Darowizna Volkswagena dla Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu

Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu otrzyma milion euro od koncernu Volkswagena. Firma współpracuje z Domem Spotkań od dawna, ale to pierwsza donacja czysto finansowa, jaką oferuje.

Volkswagen, jako firma, znalazł w sobie odwagę, by zmierzyć się z własną historią. W 1986 zlecił przeprowadzenie dogłębnych badań historycznych, w szczególności uwzględniających kwestię losów ponad 20 tysięcy robotników przymusowych. W zakładzie w Wolfsburgu znajduje się poświęcone im miejsce pamięci.

Współpraca Volkswagena z Domem Spotkań Młodzieży również sięga lat 80. W 1987 do Oświęcimia przyjechała grupa młodych ludzi z przyzakładowej szkoły. Od tego czasu stało się to tradycją. Podczas corocznego dwutygodniowego cyklu młodzi Niemcy biorą udział w debatach na temat historii, współczesnej demokracji i praw człowieka. Uczestniczą również w praca porządkowych na terenie byłego obozu koncentracyjnego. Wyjazdy są finansowane przez Volkswagena, który przekazał też Domowi Spotkań trzy mikrobusy. Obecne wsparcie finansowe jest przez firmę rozumiane w kategoriach „podziękowania za doświadczenie”.

Jak mówi szef koncernu, Martin Winterkorn: „praca w miejscu, które jest tak głęboko wpisane w zbiorową pamięć, stała się dla pracowników obowiązkiem”.

Pieniądze zostaną przeznaczone na usprawnienie infrastruktury, remont budynku, wymagającego wymiany instalacji i okien, a także działalność edukacyjną.

Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży działa od 1986 roku. Powstał z inicjatywy niemieckiej organizacji „Akcja Znaki Pokuty” przy wsparciu byłych więźniów obozu. Misją placówki jest budowanie płaszczyzny porozumienia między młodzieżą z różnych krajów, które niegdyś dzielił konflikt.  Każdego roku Dom Spotkań odwiedza blisko 200 grup.  Przyjeżdża wielu Niemców.

Najnowsze

iOS 7 w samochodzie – propozycja Apple’a na 2014 rok

Możliwość podłączenia smartfona w samochodzie dla wielu z nas staje się powoli niezbędna, czy to po to, by posłuchać muzyki z playlisty, czy też po to, by po prostu podładować baterię. Na 2014 rok Apple zapowiada nowe ułatwienie dla kierowców.

W przyszłym roku marki Honda, Mercedes-Benz, Ferrari, Chevrolet, Infiniti, Nissan, Kia, Volvo i inne mają zapewniać pełną kompatybilność z systemem iOS 7. W praktyce oznacza to, że po podłączeniu iPhone’a przez specjalny kabel, zamiast fabrycznego menu otrzymamy dostęp do funkcji systemu Apple’a. Rodzi się tylko pytanie, jak ta kompatybilność będzie wyglądała w przypadku pojazdów bez ekranów dotykowych – czy sam telefon będzie pełnił funkcję touchpada umożliwiającego dostęp do różnych sekcji, czy też właścicieli takich samochodów to usprawnienie ominie.

Najnowsze

Gadżet do bagażnika zakupoholiczki

Właśnie wyszłaś z supermarketu, zakupy na cały tydzień i palma w doniczce wypełniają wózek po brzegi. Jako odpowiedzialny kierowca nie zamierzasz pozwolić, by pakunki latały po samochodzie. Kupiłaś nawet w tym celu specjalny kosz.

No i się zaczyna. Nic nie pasuje do niczego. Kombinujesz jak z kostką Rubika. Przedmioty o regularnych kształtach jeszcze jakoś do siebie pasują, ale te niewymiarowe nijak nie chcą się zmieścić. Wiecheć palmy przyprawia o dodatkowe nerwy, bo sprężynuje, odbija i w ogóle nie chce pozostać na miejscu, chociaż kombinacyjnie próbujesz przypiąć doniczkę pasami na tylnym siedzeniu. Rozpacz.

fot. materiały producenta

Na takie właśnie sytuacje przydaje się ten gadżecik: plastikowy ogranicznik o nazwie Stayhold, z rzepami na spodzie, którym można zastawić zakupy i pozbyć się obaw, że przy każdym hamowaniu rozlecą się we wszystkich kierunkach. Kosztuje w granicach 13 dolarów.

 

A tak działa w praktyce:

Najnowsze

Technika w nowym Renault Clio R.S. 200 EDC – rodem z F1?

Na torze wyścigowym w Guadix miałyśmy okazję przetestować nowe Renault Clio RS. Producent szczyci się, że wiele nowinek technicznych zaczerpnięto z Formuły 1. Przyglądamy się rozwiązaniom zastosowanym w tym samochodzie.

Pierwszą jazdę (z galerią zdjęć) Renault Clio R.S. 200 EDC po torze wyścigowym przeczytasz tutaj.

Nasz test i galerię Renault Clio IV zobaczysz tu.

Szczegółowe dane techniczne oraz wymiary zamieszczamy w plikach do pobrania poniżej artykułu.

Galeria technicznych zdjęć tutaj.

Przeszczep z F1
Pamietając, że Renault produkuje silniki dla F1, należy wymienić kilka kwestii, które zainspirowały konstruktorów nowego Clio: wtrysk bezpośredni, zmienne parametry ustawienia wałka rozrządu, odzyskiwanie energii podczas hamowania (ESM), popychacze DLC, nie mówiąc o doświadczeniu w zakresie redukcji sił tarcia.

Przebieg krzywej momentu obrotowego w Renault Clio R.S. 200 EDC
fot. Renault

Również inne, bardziej widoczne innowacje zostały bezpośrednio przejęte lub zainspirowane rozwiązaniami stosowanymi w sportach wyczynowych. Należą do nich hydrauliczne ograniczniki amortyzatorów (rozwiązanie stosowane w rajdowych samochodach, czytja o nich poniżej) czy R.S. Monitor 2.0 – profesjonalny pokładowy system telemetryczny.

1. Silnik turbo 1.6 l – nawiązuje do pojemności, która będzie obowiązywać dla silników Formuły 1 od sezonu 2014. Cel zmniejszenia zużycia paliwa w Formule 1 o ok. 30% był również inspiracją dla Clio R.S. 200 EDC.

2. Zestaw dyfuzora i tylnego spojlera, który poprawia kompromis między siłą oporu a siłą nośną – w tej dziedzinie Clio R.S. 200 EDC było zainspirowane doświadczeniami stajni Renault w Formule 1 w latach 2000.

3. Popychacze wałka rozrządu z powłoką DLC – powłoki Diamond Like Carbon stosowane w Formule 1 mające na celu zmniejszenie tarcia są wykorzystywane nie tylko w sportowych samochodach marki.

4. Łopatki zmiany biegów przy kierownicy (typu „multichange down”) – podobnie jak w Formule 1 jest obecnie możliwe zredukowanie biegów o kilka naraz podczas hamowania poprzez dłuższe naciśnięcie łopatki umieszczonej pod kierownicą.

R.S. Monitor 2.0 – system pomiarowy – połączenie systemu dostarczającego danych stosowanego w sportach wyczynowych z atrakcyjnym interfejsem zainspirowanym światem gier wideo.

Launch Control – jest zainspirowany systemami automatycznego startu stosowanymi w Formule 1.

Zawieszenie
Zawieszenie Clio RS mocno zmodyfikowano.
Przednie zawieszenie: konstrukcja typu Mc Pherson z szeregiem elementów o zwiększonych wymiarach, mających zapewnić odpowiednią sztywność w płaszczyźnie koła: uchwyty piast, łożyska, amortyzatory. Większy amortyzator poprawia działanie hydrauliki oraz zapewnia lepszy kompromis między komfortem a stabilnością nadwozia. Również układ hamulcowy pozostał technologicznie niezmieniony, wyposażono go jednak w tarcze o zwiększonej średnicy (320 mm, jak w Lagunie V6).

Tylne zawieszenie: stabilizator poprzeczny o zwiększonej średnicy (sztywność zwiększona o 10% w porównaniu do Clio III R.S. i o 60% w porównaniu do Nowego Clio), tarcze hamulcowe o średnicy 260 mm.

Hydrauliczny ogranicznik
Hydrauliczny ogranicznik amortyzatora jest elementem wspomagającym działanie standardowego ogranicznika poliuretanowego. Ponieważ jego zdolność tłumienia jest znacznie większa, wkracza on do działania w późniejszej fazie oscylacji koła. Zachowanie się zawieszenia jest dzięki temu znacznie bardziej liniowe, co daje dwie następujące główne korzyści:

– przeszkody i nierówności są lepiej niwelowane, bez efektu „oddawania” pochłoniętej energii.

– zmniejszenie amplitudy obciążeń działających na opony zwiększa przyczepność przedniego zawieszenia i progresywność do granic możliwości.

Hydrauliczny ogranicznik amortyzatora w Renault Clio R.S. 200 EDC.
fot. Renault

R.S. Diff: elektroniczny mechanizm różnicowy
Opatentowany przez Renault Sport Technologies elektroniczny mechanizm różnicowy poprawia możliwości przyspieszania i właściwości trakcyjne Clio R.S. 200 EDC przy pokonywaniu zakrętów. Odsuwa jeszcze dalej granice podsterowności auta (to znaczy tendencji do jazdy na wprost na zakrętach). W tym celu system analizuje w sposób ciągły różnicę między prędkością obrotową lewego i prawego przedniego koła (koła napędzane) i porównuje ją z różnicą prędkości obrotowych lewego i prawego koła tylnego (koła nienapędzane). Ta ostatnia różnica służy zawsze za punkt odniesienia, ponieważ tylne koła – które nie są napędzane – pokonują zakręty z idealną wzajemną prędkością obrotową. Wykrycie przez układ zbyt dużej różnicy prędkości obrotowych między kołami przednimi oznacza, że jedno z nich zaczyna się ślizgać. Samoblokujący mechanizm różnicowy reaguje serią mikro przyhamowań koła, które zaczęło wpadać w poślizg, bez zmniejszania momentu obrotowego silnika. Funkcja ta jest aktywowana przed zadziałaniem układu stabilizacji toru jazdy ESC.

Najważniejsze zalety mechanizmu różnicowego: jego działanie odbywa się bez zmniejszania momentu obrotowego silnika, nie powoduje więc poczucia frustracji kierowcy. System działa w sposób progresywny i niemal niewyczuwalny.

System R.S. Monitor
Już od 2009 roku Renault Sport wykorzystywało w pomysłowy sposób ekran i przyciski radioodtwarzacza Mégane R.S. dla potrzeb funkcjonalności systemu R.S. Monitor. „Telemetria” po raz pierwszy zawitała na pokładzie kompaktowego auta sportowego, proponując ten przyjazny, łatwy w obsłudze i dysponujący licznymi funkcjami system. R.S. Monitor został w 2012 roku zamówiony do niemal 30% Twingo R.S., ponad 40% Clio R.S i ponad 50% Mégane R.S.

Układ jezdny w Renault Clio R.S. 200 EDC.
fot. Renault

Zaprojektowane w formie manometrów, histogramów lub niezwykle czytelnych schematów poszczególne, przystosowane do personalizacji ekrany R.S. Monitor 2.0 ukazują w czasie rzeczywistym podane poniżej wskazania.

– Momentu mocy, temperatury płynu chłodzącego, temperatury powietrza dolotowego, ciśnienia w układzie doładowania, otwarcia przepustnicy, ciśnienia w układzie hamulcowym, kąta skrętu kierownicy, obrotów silnika, temperatury oleju w skrzyni biegów, temperatury sprzęgieł w skrzyni EDC, momentu obrotowego na kole.

– Pomiar osiągów: przyspieszenia od 0 do 50 km/h, od 0 do 100 km/h, 400 m ze startu zatrzymanego i 1000 m, ze startu zatrzymanego oraz czasy hamowania ze 100 do 0 km/h

– Diagram GG: pomiar wartości przyspieszeń wzdłużnych i bocznych oraz wizualizacja maksymalnych zarejestrowanych wartości. Zrzuty z ekranów również można zapisywać w pamięci USB.

– Stopień poślizgu (buksowania) kół pędnych w %.

– Wizualizacja krzywych momentu obrotowego i mocy z umiejscowieniem wartości na krzywej w czasie rzeczywistym.

– Schematyczna wizualizacja działania skrzyni EDC: aktualnie włączony bieg, wstępnie wybrany bieg, temperatura sprzęgieł.

– Chronometr: ręczny lub aktywowany automatycznie za pośrednictwem GPS-u (pobieranie przebiegu trasy toru wyścigowego z pamięci USB).

– Ekran przeglądów: do zapisywania przebiegów dla opon, amortyzatorów, klocków i tarcz hamulcowych od czasu ich ostatniej wymiany.

– Nastawy pojazdu: „Shift light”: dopasowanie czasów wyświetlania sygnału do zmiany biegów; „Układ kierowniczy”: do wymuszenia stałego korzystania z jednego z 2 trybów „Normal” lub „Sport”.

Datalogger
R.S. Monitor 2.0 może zapisywać w czasie rzeczywistym wszystkie parametry wyświetlane podczas dnia spędzonego na torze i skojarzyć je z położeniami auta według GPS-u. Dzięki temu możliwe jest ich odczytanie z ekranu komputera. Położenie pojazdu może być nałożone na mapę satelitarną ze wszystkimi odnośnymi parametrami jazdy wyświetlanymi w czasie rzeczywistym. Rejestrować można wszystko: jedna godzina jazdy mieści się w pliku o „wadze” zaledwie 3MB. Do odczytu wyników służy specjalny program, który zostanie udostępniony klientom w późniejszym terminie.

Możliwe jest też wcześniejsze przygotowanie się do jazd poprzez pobranie schematów poszczególnych torów i zapisanie ich w pamięci USB. Renault Sport ma w swojej ofercie kilka zapisanych torów, a społeczność użytkowników może udostępnić swoje dane i wzbogacić wspólną bazę torów wyścigowych.

Eksploatacja

NISKIE KOSZTY EKSPLOATACJI Silnik 1.6 T Renault Sport 200

Częstotliwość przeglądów (Europa)

Łańcuch rozrządu

Bezobsługowy

Wymiana oleju

co 20 000 km / co 2 lata

Filtr powietrza

co 40 000 km / co 2 lata

Świece zapłonowe

co 60 000 km / co 4 lata

Płyn hamulcowy

co 120 000 km / co 4 lata

Płyn chłodzący

co 120 000 km / co 4 lata

Pasek klinowy napędu osprzętu

co 160 000 km / co 6 lat

 

Porówanie pracy poszczególnych podzespółów w efekcie zmiany trybu jazdy w Renault Clio R.S. 200 EDC.

Najnowsze

Wyprzedaż w Mitsubishi – do końca czerwca

Firma Mitsubishi Motors w Polsce zaproponowała korzystne warunki zakupu ostatniej partii samochodów wyprodukowanych w 2012 roku.

Tylko do końca czerwca Mitsubishi Colt jest dostępny ze zniżką 8500 zł, a jego ceny zaczynają się od 31 490 zł. Mitsubishi Lancer kosztuje teraz o 13 000 zł mniej – od 51 990 zł. Nowe Mitsubishi Outlander 2013 można nabyć już za 88 990 zł, a Mitsubishi ASX po face liftingu – za 63 300 zł. Do 15 000 zł mniej zapłacą w czerwcu nabywcy  L200 z podwójną kabiną, a przy zakupie 5-drzwiowego Pajero można skorzystać ze zniżki w wysokości 10 000 zł.  Decydując się na Mitsubishi Pajero Sport można skorzystać z atrakcyjnej propozycji leasingu. Wszystkie przecenione modele są oferowane z przedłużoną 5-letnią gwarancją do 300 000 km za 50% jej ceny.

fot. Mitsubishi

Warto przypomnieć, że modele Colt, Lancer, ASX, Outlander, L200 i Pajero są sprzedawane w Polsce z bezpłatną, 4-letnią, przedłużoną gwarancją obowiązującą do przebiegu 300 000 km.

Oto szczegóły nowej oferty promocyjnej:

 

COLT –  produkcja 2012

OPCJA 1

Zniżka w wysokości 8500 PLN brutto

 

OPCJA 2

Zniżka w wysokości 8500 PLN brutto + przedłużona, 5-letnia gwarancja za 50% ceny

OPCJA 3

Kredyt balonowy 50/50 (12M) + zniżka 8000 PLN brutto

 

OPCJA 4

Kredyt 3×33% + rabat 8000 PLN brutto

 

ASX po face liftingu –  model 2013, produkcja 2012 – 1.6 Inform, 1.6 Active, 1.6 Invite

OPCJA 1

Zniżka w wysokości  12 000 PLN brutto

 

OPCJA 2

Zniżka w wysokości  12 000 PLN brutto + przedłużona, 5-letnia gwarancja za 50% ceny

OPCJA 3

Kredyt 50/50 (12M) + zniżka 11 000 PLN brutto

OPCJA 4

Kredyt 3×33% i zniżka 11 000 PLN brutto

 

ASX po face liftingu 1.8 DID i 1.6 Intense –  model 2013, produkcja 2013

OPCJA 1

Zniżka w wysokości  6 500 PLN brutto

 

OPCJA 2

Zniżka w wysokości  6 500 PLN brutto + przedłużona, 5-letnia gwarancja za 50% ceny

 

OPCJA 3

Kredyt 50/50 (12M) + zniżka 5 500 PLN brutto

OPCJA 4

Kredyt 3×33% i zniżka 5 500 PLN brutto

 

LANCER SEDAN i SPORTBACK – rok produkcji 2012, modele 2012 i 2013

OPCJA 1

Rabat w wysokości 13 000 PLN brutto

OPCJA 2

Zniżka w wysokości  13 000 PLN brutto + przedłużona, 5-letnia gwarancja za 50% ceny

OPCJA 3

Kredyt 50/50 balonowy + zniżka 12 000 PLN brutto

 

OPCJA 4

Kredyt 3×33% i zniżka 12 000 PLN brutto

 

LANCER EVOLUTION – rok produkcji 2012, model 2012 I 2013

OPCJA 1

Rabat w wysokości 10 000 PLN brutto

OUTLANDER – rok produkcji 2012, model 2012

OPCJA 1

Rabat w wysokości 15 500 PLN brutto

OPCJA 2

Zniżka w wysokości  15 500 PLN brutto + przedłużona, 5-letnia gwarancja za 50% ceny

OPCJA 3

Kredyt 50/50 (12M) + rabat 14 500 PLN brutto

 

OPCJA 4

Kredyt 3×33% (24M) + zniżka 14 500 zł

 

OPCJA 5

Promocyjny kredyt “Niski %” w Santander Bank + zniżka 14 500 zł

 

NOWY OUTLANDER – model 2013, produkcja  2012

OPCJA 1

Rabat w wysokości 10 000 PLN brutto

 

OPCJA 2

Zniżka w wysokości  10 000 PLN brutto + przedłużona, 5-letnia gwarancja za 50% ceny

OPCJA 3

Kredyt 50/50 (12M) + rabat 9 000 PLN brutto

OPCJA 4

Kredyt 3×33% (24M) + zniżka 9 000 zł

 

OPCJA 5

Promocyjny kredyt “Niski %” w Santander Bank + zniżka 9 0                                                                                                                                                    00 zł

 

L200 Double Cab MY 2012 – rok produkcji 2011

OPCJA 1

Rabat w wysokości 15 000 PLN brutto

 

OPCJA 2

Zniżka w wysokości  15 000 PLN brutto + przedłużona, 5-letnia gwarancja za 50% ceny

 

L200 Double Cab MY2012 – rok produkcji 2012

OPCJA 1

Rabat w wysokości 10 000 PLN brutto

 

OPCJA 2

Zniżka w wysokości  10 000 PLN brutto + przedłużona, 5-letnia gwarancja za 50% ceny

 

OPCJA 3

Kredyt 50/50 (12M) + rabat 10 000 PLN brutto

OPCJA 4

Kredyt 3×33% (24M) + zniżka 10 000 zł

 

OPCJA 5

Promocyjny leasing w Santander Multirent

 

PAJERO 5D MY2012 i 2013 – rok produkcji 2012

OPCJA 1

Rabat w wysokości 10 000 PLN brutto

 

OPCJA 2

Zniżka w wysokości  10 000 PLN brutto + przedłużona, 5-letnia gwarancja za 50% ceny

PAJERO SPORT MY2013 – rok produkcji 2013

OPCJA 1

Przedłużona, 5-letnia gwarancja za 50% ceny

OPCJA 2

Promocyjny leasing w Santander Multirent

Najnowsze