Doreen Evans: skazana na motoryzacyjną karierę
Niektóre pasje pozostają w rodzinach od pokoleń. Nie każdy zamierza podążać śladami rodziców, ale czasem trudno uciec od wpływów wśród których się dorastało. Jeśli wychowało się w rodzinie mającej obsesję na punkcie sportów motorowych, która prowadziła jeden z najsłynniejszych angielskich warsztatów samochodowych z dwoma kierowcami wyścigowymi jako braćmi, ciężko było uciec od życia za kierownicą. Tak właśnie było z Doreen Evans.
Brooklands to założony w 1907 roku pierwszy na świecie stały tor wyścigowy, nazywany przez brytyjską prasę „motoryzacyjnym Ascot”. Włodarze Brooklands chętnie kontynuowali tę metaforę wyścigów konnych, nazywając między innymi miejsce dla samochodów „padokiem” i zmuszając kierowców do noszenia tzw. „silks”, żeby identyfikowali się jako dżokeje.
Korzystając z usprawiedliwienia, że w tym czasie dżokejami nie były kobiety, męscy entuzjaści Brooklands, z Brooklands Automobile Racing Club (BARC), początkowo nie pozwalali kobietom ścigać się na owalnej, mocno wyboistej powierzchni cementowego toru o długości 2,75 mili.
W 1908 roku kobiety mogły ścigać się w „Ladies’ Bracelet Handicap”, pod warunkiem, że przywiążą spódnice do kostek, aby uniknąć „skandalu”. Dopiero w 1932 roku BARC pozwoliło kobietom ścigać się z mężczyznami w tych samych zawodach.
Doreen Evans była prawdopodobnie najmłodszą zawodniczką ścigającą się po owalu w Brooklands.
Przeczytaj też: Christabel Carlisle: swoim Mini pokonywała facetów w Chevroletach i Jaguarach
Motoryzacyjne korzenie
Doreen Evans urodziła się w 1916 roku w motoryzacyjnej rodzinie. Jej dwaj bracia, Denis i Kenneth, byli kierowcami wyścigowymi, a ich rodzice byli długoletnimi członkami BARC i prowadzili Bellevue Garage, znany z tuningu szybkich samochodów.
Wszystkie dzieci Evansów bardzo szybko nauczyły się prowadzić samochody i cała trójka zaczęła bardzo wcześnie startować w sportach motorowych. Początkowo rywalizowali razem w aucie MG J2, w sprintach czy próbach szybkościowych.
To właśnie bracia przyprowadzili Doreen na tor w Brooklands. Dziewczyna po raz pierwszy ścigała się tam w wieku 17 lat. Jej samochodem wyścigowym był MG Magna L-Type.
Pierwszymi ważnymi zawodami, w których Evans wzięła udział był handicap na pięć okrążeń w lipcu 1934 roku podczas spotkania BARC. Wyścig ukończyła na trzecim miejscu. Wkrótce potem została członkiem zespołu MG Works.
Udany debiutancki sezon
Kilka tygodni po debiucie Doreen wzięła udział w corocznej sztafecie Light Car Club. Była częścią trzyosobowego kobiecego zespołu MG Magnette wspieranego przez fabrykę MG. Jej koleżankami z ekipy były Irene Schwedler i Margaret Allan.
Zespół MG Magnette ukończył zawody na trzecim miejscu. Tym samym Doreen ukończyła zawody pozycję przed swoim bratem Kennethem.
Ekipie MG Magnette nie udało się jednak zdobyć Ladies’ Prize, po tym jak, zajmujący piąte miejsce, zespół Singera w składzie Kay Petre, Eileen Ellison i Sheili Tolhurst wykorzystał lukę w przepisach, stwierdzając, że Ladies’ Prize i związane z nią zgłoszenie zespołu do wyścigu Le Mans, nie mogło zostać przyznane zespołowi z pierwszej trójki.
Pomimo braku wygranej Ladies’ Prize w Light Car Club, Doreen i tak została częścią zespołu MG w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. George Eyston zarządzał trzysamochodowym kobiecym zespołem Midgets. Wszystkie trzy samochody dojechały do mety. Doreen ukończyła zawody w środku stawki, na 25. miejscu, jadąc z Barbarą Skinner. Ekipa Eystona stała się potem znana jako „The Dancing Daughters”.
Ściganie w Brooklands
W październiku 1934 roku Doreen wygrała damski handicap na torze Brooklands Mountain w MG Q-Type, pokonując Fay Taylour i Bill Wisdom.
W 1935 roku na marcowym spotkaniu w Brooklands, korzystając ze zmienionej wersji Q-Type, Evans wygrała wyścig Outer Circuit. Z kolei razem z bratem Kennethem w MG, R-Type wzięli udział w wyścigu Brooklands 500 Mile, ale nie ukończyli go z powodu awarii zaworu.
Rok później Evans dalej jeździła R-Type w Brooklands, zajmując trzecie miejsce w BARC Second Mountain Handicap. W tym samym samochodzie wzięła też udział w Brooklands International Trophy. Nie ukończyła zawodów ponieważ doznała dramatycznego wypadku.
Jechała wzdłuż Railway Straight, gdy zauważyła, że jej samochód się zapalił. Prędkość jazdy była zbyt szybka, aby bezpiecznie wysiąść. Tuż przed zakrętem Members’ Banking, Evans spowolniła auto na tyle, aby móc z niego wyskoczyć. Na szczęście Doreen odniosła tylko niewielkie obrażenia, parę siniaków i drobne poparzenie, ale jej samochód został poważnie uszkodzony.
Przeczytaj też: Annie Bousquet: zabił ją jej własny entuzjazm
Evans miała także wziąć udział w Tourist Trophy ścigając się Astonem Martinem, ale jej kolega z zespołu, Alan Phipps, rozbił się na pierwszym okrążeniu, zanim Evans zdążyła usiąść za kierownicą. Mimo tego niepowodzenia zakochała się i wyszła za mąż za Phippsa. Wraz z nim przeprowadziła się do Ameryki. Po zawarciu małżeństwa zrezygnowała ze ścigania.
W świecie wyścigów została zapamiętana jako bardzo dobry, wszechstrony kierowca wyścigowy, mający profesjonalne podejście do wyścigów, którego brakowało w tamtych czasach tak wielu amatorom.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: