
„Ile to potrwa i dlaczego tak długo?” – zestawienie najbardziej czasochłonnych napraw samochodowych
Czas trwania naprawy może wywoływać sporo napięcia na linii klient–warsztat. Tymczasem największy wpływ na to, jak długo potrwa likwidacja usterki, mają czynniki technologiczne.
Wśród najbardziej czasochłonnych napraw znajdują się te związane z poszczególnymi markami, jak np. skomplikowana wymiana rozrządu w Mercedesie CDI, wymagająca całkowitego demontażu silnika (trwa średnio 8 godzin). Sporo czasu pochłaniają także usterki określonych podzespołów, np. skrzyni biegów czy układów elektrycznych. Demontaż i naprawa skrzyni biegów (zarówno mechanicznej, jak i automatycznej) w przypadku jej kompletnego uszczelnienia wraz z serwisem układu napędowego potrwać może nawet 12 godzin . Natomiast złożoną diagnostykę i naprawę układów elektrycznych, która pociąga za sobą konieczność naprawy sterowników, pomiarów wiązek elektrycznych i diagnozowania na podstawie parametrów pracy silnika, można szacować nawet na 15 godzin pracy. Do trwających długo napraw zalicza się także demontaż deski rozdzielczej w celu wymiany nagrzewnicy lub elektrycznych silniczków w układach sterowania i regulacji klimatyzacji (około 10 godzin pracy). Zestawienie najbardziej czasochłonnych napraw samochodów uzupełniają te, podczas których kluczową rolę odgrywa „czynnik ludzki”, a konkretnie – precyzja mechanika. Tak jest w przypadku specjalistycznych prac blacharskich i lakierniczych, które w skrajnych przypadkach mogą trwać nawet 40 godzin.
Czas na nowe technologie
Specjaliści są zgodni – wyzwania technologiczne stające przed mechanikami są coraz poważniejsze. Wymagają ciągłego poszerzania wiedzy i także przekładają się na czasy napraw.
Standard to np. szybki serwis olejowy samochodu z silnikiem benzynowym czy diesla, zajmujący zwykle godzinę lub dwie. Poważne, skomplikowane naprawy coraz częściej wymagają natomiast posiadania rozbudowanej aparatury diagnostycznej oraz wiedzy z pogranicza motoryzacji, elektroniki i IT.
Czas na profesjonalistów
Umiejętności mechanika to jeden z ważniejszych czynników wpływających na długość naprawy. Są np. usterki, z którymi doświadczony serwisant poradzi sobie w godzinę, a nowicjusz może ich potrzebować nawet kilkunastu. Profesjonalizm to jednak nie tylko praktyka, ale także przestrzeganie szeregu standardów warsztatowych, które mają wpływ na czas naprawy. I tak np. niezależne warsztaty sieciowe są zobowiązane do zachowywania wymogów sieci, dotyczących m.in. wyposażenia i czasu pracy. Muszą np. posiadać minimum dwa stanowiska robocze i funkcjonować przez co najmniej 8 godzin dziennie. W takich warsztatach pewne naprawy przebiegają zdecydowanie szybciej niż w małych, jednostanowiskowych zakładach, których właściciel jest jednocześnie mechanikiem, księgowym i managerem.
Czas na szczegóły
Kolejną „pułapką” potencjalnie wydłużającą czas naprawy jest niestandardowa budowa niektórych modeli samochodów. Za przykład może tu posłużyć Mercedes klasy A, którego silnik ułożony jest w komorze poziomo, a nie pionowo, jak w większości samochodów. Oznacza to, że dostęp do niektórych jego elementów jest mocno utrudniony, co czyni demontaż zdecydowanie bardziej wymagającym. Podobnie rzecz ma się w przypadku Opla Insigni, w którym układ elektroniczny, sieć CAN i pozostałe sieci przekazywania danych zbudowane są inaczej niż standardowo. Doświadczony mechanik, widząc samochód podjeżdżający pod bramę jego warsztatu – ma już pewną wiedzę na temat usterki oraz tego, ile może potrwać naprawa. Warto, aby od początku w sposób otwarty rozmawiał o tym z klientem.
Źródło: ProfiAuto
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Samochody na LPG do 20 tys. zł – oto 10 najlepszych modeli i ich dane techniczne
Obecnie za litr benzyny zapłacimy około 8 złotych, za gaz - około 3,50. Niższa cena zasilania auta powoduje, że zwiększa się zainteresowanie autami na LPG. Oto samochody na LPG do 20 tys. złotych, które dobrze znoszą montaż i zasilanie gazem. -
Jimek dostał od Porsche zegarek za blisko 35 tysięcy złotych! Jeden z tańszych…
-
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrywają Rajd Safari w kategorii WRC 2!
-
Renault Megane E-Tech Elektryczne – test systemu OpenR Link opartego na 3 hitach Google
-
Honda CB650R Neo Sport Cafe – test, opinia, dane techniczne. Ratunek na rosnące ceny paliw?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Tydzień czasu mechanik z Olsztyna niby próbuje znaleźć usterkę sterownika silnika nie dzwoni jak ja dzwonię zbywa mnie ze szuka przyczyny nie poinformował mnie ile to będzie kosztować a ja mam ograniczony budżet na te naprawę co crobic gdy zażąda tyle pieniędzy że nie będę miał
Piotr
Anonymous - 5 marca 2021
Mam sprawdzonego mechanika co pracuje na dobrych częściach oe delphi i nie wciska najtańszego badziewia to do niego zawsze jest kolejka, ale wole na 2 dni zostawić auto niech czeka bo wiem że będzie porządnie zrobione.