Agnieszka Serafinowicz

Import używanych 2022 – tak źle nie było od ponad dekady! Skąd sprowadzamy auta i ile mają lat?

Import aut z drugiej ręki dawno nie był w tak kiepskiej kondycji. Tak starych aut nie sprowadzaliśmy nigdy! Jaki wygląda więc import używanych 2022 roku?

Spis treści

Ze statystyk wynika, że import używanych 2022 spadł drastycznie.

W październiku 2022 w Polsce zarejestrowano tylko 62 724 egzemplarze aut używanych sprowadzonych do naszego kraju – osobowych i dostawczych. Słowo „tylko” jest o tyle uzasadnione, że wg danych IBRM Samar, to najniższy wynik, jeżeli chodzi o import używanych pojazdów od… 2011 roku. Jest jeszcze jeden niechlubny rekord. Tak starych aut nie sprowadzaliśmy nigdy wcześniej.

Import używanych 2022 – wiek pojazdów

Spadek liczby rejestracji importowanych pojazdów wyniósł 21 proc. rok do roku. Zdecydowana większość sprowadzonych w październiku aut to samochody osobowe. Było ich 57 678 sztuk. Auta użytkowe w październikowej puli importerów ledwo przekroczyły 5 tys. egzemplarzy (5046 szt.). To najniższy wynik, od kiedy Polska przystąpiła do UE. Taki rezultat pokazuje coraz gorszą kondycję małych biznesów w Polsce – podstawowych użytkowników niedużych aut użytkowych.

Import używanych aut spada, rośnie za to wiek sprowadzanych samochodów. W październiku średni wiek przekroczył 12,92 roku, a od początku 2022 roku jest to już ponad 13 lat (13,01). W przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek sprowadzanych pojazdów sięga aż 14 lat! (13,93). Pamiętajmy, że mowa o średnim wieku sprowadzonych aut, wiele z nich jest znacznie starszych.

Najmłodsze są importowane samochody z napędem wyłącznie elektrycznym. W przypadku tej grupy średni wiek pojazdu to 5,75 roku, jednak udział importu elektryków w ogólnej puli importu w 2022 roku jest znikomy: zaledwie 0,4 proc. ogólnej puli importowanych aut.

import używanych z Niemiec znacząco spadł

Skąd sprowadzamy auta? Olbrzymi spadek z rynku niemieckiego

W całym 2022 roku wciąż najpopularniejszym kierunkiem, z którego sprowadzane są do Polski auta, są Niemcy, ale liczba importowanych z tego kierunku pojazdów spadła rok do roku aż o 26 proc. Największy wzrost odnotował import używanych samochodów z Norwegii.

  • 1. Niemcy – 345 491 szt. (-26,0%)
  • 2. Francja – 84 357 szt. (+2,3%)
  • 3. Belgia – 43 780 szt. (-15,9%)
  • 4. Holandia – 34 965 szt. (0,2%)
  • 5. Stany Zjednoczone – 31 888 szt. (+6,9%)
  • 6. Włochy – 19 476 szt. (-25,8%)
  • 7. Austria – 18 702 szt. (-9,6%)
  • 8. Szwajcaria -17 256 szt. (-17,3%)
  • 9. Szwecja – 16 244 szt. (+10,2%)
  • 10. Dania – 15 608 szt. (-0,3%)
  • 11. Kanada – 4 327 szt. (-7,3%)
  • 12. Norwegia – 4 176 szt. (+92,4%)
  • 13. Wielka Brytania – 3 748 szt. (-49,9%)
  • 14. Czechy – 3 160 szt. (-4,2%)
  • 15. Luksemburg- 2 573 szt. (-18,1%)
  • 16. Finlandia – 2 363 szt. (+21,6%)
  • 17. Hiszpania – 2 158 szt. (-3,4%)
  • 18. Japonia – 1 276 szt. (+17,6%)
  • 19. Litwa – 926 szt. (+18,6%)
  • 20. Słowacja – 685 szt. (+4,9%)

Import używanych 2022 – jakie modele są najpopularniejsze w 2022 roku?

Przez ostatnie lata najpopularniejszym importowanym do Polski modelem samochodu używanego był Audi A4. Gdy spojrzymy na import używanych aut w październiku, to Audi zostało zdetronizowane przez Opla Astrę. Poniżej lista 10 najpopularniejszych modeli importowanych do Polski aut w 2022 roku:

  • 1. Opel Astra (18 199 szt.)
  • 2. Audi A4 (18 037 szt.)
  • 3. VW Golf (17 506 szt.)
  • 4. BMW serii 3 (13 450 szt.)
  • 5. Audi A3 (12 048 szt.)
  • 6. Opel Corsa (11 268 szt.)
  • 7. Ford Focus (11 168 szt.)
  • 8. Ford Fiesta (9 899 szt.)
  • 9. VW Polo (9 438 szt.)
  • 10. VW Passat (9 400 szt.)

Taka ciekawostka: na powyższej liście nie ma ani jednego SUV-a, choć to właśnie ta forma nadwozia jest najpopularniejsza w Europie.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze