Jak samodzielnie wymienić akumulator w aucie?

Akumulator w samochodzie jest częścią eksploatacyjną. Oznacza to, że jego żywotność nie trwa wiecznie, a pojemność elektryczna zawsze obniża się wraz ze spadkiem temperatury otoczenia. Zatem jeżeli w mroźny, zimowy poranek wystąpią problemy z odpaleniem pojazdu, wówczas konieczna może okazać się wymiana akumulatora. Jak zrobić to samemu?

Żywotność akumulatora
Nie można jednoznacznie wskazać czasu, po jakim wymiana akumulatora będzie konieczna. Żywotność baterii jest bowiem kwestią indywidualną i zależy od eksploatacji auta, dlatego też w jednych pojazdach akumulator będzie pełnił swoją rolę dłużej, a w innych znacznie krócej. Należy jednak przyjąć, że akumulator powinien działać bez zarzutów przez okres 4-6 lat. Po tym czasie zalecana jest jego wymiana.

Jak sprawdzić stan akumulatora?
Stan akumulatora najprościej sprawdzić miernikiem prądu stałego (tzw. miernikiem elektrycznym). Pierwszym krokiem jest włączenie zapłonu w aucie i sprawdzenie napięcia na akumulatorze. Powinno ono wynosić około 12,5 V. Następnie na włączonym silniku mierzy się napięcie ładowania (należy mierzyć je na zaciskach akumulatora). Pomiar ten powinien mieścić się w przedziale od 13,6 do 14,5 V i pozostać stały niezależnie od obrotów silnika. Najnowsze pojazdy mogą posiadać wyższe napięcie, sięgające nawet do 15 V.

Większość akumulatorów wyposażonych jest w tzw. magiczne oko, czyli specjalistyczny wizjer, który informuje o stanie baterii. Zielony odcień wizjera oznacza, że akumulator jest naładowany, a poziom elektrolitu poprawny. Kolor czarny sygnalizuje konieczność doładowania baterii, a odcienie biały i żółty informują o potrzebie wymiany tej części.

Odpalanie pojazdu z kabli rozruchowych – awaryjne ładowanie
Aby odpalić pojazd z kabli rozruchowych potrzebny jest sprawny samochód, od którego będzie można pożyczyć prąd. W pierwszym kroku należy zatem wyłączyć silniki i zapłony w obu autach, a następnie rozpocząć podłączanie kabli rozruchowych w odpowiedniej kolejności. Czerwony kabel powinien zostać przypięty do dodatniego zacisku na akumulatorze „dawcy”, a następnie drugi koniec tego przewodu musi zostać przymocowany do dodatniego zacisku „biorcy”. Kolejnym etapem jest podłączenie czarnego przewodu. Mocujemy go najpierw do klemy ujemnej sprawnego pojazdu, po czym drugi koniec musi zostać przymocowany do metalowego elementu (masy) w komorze silnikowej niesprawnego auta (np. do bloku silnika lub śruby). Kiedy powyższe czynności zostaną spełnione, wówczas należy uruchomić silnik w sprawnym pojeździe, a następnie próbować odpalić jednostkę w samochodzie, który czerpie energię. Po tym, jak silnik zacznie pracować, należy ściągnąć kable w odwrotnej kolejności (pierwszym krokiem jest odpięcie kabla masowego w samochodzie „biorcy”). Po przeprowadzeniu całego procesu nie powinno się wyłączać silnika w ładowanym pojeździe przez kilkanaście minut, aby akumulator mógł się naładować.

Samodzielna wymiana akumulatora

KROK 1
Pojazd stawiamy na płaskiej powierzchni w miejscu pozbawionym źródeł ognia. Następnie zaciągamy hamulec ręczny, wyłączamy zapłon i wyjmujemy kluczyk ze stacyjki. Czynność ta jest niezwykle istotna w pojazdach posiadających centralny zamek, ponieważ auto po wyjęciu akumulatora może się zamknąć.

Jeżeli wymiana akumulatora ma zostać przeprowadzona w nowoczesnym aucie, wówczas odcięcie urządzeń od zasilania może spowodować problemy z elektroniką. Należy bowiem pamiętać, że w pojazdach wyposażonych w układ START – STOP lub system zarządzania akumulatorem, to właśnie akumulator stanowi centralny element tych złożonych systemów. Wówczas wymianę baterii najlepiej pozostawić specjalistom.

KROK 2
Zakładamy gumowe rękawiczki i odłączamy akumulator. Procedurę należy zacząć od odkręcenia zacisku z bieguna ujemnego. Następnie to samo robimy z zaciskiem na biegunie dodatnim. Zdejmujemy również wszelkie zabezpieczenia akumulatora i wyjmujemy baterię.

Akumulator jest ciężkim przedmiotem, dlatego jego wyjęcie wymaga użycia siły. Ponadto przy wyjmowaniu baterii ważne jest, aby trzymać ją pionowo, co zminimalizuje ryzyko wystąpienia ewentualnego wycieku.

KROK 3
Na tym etapie ważne jest, czy chcemy jedynie podładować dotychczasowy akumulator, czy też wymienić go na nowy. Jeżeli zależy nam na doładowaniu starej baterii, to należy postawić ją na gazetach lub tekturze i wyczyścić bieguny oraz sprawdzić, czy aby na pewno nie występuje nieszczelność. W przypadku, gdy bieguny są zaśniedziałe – należy oczyścić je drucianą szczotką lub papierem ściernym.

W celu podładowania akumulatora niezbędny jest prostownik z regulacją prądu ładowania. Prostownik ustawiamy na 10% pojemności akumulatora (np. gdy bateria ma pojemność 50Ah, to należy ładować ją prądem o natężeniu do 5A. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z automatycznego prostownika, który samodzielnie dobiera parametry i samoczynnie się wyłącza. Jeżeli jednak nie dysponujemy takim sprzętem, wówczas powinniśmy przerwać ładowanie po ok. 10 godzinach. Ważne jest bowiem, aby nie przeładować akumulatora.

KROK 4
Po naładowaniu lub zakupieniu nowego akumulatora montujemy go ponownie w aucie. Procedurę rozpoczynamy od założenia klemy dodatniej, a następnie ujemnej. Zaciski należy dokręcić z wyczuciem, aby nie ukruszyć biegunów. Bieguny smarujemy lub spryskujemy specjalistycznym smarem.

Kupując nowy akumulator należy pamiętać o dobraniu takiej baterii, która posiada parametry odpowiadające dla naszego pojazdu.

Materiał został przygotowany we współpracy z mobilnym serwisem motoryzacyjnym Besthol.pl

Najnowsze

Nowy Nissan Micra – ruszyła produkcja

Kilka dni temu uruchomiono produkcję nowego Nissana Micra. Samochody trafia do dealerów w połowie lutego.

Micra, obecna w Europie od 1983 roku, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych nazw modeli. Na całym świecie sprzedano ponad 7 milionów tych samochodów. Nowa, piąta generacja, jest powrotem do głównego nurtu na europejskim rynku hatchbacków w segmencie B.

Nowy Nissan Micra jest produkowany we Flins we Francji, w zakładach Renault, partnera Nissana w sojuszu. To pierwszy osobowy Nissan, który jest produkowany w zakładach Renault w Europie – po siedmioletniej przerwie produkcja modelu wraca więc na kontynent, na którym baza jego potencjalnych nabywców jest najliczniejsza. Samochód jest zbudowany na zmodyfikowanej wersji platformy V Nissana.

Auto jest dłuższe, szersze i niższe od poprzednika. Na pokładzie znalazł się system interwencji przy niezamierzonej zmianie pasa ruchu, który w razie potrzeby delikatnie koryguje tor jazdy samochodu.

Ciekawostką jest nagłośnienie Bose Personal z głośnikami wbudowanymi w zagłówek kierowcy.

Do nowego modelu Micra przygotowano szeroki wybór opcji personalizacyjnych, obejmujący szereg elementów stylizacji nadwozia i wnętrza w nowoczesnych kolorach.

Dostępne są trzy silniki do wyboru, w tym dwa benzynowe i jeden wysokoprężny.

Najnowsze

Škoda Popular: poskramiacz śniegu z 1934 roku

Jak radzono sobie osiemdziesiąt lat temu z dużym śniegiem i trudnym zimowymi warunkami? Skoda stworzyła model Popular.

W 1936 roku, wobec osiąganych wyników sprzedaży w kraju i na ponad pięćdziesięciu rynkach eksportowych całego świata, marka z Mladá Boleslav była już największym producentem samochodów w całej Czechosłowacji. Kluczem do jej sukcesu były modele Popular i Rapid – samochody, które charakteryzowały już wtedy przemyślane rozwiązania, wysoki poziom niezawodności oraz przystępne koszty zakupu i eksploatacji. Za korzystnym stosunkiem ceny do jakości przemawiały także bardzo dobre właściwości jezdne, zapewnione przez niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół, lekką, a wytrzymałą centralną ramę rurową oraz zwiększoną przestrzeń na nogi kierowcy i pasażera, powstałą w wyniku przeniesienia skrzyni biegów przed tylną oś.
 
Pierwsza seria modelu Popular, nie wyposażona jeszcze w dyferencjał, równomiernie napędzała obydwa tylne koła, zachowując niemniej dobry poziom przyczepności na mokrej trawie, błocie i luźnej nawierzchni.

W roku 1934 załoga czterech takich samochodów Škody podjęła się wielkiego wyzwania ekspedycji z Pragi do Kalkuty przez Turcję, Iran i Afganistan. W następnym roku Břetislav J. Procházka po raz kolejny dowiódł zdolności modelu, wjeżdżając nim na sam szczyt Śnieżki.

W lutym 1935 roku konstruktorzy z Mladá Boleslav wybrali się do ośrodka narciarskiego w Szpindlerowym Młynie, by sprawdzić specjalnie przygotowany egzemplarz modelu Popular, który miałby pomóc w dostawach zapasów do górskich chat w okresie zimowym.

Rozwiązaniem zainteresowały się także policja i straż graniczna, które do tej pory przy patrolowaniu musiały polegać na nartach lub zaprzęgach konnych.

Przednie koła skrętne eksperymentalnego egzemplarza modelu Popular wyposażono w metalowe narty, natomiast tylne, napędowe, uzbrojono w łańcuchy. Testy dowiodły, że narty powinny być przyspawane, a nie przynitowane, powinny być około dwa centymetry węższe od kół przedniej osi, a same ślizgi lepiej wykonać z lakierowanego drewna jesionu, co zapobiegałoby przyklejaniu się do nich śniegu. Jazda na pierwszym biegu pozwalała silnikowi o mocy 20 KM wykorzystać pełnię swojego momentu obrotowego, co umożliwiało holowanie paru narciarzy. Osiągnięcie w duchu „Simply Clever” pozwoliło zastąpić wyciągi narciarskie, które w tamtym czasie należały jeszcze do rzadkości.

Najnowsze

Zuzanna Ścibior podsumowuje sezon 2016 startów na quadach

Jak Zuzia - zawodniczka quadowa - przetrwała ponad pół roku, gdy leczyła kontuzję? Oto jej podsumowanie zeszłego sezonu.

Zeszłoroczny sezon quadowy był dla mnie dość trudny. W momencie przygotowań do sezonu w okresie zimowym jak i na początku sezonu doznałam kontuzji kolan, które zakończyły się operacjami. Czekała mnie długa rehabilitacja i przygotowania treningowe, co opóźniło moją możliwość brania udziału w startach w quadcrossie oraz cross country.

Pierwsze zawody na jakich się pojawiłam to Crosss Country, które odbyły się na początku września. Były one strzałem w 10. Po tych zawodach wiedziałam, że mogę wrócić już do systematycznych treningów na quadzie i startów. Kolejne zawody na jakich się pojawiłam to cross country w Siemiatyczach i Strykowie oraz motocross w Mysiadle.

Sezon 2016 był dla mnie ciężki i dość krótki, ale dzięki tym kontuzjom poznałam przede wszystkim lepiej swój organizm, nauczyłam się cierpliwości i systematyczności. Kontuzje to nie tylko problemy z przygotowaniem fizycznym, ale także psychicznym. Praca nad sobą jest czasochłonna, ale wyniki są najcenniejsze dla zawodnika – na zewnątrz nie są one zbyt widoczne. Wychodzę z tego silniejsza. Rozpoczęłam już przygotowania do kolejnego sezonu. Postaram się, aby był zdecydowanie dłuższy.

Zuzanna Ścibior

Najnowsze

Making a Difference – 2. seminarium FIA Women in Motorsport

Prawie 80 delegatów z 43 federacji narodowych z całego świata spotkało się w Lizbonie na dwudniowym seminarium organizowanym przez Komisję Kobiet FIA - FIA Women in Motorsport. Nie zabrakło również przewodniczącej Zespołu ds. Kobiet PZM.

Hasłem przewodnim spotkania było „Making a Difference”. Na wydarzeniu było obecnych wielu autorytetów, osób związanych z motosportem od lat, co służyło wymianie bogatych doświadczeń i cennych rad oraz pomysłów. Spotkanie otworzył prezes federacji narodowej Portugalii Automóvel Club de Portugal – Carlos Barbosa wraz z przewodniczącą Komisji Kobiet FIA- Michèle Mouton, która zwróciła uwagę na dotychczasową działalność komisji oraz podkreśliła istotę tegorocznego seminarium. Przemawiali również między innymi: Jean Todt Prezydent FIA (prezydent niestety nie mógł być obecny na seminarium jednak zabrał głos poprzez klip video) oraz Graham Stoker Zastępca Prezydenta FIA ds. Sportu. Podczas wydarzenia uczestnicy skupili się na różnorodnych aspektach mających wpływ na dalsze zdefiniowanie strategii dla rozwoju i zachęcania kobiet do udziału w sporcie motorowym.

Podczas pierwszego seminarium kobiet FIA w 2012 roku zdefiniowano 8 zaleceń skierowanych do federacji narodowych. Celem tegorocznego seminarium było przygotowanie kolejnych wytycznych na następne 4 lata.

Wśród 43 federacji narodowych wyróżniono 9, które zastosowały się do rekomendacji z 2012 roku oraz zaangażowały się w najważniejsze projekty FIA.  Wskazano i pochwalono za aktywne działania przedstawicieli z Finlandii, Węgier, Japonii, Madagaskaru, Holandii, Turcji, Iranu, USA oraz Polski tj. działający w ramach Polskiego Związku Motorowego – Zespół ds. Kobiet, który reprezentowała na seminarium jego przewodnicząca Aleksandra Knyszewska.

Na zakończenie dwudniowego wydarzenia, podsumowano wszystkie poruszone tematy, a ich wyniki miały pomóc stworzyć plan dalszych działań, który ma być realizowany przez Komisję Kobiet i jej interesariuszy w ciągu najbliższych czterech lat.

Źródło: PZM

Najnowsze