Elektryczny Nissan Ariya Concept – seksowny crossover debiutuje w Tokio

Nissan przedstawił koncepcyjny model Ariya – elektrycznego crossovera z zapewniającymi dynamiczne przyspieszenie dwoma silnikami elektrycznymi, zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę oraz wyglądem sygnalizującym całkowite stylistyczne przeobrażenie marki.

Ariya Concept charakteryzuje się przestronną, ekskluzywnie wykończoną kabiną z nowoczesnym wyposażeniem oraz nadwoziem w minimalistycznym i wyrazistym stylu typowym dla samochodów elektrycznych. Jest to przykład zastosowania wizji Nissan Intelligent Mobility w indywidualnym transporcie. Zgodnie z jej założeniami elektryfikacja oraz inteligentne systemy w pojazdach mają usprawnić podróżowanie, zapewnić wrażenia dostosowane do oczekiwań użytkowników oraz wyeliminować wypadki i emisję szkodliwych związków.

Ariya Concept stanowi rozwinięcie elementów stylistycznych widocznych już w koncepcyjnym modelu IMx zaprezentowanym na Salonie Samochodowym w Tokio w 2017 roku. Są to między innymi odważna „zelektryfikowana” wersja wlotu powietrza z motywem litery V, wyrazisty pas tylnych świateł, krótkie zwisy oraz wnętrze sprawiające bardziej wrażenie saloniku niż kabiny tradycyjnego samochodu.

W Nissanie Ariya – do którego pasują określenia „smukły”, „harmonijny” i „seksowny” – przykłady zastosowania nowego języka stylistycznego można znaleźć w całym nadwoziu, w takich elementach jak szerokie przednie błotniki, bardzo wąskie reflektory LED, a także przedni pas (w miejscu, w którym w samochodach z silnikami spalinowymi znajduje się zwykle krata wlotu powietrza) ozdobiony specjalnie zaprojektowanym, podświetlanym emblematem Nissana. Na przodzie umieszczono także subtelny, geometryczny wzór, który ujawnia się z chwilą podświetlenia „zelektryfikowanego” motywu litery V.

Z profilu wzrok przyciągają pięcioramienne, 21‑calowe aluminiowe obręcze kół ze specjalnie zaprojektowanymi oponami. Niska, smukła linia dachu pomaga efektywnie przecinać powietrze. Z tyłu Ariya Concept również zrywa z tradycyjną stylistyką SUV‑ów. Pochylony i mocno zakrzywiony słupek C płynnie przechodzi w muskularny tylny błotnik. Jednoelementowy pas świateł z zaciemnionymi kloszami biegnie przez całą szerokość samochodu.

Samochód jest wyposażony w najnowszą wersję nagradzanego systemu wspomagającego kierowcę ProPILOT 2.0, który dodaje pewności za kierownicą i podnosi komfort jazdy. System ułatwia przemieszczanie się wielopasmową autostradową, aż do następnego zjazdu na tej trasie. System nawigacji pomaga odnaleźć wybraną trasę i wspiera kierowcę przy wyprzedzaniu, zmianie pasa ruchu oraz wybieraniu zjazdów na wielopasmowych autostradach.

ProPILOT 2.0 pozwala także na jazdę autonomiczną jednym pasem ruchu.Kiedy samochód zbliża się do rozwidlenia drogi lub kierowca przygotowuje się do wyprzedzania innego pojazdu, system oblicza odpowiedni czas na zjazd w odpowiednim kierunku lub manewr wyprzedzania, wykorzystując informacje z systemu nawigacji i czujników monitorujących otoczenie w promieniu 360 stopni. Kierowca otrzymuje intuicyjne wskazówki akustyczne i wizualne oraz musi położyć obie ręce na kierownicy i potwierdzić rozpoczęcie manewru specjalnym przełącznikiem. W czasie jazdy z włączonym systemem ProPILOT 2.0 oświetlenie wnętrza zmienia kolor, sygnalizując jazdę w trybie autonomicznym i jednocześnie tworząc relaksującą atmosferę.

100‑procentowo elektryczny układ napędowy o dużej mocy natychmiast przekazuje cały moment obrotowy na koła. Układ dwóch silników – po jednym z przodu i z tyłu – pozwala dostarczyć jednakową i przewidywalną moc na wszystkie cztery koła. Wykorzystując wieloletnie doświadczenie w zakresie rozwoju systemów sterowania napędem – takich jak system rozdziału momentu obrotowego ATTESA E-TS w Nissanie GT‑R czy inteligentny napęd 4×4 w Nissanie Patrolu – inżynierowie zaprojektowali nowy system zarządzania automatycznym przekazywaniem mocy i hamowaniem w samochodzie elektrycznym, który charakteryzuje się płynną pracą przy minimalnym poślizgu opon. 

Pomoc w podróżowaniu nie ogranicza się do samego pojazdu. Interfejs człowiek-maszyna obejmuje nawigację door-to-door, która umożliwia określenie miejsca docelowego na smartfonie, przesłanie jego współrzędnych do samochodu i dalsze korzystanie z pokładowego systemu nawigacji. Jeżeli ostatni odcinek trzeba pokonać pieszo, system prześle odpowiednie informacje z powrotem na smartfon kierowcy.

Ariya Concept rozpoznaje zbliżającego się użytkownika, sygnalizując to włączeniem oświetlenia powitalnego. Drzwi odblokowują się automatycznie – nie ma nawet potrzeby sięgania po kluczyk. Jeszcze zanim kierowca wsiądzie do środka, samochód dopasowuje się do jego indywidualnych preferencji dotyczących pozycji fotela czy ustawień klimatyzacji. Dane te są pobieranie z profilu kierowcy zapisanego w jego smartfonie. Samochód może zsynchronizować się z terminarzem kierowcy, aby na podstawie znanej godziny wyjazdu przygotować się do drogi poprzez ogrzanie lub schłodzenie wnętrza bez uszczerbku dla zasięgu – gdy pojazd wciąż jeszcze jest podłączony do stacji ładowania.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Elektryfikacja postepuje szybciej niż myślałem

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

W suvach elektryki to słaby pomysł jak już to hybrydy jak w rav4. Elektryki do małych aut

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze