Edyta Klim

Historia Sri Lestari, której motocykl odebrał zdrowie, ale i dał niezależność!

Sri wieku 23 lat doznała porażenia kończyn dolnych w wyniku wypadku motocyklowego. Dzięki temu doświadczeniu i specjalnie zbudowanemu motocyklowi, może pomagać innym niepełnosprawnym.

W 1997 roku jechała z kolegą motocyklem, była wtedy pasażerką. Dwa kilometry od domu, nagle z naprzeciwka na ich pas wjechała ciężarówka, motocyklista odbił w bok i oboje wylądowali w rowie. Przygoda ta skończyła się dla Sri trzema połamanymi kręgami, operacją i dwumiesięcznym pobytem w szpitalu. Kobieta straciła czucie w nogach i przez kolejne 4 lata wraz z rodziną walczyła o zdrowie rożnymi metodami, także alternatywnymi. Gdy pogodziła się z sytuacją, to jedynym jej marzeniem stała się – niezależność.

Zajmowała się rękodziełem, robiła koraliki i haftowała, a dom dostosowano do jej potrzeb i możliwości. W 2008 otrzymała od organizacji charytatywnej wózek inwalidzki, więc jeszcze bardziej zapragnęła pracować i wychodzić z domu, jak zdrowi ludzie. Na warsztatach dla niepełnosprawnych dowiedziała się, że niedaleko ktoś przerabia motocykle na potrzeby niepełnosprawnych. Do używanego motocykla dorabia platformę i dodatkowe koła, dodaje także ręczne sterowanie biegami. Z pomocą przyjaciół i dorabiając, zbierała grosz do grosza, a producent widząc jej zaangażowanie zaoferował zniżkę 50% na produkcję tego, przystosowanego pojazdu.

Od tamtej pory życie Sri kompletnie się odmieniło. W 2013 odwiedziła 21 miast na wyspie Jawa i Bali, by udowodnić, że nawet niepełnosprawna osoba z porażeniem może pozostać niezależna i podróżować dzięki motocyklowi. Odwiedzała niepełnosprawnych, studentów, pracowników socjalnych:

{{ vimeo(63991372) }}

Obecnie Sri jest pracownikiem socjalnym organizacji UCP Wheels for Humanisty, która pomaga ubogim niepełnosprawnym w zdobyciu środków na dobre wózki inwalidzkie, gdyż państwo oferuje zbyt mało wózków, a dzieciom przyznaje wózki dla dorosłych. Sama skorzystała z ich pomocy i postanowiła się jakoś odwdzięczyć. Może teraz pracować, przemieszczać się sama i być niezależna materialnie od swoich rodziców.

Codziennie pokonuje ok. 60 kilometrów w pracy na swoim, trójkołowym pojeździe, gdyż do jej zadań należy rejestracja i ocena pacjentów z porażeniem mózgowym, przybywających w swoich domach. Chętnie też odwiedza i motywuje innych chorych w wolnym czasie. Jej motocykl porusza się z prędkościami do 60 km/h i zwykle do domu Sri wraca po 18-stej:

– Mam satysfakcję z tej pracy, dzięki temu mogę opowiedzieć innym o swojej chorobie, pokazać, jak można zmienić życie na lepsze i w końcu zobaczyć uśmiech na twarzy, gdy ktoś, dzięki naszej organizacji, może się poruszać jak inni ludzie. Mam nadzieję, że moja historia rozprzestrzeni się po całym świecie, wszędzie tam, gdzie ludzie niepełnosprawni naprawdę potrzebują dostępnego transportu – mówi Sri.

Sri w styczniu zrealizowała ponad miesięczny projekt okrążenia Sumatry, a jej marzeniem pozostaje podróż Dżakarty na Bali, czyli 1212 kilometrów do pokonania. Organizacja UCP Wheels for Humanisty pracuje obecnie nad unowocześnieniem tego typu motocykla i przyspieszeniem jego produkcji (teraz 1 sztuka powstaje ok. miesiąc czasu).

Najnowsze

Motocykl BMW z jednym cylindrem – BMW Concept Stunt G 310

W brazylijskim Sao Paulo odbywają się właśnie targi motocyklowe. BMW postanowiło wykorzystać tą imprezę, by zaprezentować swój najnowszy projekt o nazwie Concept Stunt G 310.

Pod tą nazwą skrywa się „bezkompromisowa interpretacja agresywnego i wytrzymałego motocykla do stuntu”. Nad projektem czuwał czterokrotny mistrz świata oraz Europy w stuncie, czyli Chris Pfeiffer.

Motocykl ma bardzo kompaktowe kształty. Wszystko, dzięki zastosowaniu silnika z jednym cylindrem. BMW nie zdradziło jeszcze osiągów maszyny, ale koncept jest już wyposażony we wszystko, co konieczne do wyczynowej jazdy. 

Poza kolorowym nadwoziem zamontowano tam antypoślizgowe siedzisko oraz dodatkowe orurowanie wokół silnika. Zamontowano też specjalny „ogon”, na którym kierowca może stać podczas wykonywania trików. W standardzie jest montowana blokowana przepustnica oraz wyczynowy tylny hamulec.

Najnowsze

Uratuj życie dziecka idącego do szkoły

Znany reżyser, Luc Besson stworzył film, który został wykorzystany do akcji społecznej obrazującej, jak niebezpieczna może być codzienna droga do szkoły.

Twórca takich produkcji jak „Leon Zawodowiec”, „Piąty element” czy „Wielki błękit” wziął udział w akcji społecznej #SaveKidsLives.

Jak podaje WHO, każdego dnia 500 dzieci idących do szkoły ginie pod kołami samochodów. Kampania ma pozwolić na uświadomienie ogromu tego zjawiska oraz podniesienia świadomości wśród kierowców.

Zdjęcia do filmu były kręcone w Paryżu oraz w Afryce Południowej, gdzie brak jakiejkolwiek infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo na drogach, przyczynia się do ogromu tragedii. Stolica Francji została wybrana z powodu ogromnego ruchu samochodowego, który sprzyja zagrożeniu pieszym.

Kampania FIA jest elementem światowej akcji #SaveKidsLives, a dzisiaj ruszą także lokalne akcje medialne związane z premierą filmu, przygotowane w 10 językach (Angielskim, Francuskim, Hiszpańskim, Portugalskim, Włoskim, Niemieckim, Arabskim, Chińskim, Japońskim i Rosyjskim).

Najnowsze

W styczniu ruszy wielka akcja serwisowa VW

Na początku 2016 roku w serwisach Volkswagena zrobi się tłoczno. Niemiecki koncern zapowiada rozpoczęcie wielkiej akcji serwisowej, która dotyczy silników Diesla ze zmodyfikowanym oprogramowaniem.

Nowy prezes koncern Volkswagen zapowiedział, że jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to w styczniu przyszłego roku rozpocznie się akcja serwisowa, która powinna potrwać do końca 2016 roku. 

Podczas ostatniej konferencji prasowej Matthias Mueller wyraził przekonanie, że nieliczni pracownicy koncernu brali udział w pracach nad oprogramowaniem, które umożliwiało fałszowanie wyników na toksyczność spalin. 

Całe zamieszenie z oszustwem spowodowało znaczny spadek kursu akcji Volkswagena, nie mówiąc już o bardzo dotkliwym uszczerbku na reputacji firmy. Nowy szef koncernu zapowiedział mocną restrukturyzację, dzięki czemu firma będzie mniejsza i mniej scentralizowana. Każda firma współpracująca z koncernem zostanie poddana szczegółowej kontroli.

Mueller wierzy, że firma odzyska swoją dawną reputację w ciągu 2-3 lat. Według dotychcasowych szacunków, ponad 11 mln samochodów na całym świecie zostało wyposażonych w oprogramowanie umożliwiające fałszowanie testów toksyczności spalin.

Najnowsze

Edyta Klim

Podsumowanie sezonu Roxanne Treuberg

Roxanne Treuberg to niemiecka, 16-letnia zawodniczka, która zamknęła właśnie swój debiutancki sezon w Kia Lotos Race. Była jedyna kobietą w stawce 21 zawodników.

Roxanne na co dzień mieszka w niemieckim Wildeck i należy do klubu ADAC Essen. Zamiłowanie do motoryzacji przejęła po tacie, który w latach 80-tych z powodzeniem ścigał się w rajdach (w latach 1985-1988, brał udział w Rajdzie Polski, próbował swych sił również w WRC).

Przez 7 lat zawodniczka szlifowała swoje umiejętności na torze kartingowym, aż przyszedł czas na większe wyzwanie. Początkowo rozważała starty w małych bolidach, jednak ze względów finansowych i będąc pod wrażeniem organizacji zawodów – wybrała serię wyścigową KIA:

– Przyzwyczaiłam się już, że jestem jedyną dziewczyną na torze. W ogóle mi to nie przeszkadza. Nie raz już udowodniłam, że potrafię być równie szybka jak moi koledzy. Lub nawet szybsza! – mówi Roxanne.

– Największa różnica między kartingiem a wyścigami KIA LOTOS RACE polega na tym, jak jestem postrzegana i traktowana przez pozostałych kierowców. Zawsze są wobec mnie uprzejmi i nie traktują wyłącznie jak rywala. Czuję, że chłopaki mnie szanują i nie śmieją się ze mnie dlatego, że jestem dziewczyną – dodaje.

Zawodniczka została bohaterką podczas wyścigu w Moście, kiedy jej KIA miała awarię systemu wentylacji i do kabiny przenikało gorące powietrze z komory silnika. Po pierwszym wyścigu zasłabła z wycieńczenia i odwodnienia – szybko trafiła pod opiekę medyczną. Po uzupełnieniu płynów uparła się, że stanie do drugiego wyścigu, mimo sprzeciwu lekarza. Walczyła z rywalami i udało jej się poprawić czas na tyle, by wskoczyć 2 lokaty wyżej w wynikach.

– Tylko kończąc wyścigi i wygrywając z innymi kierowcami w czystej walce zdobywa się doświadczenie, którego tak bardzo potrzebuję. Trochę dobrej zabawy podczas ścigania i zdobycie kolejnych punktów też się liczą, jeśli myśli się o zajęciu dobrego miejsca w klasyfikacji na koniec sezonu – mówiła Roxanne na początku roku, a wtedy jej marzeniem była pierwsza 10-tka wyników.

Niemałą niespodziankę sprawiła już na początku, gdy okazała się najszybsza podczas pierwszej sesji kwalifikacyjnej Kia Lotos Race na torze Hungaroring – przejechała jedno okrążenie z czasem 2:26,441 sekundy.

Punkty udało jej się zdobyć w 4 z 6 rund, a najlepsza lokata – to dwa razy zdobyte 13. miejsce. Ostatecznie w klasyfikacji sezonu była 18-sta:
– Ten sezon to tylko przygotowanie. Kolejny to będzie atak! – mówi tato Roxanne.

Najnowsze