Jagna Stankiewicz i Michał Bojar po Rajdzie Jezior

Rajd Autoplius 300 Lakes Rally - 13 szutrowych odcinków specjalnych o łącznej długości 132,25 km. W weekend 9-10 sierpnia załoga Jagna Stankiewicz/Michał Bojar przeszła prawdziwy chrzest bojowy.

Jagna zasiadła za kierownicą  BMW e30 318 IS. Oto wrażenia Jagny i Michała po zakończeniu rajdu:

Jagna Stankiewicz: ten rajd to była przygoda życia
fot. Fast Forward

Jagna Stankiewicz:

Ten rajd to była moja przygoda życia. Jestem przeszczęśliwa, że udało nam się go ukończyć (ledwie połowa załóg dojechała do mety). Mieliśmy wiele rajdowych przygód po drodze, włącznie z dwoma kapciami, jednym zapasem i trzydziestoma km do dojechania, w tym 6 OS-owymi. Wola walki i troche szczęscia pozwoliły nam na uratowanie ostatnich 50 km OS-owych i zdobycie kolejnych doświadczeń. Wszystkie te pertypetie sprawiły, że dojechalismy jako ostatnia sklasyfikowana załoga (pierwszy raz mi sie to przytrafiło), co jest oczywiście mocnym prztyczkiem w nos. Największymi moimi bohaterami tego rajdu są Michał Bojar – umysłowy, który dzielnie znosił mój trudny charakter i perfekcyjnie dyktował, oraz cała ekipa serwisowa Fast Forward, która w pocie czoła walczyła wraz z nami.

Rajd 300 Jezior to najtrudniejszy rajd szutrowy, jaki w życiu widziałam (a w Polsce jechałam wszystkie jako pilot). Do przejechania było ponad 130 km, w tym prawie wszystkie jechane raz! Trasy są absolutnie przepiękne, piekielnie szybkie, ale równe i szerokie, a litewscy kierowcy to prawdziwe dziki. Atmosfera nieporówywalna do dotychczas zaznanych. Kilka OS-ów przejechanych w miarę satysfakcjonującym tempem sprawia, że już myślę o przyszłym sezonie.

Michał Bojar:

Wszystko zagrało. Tak w skrócie podsumowuję Autoplius 300 Lakes Rally. Począwszy od przedrajdowych testów, przez zapoznanie z trasą, aż do samego ścigania – wszystko poszło zgodnie z planem. Może trzy uszkodzone koła i ogromna strata czasowa nie były planowane, ale takie rzeczy zdarzają się nawet najlepszym.

Odcinki przepiękne, szerokie, równe i niesamowicie szybkie. Szczególnie partie niekończących się zakrętów przez liczne szczyty robiły wrażenie. Zrobienie rzetelnych notatek nie było wcale takie proste, ale Jaga świetnie sobie poradziła.

Cały zespół wykonał świetną pracę. Ekipa Fast Forward zadbała o to, żeby na każdą pętlę auto było jak nowe. My natomiast staraliśmy się przywozić na kolejne strefy serwisowe „pacjenta, który jeszcze dycha”.

Reasumując, rajd na Litwie bardzo mi się podobał. Praca z nowym zespołem była naprawdę przyjemnością, a mój kierowca do prowadzenie auta rajdowego oprócz mięśni używa także głowy, co bardzo cieszy!

Najnowsze

Premiery Salonu Samochodowego we Frankfurcie 2013

Salon samochodowy we Frankfurcie właśnie trwa i jest otwarty dla wszystkich zwiedzających od 12 do 22 września. Prezentujemy przewodnik po premierach, zarówno jeżeli chodzi o samochody produkcyjne, jak i o koncepty.

Kanclerz Niemiec Angela Merkel na stoisku Mercedesa podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.
fot. IAA

Salon samochodowy we Frankfurcie odbywa się co dwa lata na przemian z pokrewną imprezą w Paryżu. Dni prasowe przypadły w tym roku na 10 i 11 września. Dla publiczności natomiast salon jest otwarty w dniach 12-22 września. Wśród szczególnie wyczekiwanych premier są Audi A8, hybrydowe BMW i8 Coupe, kompaktowy hatchback Infiniti Q30, nowa Mazda3 i Citroen C4 Grand Picasso.

A czego możemy spodziewać się poza tym? Oto lista.

Samochody produkcyjne

ABT Audi AQ5

Alfa Romeo Giulietta

Alpina D3 Diesel

Aston Martin Vanquish Volante

Audi A8 & S8 F/L

Audi TTS Competition

BMW 4-Series Coupe

BMW i3

BMW i8 Coupe

BMW 5-Series F/L

BMW M5 F/L

BMW X5

Brabus ML63 & GL63 AMG

Chevrolet Camaro Convertible F/L

Chevrolet Camaro Coupe F/L

Chevrolet Cruze F/L

Citroen C4 Picasso

Citroen C4 Grand Picasso

Citroen E3

Dacia Duster F/L

Ferrari 458 Speciale

Honda Civic Tourer

Honda Jazz

Hyundai i10

Hyundai i20

Jaguar XJ F/L

Kia Optima F/L

Kia Soul

Lamborghini Gallardo LP570-4 S.C.

Land Rover Discovery – LR4 F/L

Mazda3 Hatch

Mazda3 Sedan

Mercedes S63 AMG

Mercedes E200 NG

Mercedes GLA

Mercedes S500 PHEV

Nissan Micra F/L

Nissan X-Trail

Opel Insignia F/L

Opel Insignia Country Tourer

Opel Cascada Turbo

Opel Insignia OPC F/L

Opel Adam LPG

Peugeot 308

Peugeot 3008 F/L

Peugeot 5008 F/L

Peugeot RCZ R

Porsche 911 Blu Edition

Porsche 911 5M

Porsche 911 Turbo Cabrio

Porsche 911 Turbo / S

Porsche 911 Vintage 50th

Porsche 918 Spyder

Range Rover Evoque F/L

Range Rover Hybrids

Renault Koleos F/L

Renault Latitude F/L

Seat Leon ST

Skoda Octavia RS

Skoda Rapid SpaceBack

Skoda Rapid StylePLUS

Skoda Yeti F/L

SsangYong Korando F/L

Suzuki Swift F/L

Suzuki Swift 4×4

Toyota Corolla Sedan

Toyota Land Cruiser F/L

Vorsteiner McLaren MP4-VX

VW Caddy BlueMotion

VW Golf R

VW e-Golf

VW e-up!

VW Golf Sportsvan

 

Samochody koncepcyjne:

Audi Spacer

Audi Quattro Sport

Audi nanuk quattro concept

BMW Concept5 X5 eDrive

BMW Concept Active Tourer

BMW M4

Citroen C-Elysee WTCC

Honda Civic Type R

Infiniti Q30 Concept

Jaguar SUV

Kia B CUV

Lamborghini Cabrera

Lexus Concept

Maserati Quattroporte Ermenegildo Zegna

Mercedes Golf

Mini Vision Concept

Opel Monza Coupe

Peugeot 308 R Concept

Peugeot 208 FE Hybrid

Renault MPV Concept

Subaru WRX Concpet

Suzuki iV-4 Concept

Toyota Hybrid R

Volvo Coupe Concept

VW Golf Sportsvan

 

Motocykle

Ducati Panigale 899

Najnowsze

Premiery salonu samochodowego we Frankfurcie 10-22 września 2013

Wrzesień za pasem, ani się obejrzymy, a rozpocznie się salon samochodowy we Frankfurcie. Prezentujemy przewodnik po premierach, które będą miały wówczas miejsce – zarówno jeżeli chodzi o samochody produkcyjne, jak i o koncepty.

Najnowsze

Nowy model Insignii w wersji OPC: światowa premiera

Opel Insignia OPC z napędem na cztery koła zadebiutuje podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie (12–22 września) w nowej, odświeżonej odsłonie ze zmodyfikowanym podwoziem.

Zmieniona stylistyka z typowymi elementami OPC, takimi jak wyrazisty wzór w kształcie tygrysich kłów z przodu i zintegrowane wykończenie rur wydechowych z tyłu, mają w założeniu przywodzić na myśl wyścigi na torze Nürburgring. Nadwozie wyposażono w najnowocześniejsze technologiczne rozwiązania.

Nowy Opel Insignia OPC
fot. Opel
fot. Opel

Udoskonalono też podwozie, szczególnie tylną oś (podobnie jak w innych modelach Opla Insignia), w której inżynierowie zmienili około 60% wszystkich podzespołów. Dodatkowo znacznie poprawiono wskaźniki hałasu i wibracji dzięki tuningowi. Zmieniony program tłumienia drgań podwozia adaptacyjnego FlexRide z regulowanymi amortyzatorami ma zapewniać optymalną przyczepność. Z 6-stopniową manualną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła Insignia OPC rozpędza się do 100 km/h w 6 sekund (Sports Tourer: 6,3 sekundy) i osiąga maksymalną prędkość 250 km/h (elektroniczne ograniczenie). Insignia OPC z manualną przekładnią bez limitu prędkości maksymalnej może rozpędzić się do 270 km/h (Sports Tourer: 265 km/h). Przy tak wysokich osiągach układ hamulcowy Brembo zapewnia błyskawiczną redukcję prędkości i maksymalną stabilność, nawet podczas intensywnej eksploatacji pojazdu.

fot. Opel
fot. Opel

Kolejną cechą modelu Insignia OPC jest elektronicznie sterowany napęd 4×4. Układ ten obejmuje sprzęgło Haldex oraz elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, co zapewnia optymalną przyczepność. Dzięki temu pojazd przez cały czas dostosowuje się do warunków na drodze i w razie potrzeby płynnie — od 0 do 100% — rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną osią, a także między tylnymi kołami.

fot. Opel
fot. Opel

W kabinie pojazdu panuje zdecydowanie sportowa atmosfera. Fotele sportowe Recaro, opcjonalnie dostępne również w wersji skórzanej z funkcją zapamiętywania ustawień, gałka dźwigni zmiany biegów w stylistyce OPC i całkiem nowa deska rozdzielcza oraz centralna konsola — to elementy klasy premium. Poza podstawowymi informacjami kierowca ma stały dostęp do takich danych jak ciśnienie i temperatura oleju, napięcie akumulatora, pozycja przepustnicy, moc hamulców oraz siła grawitacji przy bocznym przyspieszeniu. A wszystko to na opcjonalnym 8-calowym wyświetlaczu.

fot. Opel

Nowa sportowa kierownica (opcjonalnie dostępna w wersji podgrzewanej) w modelu z przekładnią automatyczną jest wyposażona w lewarki zmiany biegów. Jeśli lewarki nie są używane przez co najmniej 12 sekund, samochód kontynuuje jazdę w trybie automatycznym. W ten sposób Insignia OPC łączy w sobie zalety manualnej i automatycznej skrzyni biegów.

Najnowsze

Motocyklistka topless na międzystanówce w Milwaukee

Wrażenie wolności, jakie daje jazda motocyklem, to uczucie, które trudno porównać z jakimkolwiek innym. Ale i w afirmowaniu wolności są jednak granice… pewna kobieta z Milwaukee ewidentnie je przekroczyła.

W piątkowe popołudnie patrol policji z Bayside w zdumieniu spostrzegł, że mijająca ich właśnie motocyklistka jest odziana w skórzaną, rozpiętą kurtkę, pod którą najwyraźniej nic nie ma, a co więcej krzyczy coś niezrozumiałego w kierunku przejeżdżających samochodów. Na filmie z miejsca zdarzenia widać, jak swobodnie rozkrzyżowuje ramiona i porusza się z niewielkim poszanowaniem dla zasad ruchu drogowego.

I’m the queen of the world!
fot. Orlando Sentinel

Jak skomentował jeden z policjantów, w zasadzie posługiwała się motocyklem niczym narzędziem ataku. Mundurowi rozpoczęli zatem pościg za frywolną amazonką międzystanową drogą numer 43, notując przy okazji, że kobieta rozpędziła się już niemal do setki. Żeby ją okiełznać, policja z Bayside musiała zwrócić się o pomoc do innych patroli. W pewnym momencie zwolniła do 20 km/h, po czym rozpędziła się znowu.

Kobiecie cudem nic się nie stało
fot. Orlando Sentinel

Pościg zakończył się w Mequon, gdzie motocyklistka straciła kontrolę nad swoją maszyną dokładnie na środku autostrady. Wyglądało to groźnie, tymczasem okazało się, że jej jedyne obrażenia to niewielkie zadrapanie na twarzy. Na pytania policjantów odpowiadała niezrozumiałym bełkotem – o ile przedstawiciele prawa zdołali się zorientować, „było to coś na temat religii”. Ogólnie – nie sprawiała wrażenia zbytnio przytomnej. I nic dziwnego, badania wykazały, że miała we krwi piorunującą mieszankę alkoholu i leków na receptę.

Beztroska motocyklistka została aresztowana za jazdę pod wpływem środków odurzających. Jak się okazało – nie po raz pierwszy.

Najnowsze