
Elektromobilność – nowy kierunek studiów na Politechnice Rzeszowskiej!
Od nowego roku akademickiego na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej zostaną uruchomione studia inżynierskie na kierunku elektromobilność.
Studia na tym kierunku mają charakter interdyscyplinarny. Obejmują praktyczne zastosowania matematyki i informatyki oraz fizyki i chemii, szczególnie w odniesieniu do problemów magazynowania energii i wykorzystania ogniw paliwowych.
Studia na kierunku elektromobilność to studia inżynierskie, których program kształcenia trwa 3,5 roku (studia I stopnia) i kończy się uzyskaniem dyplomu (inżyniera). Studia można podjąć w trybie stacjonarnym (dziennym). Program studiów na tym kierunku przewiduje zagadnienia z zakresu: napędów elektrycznych, efektywnego przetwarzania energii w układach energoelektronicznych, sterownia i regulacji w pojazdach elektrycznych, metody sztucznej inteligencji w pojazdach autonomicznych, zasady dystrybucji energii do zasilania pojazdów, w tym stacje ładowania. Dominującą formą zajęć są projekty i ćwiczenia praktyczne.
Po ukończeniu studiów na kierunku elektromobilność absolwenci potrafią: projektować i konstruować elektryczne układy napędowe, projektować układy energoelektroniczne do efektywnego przetwarzania energii, wykorzystywać i eksploatować układy magazynowania energii elektrycznej, projektować systemy sterowania w pojazdach elektrycznych, projektować instalacje i systemy zasilania w pojazdach, posługiwać się językiem obcym na poziomie B2, pracować w zespole i realizować powierzone zadania zgodnie z wyznaczonym harmonogramem.
Kierunek elektromobilność zajmuje się problematyką pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Daje wiedzę i umiejętności w zakresie projektowania energoelektronicznych przekształtników trakcyjnych i przekształtników dla stacji ładowania. Absolwenci potrafią dobierać i projektować napędy elektryczne.
Znają rodzaje i charakterystyki magazynów energii, w tym ich właściwości fizykochemiczne. Mają wiedzę na temat funkcjonowania pokładowych systemów elektronicznych, mikroprocesorowych układów sterowania. Posiadają podstawową wiedzę i umiejętności pozwalające wykorzystywać narzędzia informatyczne w elektromobilności, znają problemy bezpieczeństwa w funkcjonowaniu systemów informatycznych.
Absolwenci kierunku elektromobilność są przygotowani do uczestniczenia w ważnej obecnie gałęzi przemysłu związanego z produkcją pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Mogą odbywać praktyki, a następnie podejmować zatrudnienie: w przedsiębiorstwach serwisu i eksploatacji pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury dla elektromobilności, firmach testujących lub montujących baterie elektryczne (inżynierowie testów odpowiadający za testy końcowe baterii elektrycznych, tj. modułów i ogniw akumulatora samochodu elektrycznego i audyty baterii), biurach konstrukcyjnych i projektowych zajmujących się układami napędu elektrycznego, przedsiębiorstwach odpowiedzialnych za dystrybucję, handel sprzętem i aparaturą elektryczną i energoelektroniczną, firmach projektujących układy i systemy zasilania dla pojazdów elektrycznych; firmach związanych z produkcją i montażem baterii elektrycznych, w instytucjach zajmujących się m.in. systemami do rozliczeń usług ładowania samochodów czy rezerwacji miejsc na stacjach ładowania.
Autor: Marta Jagiełowicz / Zdjęcia: Piotr Oczoś (Politechnika Rzeszowska)
Najnowsze
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Każdy, kto choć raz próbował zaparkować w Warszawie, wie, że to walka o każdy centymetr. W tej codziennej bitwie o przestrzeń, na pierwszej linii frontu często stoją ci, którzy najbardziej potrzebują wsparcia – osoby z niepełnosprawnościami. Przeznaczone dla nich miejsca, oznaczone jako tzw. „koperty”, bywają bezczelnie zajmowane. Inny proceder to kupno karty uprawniającej do legalnego […] -
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
-
Via Carpatia to droga donikąd? Oto dlaczego Polska wschodnia wciąż nie ma swojej ekspresówki
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!