Formuła 1 w Lombardii

Autodromo Nazionale Monza to już legenda wyścigów samochodowych. Najszybszy tor w kalendarzu F1. A do tego położony w starym, pięknym parku niedaleko Mediolanu.

Autodromo Nazionale Monza
via Vedano 5
20052 Monza (MI) – Italy
Director: Enrico Ferrari

Tel: +39 039.24821
Fax: + 39 039.320324
Email: infoautodromo@monzanet.it

Piątek, 11 września 2009
Trening 1 10:00 – 11:30
Trening 2 14:00 – 15:30

Sobota, 12 września 2009
Trening 11:00 – 12:00
Kwalifikacje 14:00

Niedziela, 13 września 2009
Wyścig 14:00

Długość toru: 5, 793 km
Liczba okrążeń: 53
Dystans wyścigu: 306,720 km
Liczba zakrętów: 12 – 8 prawych i 4 lewych
Pełne otwarcie przepustnicy: 77%
Największa prędkość: 351 km/h
Zużycie hamulców: wysokie
Liczba zmian biegów na okrążenie: 46

Garść informacji o Lombardii

Katedra w Mediolanie
fot. autorka

Lombardia jest najbogatszym i najbardziej rozwiniętym gospodarczo regionem Włoch. Usytuowana na północy kraju i w sercu Europy kraina, oprócz bardzo rozwiniętego przemysłu i rolnictwa oferuje różnorodność atrakcji dla odwiedzających ją turystów. Rejon położony na Nizinie Padańskiej i ograniczony od północy Alpami zamieszkuje prawie 10 milionów mieszkańców.

Lombardia jest symbolem nowoczesności i rozwoju, a także patronatu artystyczno – kulturalnego najwyższej klasy. To w Mediolanie mieści się słynny teatr La Scala, ale też główna siedziba Italian Stock Exchange (giełda papierów wartościowych).

Pomimo, że jest to rejon bardzo zindustrializowany to mieszkańcy i turyści mogą cieszyć się tutaj pięknymi widokami natury. Turystyka jest rozwinięta zwłaszcza w resortach wysokich gór – Mount Bernina (4050 m), Pizzo della Presolana, Adamello (3554 m), aż nad wijącą się rzekę Po i przepiękne jeziora Maggiore, Lugano, Como, Iseo i Garda. Lombardia może pochwalić się wieloma skarbami o wartości historycznej i artystycznej.

Widoki Lomabardii zapierają dech w piersiach
fot. autorka

Na listę dziedzictwa Światowego wpisane są Kościół i Konwent Dominikanów pod wezwaniem Santa Maria delle Grazie w Mediolanie, gdzie podziwiać można Ostatnią Wieczerzę Leonarda da Vinci, prehistoryczne rysunki na skałach w Vacamonica, Crespi d’Ada, gdzie znajdują się wykopaliska archeologiczne o charakterze industrialnym oraz dwa z dziewięciu Świętych Gór Piemontu i Lombardii – Sacro Monte del Rosario di Varese oraz Sacro Monte della Beata Vergine del Soccorso w prowincji Como. Z całą pewnością warto więc zapuścić się w ten region, niekoniecznie latem, a może nawet przyjemniej we wrześniu, kiedy nieopodal Mediolanu w miasteczku Monza odbywa się Grand Prix Formuły 1.

 Autodromo Nazionale Monza

Kibice po wyścigu na torze Monza
fot. autorka

Trzynasta runda Mistrzostw Świata F1 odbywa się w pięknym parku, gdzie na oryginalnym torze pierwszy wyścig odbył się w 1922 roku.
W dzisiejszej swojej postaci, zaraz po Hockenheim, Monza jest najszybszym torem. Modyfikacje jakie wprowadzono w latach 70-tych miały na celu poprawienie bezpieczeństwa kierowców.
I choć szykany zmuszają zawodników do znacznej redukcji prędkości, to Monza ciągle jeszcze jest miejscem, gdzie można oglądać zapierające dech
w piersiach wejścia w naprawdę szybkie zakręty.

Jak twierdzi Robert Kubica, Monza jest wyjątkowym torem. Siła docisku musi tutaj być jeszcze mniejsza niż na Spa-Franchorchamps. Samochody BMW Sauber w takich warunkach są dość szybkie. Nick Heidfeld przyznaje jednak, że w porównaniu z bolidami wyposażonymi w KERS – a będą go miały Ferrari, McLaren i Renault – będzie trudno zepsołowi powalczyć. 

Willy Rampf – szef inżynierów BMW Sauber – uważa, że zmniejszenie siły docisku wymaga użycia zmodyfikowanego skrzydła przedniego i nowego, bardzo małego skrzydła tylnego. Sporym wyzwaniem dla inżynierów i mechaników jest takie ustawienie samochodu, aby możliwe było zachowanie jak największej jego stabilności na dohamowaniach i umożliwienie agresywnych najazdów na „krawężniki”, co pozwoli na uzyskiwanie dobrych czasów jednego okrążenia. Hamowanie z bardzo dużych prędkości, wymaga użycia  konfiguracji układu hamulcowego „heavy-duty”, a nawet jego dodatkowego chłodzenia. Wejście w zakręt numer 1 powoduje przeciążenie rzędu 4,5 G i obliczono, że hamowanie stanowi 15% długości jednego okrążenia.

Bardzo długie 4 proste wymagają pełnego otwarcia przepustnicy na znacznie dłuższych odcinkach niż na innych torach, a co za tym idzie obciążenie silnika jest także zdecydowanie większe. Jednostka musi zatem
być w stanie pracować w zakresie prędkości ponad 275 km/h, przy maksymalnej – ponad 340 km/h na prostych i minimalnej około 65 km/h na pierwszej szykanie. Najdłuższy czas otwarcia przepustnicy w pełni to około 15,5 sekundy od wyjścia Parbolica do pierwszej szykany. Dodatkowo wolne szykany powodują, że silniki muszą być bardzo odporne. Agresywny najazd na krawężnik powoduje, że pojawia się ryzyko nadmiernego użycia ogranicznika obrotów kiedy samochód znajduje się w powietrzu oraz uszkodzenia transmisji przy lądowaniu kół na podłożu.  

Wydawałoby się, że Monza jest „prostym” torem i nie nastręcza większych trudności. Nic bardziej mylnego – wystepują tu bowiem: ekstremalna prędkość, dohamowania, spore obciążenie dla silników i hamulców, a do tego duże przeciążenia dla kierowców.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze