Filtr kabinowy – do czego służy, co ile wymieniać i ile kosztuje? Jak wymienić filtr kabinowy?

Filtr kabinowy jest elementem eksploatacyjnym pojazdu, ale niestety nie każdy kierowca pamięta o jego regularnej wymianie. Do czego służy? Co daje nam jego regularna wymiana?

Filtr kabinowy nazywany również przeciwpyłkowym służy do oczyszczania powietrza, które dostaje się przez wentylatory do wnętrza auta. Dzięki niemu możemy cieszyć się w pojeździe świeżym i czystym powietrzem, a alergicy nie muszą martwić się o pyłki. Dlatego bardzo ważna jest jego regularna wymiana, ponieważ z czasem filtr jest zbyt zanieczyszczony, aby oczyszczać powietrze. W dodatku zanieczyszczony filtr jest jedną z przyczyn zaparowanych szyb, dlatego jeśli twoje szyby często są zaparowane oznacza to, że filtr wymaga wymiany.

Co to jest filtr kabinowy?

Filtr kabinowy to element złożony z regularnych warstw plisowanych oraz może być wykonany z różnych materiałów. Głównie możemy rozróżnić 2 rodzaje filtrów – standardowy i z aktywnym węglem. Standardowy filtr kabinowy wykonany jest najczęściej z papieru, przez co jest najtańszy. Wychwytuje on podstawowe zanieczyszczenia takie jak kurz czy piasek. Natomiast drugi typ to filtr kabinowy węglowy, który oprócz niwelowania podstawowych zanieczyszczeń, jest o wiele bardziej skuteczny w walce ze szkodliwymi gazami i nieprzyjemnymi zapachami. Ponadto ma on również właściwości antyalergiczne, przez co alergicy mogą bez problemu podróżować samochodem.

Filtr kabinowy a filtr powietrza

Osoby mniej zainteresowane motoryzacją mogą nie zdawać sobie sprawy, że filtr kabinowy i filtr powietrza to nie to samo. Co prawda ich zadanie jest takie samo, czyli filtrowanie powietrza. Natomiast filtr kabinowy oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza pojazdu, chroniąc nas przed szkodliwymi związkami. Z kolei filtr powietrza oczyszcza powietrze przedostające się do silnika, czyli chroni silnik przed zanieczyszczeniami.

Co ile wymieniać filtr kabinowy?

Filtr kabinowy powinno wymieniać się co najmniej raz w roku, albo co 15 tys. kilometrów. Jednak jeżeli często poruszamy się autem po drogach nieutwardzonych lub zatłoczonych miastach, gdzie stężenie pyłów i gazów jest większe to zaleca się częstsze wizyty w warsztacie. Wymianę najlepiej przeprowadzić podczas okresowego serwisu układu klimatyzacji, który najczęściej przeprowadza się wiosną. W ten sposób w okresie kwitnięcia flory, kiedy w powietrzu znajduje się najwięcej pyłków będziemy mieć świeży filtr, który skutecznie sobie z nimi poradzi.

Jak wymienić filtr kabinowy samodzielnie?

Zabierając się do samodzielnego wymienienia filtra kabinowego należy sprawdzić czy mamy odpowiednie do tego narzędzia. Czasami dostęp do filtra jest trudny i może wymagać m.in. rozebrania fragmentów konsoli centralnej, dlatego nie powinno zabraknąć nam wkrętaków, nasadek czy specjalnych łyżek do demontażu tapicerki. Kolejnym krokiem jest wyjęcie kluczyka ze stacyjki, ponieważ w niektórych modelach samochodów pozostawienie kluczyka w stacyjce może doprowadzić do pojawienia się błędu na desce rozdzielczej czy wybuchu poduszki powietrznej.

Przed umieszczeniem nowego filtra w kasecie, należy ją najpierw wyczyścić, np. przy użyciu odkurzacza. Po wyczyszczeniu kasety, należy ostrożnie zacząć umieszczać filtr tak, aby go nie wygiąć, ponieważ powstaną wtedy szpary między nim a kasetą, przez co powietrze nie będzie prawidłowo oczyszczane. W dodatku należy zwrócić jeszcze uwagę na kierunek przepływu powietrza. W tym celu należy poszukać strzałek, które wskazują jak prawidłowo umieścić filtr.

Ostatnią rzeczą jest sprawdzenie czy na pewno wszystko dobrze zrobiliśmy. Filtr kabinowy powinien szczelnie przylegać do obudowy kasety. Natomiast, jeśli filtr nie pasuje to warto porównać go ze starym filtrem. Możliwe, że stary filtr ma ramkę czy coś co należy przełożyć na nowy filtr, aby pasował on do kasety.

Ile kosztuje filtr kabinowy?

Ceny filtrów kabinowych są bardzo różne i zależą od rodzaju filtra jaki nas interesuje. W przypadku starszych aut lub aut z niższej klasy, za filtr zapłacimy nawet mniej niż 100 złotych. Natomiast oryginalne filtry kabinowe dla nowszych pojazdów lub z wyższej półki, są już droższe, zwłaszcza jeśli musimy skorzystać z usług ASO. Tam za filtr możemy zapłacić nawet ponad 500 złotych. W takiej sytuacji warto poszukać jeszcze zamienników, które mogą być znacznie tańsze od tych oferowanych przez ASO.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze