Jak wezwać pomoc na drodze

Doszło do awarii bądź kolizji. Kierowca jest pod wpływem silnego stresu, adrenalina buzuje i w konsekwencji może odczuwać zupełną pustkę w głowie. Co robić? Do kogo się zwrócić?

Staraj się zachować rozwagę i zimną krew
fot. motocaina.pl

W pierwszym rzędzie trzeba rozejrzeć się za fachową pomocą. Zanim jednak zadzwonimy do operatora pomocy drogowej, spróbujmy zebrać myśli i przygotować się na pytania, które na pewno padną. Najpierw określić, gdzie dokładnie się znajdujemy. Jeżeli dysponujemy urządzeniem nawigacji satelitarnej, z wyprzedzeniem i „na sucho” przećwiczmy, jak odczytać współrzędne miejsca postoju. Gdy już doszło do awarii, poszukajmy charakterystycznego obiektu (jak stacja benzynowa czy sklep), zapytajmy personel o dokładne namiary. Pomocne mogą się też okazać dane ze słupka hektometrycznego przy drodze.

W następnej kolejności dokonajmy oceny widocznych uszkodzeń. Operator pomocy drogowej również będzie o nie pytał. Prawdopodobnie będzie chciał też poznać markę i model samochodu, jego masę własną, rodzaj skrzyni biegów, obecność przyczepy bądź ładunku, liczbę pasażerów, ubezpieczenie, stan kół, dowiedzieć się o rodzaj paliwa w baku i czy z komory silnika coś nie wycieka.

Jeżeli ktoś ucierpiał w wypadku, bezwzględnie należy wezwać policję i niczego nie dotykać.

W przypadku zajścia zdarzenia drogowego, w ciągu 5-7 dni należy je zgłosić u ubezpieczyciela. Uważajmy na termin, jego przekroczenie może grozić odmową wypłaty odszkodowania.

Ponadto dbajmy o to, by mieć pod ręką numery ratunkowe:

112 – europejski numer ratunkowy

997 – policja

998 – straż pożarna

999 – pogotowie ratunkowe

Najnowsze

II Rajd Polski Kobiet

26 i 27 maja odbędzie się druga już edycja Rajdu Polski Kobiet. Na starcie stanie kilkadziesiąt załóg, a wśród nich zaproszone do rywalizacji aktorki, piosenkarki i sportsmenki.

fot. materiały organizatora

Udział w rajdzie mają wziąć m.in. Anna Popek, Agnieszka Szulim, Dorota Zawadzka, Iza Małysz i minister sportu i turystyki Joanna Mucha. Nie zabraknie również reprezentacji panów, m.in. Przemysława Salety, Kamila Butruka i Rafała Sonika. Ambasadorami wydarzenia są aktorka Ewa Gawryluk i rajdowiec Jarek Kazberuk, a jego celem – uświadamianie rosnącego zagrożenia chorobami nowotworowymi i zachęcanie do badań profilaktycznych. Organizatorem jest fundacja Teraz Kobiety.

Rajd rozpocznie się 26 maja o godzinie 10.00 w Warszawie przy ul. Malowniczej. Trasa będzie wiodła przez podwarszawskie miejscowości – Otwock, Górę Kalwarię, Podkowę Leśną, Lesznowolę, Otrębusy, Konstancin i Piaseczno. W czasie trwania imprezy uczestniczki będą mogły skorzystać z badań mammograficznych i cytologicznych, a na całej trasie staną mammobusy, cytobusy i ambulanse do poboru krwi dostępne dla mieszkanek okolicznych miejscowości.

Najnowsze

Druga pasja Buttona

Jensonowi Buttonowi jak dotąd w F1 wiedzie się całkiem nieźle, żeby nie rzec świetnie, chociaż czasami dopada go pech. Pociesza się jednak swoją drugą pasją – triathlonem. W niedzielę weźmie udział w triathlonie Lavaman na Hawajach. Pod czujnym okiem swojej dziewczyny, Jessiki Michibata, również triathlonistki.  

Jessica Michibata i Jenson Button
fot. hellomagazine.com

To nie pierwszy raz, kiedy Button odreagowuje w ten sposób mniejsze bądź większe problemy na torze. Swoją przygodę z trójbojem rozpoczął pięć lat temu. Szybko się wciągnął i dzisiaj mówi o sobie, że jest od triathlonu uzależniony. Podoba mu się maksymalna rywalizacja i maksymalny wysiłek, jakiego ten sport wymaga. Odskocznia od emocji na torze i harmonijne, uporządkowane życie prywatne pomagają Buttonowi utrzymać właściwą perspektywę. Powtarza, że nie chce być najszybszy – chce być najlepszy, ale nigdy nie myśleć o sobie, że taki jest, bo nadmierna pewność siebie może okazać się groźna. Nie zamierza się załamywać nawet w przypadku porażki ani tym bardziej rezygnować i odchodzić na emeryturę. Wierzy w zwycięstwo, ale za największy plus uważa wspomnienia, do których będzie mógł wracać, gdy się zestarzeje. Często też podkreśla, że wygrana na torze to więcej, niż zwycięstwo jednostki, to wysiłek całej drużyny.

Nie trzeba wielkiej wyobraźni, by pojąć, jak morderczym wyzwaniem jest triathlon. Pozostaje zatem pogratulować zapału i Jensonowi, i Jessice – niezależnie od tego, które z nich okaże się lepsze…

Najnowsze

Harley-Davidson ogłasza konkurs „Art of Custom”

Każda artystyczna dusza, która ma pomysł na niebanalne ozdobienie zbiornika paliwa Harleya-Davidsona, ma szansę wziąć udział w rywalizacji i wygrać motocykl.

Infinite Sky, autor: Lebo
fot. biuro prasowe Harley-Davidson

Inauguracja kampanii promującej konkurs miała miejsce w Miami, w dzielnicy Wynwood Art District, gdzie mieści się mur grupujący dzieła najsłynniejszych artystów ulicznych z całego świata. Lebo, artysta pełniący rolę ambasadora konkursu, wykonał trzy przykładowe projekty graficzne, które można obecnie podziwiać na wirtualnej ekspozycji zbiorników paliwa Harley-Davidson.

Na wirtualnej ścianie można pobrać szablon zbiornika i ozdobić go wedle własnego pomysłu. Z 50 najwyżej ocenionych przez internautów dzieł jury wybierze finałową dziesiątkę. Zwycięzca zostanie wyłoniony wgłosowaniu internetowym. W nagrodę otrzyma motocykl Harley-Davidson Sportser ze zbiornikiem paliwa ozdobionym własnym projektem.

Projekty laureatów drugiego i trzeciego miejsca natomiast trafią na ekspozycję w Muzeum Harleya-Davidsona w Milwaukee.

Hold Fast, autor: Terry Bradley
fot. biuro prasowe Harley-Davidson

Termin upływa 30 kwietnia 2012 roku, więcej szczegółów pod adresem http://tankwall.harley-davidson.pl  oraz tutaj.

Najnowsze

Regulowany ogranicznik prędkości Forda

System wspomagający w postaci regulowanego ogranicznika prędkości jest popularnym rozwiązaniem wybieranym przez kierowców decydujących się na zakup Forda. Ponad 220 tysięcy samochodów jest weń wyposażonych.  

Uwaga na ograniczenia prędkości
fot. Ford

Dzięki obecności ogranicznika, kierowca może zaprogramować maksymalną prędkość jazdy w zakresie od 15 do 170 km/h. Służy temu specjalny przycisk umieszczony przy kierownicy. Jeśli przekroczymy ustaloną granicę, dopływ paliwa do silnika zostaje automatycznie ograniczony, a samochód zwalnia.

To dobre rozwiązanie, by ustrzec się niemiłych niespodzianek w postaci czyhającego fotoradaru. Unikniemy w ten sposób nieumyślnego przekroczenia prędkości, jednocześnie skupiając się na drodze, a nie na kontrolowaniu prędkościomierza. Ma to znaczenie, jeżeli wziąć pod uwagę fakt, że w całej Europie jest ok. 35 tysięcy fotoradarów.

Regulowany ogranicznik można zainstalować w Fordzie Mondeo, Fordzie Kuga, Fordzie Focus, Fordzie C-Max, Fordzie Grand C-Max i Fordzie Galaxy.

Najnowsze