To koniec darmowych autostrad w Polsce? Rząd może nie mieć wyjścia
Chociaż obecna koalicja rządząca nie zamierzała realizować obietnic PiS w sprawie szybkiego zniesienia opłat na wszystkich polskich autostradach, docelowo wszystkie miały być bezpłatne. Miały, ale nie wiadomo czy będą, ponieważ rządu może być nie stać na utrzymywanie ich z budżetu państwa.
Co z obiecanymi przez PiS darmowymi autostradami?
Zniesienie opłat dla samochodów osobowych oraz motocykli na polskich autostradach było jedną z wyborczych obietnic PiS, którą poprzedni rząd zaczął realizować 1 lipca 2023 roku. Wtedy bezpłatne stały się dwa odcinki:
Na pozostałych odcinkach zarządzanych przez GDDKiA opłaty, wbrew wcześniejszym planom, miały być nigdy nie wprowadzone. Pozostałe płatne odcinki należą do prywatnych koncesjonariuszy, ale PiS obiecywał, że już w 2024 roku rozwiąże ten problem.
Kierowcy ciągle nabierają się na znak E-17a. Hamują widząc go i właśnie za to dostają mandat
Jak wiemy Zjednoczona Prawica, pomimo uzyskania największej liczby głosów, nie była w stanie ustanowić większości w nowym sejmie. Obecna koalicja rządząca nie zamierzała spełniać obietnic poprzedników, ale wszystko wskazywało na to, że gdy wygasną umowy z koncesjonariuszami, to państwo zniesie opłaty na przejętych odcinkach.
Autostrady w Polsce znowu będą płatne?
Na temat tego, czy realne jest utrzymanie polskich autostrad bez opłat ze strony kierowców osobówek, wypowiedział się w rozmowie z serwisem wnp.pl Andrzej Kaczmarek, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska. Powiedział on, że roczny koszt utrzymania autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków to około 50 mln zł rocznie. Kwota ta nie obejmuje kosztów remontów, modernizacji oraz ewentualnej rozbudowy.
Przypomnijmy, że odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem ma około 70 km długości (z czego 60 km płatne). Tymczasem sieć autostrad w Polce mierzy obecnie 1850 km, więc koszty ich utrzymania są ogromne. Rządzący mogą więc zostać zmuszeni realiami rynkowymi do wznowienia pobierania opłat za autostrady. Szczególnie że na taki luksus nie pozwalają sobie inne, zamożniejsze od Polski kraje.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Komentarze: