Formuła 1 w Księstwie Monaco

Grand Prix Monaco to wyjątkowe wydarzenie w kalendarzu Formuły 1. Budowany co roku przez sześć tygodni na ulicach Księstwa tor, jest jednym z najbardziej wymagających.


 

Circuit de Monaco
23 Boulevard Albert 1er
BP 364
98000 Monaco

 

 

 

Circuit de Monaco
rys. autorka

Czwartek, 21 maja 2009
Trening 1 10:00 – 11:30
Trening 2 14:00 – 15:00

Sobota, 23 maja 2009
Trening 11:00 – 12:00
Kwalifikacje 14:00

Niedziela, 24 maja 2009
Wyścig 14:00

 

Długość toru: 3, 367 km
Liczba okrążeń: 78
Dystans wyścigu: 260, 520 km
Liczba zakrętów: 19 – 12 prawych i 7 lewych
Najdłuższa prosta:  510 m
Pierwsze Grand Prix: 19
Pełne otwarcie przepustnicy: 45%
Największa prędkość: 286 km/h
Ilość zmian biegów/okrążenie: 54

Garść informacji o Księstwie
Monako jest miejscem, gdzie barwna i fascynująca historia przepełniona opowieściami o barbarzyńcach i królach, przeplata się z opowieściami dotyczącymi nieopisanego bogactwa głów Państw i gwiazd filmowych.

 

Pałac Książęcy
fot. autorka

Księstwo Monako położone jest u stóp Południowych Alp, na wybrzeżu Morza Śródziemnego, zajmując wąski pas Lazurowego Wybrzeża. Zalążek tego mikroskopijnego państewka zbudowali prawdopodobnie Fenicjanie przynosząc regionowi bogactwo i dobrobyt; pierwszymi mieszkańcami tego skrawka ziemi byli Liguryjczycy. Sama nazwa pochodzi zapewne od antycznego określenia „Heracles  Monoïkos”, czyli „Herkules samotny”. Potwierdzeniem tej hipotezy jest fakt, że imieniem herosa mitologii rzymskiej nazywany jest do dziś główny port Księstwa.  

Najeżdżany jednak i łupiony przez barbarzyńców teren zaczął ponownie zaludniać się dopiero w X wieku, kiedy przeszedł pod panowanie Genui.  Warto wspomnieć, że Księstwo uważane przez wielu za raj podatkowy uchodziło za takie już w XIII wieku. Genueńczyk Fulco des Casello otrzymał od Henryka VI suwerenność terenów wokół Skały Monako i aby przyciągnąć nowych mieszkańców oferował im za darmo ziemię i zwolnienie z podatków.

W 1997 roku Księstwo Monako obchodziło 700-lecie panowania rodziny Grimaldi. Ich historia związana jest z tym miejscem od 1297 roku, kiedy to Francois Grimaldi przebrany za franciszkańskiego mnicha, udając że przybywa z polecenia papieża zajął zbudowany przez rodzinę zamek. Księstwo na przestrzeni wieków przechodziło spod protektoratu francuskiego pod hiszpański i opiekę Królestwa Sardynii. Zaanektowane przez Francję w XIX wieku zostało zwrócone rodzinie Grimaldi wraz z jej prawami po abdykacji Napoleona. Pełną niepodległość odzyskało jednak dopiero oddając Francji część swojego terytorium.

 

Kasyno w Monte Carlo
fot. autorka

Najbardziej znana część Księstwa – Monte Carlo powstała za sprawą Księcia Karola III, który w 1863 roku założył Societe des Bains de Mer. Zdał on sobie sprawę, że z oddaniem Francji części bardzo bogatych ziem, Księstwu potrzebny jest dodatkowy dochód. Zaczęto budować hotele, teatr i jedno z najsłynniejszych na świecie kasyn. Pomysł na zwabienie turystów, a tym samym pieniędzy do Monte Carlo powiódł się znakomicie.

Najnowsza historia Monaco to panowanie Księcia Rainiera III i jego ślub z amerykańską aktorką Grace Kelly. Po śmierci Rainiera III rządy przejął
obecnie panujący Książę Albert II.

Teren Monako zajmuje około 2 km2 zamieszkuje tutaj dziś 30 000 osób, z czego zdecydowana większość to Francuzi; wśród mieszkańców można doliczyć się jednak ponad stu narodowości. Autochtoniczną ludnością są Monegaskowie. Dzięki idealnemu położeniu geograficznemu Monaco charakteryzuje się łagodnymi zimami i słoneczną, ciepłą porą letnią. Z dokonanych na przestrzeni ostatnich 60-ciu lat badań wynika, że średnia temperatura wynosi tu 16o C, deszcz pada mniej niż 60 dni w roku, a słońce operuje średnio 7 godzin dziennie. Monaco, dzięki śródziemnomorskiemu klimatowi jest więc bardzo miłym miejscem przez cały rok. Dodatkowo, alpejskie ośrodki narciarskie znajdują się tylko o godzinę drogi stąd.

Pierwsze Grand Prix Monaco odbyło się już w 1929 roku i wygrał je William Grover w samochodzie Bugatti 35B, który przemierzał ulice Księstwa ze średnią prędkością niewiele ponad 80 km/h.
W tym roku na ulicach Monaco odbędzie się 67 wyścig Formuły 1.

 

Circuit de Monaco
fot. Toyota

Ten elitarny spektakl królowej sportów motorowych odbywa się na torze przygotowywanym na ulicach Monte Carlo i dystryktu La Condamine, dokładnie zlokalizowanym wokół portu. Tor jest bardzo wąski, śliski, wyboisty, gdzie rozwija się stosunkowo niewielkie prędkości i jak twierdzą kierowcy, absolutnie nie wybacza najmniejszych błędów. Mimo swojej anachronicznej jak na Formułę 1 charakterystyki, wyścig o Grand Prix Monaco jest tym, który każdy z zawodników chciałby wygrać.
Samochody osiągają tutaj maksymalnie do 290 km/h, ale średnia prędkość stanowi mniej niż połowę tej wartości.

Zadaniem inżynierów w przygotowaniu bolidu do Grand Prix Monaco jest uzyskanie bardzo dużej siły docisku i odpowiednich do mniejszych prędkości ustawień samochodu. Wbrew potocznym opiniom ma to duże znaczenie szczególnie przy dohamowaniach i przyspieszeniach, a nie pokonywanych ze stosunkowo niewielkimi prędkościami zakrętach, gdzie ważniejsza jest przyczepność mechaniczna. Aby zwiększyć docisk bolidu do podłoża zespoły stosują bardziej miękkie ustawienia zawieszenia niż normalnie. Dodatkowo, aby samochody mogły lepiej radzić sobie z nierównościami toru, stosowane są stabilizatory poprzeczne zawieszenia.

Bridgestone dostarczy na GP Monaco miękkie i super miękkie opony, zapewniające lepszą przyczepność. Ich zużycie nie powinno być zbyt duże w umiarkowanej o tej porze roku temperaturze powietrza. Poważnym obciążeniom na tym krętym i wąskim torze poddawane są hamulce. Najsilniejsze hamowanie następuje na szykanie zakrętów 10 i 11, gdzie bolidy muszą zmniejszyć prędkość po przejechaniu prostej prowadzącej przez tunel do około 70 km/h. 

Wyjątkowo istotne jest także chłodzenie silnika.  Mimo, że pracuje on przy w pełni otwartej przepustnicy tylko około 45% czasu, to brak długich prostych na Circuit de Monaco i niska średnia prędkość powoduje ograniczone chłodzenie. Zagwarantowanie sobie jak najwyższej pozycji startowej odgrywa pierwszorzędną rolę, ponieważ manewr wyprzedzania stanowi tutaj bardzo duży problem.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze