Katarzyna Frendl

Fiat 125p i trzy rekordy świata – wkrótce wielka feta na 50. rocznicę wydarzenia

To będzie niesamowite wydarzenie dla miłośników klasycznej motoryzacji, w szczególności starych Fiatów, ale nie tylko. Fiat 125p pobił w latach 70. aż trzy rekordy świata! W tym roku obchodzimy 50. rocznicę tego wydarzenia.

W czerwcu odbędą się obchody 50. rocznicy ustanowienia przez załogę kultowego modelu – którego prawidłowa nazwa brzmi Polski Fiat 125p – trzech światowych rekordów prędkości w jeździe non stop.

Dlaczego warto wspomnieć o właściwej nazwie modelu? Bo auto to było produkowane w Polsce w FSO w Warszawie od 1967 do 1991 roku na podstawie licencji włoskiej firmy FIAT. Dopiero po wygaśnięciu licencji, w 1983 roku, nazwę zmieniono na FSO 125p. Spotykane są też oznaczenia FSO 1300/1500. Model ten jest potocznie nazywany Dużym Fiatem.

Fiat 125p – rekordy świata prędkości

W czerwcu 1973 roku Polski Fiat 125p, prowadzony przez ośmiu czołowych polskich kierowców rajdowych z Sobiesławem Zasadą na czele, pobił trzy rekordy świata w jeździe długodystansowej.

W Polsce nie istniał owalny tor, na którym można by przeprowadzić próbę. Na miejsce jazdy wybrano 30-kilometrowy odcinek starej, betonowej autostrady na południe od Wrocławia. Generowało to dodatkowe wyzwanie dla organizatorów i kierowców. Tor owalny umożliwia płynną jazdę bez konieczności hamowania. Na zamkniętym kawałku autostrady, po prostym odcinku, samochód musiał ostro hamować, by nawrócić i pomknąć w przeciwnym kierunku do drugiego nawrotu.

Setki takich ekstremalnych hamowań pozwoliło uzyskać rewelacyjne wyniki i ustanowić trzy rekordy świata w jeździe długodystansowej:

  • na 25 tysięcy kilometrów;
  • 25 tysięcy mil;
  • 50 tysięcy kilometrów.

Średnia prędkość na tym ostatnim dystansie wyniosła 138,270 km/h.
Czas przejazdu to 361 godzin, 36 minut i 39 sekund.

Kierowcy, którzy brali udział w biciu rekordu świata Fiatem 125p w 1973 roku

  • Sobiesław Zasada – pomysłodawca i lider przedsięwzięcia,
  • Jerzy Dobrzański,
  • Andrzej Jaroszewicz,
  • Robert Mucha,
  • Ryszard Nowicki,
  • Marek Varisella,
  • Andrzej Aromiński
  • Franciszek Postawka – dołączył do zmęczonych kierowców w późniejszym etapie próby, co pozwoliło skrócić czas trwania zmiany i utrzymać wysokie, rekordowe tempo jazdy. 

50. rocznica bicia rekordu Fiatem 125p – Wrocław

Dwudniowa impreza przypominająca o rocznicy rekordu została zaplanowana na 17 i 18 czerwca. Głównym miejscem akcji będzie kampus Politechniki Wrocławskiej, gdzie w niedzielę 18 czerwca będzie można spotkać się z uczestnikami wydarzeń sprzed 50 lat i obejrzeć rekordowy egzemplarz Fiata 125p. Organizatorzy zaplanowali też inne atrakcje, m.in. wystawę poświęconą próbie bicia rekordu, grę terenową z atrakcyjnymi nagrodami od Textar, możliwość obejrzenia innych wyjątkowych Fiatów 125p, spotkanie z gościem specjalnym oraz odsłonięcie nowych, powiązanych z wydarzeniem wrocławskich krasnali.

Fiat 125p
Fiat 125p

Dzień wcześniej, w sobotę 17 czerwca, odbędzie się specjalny historyczny rajd dla właścicieli modeli Fiat 125p. Do tego wydarzenia zgłoszono ponad 150 samochodów. Start zawodów zlokalizowano w Kątach Wrocławskich. Następnie auta i ich załogi przejadą malowniczą trasą do mety w Topaczu.

Klocki Texar, rekord i wielka impreza we Wrocławiu

Rekordowy Fiat 125p wyposażony był w klocki i tarcze hamulcowe marki Texar, co okazało się kluczowe dla powodzenia całego przedsięwzięcia. Dziś, podobnie jak w 1973 roku, Texar będzie partnerem tego wydarzenia.

Udział w zakończonym sukcesem wyzwaniu Polskim Fiatem 125p to ważne wydarzenie dla naszej marki. Jak wynika z relacji kierowców, zastosowanie części Textar miało autentyczny wpływ na powodzenie próby i ustanowienie rekordowej średniej prędkości. Dlatego mocno angażujemy się w tegoroczną rocznicę. Szczególnie, że wśród miłośników starych, klasycznych samochodów są też przecież właściciele nowych aut. To dla nas okazja na przedstawienie oferty naszych produktów i rozwiązań z zakresu hamulców do samochodów osobowych. Będziemy obecni podczas samego wydarzenia we Wrocławiu, które zapowiada się niesamowicie atrakcyjnie, ale nie tylko. Planujemy szereg dodatkowych akcji i działań związanych z rekordem, również dla warsztatów stosujących części marki Textar – mówi Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.

Impreza będzie otwarta dla wszystkich chętnych, a wstęp będzie bezpłatny.

Komentarze:

TK - 16 maja 2023

Pamiętam te emocje i dyskusje, na ile ta wyczynowa F125 jest fabryczna, a ile w niej części włoskich lub jugosłowiańskich. Łezka się w oku kręci, mieliśmy światowy sukces!

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze