Karolina Chojnacka

Hyundai Kona Electric – test, opinia, dane techniczne, cena. Nadjeżdża przyszłość motoryzacji

Hyundai proponuje kierowcom przyjemnego dla oka, dynamicznego crossovera o więcej niż przyzwoitym zasięgu, reklamując go jako auto wszechstronne i dające radość z jazdy, bez żadnych kompromisów. Czy faktycznie tak jest?

W 2019 roku model Kona Electric był najchętniej wybieranym elektrycznym SUV-em i trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem z napędem elektrycznym w Polsce. Teraz Hyundai dokonał szeregu modernizacji swojego elektrycznego SUVa (oraz jego spalinowych wersji). I są to modyfikacje, jak najbardziej na plus.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric, fot. Beata Chojnacka

Hyundai Kona Electric – design

Odważna stylistyka nadwozia przyciąga wzrok muskularnymi, rzeźbionymi kształtami. Ponieważ nie ma tu silnika spalinowego, nie ma więc układu wydechowego i potrzeby chłodzenia motoru. Z tyłu rury wydechowe zastąpił ciekawy stylistycznie zderzak profilowany na kształt fal, a z przodu klasyczny grill został wyparty przez jednolity panel. Po prawej stronie przedniego panelu dyskretnie ukryto gniazdo do ładowania w standardzie CCS. Te detale mocno podnoszą wizualną atrakcyjność auta i pozwalają na łatwe odróżnienie go od pozostałych odmian Kony.

Nowa Kona Electric w porównaniu do swojej poprzedniczki przeszła serię odważnych zmian wyglądu zewnętrznego. Ostrzejsze reflektory rozciągają się zachodząc na błotniki. Reflektory łączą się z lakierowanymi nakładkami nadkoli. Przedni oraz tylny zderzak uzupełniono o eleganckie satynowe listwy ozdobne. Nowa Kona Electric jest o 25 milimetrów dłuższa od poprzedniej wersji.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric, fot. Beata Chojnacka

Hyundai Kona Electric – wnętrze

Wnętrze elektrycznej Kony jest zdecydowanie mniej futurystyczne niż nadwozie. Jest bardzo klasyczne i eleganckie, a co najważniejsze wygodne w codziennym użytkowaniu. Tradycyjna dźwignia zmiany biegów została zastąpiona przez cztery przyciski do wyboru kierunku jazdy. Napęd elektryczny pozwolił wygospodarować dodatkowe miejsce na schowek w środkowej konsoli – wprost idealny na torebkę.

Po raz pierwszy nowa Kona Electric jest wyposażona w zestaw cyfrowy zegarów z wyświetlaczem o przekątnej 10,25-cala, natomiast topowy ekran multimediów o przekątnej 10,25-cala został przeniesiony z ostatniego modelu. System multimedialny zawiera liczne funkcje zapewniające wygodę użytkowania, w tym Bluelink, usługi Hyundai Live oraz Apple CarPlay i Android Auto. Co najważniejsze, system jest intuicyjny i łatwy w obsłudze.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric, fot. Beata Chojnacka

W kabinie jest mnóstwo miejsca dla pasażerów, ale bagażnik pomieści tylko 332 litry. Przy złożonych na płasko oparciach do dyspozycji jest aż 1114 litrów.

Hyundai Kona Electric – układ napędowy i ładowanie

Podobnie jak jej poprzedniczka, nowa Kona Electric oferuje dwa różne układy napędowe. Wersja z akumulatorem 64 kWh jest wyposażona w silnik elektryczny, który zapewnia maksymalną moc 204 KM i sprawia, że Hyundai Kona Electric przyspiesza do 100 km/h w 7,6 sekundy. Podstawowa wersja jest wyposażona w akumulator 39,2 kWh i silnik o mocy 136 KM dzięki któremu przyspiesza do 100 km/h w 9,7 sekundy. Obie wersje napędowe zapewniają 395 Nm momentu obrotowego, dostępnego w każdej chwili .

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric, fot. Beata Chojnacka

Ciekawie brzmi udawany dźwięk, aby auto zwracało uwagę przechodniów podczas powolnej jazdy. Przypomina to odgłosy, jakie wydają elektryczne SUVy biorące udział w zawodach Extreme E, co fani sportów motorowych z pewnością zaliczą na plus. Przy cofaniu natomiast słychać dość głośne i zwracające uwagę pikanie

Czas ładowania baterii od 10 do 80% na stacji szybkiego ładowania prądem stałym (gniazdo CCS Combo) o mocy 50 kW wynosi 64 minuty. Ładowanie do pełna z gniazdka domowego 230V wynosi 28 godzin. Natomiast korzystając z ładowarki pokładowej (gniazdo Type 2) o mocy 7,2 kW można skrócić czas ładowania do 9 godzin i 15 minut.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric, fot. Beata Chojnacka

Hyundai Kona Electric – wrażenia z jazdy

Kona Electric jeździ bardzo płynnie i przyjemnie. Pewnie trzyma się drogi, stabilnie pokonuje łuki i zakręty. Zawieszenie dobrze wybiera nierówności i nie ma przechyłów. Manewrowanie w ciasnych uliczkach i na zatłoczonych parkingach jest zupełnie bezproblemowe. Dostępne są cztery tryby jazdy – Sport, Comfort, Eco oraz Eco+.

Elektryk jest bardzo dynamiczny.  Wciśnięcie pedału gazu przekłada się na natychmiastową reakcję, która wciska w fotel. Moc 204 KM, połączona z bardzo dobrze skonstruowanym, sprawnym układem napędowym, pozwala wywołać zdziwienie na twarzach innych kierowców, zaskoczonych faktem, że niepozorna Kona potrafi tak wyrwać spod świateł. Testowana przez nas wersja od 0 do 100 km/h rozpędza się 7,9 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 167 km/h.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric, fot. Beata Chojnacka

Hamulce doskonale dają sobie radę z wytracaniem prędkości. Chociaż, Hyundai Kona Electric to samochód, w którym nie trzeba korzystać z pedału hamulca. Auto oferuje trzy poziomy rekuperacji, ograniczające konieczność hamowania pedałem. Kierowca ma możliwość dopasowania jej poziomu za pomocą manetek na kierownicy.

Hyundai Kona Electric – zasięg

Od debiutu w 2018 roku Hyundai Kona Electric zapewnia jeden z najlepszych zasięgów elektrycznych w swojej klasie. Z informacji na stronie producenta wynika, że wersja 64 kWh oferuje wiodący w swojej klasie zasięg 484 kilometrów na jednym ładowaniu, a zużycie energii wynosi 14,7 kWh/100 km. Tymczasem model 39,2 kWh oferuje zasięg do 305 kilometrów, przy zużyciu energii równym 14,3 kWh/100 km.

I wyjątkowo, nie są to informacje przesadzone. Testowana przeze mnie elektryczna Kona okazała się autem długodystansowym. Przez prawie tydzień, bez żadnego stresu, że nagle zabraknie mi prądu, jeździłam po mieście i drogach ekspresowych, omijając stacje ładowania. Radio grało cały czas, a klimatyzacja zapewniała przyjemne uczucie chłodu. Gdy oddawałam auto zużycie energii wynosiło 12,7 kWh/100 km.

Hyundai Kona Electric – cena

Najtańsza Kona Electric w standardowym wyposażeniu Style, ze słabszym silnikiem o mocy 136 KM i baterią o pojemności 39,2 kWh wyceniona została na 158 400 złotych. Mocniejsza wersja napędowa w tej samej wersji wyposażenia kosztuje 182 400 złotych. Za elektryka w najbogatszej wersji wyposażenia Platinum z baterią 64 kWh trzeba zapłacić 216 100 złotych.

NA TAK:

  • zasięg
  • zużycie energii
  • świetna dynamika jazdy
  • przestronne i ergonomiczna wnętrze

NA NIE:

  • po włączeniu kierunkowskazu, sygnał dźwiękowy natychmiast ostrzegał przed znajdującym się na pasie obok samochodzie, co irytowało, gdy na przykład stało się na prawym pasie do skrętu

Hyundai Kona Electric – dane techniczne

Moc maksymalna204 KM
Maksymalny moment obrotowy 395 Nm
Pojemność akumulatora64 kWh
Maksymalny zasięg wg. WLTP484 km
Prędkość maksymalna 167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,6 sekundy

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze