Fantastyczny przejazd Red Bull

Kierowca Renault  Fernando Alonso zaskoczył wszystkich uzyskując drugi czas w kwalifikacjach do Grand Prix Chin. Okazało się jednak, że jego bolid miał zdecydowanie najmniej paliwa.

Alonso, Vettel i Webber po kwalifikacjach
fot. Red Bull

Kwalifikacje sezonu 2009 stają się coraz ciekawsze. Po zwycięstwach Jensona Buttona w Australii i Malezji w Chinach najszybszym okazał się Sebastian Vettel. Niemiec potrzebował pojedyńczych przejazdów w drugiej i trzeciej sesji, aby uzyskać najlepsze czasy. Jeszcze na krótką chwilę przed zakończeniem trzeciej sesji drugie miejsce zajmował Mark Webber. W ostatnich sekundach obydwaj kierowcy zespołu Red Bull zostali przedzieleni przez Fernando Alonso. Tym samym pierwsze trzy samochody to bolidy z silnikami Renault.

Już w pierwszej sesji odpadł z dalszej rywalizacji Robert Kubica. Praca jaką zespół BMW Sauber wykonał w czasie piątkowych treningów okazała się nieprzydatna. Bolid z systemem KERS nie sprawował się wystarczająco dobrze na torze pod Szanghajem. Zdecydowano więc, że Polak pojedzie w kwalifikacjach i wyścigu bez systemu odzyskiwania energii.  W sobotni poranek nie było jednak wystarczająco dużo czasu, aby dostosować ustawienia i obaj kierowcy szwajcarsko-niemieckiego zespołu narzekali na brak przyczepności niezależnie od rodzaju używanych opon.

Kierowcy Ferrari po zupełnie nieudanych kwalifikacjach w Malezji uzyskali w Chinach czasy pozwalające im na przejście do drugiego etapu sesji. Niestety Felipe Massa nie uzyskał czasu, który umożliwiłby mu udział w Q3. To samo spotkało Nicka Heidfelda i Heikki Kovalainena. Lewis Hamilton jadący dzisiaj z nowym przednim skrzydłem zdołał zakwalifikować się do Q3 i uzyskał wynik o 0,5 sekundy gorszy od poprzedzającego go Kimi Raikkonena. Timo Glock, który do tej pory sprawował się świetnie, zajął dopiero czternastą pozycję. Tak słaby wynik kierowca Toyoty usprawiedliwiał problemami ze skrzynią biegów, niemożnością dopracowania ustawień i różnicą w prowadzeniu się bolidu we wczorajszych treningach i sesji kwalifikacyjnej. Timo Glock wystartuje zresztą dopiero z dziewiętnastego pola, ponieważ skrzynia biegów w jego samochodzie musiała zostać wczoraj wymieniona.

Brawn GP oraz Red Bull były jedynymi zespołami, których obydwaj kierowcy zakwalifikowali się do Q3. Jenson Button i Rubens Barrichello uplasowali się zaraz za duetem Red Bull i Fernando Alonso.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Q1

Q2

Q3

Liczba
okrążeń

1

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:36.565

1:35.130

1:36.184

11

2

7

Fernando Alonso

Renault

1:36.443

1:36.803

1:35.381

21

3

14

Mark Webber

Red Bull

1:35.751

1:35.173

1:36.466

19

4

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:35.701

1:35.503

1:36.493

21

5

22

Jenson Button

Brawn GP

1:35.533

1:35.556

1:36.532

19

6

9

Jarno Trulli

Toyota

1:36.308

1:35.645

1:36.835

21

7

16

Nico Rosberg

Williams

1:35.941

1:35.809

1:37.397

23

8

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:36.137

1:35.856

1:38.089

19

9

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes 

1:35.776

1:35.740

1:38.595

17

10

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:36.284

1:35.965

1:39.321

21

11

 6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:36.525

1:35.975

14

12

 2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes 

1:36.646

1:36.032

10

13

 3 

Felipe Massa

Ferrari

1:36.178

1:36.066

11

14

10

Timo Glock

Toyota

1:36.364

1:36.066

14

15

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:36.673

1:36.193

13

16

11 

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:36.906

10

17

Nelsinho Piquet

Renault

1:36.908

10

18

Robert Kubica

BMW Sauber

1:36.966

8

19

20

Adrian Sutil

Force India

1:37.669

10

20

21 

Giancarlo Fisichella

Force India

1:37.672

10

Najnowsze

Nieudana próba BMW Sauber

Według wyników uzyskiwanych przez kierowców w trakcie sesji treningowych trudno stwierdzić, że system odzyskiwania energii bardzo im pomaga...

Jeszcze wczoraj Nico Rosberg był nieco wolniejszy od Jensona Buttona, ale w sobotni poranek kierowca WIlliamsa nie pozwolił już się wyprzedzić. Ostatni trening w Chinach pokazał też, że stosowanie KERS niekoniecznie daje kierowcom wystarczająco dużo energii, aby znaleźć się na początku stawki. Nie napawa też optymizmem sytuacja zespołu BMW Sauber. Po próbach systemu odzyskiwania energii w samochodzie Roberta Kubicy jakie podjęto w czasie piątkowych treningów, zespół zrezygnował z jego wykorzystywania. Stracił tym samym bardzo dużo czasu zbierając dane, które nie zostaną w Chinach zupełnie wykorzystane. Niebawem może się okazać, że innowacja wprowadzona w tym sezonie, której wielkim orędownikiem jest Dr Mario Theissen, nie przynosi spodziewanych efektów.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
okrążeń

1

22

Nico Rosberg

Williams

1:36.133

17

2

16

Jarno Trulli

Toyota

1:36.272

0,139

22

3

23

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:36.330

0,197

17

4

14

Jenson Button

Brawn GP

1:36.463

0,330

16

5

15

Nelsinho Piquet

Renault

1:36.464

0,331

16

6

9

Felipe Massa

Ferrari

1:36.528

0,395

18

7

17

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:36.547

0,414

13

8

10

Kazuki Nakajima

Toyota

1:36.560

0,427

17

9

2

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:36.568

0,435

17

10

11

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:36.642

0,509

17

11

20

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:36.702

0,569

14

12

3

Robert Kubica

BMW Sauber

1:36.742

0,609

14

13

1

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:36.742

0,609

16

14

4

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:36.834

0,701

17

15

12

Mark Webber

Red Bull

1:37.330

1,197

8

16

8

Sebastian Vettel

Red Bull 

1:37.349

1,216

7

17

5

Adrian Sutil

Force India

1:37.534

1,401

17

18

6

Giancarlo Fisichella

Force India

1:37.732

1,599

18

19

7

Fernando Alonso

Renault

1:38.003

1,870

6

20

21

Timo Glock

Toyota

1:39.110

2,977

6

Najnowsze

Szokująca kampania policji wymierzona w motocyklistów

Stołeczna Komeda Główna Policji rozpoczęła kampanię społeczną, mającą prowokować do myślenia o konsekwencjach szybkiej jazdy, której hasło brzmi: "Idzie wiosna, będą warzywa". Ma ona także zwrócić uwagę na zagrożenie, jakim są nieodpowiedzialni motocykliści. Na forach motocyklowych zawrzało.

fot. Motocaina

Komenda Główna Policji przedstawiła statystyki wypadków z udziałem kierowców „ścigaczy”. Sezon rozpoczęty i w niespełna miesiąc zginęło już 25 motocyklistów. Praktycznie codziennie ginie jeden najczęściej w wieku 20-30 lat. Policja podaje, że ma problem z dotarciem do mentalności głównie młodych kierowców jednośladów, dosiadających bardzo szybkich maszyn. Opracowano więc kontrowersyjną kampanię społeczną mającą prowokować do myślenia o konsekwencjach szybkiej jazdy, której hasło brzmi: „Idzie wiosna, będą warzywa”. Ma ona zwrócić uwagę na zagrożenie, jakim są nieodpowiedzialni motocykliści.

– Oni tworzą pewnego rodzaju subkulturę, więc to hasło jest skierowane główne do nich. Przekaz jest może szokujący, ale ma wzbudzić refleksje i dyskusje – powiedział reporterowi RMF FM Mariusz Sokołowski z KGP.

Na forach skupiających motocyklistów już zawrzało. Zdania na temat kampanii  – a w szczególności tego konkretnego hasła – są podzielone. Pojawiły się nawet kontrpropozycje np. Raid w aerozolu zabija insekty – rajd w samochodzie zabija motocyklistów … na śmierć”.

Nie wkładamy wszystkich do jednego worka – dodał reporterowi RMF FM Marek Kąkolewski z drogówki: – Są tacy, którzy stosują się do przepisów i to nie oni stanowią zagrożenie. W nasze oczy rzucają się bandyci, czarne owce, którzy jeżdżą często na jednym kole, zdecydowanie za szybko – twierdzi Kąkolewski”.

Więcej o projekcie kampanii społecznej KGP dowiesz się klikając tu.

Zobacz film obrazujący podobną kampanię w Wielkiej Brytanii

Brytyjska kamapnia związana z jazdą na „podwójnym” gazie

Równie przemawiający do wyobraźni film, związany z przekraczaniem dozwolonej szybkości w miastach

Źródło: RMF FM/ Interia

Najnowsze

Niewątpliwie Brawn

Rubens Barrichello wygrał GP Chin w 2004 roku. Jeździł co prawda wtedy w barwach Ferrari, ale dzisiaj z pewnością zastanawia się, czy uda mu się powtórzyć wynik z zespołem Brawn GP.        

Pierwszy poranny trening kierowców Formuły 1 na torze pod Szanghajem zakończył się niespodzianką. Nikt chyba przecież już nie wierzy, że McLaren Mercedes gładko i bez najmniejszych problemów może zdobyć tytuł mistrzowski w tym sezonie. A jednak Lewis Hamilton uzyskał dzisiaj najlepszy czas podczas pierwszych prób w Chinach. Heikki Kovalainen zameldował się jako czwarty najszybszy kierowca. Pomiędzy nimi w klasyfikacji uplasowali się zawodnicy Brawn GP. Czasy pierwszej ósemki mieszczą się w zakresie 0,56 sekundy. Poza pierwszą dziesiątką znaleźli się kierowcy Ferrari i BMW Sauber. Kierowcy włoskiego zespołu zrezygnowali dzisiaj ze stosowania sytemu odzyskiwania energii a BMW Sauber dla odmiany zamontował go w bolidach obydwu swoich kierowców.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
okrążeń

1

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:37.334

22

2

22

Jenson Button

Brawn GP

1:37.450

0,116

18

3

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:37.566

0,232

19

4

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:37.672

0,338

23

5

14

Mark Webber

Red Bull

1:37.752

0,418

20

6

9

Jarno Trulli

Toyota

1:37.764

0,430

19

7

16

Nico Rosberg

Williams

1:37.860

0,526

24

8

10

Timo Glock

Toyota

1:37.894

0,560

21

9

7

Fernando Alonso

Renault

1:38.089

0,755

19

10

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:38.195

0,861

24

11

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:38.223

0,889

23

12

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:38.274

0,940

20

13

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:38.307

0,973

26

14

20

Adrian Sutil

Force India

1:38,319

0,985

18

15

3

Felipe Massa

Ferrari

1:38.418

1,084

20

16

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:38.456

1,122

21

17

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:38.460

1,126

19

18

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:38.463

1,129

18

19

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:38,730

1,396

25

20

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:38,825

1,491

20

W drugiej sesji treningowej kolejność na czele stawki wróciła do tegorocznej normy – czyli  była podobna do tej z treningów w Australii i Malezji. Lewis Hamilton uzyskał dopiero trzynasty czas. Bezapelacyjnie najlepszym zespołem okazał się ponownie Brawn GP. Kierowca Williamsa Nico Rosberg – „książę treningów” – tym razem nie zdołał pokonać Jensona Buttona. Zespoły Ferrari i BMW Sauber nie były w stanie nawiązać walki z najlepszymi a budzący nadzieję.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
okrążeń

1

22

Jenson Button

Brawn GP

1:35.679

35

2

16

Nico Rosberg

Williams

1:35.704

0,025

36

3

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:35.881

0,202

35

4

14

Mark Webber

Red Bull

1:36.105

0,426

32

5

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:36.167

0,488

22

6

9

Jarno Trulli

Toyota

1:36.217

0,538

42

7

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:36.377

0,698

32

8

10

Timo Glock

Toyota

1:36.548

0,869

40

9

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:36.674

0,995

34

10

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:36.800

1,121

34

11

20

Adrian Sutil

Force India

1:36.829

1,150

30

12

3

Felipe Massa

Ferrari

1:36.847

1,168

34

13

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:36.941

1,262

28

14

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:37,054

1,375

33

15

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:37.219

1,540

34

16

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:37.273

1,594

36

17

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:37.491

1,812

34

18

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:37.544

1,865

28

19

7

Fernando Alonso

Renault

1:37,638

1,959

28

20

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:37,750

2,071

31

 

Najnowsze

Słaba płeć?

Jeśli po sukcesie Moniki Jaworskiej w Mistrzostwach Europy i Włoch Kobiet ktoś jeszcze myśli, że kobiety nie powinny uprawiać uznawanych za męskie sportów, to zachęcamy do obejrzenia filmu z wyścigów, na którym "niepozorne" dziewczyny dają popis umiejętności ambitnej jazdy na torze.

fot. federmoto.tv

Motocyklistki wyścigowe to tylko pozornie słaba płeć. Oczywiście sądząc po zwykle niewielkiej, bardzo szczupłej budowie ciała (jak wiadomo w tej dyscyplinie liczy się każdy nadprogramowy gram), można wysnuć wniosek, że mogą mieć problemy z „ogarnianiem” ciężkiego jednośladu o przykładowej pojemności 1000 cm3. A jednak dają radę… i to jak!

Zobacz film – niestety z włoskiej telewizji – ponieważ w Polsce mało które media zainteresowały się wygraną Moniki. Kliknij tu.

Kobieto, puchu marny?
Warto wiedzieć, że kobiety – podobnie zresztą jak większość mężczyzn poważnie traktujących ten sport – poddają się przedsezonowym treningom nie tylko na torze. Dobra kondycja fizyczna pozwala wytrwać odbywający się często w upale wyścig, podczas którego zawodniczki poważnie się odwadniają (to nie jest formula 1, gdzie można sobie popijać napoje ze specjalnej rurki). Świetne przygotowanie sprawnościowe liczy się nie tylko dlatego, żeby mieć siłę i wytrwałość na torze, ale zdecydowanie wpływa na uwarunkowania psychiczne, a co za tym idzie lepszą motywację i wolę walki oraz szybkość rekacji i intensywność podjętych akcji na torze. Kondycja ciała daje też pewność kondycji ducha, czyli wzmaga się odporność: na stres, na walkę z niedyspozycją własnego ciała (kontuzje, menstruacja) i na późniejsze godne zniesienie porażki lub zwycięstwa (np. powstrzymania się od płaczu na podium, lub pod nim).

Ty wietrzna istoto?

Monika Jaworska na torze Vallelunga daje popis sportowego pokonywania zakrętów
fot. fotosport.biz

Ten, kto myśli, że zwiewne kobietki nie mają w duszy wojowniczki, bardzo się myli. Zwłaszcza kobiety związane z motocyklizmem lub sportami motorowymi, to silne osobowości na codzień i wyjątkowo zacięte rywalki w przeróżnych dyscyplinach. Jednocześnie potrafią być zdecydowanie bardziej odporne na ból, stres, czy grę nie fair (która niestety częściej zdarza się między kobietami, niż mężczyznami).  Gdy mowa o motokobietach startujących w wyścigach samochodowych i motocyklowych delikatna powierzchowność zwykle idzie w parze z uporem, chęcią walki i rywalizacji, która niejednokrotnie kończy się sporymi osiągnięciami, co udowodniła właśnie Monika Jaworska. Ale historia zna wiele kobiet, które odcisneły piętno w sportach automobilowych i motocyklowych, były charyzmatycznymi działaczkami w tym zdominowanym przez mężczyzn świecie pachnącym oparami paliwa. Sukcesywnie będziemy przybliżać sylwetki najbardziej fascynujących motokobiet ostatniego stulecia. 

O przygotowaniach Moniki do sezonu przeczytasz klikając tu.

O wygranej Moniki w ME i MW Kobiet przeczytasz klikając tu.

Relację Moniki Jaworskiej z Mistrzostw Europy i Włoch Kobiet przczytasz klikając tu.

Najnowsze