Czarny byk czy czarny koń?

Jaki samochód byście wybrały, dysponując nieograniczonymi funduszami? Może coś z grona superluksusowych nowości – Ferrari, Viper, a może Lamborghini?

Ferrari F12 Berlinetta
fot. Ferrari

W marcu w Genewie zaprezentowało się m.in. nowe Ferrari F12 Berlinetta, następca 599 GTB. Wedle oficjalnych danych, to jak dotąd najszybszy model Ferrari: do setki dochodzi w 3,1 sekundy, a jego maksymalna prędkość to 340 km/h. Odpowiada za to silnik V12 o pojemności 6,3 litra i generujący moc 740 KM. Jeżeli zaś chodzi o linię – co tu kryć, prezentuje się pięknie. Dwudrzwiowe coupe z napędem na tylne koła i harmonijnym rozkładem masy.

Jeżeli jednak Ferrari to jednak nie to, to może jednak Viper. Najnowszy model amerykańskiej marki zaprezentowano właśnie na targach w Nowym Jorku. Jego silnik jest większy niż wspomnianego Ferrari: 8,4 litra, rozwija jednak mniejszą moc: 640 KM. Ponoć to najmocniejsze z obecnie produkowanych seryjnie atmosferyczne V10.

Viper 2012
fot. Dodge

Osiągi producent zachował w tajemnicy (poprzednik nowego modelu Vipera dochodził do setki w 3,5 sekundy). Samochód trafi do sprzedaży na początku przyszłego roku pod auspicjami Chryslera, a więc odpowiednio drożej

No i wreszcie Lamborghini Aventador 700-4. Nie jest to najświeższa premiera, lecz genewski debiut sprzed dwóch lat. Jest duży, jest silny i jest piękny. Silnik, podobnie jak w przypadku Ferrari, ma 12 cylindrów w układzie V, 6,5 litra pojemności i 700 KM. Do setki dochodzi w 2,9 sekundy! Tylko ta cena…

Lamborghini Aventador 700-4
fot. Lamborghini

Z drugiej strony jednak, gdzie tym w Polsce jeździć? Na tych kawałkach autostrady…?

Najnowsze

Romans Ducati z Audi czy z Mahindrą? Felieton Dominiki Dragun

Niczym w telenoweli, pod balkonem Ducati serenadę śpiewa (tylko) dwóch kochanków. Na kogo padnie wybór włoskiej femme fatale?

Wcześniej wspominany przez nas Daimler-Benz oficjalnie zaprzeczył wszelkim plotkom o chęci kupna Ducati, dlatego w boju o bolońskie przedsiębiorstwo stają: indyjska Mahindra & Mahindra Limited i niemieckie Audi (część koncernu Volkswagen).

Stawka jest wysoka – poza wykupieniem pakietu udziałów, nabywca przejmuje również długi. Można przypuszczać, że zadłużenie, to tylko rachunki telefoniczne z poprzedniego miesiąca i że darmowe minuty nie wystarczyły… bo to tylko bagatela kilkaset milionów euro wraz z ceną firmy.

fot. Audi

Jeszcze większą abstrakcją wydaje się  chęć pozyskania Ducati przez Mahindrę. Nie mówię tu bynajmniej o jej zapleczu finansowym i technicznym, bo sprawa ta jest mi zupełnie obca i zapewne większości z Was również. Ciężko mi jednak sobie wyobrazić produkcję Ducati na potrzeby indyjskie. Ciekawe, czy byłoby tam miejsce dla świętej krowy i sześcioosobowej rodziny? A może jakiś osiołek do tego?

Spectrum tego, co przynosi na myśl takie rozwiązanie jest na tyle szerokie, że moja wizja kończy się na Ducati, jako marce pojazdów zaprzęgowych.

A Niemcy.. podobno zaczęli montować diesla i quattro w wózkach dla niemowląt, a na granicy mimo układu Schengen, strażnicy spod oka patrzą i zatrzymują wszystko, co nie ma czterech kółek na przednim zderzaku.

Czy zatem jesteście przygotowani na dwusuwowe skutery Ducati?

Żeby tego było mało, perypetie włoskiej marki toczą się tak szybko, jak romanse matek z zięciami w „Modzie na sukces”.

W momencie, kiedy to piszę, swoją nieśmiałą kandydaturę wysunął jeszcze jeden gracz – Lapo Elkann, wnuk Gianni Agnelliego, piastującego przez wiele lat urząd prezesa Fiata.

Pan Elkann kierowany pobudkami patriotyzmu, kontynuując tradycję rozpoczętą przez premiera, chce zrobić bunga-bunga z Ducati. I żeby tego było mało, nie chce płacić zbyt wiele.

Ach, ci Włosi.

Jak potoczą się losy samotnej damy Ducati – czy rodzony brat szwagra z  kuzynką cioci Stasi z Syberii? Następny odcinek serialu już 15 kwietnia.

 

Najnowsze

Polska premiera Audi A3 na Motor Show 2012 w Poznaniu

Tuż po oficjalnym otwarciu targów, w piątek 13 kwietnia o godz. 14.00 w hali 3A odbędzie się konferencja prasowa, podczas której polską premierę świętować będzie nowe Audi A3.

Nowe Audi A3
fot. Audi

To już trzecia generacja modelu, który w roku 1996 zapoczątkował segment premium samochodów kompaktowych. Polska premiera odbywa się zaledwie miesiąc po premierze światowej na targach motoryzacyjnych w Genewie.

Obok modelu A3 na stoisku Audi pojawią się m.in. A1 lifestyle kit union square, A1 Sportback, A4 allroad quattro, A6 z napędem hybrydowym, A7 Sportback oraz Audi Q3.

 

fot. Audi

Najnowsze

Polska premiera nowego Hyundaia i30 w wersji kombi na Motor Show w Poznaniu

Hyundai Motor Poland na trwających od 13 do 15 kwietnia targach Motor Show w Poznaniu po raz pierwszy w Polsce zaprezentuje nowy model Hyundai i30 w wersji kombi.

Hyundai i30 kombi
fot. Hyundai

W trakcie wielkiego święta motoryzacji Hyundai pokaże 5 popularnych modeli samochodów – ix20, nowy i30 w wersji kombi, i40 sedan, ix35 oraz Veloster.

Hyundai i30 kombi
fot. Hyundai

Jako pierwsi z ofertą wystawców zapoznają się dziennikarze, bo już w piątek, w trakcie dnia prasowego. Oficjalna polska premiera modelu i30 w wersji wagon odbędzie się o godzinie 16.45 na stoisku firmy Hyundai i autoryzowanego dealera Auto Watin w pawilonie nr 5.

fot. Hyundai

Najnowsze

Nowy Mercedes-Benz GL – klasa S wśród SUVów

Nowy Mercedes-Benz GL wyróżnia się w gronie luksusowych SUVów. Model GL 350 BlueTEC 4MATIC zużywa średnio 7,4 l/100 km, czyli o ok. 20% mniej od poprzednika. Kompleksowy zestaw systemów wspomagania gwarantuje mu poziom bezpieczeństwa i komfortu równy klasie S.

Mercedes-Benz GL
fot. Mercedes-Benz

Nowy Mercedes-Benz GL wyróżnia się w gronie luksusowych SUVów. Model GL 350 BlueTEC 4MATIC zużywa średnio 7,4 l/100 km, czyli o ok. 20% mniej od poprzednika. Kompleksowy zestaw systemów wspomagania gwarantuje mu poziom bezpieczeństwa i komfortu równy klasie S.

Monumentalne nadwozie (dł./szer./wys.: 5120 mm/2141 mm/1850 mm) ma wyważone proporcje, a to dzięki krótkim zwisom, wznoszącej się ku górze linii bocznych okien i spojlerowi tylnej klapy. W standardowej specyfikacji klasa GL przemieszcza się na kołach z 10-ramiennymi obręczami o średnicy 18 cali. W opcji dostępne są felgi o średnicy do 21 cali. Po raz pierwszy Mercedes-Benz GL dostępny jest także z pakietem stylizacyjnym AMG Exterior Sport.

Kabina ma sprawiać wytworne, eleganckie wrażenie dzięki inkrustacjom z drewna lub aluminium, chromowanym akcentom i tapicerce z oddychającej skóry ARTICO z kontrastowymi przeszyciami.

Mercedes-Benz GL
fot. Mercedes-Benz

Sterowanie poszczególnymi funkcjami systemu COMAND odbywa się za pośrednictwem kontrolera, zlokalizowanego między fotelami. Obok znalazły się sterowniki służące do zmiany ustawień zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC oraz do wyboru programów terenowych.

Fotele w układzie 2-3-2 zapewniają więcej miejsca od poprzednika na wysokości ramion, kolan i głowy. Środkowa kanapa oferuje dodatkowe możliwości ustawień i dopasowania przestrzeni bagażowej o pojemności od 680 do 2300 litrów.

Obok standardowych systemów aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa (m.in. siedem poduszek powietrznych, trzypunktowe pasy dla pasażerów wszystkich siedzeń, pirotechniczne napinacze pasów z ogranicznikami siły napięcia, ESP®, ASR, ABS i PRE-SAFE®), lista standardowego wyposażenia nowego modelu obejmuje niedostępne wcześniej rozwiązania, jak na przykład układ ostrzegania przed kolizją COLLISION PREVENTION ASSIST (CPA) oraz ATTENTION ASSIST, monitorujący stopień zmęczenia kierowcy.

Mercedes-Benz GL – wnętrze
fot. Mercedes-Benz

Zasilany silnikiem wysokoprężnym GL 350 BlueTEC 4MATIC zużywa średnio 7,4 l/100 km, spełnia też normę emisji spalin Euro 6. W przypadku GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY, napędzanego benzynowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa BlueDIRECT o mocy 300 kW (408 KM), zużycie paliwo spadło o około 18%.

Poza standardową funkcją ECO start/stop, pakiet BlueEFFICIENCY obejmuje nową, siedmiostopniową przekładnię automatyczną 7G-TRONIC PLUS, inteligentne zarządzanie osprzętem silnika, elektryczne wspomaganie kierownicy i opony o zoptymalizowanych oporach toczenia.

Poziom niepożądanych hałasów, wibracji i drgań dorównuje temu z Klasy S. Odpowiada za to wyjątkowo sztywne nadwozie, zoptymalizowana architektura układu napędowego, dopracowane wyciszenie kabiny i aerodynamika nadwozia oraz nowe nastawy zawieszenia.

Wyposażenie standardowe obejmuje zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z systemem identyfikacji ładunku. Każda Klasa GL uzbrojona jest w stały napęd na cztery koła 4MATIC z asystentem ruszania pod górę, systemem Downhill Speed Regulation (DSR) oraz specjalnym programem terenowym. Pakiet ON&OFFROAD oferuje sześć zróżnicowanych trybów jazdy, dwustopniową skrzynię rozdzielczą z reduktorem, blokadę mechanizmu różnicowego oraz rozbudowane zawieszenie AIRMATIC z funkcją zwiększenia prześwitu do 285 mm i głębokością brodzenia 600 mm.

Pięć modeli w różnych klasach – Mercedes-Benz oferuje dziś najszerszą gamę SUV-ów na świecie. Poza Klasą GL, obejmuje ona średniej wielkości GLK, długodystansową Klasę R, bestsellerową Klasę M oraz klasyczną terenówkę, czyli Klasę G.

Najnowsze