Drogi Mikołaju, proszę o Ducati Panigale! Felieton

"Konstruktorzy Ducati zdecydowanie wzięli sobie do serc nadchodzący koniec świata w 2012. Nowy model - Panigale, to opcja wyłącznie o charakterze apokaliptycznym, bo to właśnie ten model będzie jedną z cięższych bomb, jaka spadnie w przyszłym roku na rynek motoryzacyjny" - pisze nasza czytelniczka, Dominika.

Jako że dla zwykłego szaraka targi EICMA są zupełnie za daleko – o całą odległość do Mediolanu – nasze „ochy i achy” możemy skoncentrować na medium z jednostką centralną, jedynaku trzech gości w krawatach, potomku, o pieszczotliwej nazwie YouTube (zapowiedź Panigale w Motocainie przeczytasz tu).

Producent podaje nam na tacy filmiki przedstawiające szczegół po szczególe konstrukcję silnika, zabiegi mające na celu poprawienie osiągów i jakości do maksimum, a także zachwalające uniwersalność nowego Panigale, który sprawdza się znakomicie nawet w grach planszowych.

 

Ducati 1199 Panigale
fot. Ducati

Co mówi specyfikacja modelu?

Jak sami możemy się domyślić, 1199 cm3 to miara komfortu, frajdy, zadowolenia (etcetera etcetera), jaki ten Superbike ma dostarczyć w skali od 0 do 1200. Co więcej, jego serce to najnowszy (i naj-naj-) od Ducati silnik dwucylindrowy Supersquadro – całość ta, w założeniu, ma dostarczać tyle radości zwykłym użytkownikom drogi*, ile otrzymują motocykliści wyścigowi.

* mowa o uprzywilejowanych finansowo jednostkach / śmiertelnie chorych / komu przyda się taka technolgia na ulicach? Niepotrzebne skreślić…

Ponadto, Panigale może się pochwalić 195 KM w swoim zaprzęgu, co przy 188-kilogramowej masie wraz z płynami, może dać efekt tak poruszający wszystkie wieże kontrolne, jak perfekcyjne lądowanie Kapitana Wrony na Okęciu.

Nie zapominajmy jednak o najważniejszym – bezpieczeństwie. Pępowiną najnowszego dziecka Gabriela Del Torchio jest kontrola trakcji (DTC) oraz system ABS. Uwadze konstruktorów nie umknęły również dwa magiczne skróty: EBC i DES, co oznacza kolejno: kontrolę hamowania oraz elektroniczne ustawienia zawieszenia. Do kompletu producent dorzuca system Ride-By-Wire, a także Ducati Quick Shift, które stanowią wisieńkę na torcie – teoretycznie powinna zaspokoić podniebienia odbiorców.

Swoje chrzciny Panigale przeżył jak normalny dzieciak z bogatego domu, ale tym razem nie był to nowy laptop ani rower, a wbudowany w deskę rozdzielczą ekran LCD, pozwalający dostosować przeróżne funkcje do preferencji użytkownika.

Nic mi nie wiadomo o możliwości wysyłania z niego smsów, czy prowadzenia video-rozmów, jednak wszystko jest do przedyskutowania. Może w końcu uda się zrobić coś, na co nie wpadli jeszcze Azjaci.

Rzeczą o jakiej należy wspomnieć jest również scheda przodków, a także pobrzmiewająca nutka patriotyzmu w nazwie. Panigale (wymawiamy – „Pan-ee-gah-lee”), to historyczny region Bolonii, w którym znajduje się siedziba Ducati. Nazwa ta zatem ma wyrażać dumę i być kolejnym włoskim symbolem, znanym na całym świecie zaraz za bunga-bunga, spaghetti i Rossim.

Ducati na EICMA przedstawiło równeż inne modele, między innymi księcia Diavela Cromo, którego starszy brat królował rok temu i tym samym uległ detronizacji. A Panigale? Już w przedbiegach zrobiło szach-mat na motoryzacyjnej planszy.

Czy słowem słynnego klasyka „klękajcie narody”, niebawem będziemy mogli powiedzieć „klękajcie Japończycy”? Nie wiem.

Wiem natomiast, że Wasza grudniowa korespondencja, zapewne oprze się na słowach Caro Babbo di Natale: „Drogi Mikołaju…”. Bo w końcu czego się nie robi dla Ducati?

Drogi Mikołaju, proszę o Ducati Panigale!
fot. Ducati

Najnowsze

Świąteczne ciężarówki MAN w Polsce

Pewna słynna reklama z ciężarówkami na stałe wpisała się w świąteczny klimat. Teraz ciężarówki z ekranu przeniosły się do rzeczywistości, niosąc radość dzieciom i dorosłym w Europie.

fot. MAN

Dwie czerwone ciężarówki przybędą do zakładów produkcyjnych MAN w Niemczech, Austrii i Polsce, po drodze odwiedzając przedszkola, szpitale dziecięce i inne instytucje pomocy dzieciom. Przywiozą im drobne podarunki – czekoladki w kształcie ciężarówek i pluszowe renifery.

Ciężarówki MAN trudno będzie przeoczyć – na przyozdobienie ciągnika i przyczepy każdej z nich zużyto po 200 metrów węży oświetleniowych, a z boków przyczepy pozdrawiają nas namalowane renifery życząc wesołych świąt w sześciu językach: angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, włoskim i polskim. Nowoczesne, czerwone pojazdy będzie można oglądać podczas niektórych świątecznych jarmarków w Polsce, lub jak przemykają trasami pomiędzy Krakowem, Poznaniem a Starachowicami.

Jeśli uważacie, że samo oglądanie jak pomagają inni nie wystarcza, na oficjalnej stronie MAN możecie zakupić miniaturowy model świątecznej ciężarówki w skali 1:87 lub 1:50. Jeden euro z każdej kupionej zabawki zostanie przeznaczony na pomoc wioskom dziecięcym SOS.

Świąteczne ciężarówki niosą pomoc i radość nie tylko dzieciom, a także innym kierowcom w potrzebie. MAN zaprasza wszystkich, którzy zostali zapomniani przez los do odwiedzenia czerwonych ciężarówek w sprawie uzyskania funduszy na leczenie, rehabilitację lub podreperowanie trudnej sytuacji życiowej.

Trasę świątecznych ciężarówek można śledzić na blogu weihnachtstruck.com. Wyprawę rozpoczęto 23 listopada i potrwa ona aż do wigilii Bożego Narodzenia.

Najnowsze

Koncept Alfa Romeo 4C Spider

Czy projektanci z Alfy powinni zastanowić się nad wyprodukowaniem 4C w wersji cabrio?

fot. Teamspeed

Choć 4C wejdzie na rynek dopiero na początku 2013 roku, już teraz robi spore zamieszanie w kręgach motoryzacyjnych. Ta mniejsza siostra zachwycającego 8C Competizione ma wreszcie zakończyć długie wyczekiwania wszystkich tych, którzy tęsknią za kolejnym wcieleniem sportowego auta od Alfy Romeo. W końcu ostatni ściśle sportowy model, mianowicie GTV, wyszedł z produkcji już ponad 10 lat temu.

Jednak tak jak GTV można było zakupić w wersji Spider, tak i w przypadku 4C niektórzy upatrują w tym świetny pomysł na poszerzenie oferty Alfy Romeo. Na forach internetowych pojawiły się grafiki komputerowe przedstawiające kabriolet 4C i nie można mu odmówić uroku. Graficy z Teamspeed, twórcy tego projektu uważają, że jeszcze nie zdecydowali czy 4C powinno mieć zwykły, materiałowy dach czy składany twardy. Jeśli chodzi o osiągi, byłyby one podobne do tych ze standardowej wersji coupe, lub też niewiele niższe przez wzgląd na nieco większą masę pojazdu.

Trzymamy kciuki, by ten koncept kabrioletu Alfy Romeo został wnikliwie rozpatrzony przez producentów. 200 koni mechanicznych i napęd na tylne koła w tak zgrabnym wydaniu wersji spider byłby z pewnością nie lada konkurencją dla innych marek.

Najnowsze

4 grudnia Motomikołajki w Warszawie! Filmowy zwiastun akcji

4 grudnia chętni motocykliści i sympatycy jednośladów pojawią się na Placu Konstytucji w ramach charytatywnej akcji MotoMikolajki. Aby dołączyć do projektu wsparcia dwóch domów dziecka nie potrzeba wiele - strój Świętego Mikołaja, pozytywne nastawienie i motocykl. Choć niekoniecznie...

Polskie Stowarzyszenie Motocyklistów EWO postanowiło w tym roku wesprzeć dwa publiczne domy dziecka (przekazać drobne upominki dla dzieci i prezent dla placówki) oraz kilka rodzinnych domów dziecka z województwa mazowieckiego (wsparcie materialne – przekazanie środków codziennego użytku). Akcja ma już swoje tradycje – w zesżłym roku, dzięki sponsorom i uczestnikom akcji, udało się zebrać materiały do przekazania na kwotę 73500 złotych.

 

fot. Arkadiusz Markowicz
fot. Arkadiusz Markowicz

 

fot. Polskie Stowarzyszenie Motocyklistów EWO

Na tegoroczne MotoMikołajki przygotowano wiele atrakcji: paradę motocyklistów przebranych za Mikołaje przez centrum Warszawy, rozdawanie przez nich słodyczy, niespodzianki na Placu Zamkowym, konkurs na NajMikołaja i NajMikołajkę (warto zadbać o fachowy strój!), wspólne zabawy z dziećmi w Domach Dziecka. Wśród motocyklistów wspierających akcję pojawią się Anna Jackowska, Adam Badziak i Przemysław Saleta. Na wzystkich przebranych za Mikołaja, ale bez motocykla, będzie oczekiwał czerwony autobus. Po atrakcjach dla dzieci przyjdzie czas także na rozrywkę dla nieco starszych – wieczorny koncert finałowy dla sympatyków akcji w klubie Nowy Bolek.

Szczegółowe informacje o akcji, konkursach, a także komunikaty dla Mikołajów dostępne są na stronie: www.motomikolajki.pl oraz na Facebooku: http://www.facebook.com/MotoMikolajki.

Data: 04.12.2011
Organizator:
Polskie Stowarzyszenie Motocyklistów EWO
Uczestnicy:
Motocykliści w przebraniach Św. Mikołaja oraz osoby towarzyszące – szacunkowo 300 osób
Beneficjenci:
dwa wybrane warszawskie Domy Dziecka; Rodzinne Domy Dziecka z województwa mazowieckiego
Patronat honorowy nad akcją objął Komendant Stołeczny Policji.
Partnerzy akcji:
Stołeczna Grupa Wojewódzka Międzynarodowego Stowarzyszenia Policji  oraz Motopozytywni.pl

Zobacz jak było w zeszłym roku.

Najnowsze

Natalia Grabe-Zaremba – Kierowca Roku 2011

W ocenie pilota Tomka Kuchara - Daniela Dymurskiego, jurora konkursu Defensywni Kierowcy - Bezpieczne Auto Firmowe, to właśnie kobieta zasłużyła na miano Kierowcy Roku 2011, bo wyróżniała się przewidywalnością zachowań i spokojem.

Znamy już Kierowcę Roku 2011 programu www.defensywnikierowcy.pl – Bezpieczne Auto Firmowe – tytuł przyznany został Natalii Grabe-Zarembie, właścicielce szkoły jazdy. Drugie miejsce w tegorocznej edycji zajął Sławomir Kwarciak, egzaminator wewnętrzny w centrum szkolenia kierowców. Na najniższym stopniu podium stanął Rafał Hampel, przedstawiciel handlowy.

Natalia Grabe-Zaremba – Kierowca Roku 2011 to trzecia kobieta, która zwyciężyła w kolejnych edycjach konkursu, w latach 2008-2011.

– Zwyciężczyni, poza umiejętnościami, wyróżniła się na tle innych kierowców przewidywalnością zachowań i spokojem – ocenił Daniel „Lopez” Dymurski, doświadczony rajdowy pilot Tomasza Kuchara, juror konkursu.

Natalia Grabe-Zaremba – laureauta konkursu…
fot. Goodyear
… z przedstawicielką Goodyear Polska.
fot. Goodyear

Tegoroczna formuła konkursu Kierowca Roku nieco różniła się od poprzednich edycji i miała silniejszy akcent praktyczny.

– Najpierw kierowcy musieli ukończyć kurs on-line dotyczący zasad defensywnej jazdy. Później przedstawiali oni swoje propozycje dotyczące 11. przykazania uzupełniającego Dekalog Defensywnego Kierowcy. Finaliści natomiast musieli pokazać, że umieją w praktyce zastosować zasady takiej jazdy – powiedział Mariusz Murzyński, prezes wydawnictwa IPM, organizatora konkursu.

Finaliści Konkursu przeszli szkolenie teoretyczne, podczas którego instruktorzy Akademii Bezpiecznej Jazdy Tomasza Kuchara – Krzysztof „Wincent” Wincentowicz i Daniel „Lopez” Dymurski – przekazali im cenne wskazówki dotyczące zasad defensywnej jazdy oraz przyjaznej dla środowiska naturalnego (eco driving). Zasady jazdy defensywnej to nie tylko bezpieczeństwo, ale również kultura na drodze, natomiast znajomość zasad eco drivingu – nowości w programie szkolenia – może bezpośrednio przełożyć się na zawartość portfela kierowców.

fot. Goodyear

Przedmiotem zmagań praktycznych w ostatnim etapie Konkursu była natomiast defensywna jazda w wydaniu miejskim. Całość odbyła się w Warszawie – mieście, w którym jest najwięcej samochodów, remontów, nie brakuje też… niekulturalnych kierowców. Dziesięciu finalistów konkurowało na warszawskich ulicach, a jury w swoich ocenach brało pod uwagę zarówno przygotowanie kierowcy przed wyruszeniem w trasę, jak i zachowanie za kierownicą: płynność prowadzenia, stosowanie technik z zakresu jazdy ekologicznej czy przewidywanie sytuacji na drodze.

 

Dekalog Defensywnego Kierowcy

1.      Bądź uważny!

2.      Stosuj zasadę ograniczonego zaufania!

3.      Ustąp pierwszeństwa!

4.      Nie pędź!

5.      Nie prowadź osłabiony!

6.      Zapinaj pasy!

7.      Nie przejeżdżaj na czerwonym świetle!

8.      Prowadź precyzyjnie!

9.      Rozluźnij się

10.    Nie śpij!

Kierowca defensywny to kierowca odpowiedzialny. Realistycznie ocenia własne możliwości. Kontroluje swoje emocje i jest tolerancyjny wobec innych kierowców, a także pieszych. Dostosowuje prędkość do warunków na drodze i do stanu swojego organizmu. Nie prowadzi pod wpływem alkoholu, leków czy narkotyków. Zapina pasy. Zachowuje bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego. Jest uważny i przewidujący. Jeździ tak, aby chronić własne życie i nie być zagrożeniem dla innych.

Celem programu defensywnikierowcy.pl – adresowanego w pierwszej kolejności do kierowców aut firmowych – jest teoretyczne i praktyczne szkolenie kierowców z zasad jazdy defensywnej. Kurs e-learningowy uczy zasad jazdy defensywnej i w ciekawy sposób pozwala je przyswoić. Ogólnopolski program na rzecz bezpieczeństwa drogowego został zainaugurowany na początku 2008 r.

Strona internetowa programu defensywnikierowcy.pl jest dostępna przez cały rok, umożliwiając internautom nieprzerwany dostęp do bieżących informacji, filmów, testów i e-learningu. Można na niej także obejrzeć relację z finału zmagań o tytuł Kierowcy Roku 2011. Partnerem akcji jest Goodyear.

Najnowsze