Gosia Rdest – pierwsza Polka i jedyna kobieta w Alpine Elf Europa Cup

Podczas konferencji prasowej przeprowadzonej online przedostatniego dnia kwietnia Gosia Rdest ogłosiła swoje plany startowe na sezon 2020. Potwierdziła swój powrót do startów w wyścigach GT.

Uczestnicy tej prestiżowej serii ścigają się w specjalnie przygotowanych samochodach legendarnej marki Alpine – Alpine A110 Cup. To auto dobrze znane polskiej zawodniczce, która pod koniec ubiegłego roku zaliczyła swój debiut w pucharze podczas rundy na torze Paul Ricard.

Gosia Rdest - pierwsza Polka i jedyna kobieta w Alpine Elf Europa Cup

Alpine Elf Europa Cup 2020 składa się z 4 rund, z których trzy odbędą się we Francji a jedna w Portugalii. Rozpoczęcie sezonu będzie miało miejsce 22-23 sierpnia w Nogaro, gdzie odbędzie się także dzień testów przedsezonowych. We wrześniu Gosia Rdest i jej rywale rywalizować będą w Magny-Cours, a miesiąc później na Paul Ricard – oba tory są doskonale znane większości kierowców wyścigowych z organizacji Grand Prix Formuły 1. Ostatnia runda odbędzie się w Portimao na przełomie października i listopada.

Gosia Rdest - pierwsza Polka i jedyna kobieta w Alpine Elf Europa Cup

Ogromnie się cieszę, że finalnie mogłam ogłosić plany na sezon 2020. Start w pucharze Alpine będzie dla mnie nowym wyzwaniem. Auto jest mi znane, startowałam gościnnie w ostatniej rundzie pucharu na torze Paul Ricard w zeszłym roku. Liczę na zaciętą walkę i nowe trofea do kolekcji. Tory takie jak Nogaro czy Magny-Cours są dla mnie nowe, natomiast dobrze znam Paul Ricard i Portimão. Jestem wdzięczna organizatorom, że pomimo iż kalendarz został skrócony, została zachowana w nim liczba 10 wyścigów. Przede mną jeszcze kilka miesięcy przygotowywań, aby móc pojechać na testy i walczyć o najwyższe lokaty już w sierpniu – mówi Gosia Rdest, polska zawodniczka.

Kalendarz serii wyścigowej w 2020 roku:

  • 22-23.8 Nogaro
  • 11-13.9 Magny-Cours
  • 2-4.10 Paul Ricard
  • 30.10-1.11 Portimão

Najnowsze

Skoda Enyaq iV. Tak się prezentuje pierwszy elektryczny SUV czeskiego producenta

Skoda Enyaq to pierwszy całkowicie elektryczny SUV czeskiego producenta. Nowy model zaoferuje aż pięć wariantów mocy oraz trzy wielkości akumulatora.

Pierwszy elektryczny SUV Skody ma długość 4648 mm, szerokość 1877 mm oraz wysokość 1618 mm. Rozstaw osi wynosi 2765 mm, a pojemność bagażnika to 585 l. 

W wersjach podstawowych modelu Enyaq iV zlokalizowany z tyłu silnik odpowiada za napęd na tylną oś pojazdu. W wersjach o większej mocy przewidziano dodatkowy silnik elektryczny z przodu. Model podstawowy to Skoda Enyaq iV 50 o pojemności brutto akumulatora litowo-jonowego 55 kWh. Montowany z tyłu silnik elektryczny ma moc 109 kW i zasięg do 340 km. Wzrasta on do 390 km w przypadku modelu Enyaq iV 60 o mocy 132 kW, wyposażonego w akumulator o pojemności brutto 62 kWh. Z kolei ENYAQ iV 80 o mocy 150 kW z napędem na tylne koła cechuje się największym zasięgiem – do 500 km.

Skoda Enyaq iV. Tak się prezentuje pierwszy elektryczny SUV czeskiego producenta

Zastosowany w tym modelu akumulator o pojemności brutto 82 kWh znajdzie się także w dwóch wersjach wyposażonych w drugi silnik elektryczny, czyli posiadających napęd na cztery koła: 80X oraz vRS, o mocy odpowiednio 195 kW i 225 kW. Model o największej mocy przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 s i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Maksymalny zasięg obu wariantów z napędem na cztery koła wynosi 460 km.

Skoda Enyaq iV. Tak się prezentuje pierwszy elektryczny SUV czeskiego producenta

Oprócz konwencjonalnego domowego gniazda elektrycznego 230 V, do ładowania pojazdu w nocy można użyć także ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Zajmuje to od sześciu do ośmiu godzin zależnie od wielkości akumulatora. Trzecia opcja to stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 125 kW.

Wariant Skody Enyaq iV o największej mocy jest w stanie holować ładunki o masie nawet do 1200 kg.Wszystkie istotne informacje dla kierowcy są prezentowane na 13-calowym centralnym wyświetlaczu, a na życzenie również na wyświetlaczu z rzeczywistością rozszerzoną umieszczonym na szybie pojazdu. 

Skoda Enyaq iV. Tak się prezentuje pierwszy elektryczny SUV czeskiego producenta

Skoda Enyaq iV będzie powstawać w głównej fabryce w Mladá Boleslav na jednej linii z modelami opartymi na platformie MQB. Produkcja seryjna rozpocznie się pod koniec 2020 r. Wprowadzenie na rynek planowane jest na początek 2021 r. Powstanie również limitowana seria „Founder’s Edition”, upamiętniająca założenie firmy przed 125 laty.

Najnowsze

Marzy Ci się kabriolet? Sprawdź TOP 6 luksusowych samochodów bez dachu

Ostatnio sporo dzieje się na rynku sportowych kabrioletów. BMW zaprezentowało serię 8 w wersji Cabrio, Porsche wprowadziło nową odsłonę modelu 911 Cabriolet - jeśli marzy się Wam samochód bez dachu nad głową to koniecznie zobaczcie pięć najciekawszych modeli!

BMW serii 8 Cabrio
Seria 8 w wersji Cabrio to kolejna nowość na rynku luksusowych, sportowych kabrioletów. Samochód jest dostępny z turbodoładowanymi silnikami R6 3.0 w wersjach benzynowej i Diesla, a także z doładowaną V-ósemką o pojemności 4,4 l. Na szczycie oferty znajduje się odmiana z linii M. BMW M8 Cabrio również napędza motor V8 z turbodoładowaniem, który w tym modelu wytwarza 600 KM. Odmiana z 6-cylindrowym silnikiem benzynowym startuje od nieco ponad 490 tys. zł, ale za wersję z V-ósemką trzeba zapłacić co najmniej 635 500 zł.

TOP 6 luksusowych kabrioletów

Mercedes AMG GT Roadster
AMG GT Roadster to model dostępny na rynku sportowych kabrioletów od kilku lat. Samochód występuje w aż czterech wersjach o różniej mocy – GT, GT S, GT C oraz GT R. W każdym wariancie samochód napędza 4-litrowy silnik V8 biturbo połączony z automatyczną skrzynią biegów o 7 przełożeniach, którego maksymalna moc wynosi od 476 do 585 KM.Cena bazowego Mercedesa AMG GT wynosi od 651 700 zł.

TOP 6 luksusowych kabrioletów

Porsche 911 Cabriolet 
W przypadku Porsche flagowym kabrioletem jest model 911 Cabriolet.Auto jest dostępne w kilku wersjach napędowych – bazową stanowi odmiana 911 Carrera Cabriolet o mocy 385 KM , ale do wyboru są również wersja S oraz odmiany z napędem na cztery koła – 4 i 4S. Na szczycie oferty stoi natomiast 650-konny wariant Turbo S. Ceny 380-konnego modelu 911 Carrera Cabriolet stratują od 597 tys. zł, ale za egzemplarz o mocy 450 KM trzeba już zapłacić minimum 672 tys. zł. 

TOP 6 luksusowych kabrioletów

Audi R8 Spyder
Miłośnicy wiatru we włosach mają obecnie do wyboru jeden model Audi – R8 Spyder. Samochód nie jest wprawdzie typowym grand tourerem z otwieranym dachem, lecz rasowym supersamochodem z wolnossącym silnikiem V10 umieszczonym centralnie. Supersamochód od Audi jest wyceniany na kwotę co najmniej 826 500 zł. 

TOP 6 luksusowych kabrioletów

Jaguar F-Type Convertible
Z otwartym dachem możemy kupić również Jaguara F-Type. Auto jest dostępne z benzynowym silnikiem 2.0 Turbo, ale ciekawiej prezentują się egzemplarze z 5-litrową V-ósemką wspomaganą przez mechaniczną sprężarkę. W najmocniejszej wersji R motor wytwarza 575KM, a moment obrotowy trafia na wszystkie koła. Cena Jaguara F-Type Convertible z V-ósemką startuje od 519 900 zł.

TOP 6 luksusowych kabrioletów

Lexus LC Convertible
Na szczególną uwagę zasługuje również silnik, który znalazł się pod maską Lexusa LC Convertible. To ta sama jednostka V8, którą znamy z coupé LC 500.Motor napędza tylne koła poprzez aż 10-stopniowy automat. Ceny Lexusa LC Convertible rozpoczynają się od 632 tys. zł. 

TOP 6 luksusowych kabrioletów

Najnowsze

Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio po liftingu. Co się zmieniło?

Ta prezentacja była nieco inna niż zazwyczaj - nie było efektów świetlnych, kłębów dymu. Podczas wideokonferencji zaprezentowano wersje na 2020 rok Giulii i Stelvio Quadrifoglio. Producent zapowiedział, że zmiany nie wpłynęły na sportowy charakter zawieszenia i silnika. Zobaczcie, co nowego oferuje nam Alfa Romeo!

Pod maską znajdziemy potężny silnik 2,9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium i mogący uwolnić aż 510 KM z maksymalnym momentem obrotowym 600 Nm przy 2500 obr/min. Każda Quadrifoglio jest wyposażona teraz w szereg systemów wpływających na słynne „emocje” w trakcie jazdy: aktywne zawieszenie AlfaTM Active Suspension, selektor AlfaTM DNA Pro z trybem RACE, aerodynamiczny wysuwany spoiler AlfaTM Active Aero splitter w Giulii. 

Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio po liftingu.

„Doznania akustyczne” zapewnia nowy układ wydechowy Dual Mode z czterema końcówkami wydechu. Klient będzie miał możliwość doposażenia swojej Giulii i Stelvio Quadrifoglio w nowy układ wydechowy Akrapovič.

Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio po liftingu.

Nowością jest też nowe wykończenie kierownicy i dźwigni zmiany biegów obszyte skórą oraz nowa kolorystyka pasów bezpieczeństwa teraz dostępnych nie tylko w kolorze czarnym, ale do wyboru również w kolorze czerwonym lub zielonym.

Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio po liftingu.

Standardem od zawsze są sportowe fotele w połączeniu skóry i Alcantary, a opcjonalnie można doposażyć wersję Quadrifoglio w kubełkowe fotele Sparco ze szkieletem z włókna węglowego.

Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio po liftingu.

Jeśli chodzi o nowości stylistyczne nadwozia, w Giulii i Stelvio Quadrifoglio wprowadzono nowe tylne przyciemniane światła LED oraz nowe, błyszczące, czarne wykończenie przedniego scudetto i logotypów w kolorze Dark Miron. W Stelvio debiutują również nowe 21-calowe felgi, dedykowane dla wersji Quadrifoglio.  

Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio po liftingu.

Nowa technologia pokładowa zastosowana w Quadrifoglio MY20 obejmuje całkowicie nowy system informacyjno-rozrywkowy z 8,8-calowym centralnym wyświetlaczem dotykowym, z zestawem połączonych usług i przeprojektowanym interfejsem.

Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio po liftingu.

Wśród nowych funkcji Quadrifoglio znajdują się Performance Pages, dedykowane ekrany, które pozwalają sprawdzić w rzeczywistym czasie status samochodu: temperaturę głównych urządzeń mechanicznych, rozkład momentu obrotowego, ciśnienie turbo i moc wykorzystywaną w czasie rzeczywistym, a także chronometry cyfrowe do pomiaru przyspieszenia i maksymalnej prędkości. 

Wraz z Giulią i Stelvio MY20 debiutuje pełny zestaw nowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy ADAS 2, zapewniając bardziej autonomiczną  jazdę samochodem. Główne nowoczesne systemy bezpieczeństwa zastosowane w modelach Quadrifoglio MY20 to: Lane Keeping Assist (aktywny system utrzymywania pasa ruchu),Active Blind Spot Assist (aktywny asystent martwego pola),Active Cruise Control (aktywny tempomat),Traffic Sign Recognition and Intelligent Speed Control (system rozpoznawania znaków drogowych i kontroli prędkości),Traffic Jam Assist and Highway Assist (system wspomagający jazdę w korku i na autostradzie) oraz Driver Attention Assist (asystent wspomagania koncentracji). 

Najnowsze

Kampania „Wyprzedzamy Nowotwór” powróciła na rajdowe trasy. Tym razem w cyfrowej wersji

Dotychczas „w realu”, teraz w świecie wirtualnym, Polski Związek Motorowi i zawodnicy rajdowi wspierają akcję, której celem jest poprawa wczesnej diagnostyki choroby nowotworowej u dzieci.

Kampania społeczna „Wyprzedzamy nowotwór” pojawia się na rajdowych trasach już od trzech lat. Od początku wspiera ją PZM i wszyscy zawodnicy Motul HRSMP. W tym roku, ze względu na pandemię, rajdowa rywalizacja przeniosła się do świata wirtualnego. Właśnie poznaliśmy oficjalne wyniki pierwszej rundy czyli Cyfrowego Rajdu Norwegii. Triumfatorem klasyfikacji generalnej został Michał Pryczek startujący pod pseudonimem II Harvester. 
Fundację reprezentują jak zawsze Emilia Kotarska i Wojtek Sroczyński. Tym razem wprawdzie pokonują OS-y w odrębnych autach, ale w tym samym celu. Inauguracyjna runda cyfrowych mistrzostw wypadła zresztą bardzo dobrze dla teamu „Wyprzedzamy Nowotwór Rally”, który zajął drugie miejsce w klasyfikacji zespołów sponsorskich.

Tegoroczna edycja kampanii „Wyprzedzamy nowotwór” wygląda nieco inaczej niż planowaliśmy, ale dostosowanie się do zmieniających się warunków to przecież jedna z ważniejszych umiejętności rajdowych. Szybko skompletowaliśmy sprzęt i podjęliśmy wyzwanie – mówi Emilia Kotarska, członek Zarządu Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową.

Zabawa nie jest tak fajna, jak w czasie prawdziwych rajdów, ale jakiś smaczek rajdowania to daje. Ważne, że jadąc wirtualnie można wieźć nadal bardzo poważne przesłanie i nagłaśniać temat diagnostyki choroby nowotworowej u dzieci – dodaje Sroczyński.

Nowotwory u dzieci należą to tzw. chorób rzadkich czyli dotykają niedużą liczbę osób w porównaniu do całej populacji. Co roku w Polsce odnotowuje się około 1200 nowych zachorowań. Jednak alarmujące jest to, że nowotwory wciąż stanowią  drugą (po wypadkach i zatruciach) przyczynę śmierci dzieci. 

Ogromne znaczenie ma rozpoznanie choroby na jak najwcześniejszym etapie, kiedy leczenie jest najbardziej efektywne. A na wczesne rozpoznanie duży wpływ ma świadomość, wiedza o nowotworach i objawach choroby. Należy być bardzo uważnym, bo objawy są niespecyficzne i często przypominają inne choroby wieku dziecięcego.

Znajomość wczesnych objawów nowotworów u dzieci, obserwacja dziecka, samokontrola wśród młodzieży, tzw. bilanse pediatryczne… to wszystko jest ogromnie ważne i pomaga rozpoznać chorobę na wczesnym etapie – przypomina Emilia Kotarska.

Co powinno nas zaniepokoić i skłonić do wizyty u lekarza:

  • Stopniowo nasilający się ból przeszkadzający w codziennych czynnościach
  • Bóle kończyn występujące z niewielkimi przerwami lub bez przerw, także w nocy, wymagające podania leków przeciwbólowych
  • Guzy i wybrzuszenia
  • Ból głowy, wymioty
  • Gorączka
  • Osłabienie
  • Podwyższone parametry stanu zapalnego, nawracające lub utrzymujące się pomimo leczenia antybiotykiem
  • Powiększenie obwodu brzucha
  • Zaburzenia w oddawaniu moczu i stolca
  • Niepoddające się leczeniu objawowemu infekcje (np. utrzymujący się wysięk z ucha, uporczywy kaszel)
  • Nietypowe zmiany skórne
  • Długo utrzymujące się, nieustępujące wraz z upływem czasu objawy urazu, zwłaszcza nieproporcjonalne do zdarzenia

 

Najnowsze