Konrad Maruszczak

Nawet 20 tys. zł – tyle dziś kosztuje utrzymanie samochodu

Samochody stają się coraz droższe, a co za tym idzie rosną koszty ich utrzymania. Sprawdzamy, ile dziś kosztuje utrzymanie samochodu. W niektórych przypadkach to nawet 50% ich wartości!

Opony, paliwo, części, ubezpieczenie, przeglądy – to wszystko staje się coraz droższe, co sprawia, że droższe staje się utrzymanie samochodu. Rosną także ceny aut, zarówno tych używanych, jak i nowych. Wiele osób może zadawać sobie pytanie, „czy stać mnie w ogóle na samochód”? Biorąc pod uwagę poniższe wyliczenia, faktycznie włos może się jeżyć na głowie.

Ile kosztuje utrzymanie samochodu?

Eksperci serwisu Autobaza.pl – bazując na dostępnym w sieci narzędziu Omnicalculator – postanowili sprawdzić, ile kosztuje utrzymanie samochodu. Pod uwagę wzięto jeden model w dwóch wariantach. To Škoda Octavia z 2011 roku z silnikiem 1.2 TSI. Na potrzeby wyliczeń przyjęto, że auto przejechało w czasie swojego funkcjonowania 190 tys. km, a obecny właściciel powiększa ten wynik o 15 tys. km rocznie. Samochód wykorzystywany jest do codziennych dojazdów do pracy (około 10 km), a także służy jako środek transportu do wyjazdów weekendowych (1 weekend w miesiącu) oraz wakacyjnych (1 wyjazd w ferie zimowe oraz 1 w wakacje na terenie kraju).

Według wyliczeń okazuje się, że utrzymanie Octavii kosztuje przeciętnego „Kowalskiego” 9,5 tys. zł rocznie. Średnia pensja to 7768,35 zł brutto (5626 zł na rękę) według GUS, a samochód „zjada” z niej
miesięcznie około 800 zł. Jeżeli weźmiemy pod uwagę trzeba jeszcze opłacić ratę kredytu hipotecznego, czynsz, rachunki oraz chciałby coś odłożyć na wakacje, to okazuje się, że utrzymanie samochodu staje się sporym obciążeniem dla domowego budżetu.

Utrzymanie nowszego samochodu kosztuje więcej

W przypadku drugiej symulacji eksperci wyliczyli roczny koszt utrzymania trzyletniej Škody Octavii z mocniejszą jednostką 1.5 TSI o mocy 150 km. Cena takiego samochodu to 125 000 zł, a obecny przebieg wynosi 45 000 km. Założenia codziennego wykorzystywania auta pozostają takie same jak przy pierwszej kalkulacji (auto przejeżdża 15 000 km rocznie, jest wykorzystywane do codziennych dojazdów do pracy, wyjazdów weekendowych oraz wakacyjnych).

Roczny koszt eksploatacji takiego samochodu to 22 tys. zł rocznie, czyli ok. 1,8 tys. zł miesięcznie! Najczęściej samochody o takiej wartości są finansowane leasingiem czy kredytem, więc wyobraźmy sobie, że doliczamy tutaj miesięczną ratę leasingu w takiej samej wysokości – 1,8 tys. zł, bo tyle średnio na wynosiła w 2023 r.

Pomimo, że (teoretycznie) samochód trzyletni rzadziej się psuje, to wizyty w ASO, przeglądy, wymiana opon, czy nawet drobne naprawy kosztują zdecydowanie więcej.

Polaków nie stać na naprawy samochodu

Jak już wspomnieliśmy, naprawy oraz części są coraz droższe, dlatego zaledwie 2 na 5 kierowców decyduje się na naprawianie tylko niezbędnych elementów. Mają na to wpływ oczywiście ceny części i usług mechaników, którzy cenią się bardzo wysoko. Podwyższenie cen z ich strony nie zawsze wynika z ich chciwości, ale też dlatego, że utrzymanie lub czynsz warsztatów znacznie wzrosły.

Z drugiej strony kupujemy dużo nowych aut

W Polsce w 2023 roku sprzedano o 13% więcej nowych aut niż w roku 2022. W zestawieniu sprzedaży aut 2023 dobrze wyglądają też marki premium. Wzrost wynika z dużego zainteresowania przede wszystkim przedsiębiorców, ale liczba klientów indywidualnych także zwiększyła się o niemal 10%.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze