Ford Focus z odpadków?
Od lat producenci samochodów pracują nad „zielonymi" rozwiązaniami, które mają chronić i oszczędzać środowisko, w którym żyjemy. Tony zużytych materiałów wyrzucane są jednak na śmieci. I co dalej? Ford Focus jest przykładem wykorzystania ich powtórnie.
Przyjazne wnętrze Focusa |
![]() |
fot. Ford
|
Nie od dziś wiadomo, że wykorzystać ponownie można prawie wszystko. Ford przewodzi europejskiej kampanii recyklingu. Konstruktorom udało się zaprojektować ponad 300 części z takich materiałów. Okazuje się, że rocznie można do tego celu wykorzystać około 20 000 ton produktów znajdujących się na wysypiskach! Jak twierdzi Valentina Cerato, inżynier z Ford Dunton Technical Centre w Essex, podejście Forda oparte zostało na Product Sustainability Index – wskaźniku wykorzystania produktu. Wskaźnik ten określa przydatność powtórnie używanych materiałów i możliwość wykorzystania naturalnych włókien, które mogą zastąpić plastik w komponentach stosowanych przez Forda.
Producent przygląda się parametrom takim jak użycie trwałych materiałów (utylizowanych i odnawialnych), zarządzanie materiałami (także testy alergiczne materiałów stosowanych we wnętrzach samochodów), emisja szkodliwych gazów, w tym szczególnie CO2.
Ekonomiczny i ekologiczny |
![]() |
fot. Ford
|
W najnowszych modelach Forda Focusa wykorzystuje się powtórnie przetworzony plastik do produkcji nagrzewnicy i elementów klimatyzacji. Ze starych zderzaków produkowane są wymienniki, a do produkcji dywaników, jak się okazuje, można wykorzystać te wyrzucane przez nas z naszych salonów. Podstawa pod akumulator to w 50% przetworzony, używany wcześniej plastik, a nadkola w 100% robione są z utylizowanego polipropylenu. Oczywiście, tapicerka i wytłumienie wnętrza także może być wykonana z zużytych materiałów.
Ford prowadzi szeroko zakrojone badania nad możliwościami wykorzystania plastiku, gumy i włókien, aby umożliwić zmniejszenie zależności od produktów opartych na ropie naftowej, która tak jak włókno szklane, stanowi podstawę typowych składników wykorzystywanych w produkcji plastiku dla przemysłu motoryzacyjnego. Zespół Forda pracuje obecnie nad zastosowaniem mąki sojowej, celulozy i konopii. Wyniki badań wykazują, że takie składniki plastiku wzmacniają go i zmniejszają jego wagę o 30%!
Focus z cukru, czy płynnego drewna? |
![]() |
fot. Ford
|
Ponadto szuka się także sposobu wykorzystania materiałów ulegających biodegradacji, surowców pochodnych cukru buraczanego, kukurydzianego
i trzciny cukrowej, których czas rozkładu wynosi tylko 90 do 120 dni, co stanowi 1/10 w porównaniu z okresem 1000 dni jakie potrzebuje plastik wyprodukowany ze składników naftopochodnych. Inżynierowie zatrudnieni w Fordzie uważają, że można z nich robić prawie całe wnętrze samochodów! Co ważne, w swoich pracach biorą oni także pod uwagę możliwość alergizacji naszych organizmów na różnego rodzaju produkty. Wszystkie materiały, których dotyka kierowca Focusa – kierownica, pokrycie fotela, pasy bezpieczeństwa są testowane dermatologicznie, a filtry powietrza blokują dostęp alergenów znajdujących się w powietrzu do wnętrza kabiny. Zresztą testy alergiczne przeszły także inne auta tego producenta: Fiesta, Fusion, C-MAX, Kuga, Mondeo, S-MAX i Galaxy.
Jakby tego było mało, Ford jest uczestnikiem trzyletniego projektu badań nad tzw. „płynnym drewnem”. Program ten wskazuje, że materiał będący połączeniem drewna i plastiku może być przetwarzany nawet pięciokrotnie, a przy tym emisja CO2 jest znikoma!
To, co omawia Ford w swoim raporcie brzmi naprawdę obiecująco, miejmy nadzieję, że inni producenci biorą już przykład!
Najnowsze
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
65% Polaków decyduje się prowadzić po alkoholu, wierząc w mity o "trzeźwieniu". Tłusty obiad, godzina czekania - czy to wystarczy? -
Tranzyt przez Warszawę to koszmar? Nowy wariant trasy S7 dzieli mieszkańców i kierowców!
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
-
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
Zostaw komentarz: