Elektryki jednak nie takie fajne? Co piąty właściciel przesiadł się z powrotem do auta spalinowego!

Samochody elektryczne mają wiele zalet i sporo osób jest nimi pozytywnie zaskoczonych, podczas pierwszej przejażdżki. Mylnym okazuje się jednak przeświadczenie, że jeśli ktoś już kupi sobie elektryka, to nigdy nie będzie chciał wrócić do paliw kopalnych.

Zwolennicy aut elektrycznych lubią powtarzać, że już teraz są one pełnoprawną alternatywą dla samochodów spalinowych. Według nich problemem nie jest zasięg, liczba punktów ładowania, a przeszkody nie stanowi też sytuacja, w której nie mamy swobodnego dostępu do własnego gniazdka. Jedynym co nas powstrzymuje przed dokonaniem się elektrycznej rewolucji są uprzedzenia kierowców oraz niedostatecznie duże dopłaty do elektryków.

Elektryki są bardziej czyste od aut spalinowych? Ujawniamy prawdę

Osoby podchodzące nieco bardziej sceptycznie do ograniczeń współczesnej technologii, wytykają przesadny optymizm takiego rozumowania. Trudno się jednak dyskutuje, nie mogąc poprzeć swojego stanowiska jakimiś twardymi danymi. Z pomocą w rozwiązaniu tego sporu przyszedł niedawno Uniwersytet Kalifornijski, którego badacze postanowili sprawdzić, jak to jest z tym przekonaniem do elektryków.

Zużyte baterie wcale nie muszą być szkodliwe dla środowiska? Ciekawe wnioski z dyskusyjnego raportu

Zrobili więc ankietę wśród 4167 gospodarstw domowych w Kalifornii, które zdecydowały się na zakup auta na prąd. Wśród pytań pojawiło się takie czy respondenci zamierzają pozostać przy elektryku. Pierwszym zaskoczeniem było to, że 2325 z nich jeszcze nie podjęło decyzji. Najwyraźniej korzystanie z takiego auta nie jest dla nich czymś oczywistym oraz dużym krokiem naprzód i potrzebują więcej czasu, żeby rozważyć wszystkie za i przeciw.

„To będzie największa w historii afera spalinowa!” – ostrzegają polskie media. Wyjaśniamy, o co chodzi

1842 respondentów decyzję już podjęło i 1458 z nich pozostało przy elektryku. 1213 kupiło kolejne takie auto, a 245 wykupiło dotychczasowe po zakończeniu leasingu. 384 użytkowników samochodów na prąd powróciło jednak do aut spalinowych. To 18 procent z ankietowanych, którzy podjęli decyzję. Aż 70 procent z nich miało dostęp jedynie do zwykłego gniazdka i nie mogło zamontować sobie szybkiej ładowarki domowej. Natomiast 20 procent z respondentów, którzy wrócili do aut spalinowych, statystycznie było ludźmi młodymi, rozpoczynającymi dorosłe życie, wielu z nich często zmieniało miejsce zamieszkania i zwykle były to kobiety.

Rozwój elektromobilności w Polsce – propaganda czy rzeczywistość?

Badanie to wywołało niemałą konsternację. Kalifornia jest stanem bardzo promującym elektromobilność, ale nawet tutaj odsetek osób, które sprawdziły elektryka na własnej skórze i wolą auta spalinowe, jest zaskakująco duży. Nie widzieliśmy szczegółowego raportu z tych badań, ale skoro robiła je renomowana uczelnia, to zakładamy, że nie było w nim błędów metodologicznych. Dodatkowo za jego wiarygodnością przemawia bardzo duża grupa respondentów (zwykle w badaniach za reprezentatywną grupę uważa się 1000 osób).

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze