Ford testuje automatyczne omijanie aut i pieszych. Film
Ford zaprezentował wczoraj testowy pojazd wyposażony w technologię wykorzystującą automatyczne sterowanie i hamowanie w celu uniknięcia kolizji z samochodami zwalniającymi lub stojącymi na tym samym pasie ruchu oraz zapobiegającą zderzeniu z pieszym.
W tym tygodniu w belgijskim Lommel odbyła się pierwsza prezentacja nowej technologii. Materiał filmowy z pokazu można obejrzeć poniżej.
System „Obstacle Avoidance”, w którego skład wchodzą trzy radary, zestaw czujników ultradźwiękowych oraz kamera, skanuje drogę do 200 metrów przed pojazdem. |
fot. Ford
|
Jeśli na tym samym pasie ruchu wykryty zostanie pojazd, przeszkoda lub pieszy, w pierwszej fazie działania system „Obstacle Avoidance” wyśle kierowcy ostrzeżenie. Jeśli zostanie ono zignorowane, system automatycznie pokieruje lub wyhamuje pojazd aby zapobiec kolizji.
Forda Focusa wyposażono w system „Obstacle Avoidance” w ramach europejskiego projektu badawczego interactIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles). Projekt zakłada współpracę 29 partnerów, której celem jest dalszy rozwój systemów bezpieczeństwa czynnego aktywujących się w chwilach bezpośredniego zagrożenia kolizją*.
System „Obstacle Avoidance”, w którego skład wchodzą trzy radary, zestaw czujników ultradźwiękowych oraz kamera, skanuje drogę do 200 metrów przed pojazdem. Jeśli wykryje na drodze pojazdu obiekt, który stoi lub porusza się wolniej, wysyła kierowcy ostrzeżenie wizualne
i dźwiękowe. Przy braku reakcji ze strony kierującego, system „Obstacle Avoidance” automatycznie wyhamuje pojazd, oceni ilość dostępnego miejsca po obu stronach przeszkody
i automatycznie ją ominie, przejmując kontrolę nad układem kierowniczym wyposażonym w wspomaganie elektryczne.
System „Obstacle Avoidance” oceni ilość dostępnego miejsca po obu stronach przeszkody i automatycznie ją ominie. |
fot. Ford |
Technologia została przetestowana przy prędkościach przekraczających 60 km/h. Jak pokazują analizy powypadkowe, ponad dwie trzecie kierowców biorących udział w najechaniu w ogóle nie reaguje na zagrożenie, nawet nie podejmując prób ominięcia najechanego pojazdu**.
W Lommel można również zobaczyć nowego Forda S-MAX Concept, który wyposażono w inteligentny system bezpieczeństwa Ford Intelligent Protection System z funkcją zapobiegania kolizji, wykrywającą pieszych i automatycznie wyhamowującą pojazd w sytuacji zagrożenia.
Ford wyposaża już swoje modele w system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach (Active City Stop), który wykorzystuje system czujników do monitorowania sytuacji drogowej przed pojazdem i zapobiega kolizjom przy prędkościach do 15 km/h oraz ogranicza skutki zderzenia przy prędkościach do 30 km/h.
Ford S-MAX Concept |
fot. Ford
|
* interactIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles) to europejski projekt badawczy uruchomiony w 2010 roku w centrum badawczym firmy Ford w niemieckim Aachen. Konsorcjum, któremu przewodzi firma Ford, skupia 29 partnerów – 7 producentów z branży motoryzacyjnej, 14 instytutów badawczych oraz trzy inne podmioty posiadające w nim udziały.
** Niemieckie testy powypadkowe GIDAS (ang. German In-Depth Accident Study).
Najnowsze
-
Kupisz auto spalinowe zamiast elektrycznego? Zapłacisz 22 tys. zł. To projekt nowych przepisów
Jak poprawić statystyki sprzedaży samochodów elektrycznych? Zmusić kierowców do ich kupowania. Taki właśnie pomysł niedawno się pojawił i co gorsza, na serio jest rozpatrywany. -
Spektakularny pożar jedynego takiego auta elektrycznego w Polsce – na środku warszawskiego Mokotowa. Trwają utrudnienia w ruchu
-
Chciał ukarać kierowcę Audi na oczach policji. Więcej już nie pojeździ
-
Takich fotoradarów jeszcze w Polsce nie było. Mogą pojawić się w każdym miejscu
-
O krok od budowy nowego odcinka drogi S12. Ułatwi dojazd do granicy
Zostaw komentarz: