Katarzyna Frendl

Czarny dym z rury wydechowej – diesel, benzyna, spadek mocy. Szykuj się na wydatki

Sprawnie działający samochód wydziela zazwyczaj bezbarwne spaliny. Problem może pojawić się w sytuacji, gdy dym wydobywający się z rury wydechowej nabierze różnych kolorów. Czarny, niebieski, szary - czy każda barwa oznacza kłopoty? Czy np. czarny dym z rury wydechowej może rodzić wydatki? A zapach spalin też coś znaczy?

Wynikiem spalania silników benzynowych oraz wysokosprężynowych jest mieszanka gazów,
która wydostaje się z rury wydechowej pojazdu na zewnątrz. Gdy jest bezbarwna, nie
powinna wzbudzać powodów do niepokoju. Jeśli jednak gazy, które wydobywają się z silnika
zyskują barwę białą, szarą, czarną bądź niebieską czy błękitną – są najprawdopodobniej
oznaką usterki bądź zużycia silnika. Mechanicy zwracają uwagę na to, by zachować czujność
przy pojawieniu się takich symptomów jak czarny dym z rury wydechowej. 

Ponadto, bezbarwny dym wskazuje na to, że silnik pracuje równo. W takiej sytuacji kierowca
nie ma powodów do zmartwień. Jeżeli pojawiają się zakłócenia silnika, a jego obroty falują
lub przerywają – jest to dla kierowcy znak, że powinien udać się do warsztatu. 

Biały dym z rury wydechowej – sprawdź poziom płynu chłodniczego 

Niewielka ilość białego dymu, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych, nie powinna budzić obaw o stan silnika. Taka barwa pojawia się ze względu na obecną w spalinach wody. W okresie zimowym oraz jesienią stanowi normalny objaw podczas uruchomienia samochodu. Po rozgrzaniu silnika dym powinien jednak stać się bezbarwny. Chyba, że mamy do czynienia z dużą jednostką napędową, która zużywa duże ilości paliwa.

Natomiast gdy z rury wydechowej wydobywa się gaz o bardzo intensywnym białym kolorze,
powinno to budzić niepokój. W takiej sytuacji warto zweryfikować poziom płynu chłodniczego w samochodzie. Jeśli jest niski, a chłodnica wraz z innymi przewodami są szczelne, źródłem może być uszkodzona uszczelką pod głowicą, a nawet sama głowica.  Aby mieć pewność, trzeba przeprowadzić test CO2 oraz test szczelności silnika. Jeśli okaże się, że te elementy są uszkodzone, konieczny będzie remont jednostki napędowej. Jednak czarny dym z rury wydechowej może mieć równie złe konsekwencje.

Czarny dym z rury wydechowej – awaria układu wtryskowego 

Czarny dym z rury wydechowej występuje najczęściej podczas pracy silników wysokoprężnych i jazdy na
wysokich obrotach czy gwałtownym przyspieszeniu pojazdu z dieslem pod maską. Taki kolor
pojawia się ze względu na obecność sadzy, a poziom jej koncentracji wynosi co najmniej 200
mg/Nm3. Tak jak w przypadku białego dymu, niewielka ilość takich gazów nie powinna
martwić. Jednak, jeśli nawet lekkie wciśnięcie pedału gazu wywołuje sporą czarną chmurę
dymu za samochodem, a koncentracja sadzy przekracza poziom 600 mg/Nm3, może to
wynikać z awarii jednego bądź kilku elementów układu wtryskowego. Wśród najczęściej
występujących przyczyn wadliwego funkcjonowania silników diesla można wymienić
uszkodzenie wtryskiwaczy, zużycie pompy wtryskowej w starszych silnikach, awarię
turbosprężarki, uszkodzenie zaworu EGR bądź nieszczelny układ dolotowy.

Dym o czarnej barwie oznacza, że silnik ma zbyt bogatą mieszankę paliwowa. Niezależnie
od tego, czy to diesel czy jednostka benzynowa – wyjaśnia Krzysztof Predko, właściciel
warsztatu Auto Gaz Serwis Stacja Obsługi Samochodów Krzysztof Predko. 

W układzie wydechowym samochodu z silnikiem benzynowym, powodem wydobywania się
czarnego dymu mogą być m.in. problemy z właściwym funkcjonowaniem układu
dolotowego, uszkodzone wtryskiwacze (głównie w jednostkach z wtryskiem bezpośrednim)
czy awarie sondy lambda. 

Czarny kolor spalin wydobywający się z rury wydechowej wskazuje na defekt w układzie
wydechowym. Praca jednostki napędowej w silniku diesla jest niepoprawna, a paliwo źle się
spala – tłumaczy Łukasz Błachowicz. 

Niestety czarny dym z rury wydechowej może oznaczać spore wydatki, także im wcześniej zajmiemy się naprawą wszelkich elementów, mogących mieć wpływ na układ wydechowy, tym lepiej.

Szary dym z rury wydechowej – zweryfikuj stan czujników temperatury silnika 

Szare spaliny pojawiają się najczęściej w przypadku silników benzynowych i oznaczają zbyt
bogatą mieszankę paliwa. Do właściwego pomiaru jej poziomu służy sterownik silnika oraz
sondy lambda. W przypadku gdy komputer przekazuje zbyt duże dawki paliwa względem
powietrza – mieszanka uboga, jednostka napędowa może nie uzyskać odpowiedniej
temperatury roboczej. Przyczyn takiego zjawiska należy szukać wśród pracujących czujników,
najczęściej temperatury silnika. Szary dym może również oznaczać, że do komór spalania
dostał się płyn chłodzący bądź nastąpiło uszkodzenie spryskiwaczy. 

Niebieski dym z rury wydechowej – upewnij się, co do zużycia silnika 

Nie tylko odcienie bieli i czerni – dym wydobywający się z rury wydechowej może nabierać
również niebieskiej barwy. Dzieje się tak podczas spalania oleju silnikowego. Intensywny
kolor spalin oznacza jednak, że przedostaje się on do komór silnika w zbyt dużej ilości. Może
również być związany z awarią turbosprężarki. Dym o niebieskim kolorze często pojawia się
również przy zużytych pierścieniach tłokowych, czy uszczelniaczach zaworowych. 

Niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej to nic innego jak oznaka, że silnik jest
wyeksploatowany i zaczyna pobierać olej – podsumowuje Łukasz Błachowicz. 

Dziwny zapach z rury wydechowej

Oprócz kolorów dymu i poziomu jego intensywności warto sprawdzać jego zapach. Słodka
woń sygnalizuje problem z uszczelką głowicy lub wyciek płynu chłodniczego do układu
wydechowego. 

Gryzący, nieprzyjemny zapach dymu może świadczyć o zapchanym filtrze cząstek stałych w
samochodzie – dodaje Łukasz Błachowicz. 

Spaliny wydobywające się z rury wydechowej mogą być zbyt intensywne, a ich właściwą
wartość można zmierzyć w profesjonalnym warsztacie, podłączając silnik do komputera. 

Naprawa wydechu – cena

Często naprawy awarii związanych z układem wydechowym generują spore koszty. Według
mechaników i ekspertów, kwoty wymiany części silnika w zależności od rodzaju usterki sięgają między 200 a kilka tysięcy złotych, przy wymianie układu zapłonowego.

W jaki sposób temu zapobiegać? Przede wszystkim warto postawić na działania profilaktyczne oraz
systematyczne wizyty (raz w roku lub po 15 000 przejechanych kilometrów). Takie podejście
może uchronić kierowców przed wysokimi kosztami naprawy. W przypadku gdy kierowca zauważy niepokojące objawy w swoim pojeździe, powinien niezwłocznie udać się do serwisu samochodowego w celu zdiagnozowania i naprawy usterki oraz zasięgnięcia porady eksperta.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze