Karolina Chojnacka

Gosia Rdest będzie ponownie ścigać się w W Series!

Kobieca seria wyścigowa, W Series, ogłosiła listę zawodniczek rezerwowych na sezon 2021. Rolę tę będzie pełnić między innymi Gosia Rdest, która wystartuje w dwóch pierwszych rundach na austriackim torze Red Bull Ring.

Gosia Rdest brała udział w pierwszym, historycznym sezonie W Series w 2019 roku. Na sześć startów dwukrotnie zajmowała miejsce w pierwszej dziesiątce, a na torze Assen zanotowała swój najlepszy wynik dojeżdżając do mety na szóstej pozycji.

W klasyfikacji generalnej dało jej to 14 miejsce. Zapewnione miejsce w stawce na kolejny sezon miała jedynie pierwsza dwunastka. Sytuacja pandemiczna sprawiła, że sezon 2020 odbył się, ale jedynie w wersji wirtualnej. W W Series Esports League ponownie zobaczyliśmy Gosię Rdest, która regularnie pojawiała się w czołówce.

Gosia Rdest powraca do W Series
Gosia Rdest powraca do W Series, fot. materiały prasowe

To wszystko sprawiło, że Polka została zaproszona na testy przedsezonowe na walijskim torze Anglesey. W nich Gosia Rdest ponownie zaimponowała organizatorom serii – na tyle, że została zawodniczką rezerwową w tym sezonie oraz weźmie udział w dwóch wyścigach w Austrii na start rywalizacji.

Dumna Gosia Rdest wyznaje:

To kolejny dowód na to, że warto walczyć do samego końca i być zdeterminowanym. Jest to dla mnie ogromna szansa, którą – mam nadzieję – wykorzystam. Muszę jednak do tego podejść odpowiedzialnie. Miałam rok przerwy od startów w single-seaterach kiedy część moich rywalek regularnie je testowało czy nimi startowało. Osłabiły mi się chociażby mięśnie szyi, które zaczęłam aktywnie trenować szykując się na przeciążenia jakie mnie czekają. Red Bull Ring to dla mnie wyjątkowe miejsce – to właśnie tam po raz pierwszy wystartowałam autem z dachem po tym jak zostałam zaproszona do startów w polskim pucharze Volkswagena. Niezmiernie się cieszę, fakt, że to będą dwa wyścigi tydzień po tygodniu na tym samym torze z pewnością będą pomocne. Dam z siebie wszystko!

Gosię Rdest za kierownicą pojazdu w W Series zobaczymy już 26 czerwca na torze Red Bull Ring w Austrii. Kolejna runda kobiecych zawodów odbędzie się tydzień później, na tym samym torze.

Najnowsze

Paula Lazarek

Twoja przesyłka niebawem może zostać dostarczona w elektrycznym Mercedes-Benz eVito furgon!

50 elektrycznych vanów Mercedes-Benz eVito furgon zasila park pojazdów jednej z wiodących firm kurierskich w naszym kraju.

Jak podkreśla DPD Polska, decyzja o zakupie 50 eVito furgonów ma ułatwić osiągnięcie jednego z celów długofalowej strategii zrównoważonego rozwoju DPDgroup, do której spółka należy – czyli neutralności doręczeń. Międzynarodowa sieć kurierska zobowiązała się do 2025 r. znacząco obniżyć ślad węglowy doręczeń w wybranych europejskich miastach i zmniejszyć emisje o co najmniej 80% w porównaniu z rokiem 2020.

Takiej właśnie postawy coraz bardziej oczekują także klienci firmy, a potwierdzają to najnowsze analizy zachowań konsumentów, takie jak Barometr E-Shopper DPDgroup. Z najnowszej edycji opracowania wynika, że e-nabywcy wymagają od marek i firm działań, które zapewnią skuteczne usługi przy jednoczesnej trosce o środowisko naturalne i otoczenie społeczne. Te oczekiwania spełnia również marka Mercedes-Benz, która już wkrótce zaoferuje pełną gamę swoich pojazdów dostawczych w wersji z napędem elektrycznym.

Użytkowa pojemność akumulatora 35 kWh zapewnia zasięg 150 km. Po sześciu godzinach ładowania prądem AC o mocy 7,4 kW pełny zasięg jest ponownie dostępny. Napęd elektryczny ma moc maks. 85 kW i osiąga moment obrotowy 295 Nm, co zapewnia komfortowe i sprawne poruszanie się po mieście. Średnie zużycie energii wynosi 24,9 kWh/100 km. Maksymalną prędkość można skonfigurować w zależności od zastosowania. W przypadku pracy kurierów, wystarczająca jest maksymalna prędkość 80 km/h.

Kierowca ma ogromny wpływ na poziom rekuperacji, a co za tym idzie zasięg, sterując nim za pomocą manetek przy kierownicy – może wybrać jeden z czterech poziomów: „D–”, „D”, „D+” i „D++”. Do dyspozycji ma także trzy programy jazdy „E+”, „E” i „C”.

Napęd elektryczny w żaden sposób nie ogranicza jednocześnie pojemności ładunkowej, która wynosi w eVito do 6,6 m³.

Najnowsze

Nie schował podpory i uderzył nią w inne auto. Ale drugiemu kierowcy wcale nie zależało na uniknięciu zderzenia

Błąd kierowcy ciężarówki jest bezdyskusyjny, lecz jak traktować zachowanie poszkodowanego, który bez żadnego wysiłku mógł uniknąć kolizji, ale wolał tego nie robić?

Kierowca auta z kamerą zauważył jadący w jego stronę HDS, czyli Hydrauliczny Dźwig Samochodowy, który miał wysuniętą lewą podporę. Kierujący nim musiał przegapić to po zakończeniu prac. A może coś się zacięło i dlatego podpora się nie schowała?

Kobieta nie widziała, czy coś jedzie, więc ruszyła. Autor nagrania też się nie popisał

Autor nagrania z daleka widział, jaka jest sytuacja. Miał czas zareagować i uniknąć zderzenia. Szczęśliwie się złożyło, że dojeżdżał właśnie do podjazdu pod bramę, w którą mógł swobodnie zjechać. Zamiast tego zatrzymał się tuż przed owym podjazdem, dzięki czemu nie uniknął kolizji.

Najnowsze

Paula Lazarek

Volkswagen Polo z systemem IQ.Drive Travel Assist może poruszać się częściowo automatycznie. Jak działa ten system?

Wraz z nowym Polo na rynku debiutuje jeden z pierwszych na świecie małych samochodów, który potrafi poruszać się częściowo automatycznie. Na życzenie kierowcy miejski Volkswagen kieruje, hamuje i przyspiesza automatycznie.

System Travel Assist jest bardzo łatwy w obsłudze – na standardowej wielofunkcyjnej kierownicy znajduje się przycisk, który uruchamia to rozwiązanie. Wystarczy go raz wcisnąć, a nowe Polo będzie poruszać się częściowo automatycznie zarówno w obrębie pasa ruchu, jak i do przodu. System łączy działanie aktywnego tempomatu (ACC) i systemu Lane Assist, który odpowiada za utrzymanie auta na pasie ruchu. Dzięki połączeniu działania obydwu systemów asystujących nowemu Polo bliżej do samochodów wyższych klas.

Jak działa Travel Assist?

Aktywny tempomat (ACC) sprawia, że Polo automatycznie utrzymuje dozwoloną, wybraną przez kierowcę prędkość. Dzięki systemowi, który korzysta z kamery oraz rozpoznaje i wyświetla znaki ograniczenia prędkości, Polo „wie” z jaką prędkością może poruszać się w danym miejscu. Korzystając z radaru wykrywa również, czy jedzie przed nim wolniejszy samochód. Jeśli tak jest, Polo zwalnia, aby zawsze utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego auta. Jeżeli nie ma już przed nim wolniejszych samochodów, Polo ponownie przyspiesza. Do nowego Polo będzie dostępny również aktywny tempomat ACC działający z wyprzedzeniem, który potrafi dostosować prędkość do przebiegu drogi i do granic terenu zabudowanego (oferowany w połączeniu z nawigacją i przekładnią dwusprzęgłową).

System utrzymania samochodu na pasie ruchu (Lane Assist) monitoruje obszar przed Polo za pomocą tej samej kamery, co system dynamicznego rozpoznawania i wyświetlania znaków ograniczenia prędkości, która jest umieszczona za przednią szybą. Dzięki niej system asystujący wykrywa oznaczenia pasa i odpowiednio steruje autem, gdy tylko wykryje niezamierzony zjazd z pasa ruchu. Jeśli system Travel Assist jest włączony, aktywny tempomat ACC i system utrzymania auta na pasie ruchu współpracują ze sobą. Innymi słowy, w granicach możliwości systemu, Polo automatycznie hamuje, przyspiesza i skręca. Kierowca jest zobowiązany do trzymania rąk na kierownicy, ponieważ to on odpowiada za ocenę sytuacji na drodze i za kontrolowanie samochodu. System „wie” o tym za pośrednictwem pojemnościowych powierzchni na kierownicy, które są czułe na dotyk.

W wypadku 5- i 6-biegowych przekładni mechanicznych system Travel Assist działa od 30 km/h do prędkości maksymalnej (210 km/h). Jeżeli Polo jest wyposażone w 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG), system asystujący jest dostępny już od 0 km/h. IQ.Drive Travel Assist i przekładnia DSG umożliwiają zautomatyzowaną jazdę w, między innymi, korku. Kierowcy, którzy nawet w takiej sytuacji wolą sami prowadzić samochód, nie muszą aktywować systemu. Częściowo zautomatyzowana jazda odciąża jednak kierowców, zwłaszcza na długich trasach. I właśnie o to chodzi, czyli o większy komfort. Travel Assist i ACC są oferowane do Polo jako elementy opcjonalnego pakietu IQ.Drive. Asystent pasa ruchu (Lane Assist) należy do wyposażenia seryjnego nowego Polo.

W międzynarodowej skali jazda automatyczna dzieli się na sześć poziomów, od 0 do 5. Na poziomie 0 nie ma żadnego wsparcia ze strony systemów asystujących. Na poziomie 1 samochód zapewnia jedynie boczne lub wzdłużne wspomaganie prowadzenia, a za drugie odpowiada kierowca. Travel Assist spełnia wymagania częściowo zautomatyzowanej jazdy na poziomie 2, przejmując kontrolę nad prowadzeniem jednocześnie bocznym i wzdłużnym. Biorąc pod uwagę stan prawny oraz względy bezpieczeństwa, poziom 2 jest obecnie uważany za status quo. Ze względów bezpieczeństwa kierowca wciąż musi monitorować działanie systemu. Dopiero gdy nie jest to konieczne, mówi się o wysoce zautomatyzowanym poziomie 3, który jest kolejnym wielkim krokiem.

Na poziomie 3 kierowca w każdej chwili musi być jednak przygotowany do przejęcia prowadzenia. Całkowicie zautomatyzowany poziom 4 oznacza, że – w określonych sytuacjach – kierowca w pełni polega na działaniu systemu. Na przykład, całkowicie przekazuje autu odpowiedzialność za jazdę na autostradzie. Jeżeli samochód, od początku do końca, potrafi poruszać się bez kierowcy, mówi się o poziomie 5. Prawdopodobnie, podzespoły oraz oprogramowanie niezbędne do jazdy automatycznej na poziomie 5 będą dostępne w następnej dekadzie.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Esmee Hawkey wystartuje w DTM!

Esmee Hawkey będzie drugą kobietą w tegorocznej stawce DTM, obok Sophii Flörsch.

Esmee Hawkey wystartuje w DTM! Była zawodniczka W Series, będzie reprezentować barwy zespołu T3 Motorsport za kierownicą Lamborghini Huracana GT3. Partnerem z ekipy Hawkey będzie Esteban Muth. Esmee będzie drugą kobietą w tegorocznej stawce DTM, obok Sophii Flörsch.

23-letnia Brytyjka podczas zeszłotygodniowych, prywatnych testów na Monzy miała okazję zapoznać się z autem, który będzie nosiło biało-czarne barwy ROKiT, firmy, która sponsoruje również kobiecą serię wyścigową, W Series:

Nie mogę doczekać się rozpoczęcia startów. DTM to prestiżowa seria z bogatą historią, więc jest to naprawdę ekscytujące.

Ogromne podziękowania dla ROKiT i T3 Motorsport za umożliwienie tego. ROKiT po raz kolejny udowadnia, że jest postępową i myślącą przyszłościowo organizacją, która umożliwiła mi zrobienie kolejnego kroku w mojej karierze.

Sophia Flörsch i Esmee Hawkey będą pierwszymi kobietami w stawce DTM od czasów Susie Wolff i Rahel Frey w sezonie 2012.

Najnowsze