Edyta Klim

Jak zadbać o motocyklowy kask?

Aby kask motocyklowy mógł nam długo służyć i zachować swoje właściwości ochronne – warto wyrobić sobie nawyk, by o niego dbać.

Zakup kasku motocyklowego to nie jest wydatek mały, warto więc zadbać, by służył nam długo, był w dobrym stanie wizualnym, zachował szczelność i spełniał swoje funkcje zapewnienia bezpieczeństwa. W związku z tym, powstała nasza lista 10-ciu spraw, o które warto zadbać:

  1. Kask traktuj ostrożnie, tak jakby był przedmiotem delikatnym. Ponieważ nawet upuszczenie kasku z wysokości talii, może spowodować uszkodzenia, które bywają zupełnie niewidoczne, a obniżą jego właściwości rozpraszające energię przy kolejnym uderzeniu.
  2. Używaj pokrowca na kask z uchwytami, dzięki czemu będzie on chroniony przed czynnikami zewnętrznymi, łatwo będzie można go chwycić i bezpiecznie transportować.
  3. Nie zostawiaj kasku luzem na motocyklu, bo i z kanapy, i z lusterka z łatwością spadnie przy większym podmuchu wiatru. Trzymaj go z dala od silnych detergentów, paliwa i silnego nagrzania.
  4. Przy upałach i/lub w długiej podróży – wskazane jest używanie kominiarki, by jak najdłużej zachować czystość wyściółki i nie doprowadzić do namnażania bakterii wewnątrz kasku. Nie warto w kasku nosić rękawic (ani innych rzeczy), ponieważ tak do wnętrza wprowadzamy zabrudzenia, a ich rzepy mogą zmechacić wnętrze kasku.
  5. Szanuj lakier zewnętrzny kasku i unikaj naklejek nieprzeznaczonych do kasków. Do czyszczenia zewnętrznego używaj czystej wody lub środków przeznaczonych do czyszczenia kasków (żadnych kosmetyków samochodowych, ani ściernych czy polerujących). Unikaj nadmiernego tarcia i używaj do czyszczenia jedynie miękkich, nierysujących ściereczek z mikrofibry lub mikrofazy.
  6. Do usuwania owadów używaj jedynie chemii przeznaczonej do kasku lub połóż na zanieczyszczonej powierzchni zmoczony ręcznik papierowy na ok. 10 minut. 
    Po tym czasie delikatnie przetrzyj i osusz powierzchnię miękką szmatką.
  7. Do dokładnego mycia warto zdjąć wizjer (i wyciągnąć pinlock, jak jest) oraz miękką szczoteczką do zębów oczyścić wszystkie wloty, spojlery, mechanizmy i ich okolice. Uszczelkę należy zabezpieczyć silikonem bezzapachowym (by zachowała swoją elastyczność i szczelność) przy pomocy małego pędzelka, a nadmiar usunąć szmatką.
  8. Szybkę myjemy czystą wodą lub środkami przeznaczonymi do czyszczenia szybki. Unikając tarcia i osuszając ją miękką szmatką. Pinlock przepłukujemy w wodzie, strzepujemy jej nadmiar, osuszamy miękką szmatką i zostawiamy do odparowania (zanim go znów zamontujemy).
  9. Do czyszczenia wnętrza najlepsze jest pranie ręczne z delikatnym ugniataniem (bez wykręcania i wyginania), przy użyciu łagodnego mydła, bardzo delikatnych produktów do prania lub np. hipoalergicznego szamponu dla dzieci (nigdy środków do tapicerki!). Płukać należy pod bieżącą wodą do ustąpienia piany, następnie pozostawić do wyschnięcia (ale nie na słońcu). 
     
  10. Do czyszczenia wnętrza można także użyć środka czynnego powierzchownie – spryskujemy, rozprowadzamy, chwilę czekamy i przecieramy miękką szmatką. Ta metoda wymaga częstszego stosowania, niż pranie, ale jest jedyną dostępną do kasków z wnętrzem niewyjmowanym i gdy zależy nam na szybszym czyszczeniu i schnięciu.

Najnowsze

Internetowy Samochód Roku 2016 – najpopularniejsze auta w Polsce

Serwis otomoto.pl po raz szósty zaprezentował raport pt. „Internetowy Samochód Roku. Z wyników, które powstały w oparciu o dane z wyszukiwarki pojazdów, możemy się dowiedzieć, jakie są preferencje Polaków.

W plebiscycie „Internetowy Samochód Roku 2016” pierwsze miejsce zajęło Audi A4. Niemiecki model utrzymał pozycję lidera z zeszłorocznego zestawienia. Okazuje się, że liczba zapytań dotycząca tego modelu przekroczyła 16,7 mln. W 2016 roku najczęściej wystawiano na sprzedaż wersje sedan (50,7 proc.), a dużo rzadziej kombi (34,4 proc.). Według statystyk  otomoto.pl najczęściej pojawiały się wersje z silnikiem Diesla – 46, 9 proc., a wyszukania najczęściej dotyczyły generacji B6, produkowanej w latach 2000-2004. Przeciętna cena takiego egzemplarza wynosi od 13 do 16,5 tys. zł.

Na drugim miejscu zameldował się Volkswagen Golf, który przez pierwsze cztery lata dominował w zestawieniu przygotowywanym przez otomoto.pl. W zeszłym roku wyszukiwano ten model 15,6 mln. Najczęstszym wyborem była czwarta generacja o nadwoziu hatchback, którą produkowano w latach 1997-2003. Średnia cena takiego modelu waha się w granicach od 6 do 7,5 tys. zł. 

Na trzecim miejscu uplasowało się BMW Serii 3. To historyczny wynik dla bawarskiego modelu. Internauci najczęściej interesowali się generacją E46 z lat 1998-2007. Średnia cena takiego modelu to 11-14 tys. zł. Wśród użytkowników dominowały wersje benzynowe – 49,5 proc. 

Co ciekawe, po raz pierwszy w finałowej trójce nie odnotowano Volkswagena Passata. W tegorocznej edycji przedstawiciel segmentu D z Wolfsburga uzyskał gorszy wynik od Opla Astry. Na szóstym miejscu znajdziemy Audi A6, a oczko dalej bezpośredniego konkurenta – BMW Serii 5. Na kolejnych miejscach uplasowały się kolejno: Skoda Octavia, Audi A3 i Ford Focus. 

Wśród zapytań dotyczących aut nowych królował Opel Astra produkowany w Gliwicach. Na kolejnych pozycjach zameldowały się Volkswagen Passat B8 i Skoda Octavia. Najpopularniejszymi marki w zeszłym roku były Volkswagen, Audi, BMW, Opel, Ford, Mercedes, Toyota, Renault, Skoda i Citroen.

Najnowsze

Opel Crossland X – poznaj polskie ceny

Od kilku miesięcy znamy następcę Opla Merivy. Model Crossland X zadebiutował niedawno w Genewie, a zaledwie kilka dni temu producent poinformował o cenach.

Opel Crossland X to jedna z siedmiu premier zapowiadanych przez niemieckiego producenta na ten rok. Nowy model powstał przy współpracy koncernu PSA, który kilka tygodni przejął niemieckiego producenta samochodów. 

Instytut Samar poinformował o cenach nowego crossovera z Russelsheim. Podstawowa wersja Enjoy z napędem na przednie koła i silnikiem 1.2 (110 KM) kosztuje od 70 800 zł. Nieco lepiej wyposażona wersja Elite to wydatek rzędu 76 300 zł. 

Standardowa wersja jest dostępna z pięciobiegową skrzynią mechaniczną, ale za dopłatą można zamówić sześciobiegowy automat, który niezależnie od poziomu wyposażenia kosztuje 7 tys. zł.

Najmocniejszy benzyniak z silnikiem 1.2 130 KM pod maską kosztuje od 72 800 zł za wersję Enjoy. Za wersję Elite zapłacimy od 78 300 zł. 

Wachlarz jednostek obejmuje również wersję wysokoprężna. Jest to silnik 1.6 CDTI dostępny w wariantach 99 i 120 KM. Najtańszy Crossland X z dieslem pod maską kosztuje 74 300 (wersja Enjoy) lub 79 800 (wersja Elite). Ceny mocniejszych egzemplarzy kosztują od 80 tys. zł.

Na początku przyszłego roku będzie dostępna bazowa odmiana Essentia z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 81 KM. Taki egzemplarz ma kosztować 59 950 zł, a lista wyposażenia standardowego obejmie tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie, światła do jazdy dziennej w technologii LED, radio z wejściem USB i Bluetooth, a także system automatycznego rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.

 

Najnowsze

Nowe fotoradary w Warszawie ruszają do pracy

Koniec z bezkarnością piratów drogowych na warszawskich drogach. Przedstawiciel GITD poinformował kilka dni temu, że fotoradary w stolicy wrócą do pracy jeszcze w tym miesiącu, a pierwsze urządzenia wystartują już w poniedziałek 20 marca.

Chodzi o wszystkie fotoradary, które zakończyły służbę w lipcu 2015 roku, po tym jak odebrano Straży Miejskiej prawa do używania tego typu urządzeń. Od tamtego czasu większość stoi wyłączona i zabezpieczona charakterystyczną, czarną folią. 

Jednak urządzenia zostaną uruchomione ponownie pod szyldem Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego. Pierwsze fotoradary ruszą już na przełomie marca i kwietnia, a nowy operator planuje uruchamiać sukcesywnie kolejne maszyny przez najbliższe tygodnie. W sumie jest ich 57.

Kilka dni temu w mediach pojawiły się informacje o podpisaniu porozumienia pomiędzy Strażą Miejską, a GITD w kwestii przekazania urządzeń zainstalowanych przy warszawskich drogach. Jednak najpierw muszą odzyskać legalizację, która jest wydawana na okres 12 miesięcy.

Na początek ruszą fotoradary przy najważniejszych skrzyżowaniach. Oprócz mierzenia prędkości będzie rejestrowany przejazd na czerwonym świetle. 

Najnowsze

Najlepsze serwisy ASO – ranking JD Power

Firma badawcza JD Power opublikowała najnowszy raport zadowolenia klientów z usług oferowanych przez autoryzowane stacje obsługi (ASO). Zobaczcie, które marki wypadły najlepiej.

Najnowszy dokument JD Power powstał w oparciu o dane pochodzące z rynku amerykańskiego, ale powinien być interesujący również dla klientów ze Starego Kontynentu, ponieważ dostępność marek na obu kontynentach pokrywa się w dużym stopniu. 

Firma badawcza JD Power brała pod uwagę opinie właścicieli pojazdów w wieku od 1 do 5 lat. Ankieterzy pytali o poziom zadowolenia z usług, stosunek ceny do jakości, a także subiektywne odczucia dotyczące kontaktu z serwisem. Każdy element oceniano w skali punktowej od 0 do 1000 pkt.

W tegorocznym raporcie analitycy podkreślili kwestię poziomu usług w ASO, który cały czas się podnosi. W zeszłym roku średni wynik wynosił 782 punkty, a w tym roku wzrósł do 809 punktów. 

W rankingu marek premium najwyższa ocenę uzyskały autoryzowane serwisy należące do marki Lexus. Średni wynik to 874 punktów (na 1000 możliwych punktów). Japoński producent jako jedyny otrzymał ocenę „5”. Na drugim miejscu znalazło się Audi z wynikiem 869 punktów, a trzecia pozycja należy do Lincolna – 868 punktów. Na kolejnych pozycjach znalazły się takie marki jak: 4. Porsche (867 punktów), 5. Cadillac (865 punktów), 6. Jaguar (864 punkty) i 7. Mercedes (864 punkty). Marki znajdujące się na miejscach od 2. do 7. otrzymały ocenę „4”. Z kolei notę „3” otrzymały Infiniti i BMW. Słabe „2” uzyskały marki: Acura, Volvo i Land Rover.

 

 

Ranking marek popularnych otwiera Buick znajdujący się na pierwszym miejscu z wynikiem 860 punktów. Na drugiej pozycji uplasowało się Mini – 850 punktów.  Trzecie miejsce na podium zajęło GMC, a tuż za nim znalazły się Chevrolet i Nissan. Popularne w Europie marki – Kia, Subaru, Toyota, Volkswagen, Hyundai, Honda, Ford, Mitsubishi, Chrysler i Mazda – oceniono na „3”. Na ocenę „2” zasłużyły serwisy należące do marek Dodge, Ram, Jeep i Fiat, wchodzących w skład koncernu FCA.

 

 

 

Najnowsze