Czy można jeździć na rowerze pod prąd? Te przepisy wielu zaskakują
Nie trzeba wcale złej woli, żeby przyznać, że rowerzyści często nie trzymają się przepisów ruchu drogowego. Jedni z ich nieznajomości, inni z premedytacją. Nic dziwnego, że zasady dotyczące jazdy pod prąd budzą tym większe zamieszanie i niezrozumienie.
Spis treści
- Czy można jechać na rowerze pod prąd?
- Jak działa kontrapas dla rowerzystów?
- Jak powinien jechać rowerzysta na skrzyżowaniu z kontrpasa?
Wbrew temu, na co wskazuje zachowanie niektórych cyklistów, obowiązują ich takie same przepisy, co innych użytkowników dróg. Nie mogą ich naciągać, ani tym bardziej łamać. Mogą za to korzystać z niektórych wyjątków przewidzianych specjalnie dla nich.
Czy można jechać na rowerze pod prąd?
Co do zasady rowerzysta powinien poruszać się drogą dla rowerów. W przypadku jej braku, można poruszać się drogą wraz z samochodami, ale na niej obowiązują go dokładnie te same przepisy, co kierowców aut. Nie mogą „kreatywnie” podchodzić do wykorzystania przestrzeni i na przykład jechać pod prąd – to, że zajmują niewiele miejsca i z łatwością wyminą się z jadącym z naprzeciwka autem, niczego nie zmienia.
Zdarzają się jednak wyjątki w postaci tak zwanych kotrapasów. One mogą umożliwić rowerzyście legalną jazdę pod prąd.
Jak zostać policjantem i karać kierowców? Wymagań jest sporo, a zarobki oceńcie sami
Jak działa kontrapas dla rowerzystów?
W niektórych przypadkach zarządca drogi sam stwierdza, że na danym odcinku jest faktycznie dość miejsca, żeby kierowcy i rowerzyści bezpiecznie się mijali. Można wtedy wyznaczyć pas dla rowerów, który z punktu widzenia kierujących samochodami, umieszczony jest pod prąd.
Zwykle robi się to w centrach miast i na odcinkach z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Chodzi o to, żeby ułatwić życie rowerzystom, ale nie narazić ich na spotkanie z samochodem jadącym z większą prędkością i w przeciwnym kierunku.
Jak powinien jechać rowerzysta na skrzyżowaniu z kontrpasa?
O ile kontrapas pozwala na jazdę rowerzyście pod prąd, o tyle stawia przed nim czasami dodatkowe wyzwania. Na przykład takie, gdy dociera do skrzyżowania. Jak jechać na nim dalej, skoro poruszał się pod prąd?
Zawsze w sytuacjach zwątpienia, powinniśmy najpierw spojrzeć na znaki drogowe. Jeśli kontrapas jest kontynuowany, to powinien w odpowiedni sposób przecinać skrzyżowanie, pozwalając na jazdę wbrew znakom, którym muszą podporządkować się prowadzący pojazdy silnikowe.
Natomiast jeśli skrzyżowanie oznacza także koniec kontrapasa, rowerzysta musi dostosować się do umieszczonych znaków, a w razie ich braku zastosować zasady ogólne Prawa o ruchu drogowym.
Najnowsze
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?
Mokry Tor Modlin, sześć finałowych modeli i jedna zwycięska tytułowa statuetka. Zdradzamy kulisy decyzji jury, emocje podczas jazd testowych i powody, dla których to właśnie Panda okazała się bezkonkurencyjna. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
-
Uważaj na znak D-13 – to podpucha, na którą łapie się wielu kierowców.
Zostaw komentarz: