Hyundai Kona Electric – test, opinia, dane techniczne, cena. Nadjeżdża przyszłość motoryzacji
Hyundai proponuje kierowcom przyjemnego dla oka, dynamicznego crossovera o więcej niż przyzwoitym zasięgu, reklamując go jako auto wszechstronne i dające radość z jazdy, bez żadnych kompromisów. Czy faktycznie tak jest?
W 2019 roku model Kona Electric był najchętniej wybieranym elektrycznym SUV-em i trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem z napędem elektrycznym w Polsce. Teraz Hyundai dokonał szeregu modernizacji swojego elektrycznego SUVa (oraz jego spalinowych wersji). I są to modyfikacje, jak najbardziej na plus.
Hyundai Kona Electric – design
Odważna stylistyka nadwozia przyciąga wzrok muskularnymi, rzeźbionymi kształtami. Ponieważ nie ma tu silnika spalinowego, nie ma więc układu wydechowego i potrzeby chłodzenia motoru. Z tyłu rury wydechowe zastąpił ciekawy stylistycznie zderzak profilowany na kształt fal, a z przodu klasyczny grill został wyparty przez jednolity panel. Po prawej stronie przedniego panelu dyskretnie ukryto gniazdo do ładowania w standardzie CCS. Te detale mocno podnoszą wizualną atrakcyjność auta i pozwalają na łatwe odróżnienie go od pozostałych odmian Kony.
Nowa Kona Electric w porównaniu do swojej poprzedniczki przeszła serię odważnych zmian wyglądu zewnętrznego. Ostrzejsze reflektory rozciągają się zachodząc na błotniki. Reflektory łączą się z lakierowanymi nakładkami nadkoli. Przedni oraz tylny zderzak uzupełniono o eleganckie satynowe listwy ozdobne. Nowa Kona Electric jest o 25 milimetrów dłuższa od poprzedniej wersji.
Hyundai Kona Electric – wnętrze
Wnętrze elektrycznej Kony jest zdecydowanie mniej futurystyczne niż nadwozie. Jest bardzo klasyczne i eleganckie, a co najważniejsze wygodne w codziennym użytkowaniu. Tradycyjna dźwignia zmiany biegów została zastąpiona przez cztery przyciski do wyboru kierunku jazdy. Napęd elektryczny pozwolił wygospodarować dodatkowe miejsce na schowek w środkowej konsoli – wprost idealny na torebkę.
Po raz pierwszy nowa Kona Electric jest wyposażona w zestaw cyfrowy zegarów z wyświetlaczem o przekątnej 10,25-cala, natomiast topowy ekran multimediów o przekątnej 10,25-cala został przeniesiony z ostatniego modelu. System multimedialny zawiera liczne funkcje zapewniające wygodę użytkowania, w tym Bluelink, usługi Hyundai Live oraz Apple CarPlay i Android Auto. Co najważniejsze, system jest intuicyjny i łatwy w obsłudze.
W kabinie jest mnóstwo miejsca dla pasażerów, ale bagażnik pomieści tylko 332 litry. Przy złożonych na płasko oparciach do dyspozycji jest aż 1114 litrów.
Hyundai Kona Electric – układ napędowy i ładowanie
Podobnie jak jej poprzedniczka, nowa Kona Electric oferuje dwa różne układy napędowe. Wersja z akumulatorem 64 kWh jest wyposażona w silnik elektryczny, który zapewnia maksymalną moc 204 KM i sprawia, że Hyundai Kona Electric przyspiesza do 100 km/h w 7,6 sekundy. Podstawowa wersja jest wyposażona w akumulator 39,2 kWh i silnik o mocy 136 KM dzięki któremu przyspiesza do 100 km/h w 9,7 sekundy. Obie wersje napędowe zapewniają 395 Nm momentu obrotowego, dostępnego w każdej chwili .
Ciekawie brzmi udawany dźwięk, aby auto zwracało uwagę przechodniów podczas powolnej jazdy. Przypomina to odgłosy, jakie wydają elektryczne SUVy biorące udział w zawodach Extreme E, co fani sportów motorowych z pewnością zaliczą na plus. Przy cofaniu natomiast słychać dość głośne i zwracające uwagę pikanie
Czas ładowania baterii od 10 do 80% na stacji szybkiego ładowania prądem stałym (gniazdo CCS Combo) o mocy 50 kW wynosi 64 minuty. Ładowanie do pełna z gniazdka domowego 230V wynosi 28 godzin. Natomiast korzystając z ładowarki pokładowej (gniazdo Type 2) o mocy 7,2 kW można skrócić czas ładowania do 9 godzin i 15 minut.
Hyundai Kona Electric – wrażenia z jazdy
Kona Electric jeździ bardzo płynnie i przyjemnie. Pewnie trzyma się drogi, stabilnie pokonuje łuki i zakręty. Zawieszenie dobrze wybiera nierówności i nie ma przechyłów. Manewrowanie w ciasnych uliczkach i na zatłoczonych parkingach jest zupełnie bezproblemowe. Dostępne są cztery tryby jazdy – Sport, Comfort, Eco oraz Eco+.
Elektryk jest bardzo dynamiczny. Wciśnięcie pedału gazu przekłada się na natychmiastową reakcję, która wciska w fotel. Moc 204 KM, połączona z bardzo dobrze skonstruowanym, sprawnym układem napędowym, pozwala wywołać zdziwienie na twarzach innych kierowców, zaskoczonych faktem, że niepozorna Kona potrafi tak wyrwać spod świateł. Testowana przez nas wersja od 0 do 100 km/h rozpędza się 7,9 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 167 km/h.
Hamulce doskonale dają sobie radę z wytracaniem prędkości. Chociaż, Hyundai Kona Electric to samochód, w którym nie trzeba korzystać z pedału hamulca. Auto oferuje trzy poziomy rekuperacji, ograniczające konieczność hamowania pedałem. Kierowca ma możliwość dopasowania jej poziomu za pomocą manetek na kierownicy.
Hyundai Kona Electric – zasięg
Od debiutu w 2018 roku Hyundai Kona Electric zapewnia jeden z najlepszych zasięgów elektrycznych w swojej klasie. Z informacji na stronie producenta wynika, że wersja 64 kWh oferuje wiodący w swojej klasie zasięg 484 kilometrów na jednym ładowaniu, a zużycie energii wynosi 14,7 kWh/100 km. Tymczasem model 39,2 kWh oferuje zasięg do 305 kilometrów, przy zużyciu energii równym 14,3 kWh/100 km.
I wyjątkowo, nie są to informacje przesadzone. Testowana przeze mnie elektryczna Kona okazała się autem długodystansowym. Przez prawie tydzień, bez żadnego stresu, że nagle zabraknie mi prądu, jeździłam po mieście i drogach ekspresowych, omijając stacje ładowania. Radio grało cały czas, a klimatyzacja zapewniała przyjemne uczucie chłodu. Gdy oddawałam auto zużycie energii wynosiło 12,7 kWh/100 km.
Hyundai Kona Electric – cena
Najtańsza Kona Electric w standardowym wyposażeniu Style, ze słabszym silnikiem o mocy 136 KM i baterią o pojemności 39,2 kWh wyceniona została na 158 400 złotych. Mocniejsza wersja napędowa w tej samej wersji wyposażenia kosztuje 182 400 złotych. Za elektryka w najbogatszej wersji wyposażenia Platinum z baterią 64 kWh trzeba zapłacić 216 100 złotych.
NA TAK:
- zasięg
- zużycie energii
- świetna dynamika jazdy
- przestronne i ergonomiczna wnętrze
NA NIE:
- po włączeniu kierunkowskazu, sygnał dźwiękowy natychmiast ostrzegał przed znajdującym się na pasie obok samochodzie, co irytowało, gdy na przykład stało się na prawym pasie do skrętu
Hyundai Kona Electric – dane techniczne
Moc maksymalna | 204 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 395 Nm |
Pojemność akumulatora | 64 kWh |
Maksymalny zasięg wg. WLTP | 484 km |
Prędkość maksymalna | 167 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 sekundy |
Najnowsze
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
BMW Skytop to najnowszy, ściśle limitowany model niemieckiej marki, który zadebiutował na imprezie Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2024 na jeziorem Como. Pierwotnie, BMW nie miało w planach produkcji seryjnej, jednak pozytywny odzew publiczności zmienił decyzję. -
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
-
Lexus ES obchodzi 35. urodziny – opis modelu i dane techniczne
Zostaw komentarz: