 sekund nad Jurijem Protasowem. Dzięki temu mógł kontrolować jego tempo w ostatnim dniu, składającym się z czterech dość równych oesów. Pomimo niewielkiej utraty przewagi, Robert Kubica sięgnął po wygraną w kategorii WRC2!

Rajd Akropolu przyniósł Robertowi Kubicy nowe doświadczenia
fot. Citroen

„Tak, to wielki dzień dla mnie.” – przyznał. „Na pewno to był bardzo, bardzo trudny weekend. Myślę, że Rajd Akropolu jest niezwykle trudną rundą, szczególnie dla kogoś, kto jak ja ma dwudziestoletnie doświadczenie w wyścigach na torze! Teraz nie mogę się doczekać Rajdu Sardynii, gdzie będę mógł wykorzystać to, czego nauczyłem się w ten weekend”.

Robert Kubica zajmuje obecnie szóste miejsce w klasyfikacji generalnej WRC2 z 33 punktami, po zaledwie dwóch rajdach.

Najnowsze

Motocykliści na rzecz walki z rakiem

Motocykliści przybrali różowe barwy i ruszyli na ulice West Fargo, by wesprzeć organizację Women’s Way, działająca na rzecz kobiet chorych na raka piersi.

Już po raz szósty różowa parada ruszyła ulicami w Północnej Dakocie. Każdy z uczestników miał na sobie coś w różowym kolorze – niektórzy chusteczki, inni zawieszki, jeszcze inni koszulki. Niektórzy z motocyklistów specjalnie zamówili koszulki z nadrukowanymi imionami znajomych kobiet, które walczą bądź walczyły z rakiem piersi.

fot. materiały prasowe

Organizatorką wydarzenia jest Amanda Larson, na co dzień działająca w branży motoryzacyjnej, która wpadła na ten pomysł kilka lat temu, gdy zachorowała jej teściowa. W pierwszej paradzie uczestniczyło 45 motocykli. W zeszłym roku było ich już ponad 300, a organizacja Women’s Way otrzymała darowiznę w wysokości 10 i pół tysiąca dolarów.

Women’s Way zajmuje się zwiększaniem dostępu do diagnostyki i leczenia kobietom bez ubezpieczenia zdrowotnego i zmagającym się z problemami finansowymi.

Najnowsze

Dyskusja stara jak koło

Nie ma chyba dnia, żeby w którymś miejscu w sieci nie pojawił się jakiś artykuł ze starej jak świat serii: „kto jest lepszym kierowcą: kobieta czy mężczyzna?”. Czas wysnuć z tego jakieś wnioski – niekoniecznie bezpośrednie.

Podstawowy wniosek jest taki, że odpowiedź na to pytanie jest po prostu niemożliwa. Jeden tekst dowodzi, że kobiety jeżdżą bezpieczniej – natychmiast pojawi drugi, oparty na założeniu, że kobiet-kierowców jest mniej i dane są przekłamane. Na jeden film dowodzący, że kobiety świetnie sobie radzą z parkowaniem, przypadnie drugi, dowodzący czegoś wręcz przeciwnego. Niezależnie od tego, jak będą prezentowały się wyniki badań i procentowy rozkład odpowiedzi respondentów, zawsze znajdzie się grupa, która albo się z tym nie zgodzi, albo wzruszy ramionami, stwierdzając, że takie oczywistości to dla nich żadne zaskoczenie. Przywilej w postaci płacenia niższych stawek ubezpieczeniowych z uwagi na bardziej bezwypadkową jazdę został kobietom odebrany, jednak nie w formie obniżenia stawek płaconych przez mężczyzn, a podwyższenia tych płaconych przez kobiety. Czy można to uznać za sygnał, że w oczach ubezpieczycieli kierowcy, niezależnie od płci, dysponują porównywalnymi umiejętnościami?

Jakimi kierowcami są kobiety?
fot. materiały prasowe

Na każdy głos wskazujący na nieobecność kobiet w najwyższej klasie motosportu przypadnie inny, przytaczający casus Susie Wolff, która odbyła całą drugą drogę od kartingu, poprzez Formułę Renault, Formułę 3, niemiecką serię DTM aż do roli kierowcy testowego w ekipie F1 Williamsa. I tak można kręcić się w kółko, wzajemnie wybijając sobie argumenty z ręki.

Wdając się w meandry abstrakcyjnych rozważań, nie zapominajmy o jednym – że każdy kierowca, niezależnie od płci, pozostaje jednostką indywidualną. Są świetni kierowcy płci męskiej i kierowcy beznadziejni, i to samo tyczy się pań. Sama płeć jeszcze niczego nie definiuje. Nie rodzimy się mistrzami kierownicy. Wszyscy jednak mamy szanse, by się takowymi stać.

Najnowsze