Jak wybrać bagażnik rowerowy?

Jak wybrać bagażnik rowerowy?
Sezon rowerowy już się rozpoczął, w związku z czym na drogach widać coraz więcej miłośników dwóch kółek. Częściej można też spotkać kierowców, którzy przewożą rowery autem. Musisz przewieźć swój rower i nie wiesz, jaki sposób transportu będzie najlepszy? Dowiedz się, jak przewozić rowery, aby bezpiecznie i wygodnie dojechać w wyznaczone miejsce oraz… nie dostać mandatu.

Wielu kierowców przewozi rowery w tylnym bagażniku. Takie rozwiązanie nie należy do najwygodniejszych, zwłaszcza jeśli auto jest dosyć małe. Rower trzeba bowiem wcześniej rozłożyć, aby zmieścił się w bagażniku i nie uszkodził karoserii. Należy go również unieruchomić w taki sposób, aby w trakcie jazdy samochodem nie zagrażał bezpieczeństwu podróżujących.

Dodatkowym problemem jest konieczność złożenia tylnych siedzeń, przez co w aucie mogą jechać tylko dwie osoby. Nie jest to więc rozwiązanie korzystne dla rodzin z dziećmi lub grupy przyjaciół.

Na szczęście przepisy polskiego prawa drogowego pozwalają przewozić rowery na zewnątrz auta. Można to zrobić na jeden z trzech sposobów.

Bagażniki rowerowe na dach – wygodne rozwiązanie?
Aby móc zamontować rowery na dachu, potrzebne są belki dachowe zainstalowane w aucie, później należy dopasować do nich bagażnik rowerowy.

Przy wyborze konkretnego modelu zwróć uwagę na:

•    mocowanie (za ramę lub widelec) – od rodzaju mocowania zależy to, czy przed przyczepieniem roweru do bagażnika należy zdjąć przednie koło jednośladu;
•    zalecaną średnicę ramy – dzięki temu znajdziesz bagażnik dopasowany do wielkości roweru;
•    wyposażenie – bagażniki dachowe mają zazwyczaj pasy, które pozwalają unieruchomić koła, oraz specjalne kluczyki do zamka bagażnika, zabezpieczające sprzęt przed kradzieżą.

Bagażniki rowerowe na dach są bardzo wygodne, ponieważ nie zajmują wolnego miejsca w środku pojazdu, a jednocześnie nie pogarszają widoczności w trakcie jazdy. Jeśli bagażnik został zainstalowany prawidłowo, nie ma też żadnego ryzyka uszkodzenia karoserii. Niestety, jazda z rowerami na dachu generuje większe spalanie paliwa – pojazd napotyka większe opory powietrza.

Warto też zwrócić uwagę, że z rowerami na dachu nie można wjechać w każde miejsce. Przez zwiększoną wysokość pojazd nie zmieści się np. na parkingu podziemnym lub pod niskim wiaduktem.

Bagażniki rowerowe na klapę – na co uważać?
Innym rozwiązaniem jest przyczepienie bagażnika na klapę z tyłu pojazdu. W ten sposób nie zwiększasz wysokości auta, w związku z czym możesz bez trudu wjechać na podziemny parking. Nie musisz także wysilać się przy podnoszeniu roweru.

Zwróć jednak uwagę, aby ten rodzaj bagażnika:

•    nie zasłaniał tablic rejestracyjnych – w sklepach znajdziesz np. specjalnie podwyższone bagażniki rowerowe na klapę;
•    miał piankowe obicia pochłaniające wibracje – w ten sposób rowery nie będą uderzały o karoserię i nie uszkodzą jej;
•    miał oddzielne zatrzaski dla każdego transportowanego roweru – dzięki temu nie przekręcą się ani nie odepną w trakcie transportu.

W trakcie jazdy autem z bagażnikiem na klapie należy uważać na wszystkie nierówności na drodze. Wjechanie na dziurawy asfalt z dużą prędkością może skończyć się (nawet przy bardzo dobrych zabezpieczeniach) zarysowaniem karoserii auta.

Platformy i bagażniki rowerowe na hak – jak nie złamać przepisów?
Trzecią możliwością przewozu roweru na zewnątrz pojazdu jest przyczepienie go do haka (o ile samochód jest wyposażony w hak holowniczy) za pomocą bagażnika lub specjalnej platformy. Podobnie jak w przypadku bagażnika na klapę, nie musisz wkładać dużo wysiłku, aby podnieść rower. Dzięki temu, że hak znajduje się w dolnej części pojazdu, zamontowany na nim rower nie będzie też ograniczał widoczności w trakcie jazdy.

Pamiętaj jednak, że rower lub rowery zamontowane na bagażniku na hak zasłaniają tylną tablicę rejestracyjną. Taka jazda jest w Polsce zabroniona, a kierowcom nieprzestrzegającym tego przepisu grozi mandat w wysokości 100 zł. Aby uniknąć kary, odczep tablicę z auta i zamontuj ją w widocznym miejscu. Możesz też wyposażyć się w trzecią tablicę rejestracyjną, dzięki czemu nie będzie konieczności ciągłego odczepiania i przyczepiania tablicy standardowej.

Każdy z podanych sposobów przewozu roweru na zewnątrz auta jest komfortowy i zgodny z przepisami ruchu drogowego. Należy tylko dobrze dopasować rodzaj bagażnika i mocowania do swojego auta, wielkości roweru i liczby sprzętów.

Źródło: norauto.pl

Konwersacje Facebook
Dołącz do dyskusji
Informujemy, że wszystkie komentarze są monitorowane przez administratorów strony i mogą być usunięte jeżeli obrażają osoby lub zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby, zawierają wulgaryzmy, treści pornograficzne, propagują alkohol, narkotyki, obrażają inne narodowości, religie, rasy ludzkie, przyczyniają się do łamania praw autorskich, czy w jakikolwiek inny sposób naruszają prawo. Nadużycia będą zgłaszane do właściwego dostawcy.