Izera – polski elektryk – już jeździ po drogach! Wyjaśniamy, co tak naprawdę pojawiło się na obwodnicy Warszawy

Długo musieliśmy czekać na pierwsze, namacalne efekty działalności ElectroMobility Poland, które zaprezentowano pod koniec lipca w postaci prototypu hatchbacka oraz wizji SUV-a samochodu zasilanego prądem. Kilka miesięcy później pojawił się jeżdżący egzemplarz polskiego elektryka. Czyżby prace wreszcie nabrały tempa? Bynajmniej.

Nie ma co ukrywać, że projekt Izery zrobił spore wrażenie. Polska spółka pokazała samochód o bardzo nowoczesnym i charakterystycznym wyglądzie oraz równie nowoczesnym wnętrzu, które sprawiało wrażenie, jakby auto miało rywalizować z markami premium. Co prawda wygląd jest dziełem włoskiego Torino Design, a za kwestie techniczne odpowiadają Niemcy (firma EDAG), ale nie umniejszało to dumy z prezentacji tego polskiego samochodu.

Tak właśnie wygląda polski samochód elektryczny w nadwoziu hatchback oraz SUV. Znamy nazwę, logo i hasło!

Teraz pojawiła się informacja, że egzemplarz Izery już jeździ i pojawił się na zamkniętym jeszcze odcinku drogi ekspresowej S2. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że udostępniła nieoddany jeszcze fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, aby posłużył on jako plan zdjęciowy. Na dwóch dołączonych do komunikatu zdjęciach widać Piotra Zarembę, prezesa ElectroMobility Poland oraz dziennikarza motoryzacyjnego, którzy najwyraźniej są w trakcie nagrania. Z kolei portal Interia poinformował, że na jego łamach zobaczymy film z jeżdżącą Izerą, choć dziś niestety – mimo publikacji z wypowiedziami prominentów z ElectroMobility Poland – nadal nie zobaczyliśmy żadnego wideo…

Izera to szansa dla polskich producentów z branży automotive?

Wszystko składa się więc w jedną całość. Prototypy samochodów jeżdżące po drogach, to nieodłączny element prac nad wdrożeniem nowego modelu do produkcji. Czasami producenci zapraszają też na takie jazdy dziennikarzy, żeby dać im przedsmak tego, jak będzie jeździć samochód. Zawsze w takich sytuacjach pojawiają się zastrzeżenia, że to nadal tylko prototyp, więc wersja produkcyjna może mieć trochę inne nastawy zawieszenia, silnik generować inną moc, wyciszenie będzie lepsze i tak dalej. Pozwala to jednak ocenić na ile samochód jest dopracowany na danym etapie, w którą stronę producent chce iść (komfortu czy bardziej w stronę prowadzenia) i ogólnie określić, czego możemy się spodziewać za jakiś czas w salonach. Pierwsze jazdy Izerą nie spełniają żadnych z tych warunków.

Na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy pojawił się prototypowy polski samochód elektryczny izera w wersji hatchback….

Opublikowany przez Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] Wtorek, 17 listopada 2020

Podczas lipcowej prezentacji przedstawiciele ElectroMobility Poland przyznali, że nie mają jeszcze platformy, na której będzie powstawała Izera. To znaczy nie chodzi o to, że jej nie stworzyli, bo zrobić tego nie zamierzają, ale nie wybrali nawet firmy, która im ją dostarczy. A przypomnijmy, że według pierwotnych założeń, oprócz samochodu miała powstać właśnie platforma oraz ogólnie technologia budowy aut elektrycznych, na której licencji mieliśmy potem sprzedawać na zachodzie. Widoczna na zdjęciach Izera nie może dawać wyobrażenia na temat tego, jaki będzie polski elektryk, ponieważ jedyne czym dysponuje firma, to wizja tego, jak może on wyglądać. I nic więcej.

Polski samochód elektryczny: Izera wyjedzie z Jaworzna?

Czerwony hatchback oczywiście jeździ lecz wyłącznie dla celów promocyjnych. Pod jego nadwoziem może kryć się jakiś jednorazowy zbiór podzespołów, połączonych w całość, by tchnąć życie w prototyp. Może to być jakiś istniejący już elektryk, na którego podwozie (wraz z baterią i silnikiem) nałożono włoskie nadwozie. Izera będzie miała zupełnie inne podzespoły, ale jakie, tego nie wie sam producent (chyba że użyto platformy jednej z firm, z którą prowadzone są rozmowy i docelowo padnie właśnie na jej platformę). ElectroMobility Poland nie wie także gdzie powstanie fabryka polskiego samochodu elektrycznego. Wiemy tylko, że Izera ma pojawić się w sprzedaży w 2023 roku. Uwierzymy, jak zobaczymy.

PS. Mało kto o tym wie, ale Izera wyjechała na drogi już wcześniej, lecz nie dla polskich mediów, a dla Deutsche Welle. Materiał znajdziecie tutaj.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Silne kobiety, które inspirują. Mercedes wspiera je już od 5 lat

Niezależnie od tego, czy jest to renomowana przedsiębiorczyni finansowa, kierowczyni wyścigowa czy też profesor z zakresu sztucznej inteligencji – siła kobiet jest wieloaspektowa.

Od pięciu lat Mercedes-Benz prowadzi intensywny dialog z kobietami na całym świecie w ramach międzynarodowej inicjatywy „She’s Mercedes”, aby w sposób bardziej konkretny odpowiedzieć na ich potrzeby i wizerunek w dziedzinie mobilności, a także zaoferować im współczesne doświadczenie marki. Ta stale rozwijająca się sieć społeczności żeńskiej, inspiruje i umacnia siebie nawzajem. Z okazji piątej rocznicy została wydana cyfrowa broszura, pełna faktów na temat kobiet i ich ról społecznych, dzięki którym udało się zaznaczyć swoją obecność na arenie międzynarodowej. Broszura skupia się na kobiecych wzorcach z przeszłości i teraźniejszości, podkreślając osiągnięcia kobiet na drodze do bardziej zróżnicowanego społeczeństwa. Ostatnie trendy są zgodne z tymi postępami – i stanowią perspektywę na potencjalną przyszłość.

Które kobiety znacząco wpłynęły na bieg historii? Jak wysoki jest udział kobiet w zatrudnieniu u producenta samochodów, jak np. w Mercedes-Benz? Jakie preferencje mają konsumenci-kobiety w odniesieniu do produktów i usług? Jak ważne są sieci kontaktów? To tylko niektóre z aspektów, którym poświęcona jest cyfrowa broszura „Inspirujące kobiety – hołd dla historii sukcesu kobiet”. Tematy są różnorodne: edukacja, praca i kariera, biznes, finanse i dobrobyt, a także społeczeństwo, rodzina i mobilność oraz cyfryzacja. Koncern oferuje również wgląd w sposób kształtowania swojego rozwoju – zarówno dla pracowników płci żeńskiej, jak i dla klientów. Jak ważne są indywidualne potrzeby przy zakupie i serwisowaniu produktów? Do czego kobiety przywiązują szczególną wagę przy zakupie samochodu lub podczas wizyty w serwisie? Uwrażliwienie na te pytania międzynarodowych ekspertów ds. sprzedaży i serwisu Mercedes-Benz jest głównym elementem składowym She’s Mercedes.

Bettina Fetzer, dyrektor marketingu Mercedes-Benz AG, mówi:

Dzięki She’s Mercedes od pięciu lat oferujemy kobietom możliwość poznania marki Mercedes-Benz w zupełnie inny sposób. W formie wspólnoty umożliwiamy otwartą i kreatywną wymianę poglądów na wizjonerskie tematy przyszłości, odwagę i pewność siebie. W ten sposób umacniamy nasze dążenie do tego, aby Mercedes-Benz stał się przystępną i luksusową „love brand”, atrakcyjną zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn.

She's Mercedes

Źródłem inspiracji od samego początku jest pionierka motoryzacji Bertha Benz, która ponad 130 lat temu poparła marzenie swojego męża Carla Benza i odważnie podjęła inicjatywę. Jako pierwsza kobieta odbyła dalekobieżną podróż samochodem – z Mannheim do Pforzheim – w 1888 roku, potwierdzając tym samym koncepcję samochodu. W ten sposób położyła podwaliny pod zupełnie nowy przemysł motoryzacyjny.

Przeczytaj też: Bertha Benz: pierwsza kobieta w historii, która odbyła samodzielną podróż automobilem

Innym przykładem jest Mércèdes Jellinek, której ojcem był Emil – austriacki biznesmen, w tym czasie największy sprzedawca pojazdów z Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). W 1900 roku DMG zarejestrowało nazwę „Mercédès” jako znak towarowy i prawnie chroniło tę markę. Wygięty napis „Mercedes” stał się nowym znakiem towarowym na chłodnicach samochodów osobowych DMG. Do dziś jej nazwa jest mocno zakorzeniona w pojazdach marki Mercedes-Benz.

She's Mercedes

Z okazji rocznicy marka Mercedes-Benz stworzyła nowe możliwości dla społeczności She’s Mercedes, aby móc czerpać inspirację nawet w czasach wzmożonej ilości cyfrowych spotkań. Zainteresowane osoby mogą na przykład ubiegać się o „sesje mentorskie na stronie internetowej She’s Mercedes. Podczas bardzo osobistej, interaktywnej i ekskluzywnej sesji online każdy z pięciu uczestników ma możliwość bezpośredniej wymiany pomysłów z inspirującą i odnoszącą sukcesy kobietą.

Ponadto od początku grudnia w Internecie odbywać się będą „Kobiece Panele Twórcze”. W trakcie 60-minutowych cyfrowych dyskusji, eksperci Daimler AG – oraz zewnętrzni prelegenci z różnych dziedzin, takich jak badania biznesowe i społeczeństwo – przedstawią ekscytujące spojrzenie na swoją pracę i przedyskutują aktualne tematy, które poruszają społeczność She’s Mercedes. Rozmowy będą transmitowane cyfrowo na stronie internetowej She’s Mercedes oraz na kanałach mediów społecznościowych. Wybrane zdjęcia, filmy i artykuły o rocznicy zostaną opublikowane na specjalnie stworzonej stronie internetowej She’s Mercedes. Na szczególną uwagę zasługuje film o członkach społeczności „She’s Mercedes” nawiązujący do inspirujących doświadczeń i chwil z ostatnich pięciu lat inicjatywy.

She's Mercedes

Przeczytaj też: Sześć niezwykłych kobiet w Automotive Hall of Fame

Inicjatywa She’s Mercedes oferuje różnorodne możliwości dla społeczności. Uruchomiona w 2015 roku podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych (IAA), realizuje podstawową ideę tworzenia sieci kontaktów, wymiany myśli i dialogu w ponad 70 krajach. Daje ona kobietom możliwość poszerzenia własnej sieci kontaktów, a także wzajemnego inspirowania się i wzmacniania swoich pozycji przy okazji ekskluzywnych doświadczeń i wydarzeń. Jednocześnie Mercedes-Benz przybliża własny świat marki do społeczności i poznaje ich potrzeby i życzenia w zakresie mobilności.

Inicjatywa ta ugruntowała się również w samej firmie. She’s Mercedes obejmuje wszystko, od sprzedaży i komunikacji do obsługi posprzedażowej. Dlatego od 2015 roku inicjatywa jest obecna na corocznych, ogólnoświatowych szkoleniach, podczas których uczestnicy z około 70 krajów mogą poszerzyć swoją wiedzę na aktualne tematy związane z marką, produktem lub handlem podczas kilkudniowych warsztatów. Dzięki interaktywnym formatom szkoleniowym i indywidualnym szkoleniom udało się ustalić priorytety w zakresie kwalifikacji organizacji sprzedaży pod kątem kobiet i samochodów. Kanały i środki komunikacji inicjatywy są tak samo zróżnicowane: od strony internetowej po profile w mediach społecznościowych na Instagram i LinkedIn do drukowanego magazynu lifestyle She’s Mercedes.

Najnowsze

Roztrzaskał Teslę na pół! Bateria wyleciała z auta i wpadła do domu wzniecając ogień! A to nie wszystko

Jak wiele szkód w okolicy może spowodować jedno rozbite auto? Okazuje się, że nadzwyczaj dużo, a samochód wcale nie musi przebić się przed ścianę i wylądować w salonie, żeby zniszczyć komuś dom. Trudno wręcz uwierzyć ile szkód narobił jeden bezmyślny kierowca Tesli.

Jak informuje policja z Corvalis w stanie Oregon, kierowca rocznej Tesli Model S poruszał się z prędkością około 160 km/h, kiedy stracił panowanie nad pojazdem i wypadł z drogi. Samochód zatrzymał się po nieco ponad 90 metrach, po tym jak skosił słup wysokiego napięcia, dwa drzewa oraz centralę telefoniczną. Siły były tak potężne, że Tesła właściwie została przepołowiona, a niektóre jej elementy oderwały się i odleciały, czyniąc spustoszenie w okolicy.

Przebił się autem przez ścianę domu i wjechał do kuchni!

Fragment baterii samochodu wleciał do znajdującego się nieopodal domu przez okno i podpalił łóżko. Drugi fragment wpadł do innego domu i wylądował na… kolanach przebywających w nim osoby (tu na szczęście było się bez ognia). Z kolei koło uderzyło w ścianę jednego z budynków na wysokości pierwszego piętra i to z taką siłą, że uszkodziło rury, doprowadzając do zalania łazienki oraz pomieszczenia znajdującego się pod nią.

Pijany kierowca wjechał w dom

Sprawca zdarzenia uciekł, ale został szybko odnaleziony przez policję i z niewielkimi obrażeniami przetransportowany do szpitala. Tam też okazało się, że prowadził, będąc pod wpływem marihuany. Postawiono mu zarzuty prowadzenia pojazdu pod wpływem środków odurzających, stwarzania zagrożenia na drodze, spowodowania kolizji, zniszczenia mienia oraz stworzenia zagrożenia dla życia i zdrowia innych osób.

On 11-17-2020 at approximately 10:18 PM officers responded to a single vehicle crash in the 800 block NW Walnut Blvd. …

Opublikowany przez City of Corvallis Police Department Środa, 18 listopada 2020

Najnowsze

Pijany kierowca uciekał przed policją. Omal nie zginął!

Kierowca Audi miał sporo na sumieniu, więc za wszelką cenę chciał uniknąć kontroli policyjnej. Jak zwykle bywa w takich przypadkach, tylko pogorszył swoją sytuację. Bardzo poważnie pogorszył.

Wszystko zaczęło się od czystego przypadku. Policjanci patrolujący ulice Mrągowa, zauważyli kierującego Audi, który nie miał zapiętych pasów bezpieczeństwa. Postanowili zatrzymać go do kontroli, ale ten na widok policyjnych sygnałów zaczął uciekać. Funkcjonariusze ruszyli za nim w pościg.

Uciekał przed policją i… zatrzymał się, by zatankować samochód!

Ścigany pojazd wyjechał z Mrągowa kierując się na Piecki, a następnie na Spychowo. W trakcie jazdy kierowca przekraczając nadmiernie prędkość, wielokrotnie łamał przepisy, wyprzedzając na przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach, jadąc na rondzie pod prąd, czy lewym pasem ruchu. W trakcie szaleńczej jazdy na ulicy Wojska Polskiego w rejonie przejścia dla pieszych, uderzył w bok Volkswagena, którego wyprzedzał z prawej strony.

Kierowca z 3 promilami uciekał lepiej, niż niejeden na trzeźwo!

Kierowca Audi swoją bezmyślną ucieczkę zakończył na trasie Stare Kiełbonki-Spychowo, gdzie na łuku stracił panowanie nad pojazdem, zjechał do przydrożnego rowu i uderzył w drzewo. Pomimo uderzenia, o własnych siłach wyszedł z auta i piechotą zaczął uciekać w głąb lasu. Jak podkreśla dumnie policja, został szybko ujęty nie dlatego, że funkcjonariusze z definicji cechują się świetną kondycją, ale dlatego, że ruszył za nim „mrągowski Hardman”, czyli policjant, który „wielokrotnie brał udział w rywalizacji biegowej”.

Po zatrzymaniu 38-latka wyszły na jaw powody, dla których tak bardzo chciał uniknąć zatrzymania. Po pierwsze badanie alkomatem wykazało, że miał ponad 0,7 promila alkoholu w organizmie. Po drugie okazało się, że ma sądowy zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, obowiązujący do 22.12.2020 r. Po trzecie Audi nie miało ważnych badań technicznych.

Pijany uszkodził swoje auto na oczach policji

Po badaniach lekarskich mężczyzna został zatrzymany w policyjnym areszcie. Będzie odpowiadał za przestępstwa, jakim są niezatrzymanie się do kontroli drogowej, kierowanie w stanie nietrzeźwości, kierowanie mimo sądowego zakazu oraz za liczne wkroczenia w ruchu drogowym.

Najnowsze

Pieszy czekał spokojnie przed przejściem. A potem wszedł prosto pod samochód

Czasami oglądając niektóre nagrania wypadków z udziałem pieszych, trudno uwierzyć, że mogło do nich dojść. Tak jak w tym przypadku - pieszy spokojnie i bez pośpiechu wszedł pod koła samochodu.

Na początku nagrania trudno dostrzec, gdzie może pojawić się potencjalne zagrożenie. Ot zwykła droga jednopasmowa, umiarkowany ruch, dobra widoczność oraz pieszy cierpliwie stojący przed pasami. Kierowca auta z kamerą widział go z daleka i postanowił ułatwić mu przejście na drugą stronę. Szczególnie że i tak musiał zwolnić, bo z drogi podporządkowanej wyjechał mu Opel Astra.

Kierowca nie zauważył pieszego na przejściu. A pieszy gdzie miał oczy?

Autor nagrania łagodnie zatrzymuje się, a pieszy widząc to, wchodzi na przejście. No i teraz zagadka – czy widział Citroena jadącego z naprzeciwka? Jakość nagrania oraz zamazana twarz przechodnia, nie pozwalają stwierdzić, czy spojrzał w lewo. Może pomyślał, że skoro jedno auto się zatrzymało, to znaczy, że cały ruch drogowy w okolicy nagle zamarł? Może widział Citroena, ale wyszedł z założenia, że jak jeden kierowca się zatrzymał, to drugi też musi?

Pieszy potrącił samochód. Naprawdę!

Kierujący Citroenem nie miał obowiązku się zatrzymać i nie mógł przewidzieć, że autor nagrania nie zwalnia przez kierowcę Opla, ale także dlatego, że chce się zatrzymać przed przejściem. Pieszy z kolei nie miał pierwszeństwa. Kiedy tylko postawił nogę na przejściu, kierowca Citroena zaczął hamować (widać, że auto pochyla się do przodu), ale było już o wiele za późno.

Mimo, że nagranie nie jest drastyczne, zostały nałożone na nie ograniczenia wiekowe i może nie wyświetlać się poniżej. W razie gdyby tak było, możecie je zobaczyć pod tym linkiem.

Najnowsze