Elektryczne samoloty? To już się dzieje! Pierwsze ładowarki instalowane na lotniskach
Elektryczne samoloty są faktem. Na razie to niewielkie i lekkie modele, ale i one potrzebują infrastruktury ładowania. Taka właśnie powstaje.
Elektryczne samoloty to kolejny etap elektryfikacji globalnego transportu. Póki co ograniczenia technologiczne wykluczają budowę wielkich pasażerskich liniowców z napędem elektrycznym, ale w przypadku mniejszych jednostek latających jest to już jak najbardziej osiągalne.
Niejako potwierdzeniem faktu, że samoloty elektryczne to coś więcej niż sporadycznie nagłaśniane medialnie prototypy, jest ogłoszenie przez firmy TotalEnergies, Groupe ADP i Francuską Federację Lotniczą (Fédération Française Aéronautique (FFA)) zgody na instalację stacji ładowania przeznaczonych do samolotów elektrycznych. Takie stacje mają być zainstalowane na trzech lotniskach we francuskim regionie Ile-de-France. Partnerstwo obejmuje pierwszą fazę instalacji czterech stacji ładowania wiosną 2023 roku.
Na jakich lotniskach podładujesz elektryczną awionetkę?
Planowane stacje ładowania dla elektrycznych samolotów mają być zainstalowane na lotniskach Toussus-le-Noble, Etampes i Pontoise zarządzanych przez Groupe ADP. „Samoobsługowe” stacje ładowania, których operatorem jest firma TotalEnergies, mają pozwolić na ładowanie e-samolotów na miejscu w ciągu jednej godziny. Niestety, poza tym mało precyzyjnym wskazaniem czasu ładowania, francuskie konsorcjum nie przedstawiło żadnych innych szczegółów na temat np. technologii stacji ładowania, czy maksymalnej mocy, jaką ładowarki lotnicze będą w stanie przekazać do akumulatorów e-samolotów.
Jakie elektryczne samoloty mogą być ładowane?
Cóż, rynek e-samolotów dopiero raczkuje. Francuskie konsorcjum potwierdziło, że na razie koncentruje się na lekkich samolotach (co jest o tyle logiczne, że ciężkie maszyny z napędem elektrycznym, dostępne komercyjnie, na razie nie istnieją). Przedstawiciele francuskich firm i FFA wymienili w szczególności firmę Pipistrel, słoweńskiego producenta małych samolotów elektrycznych i jedynego obecnie producenta oferującego certyfikowany lekki samolot elektryczny.
Najnowsze
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?
Mokry Tor Modlin, sześć finałowych modeli i jedna zwycięska tytułowa statuetka. Zdradzamy kulisy decyzji jury, emocje podczas jazd testowych i powody, dla których to właśnie Panda okazała się bezkonkurencyjna. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
-
Uważaj na znak D-13 – to podpucha, na którą łapie się wielu kierowców.
Zostaw komentarz: