Co zabrać ze sobą do jedzenia na dłuższą wyprawę samochodem? Mamy dla was przykładowe menu na podróż!

21 sierpnia 2019
3
Obiad w przydrożnym zajeździe czy restauracji typu fast-food dla wielu osób stanowi obowiązkowy przystanek podczas wakacyjnej podróży samochodem. Postawienie na jeden obfity posiłek może wywołać u nas niestrawność oraz przełożyć się na obniżony poziom koncentracji. Dlaczego jeszcze warto zadbać o porządny posiłek w drodze?

Podczas całodziennej podróży samochodem człowiek może spalić nawet 1000 kalorii, co jest porównywalne z 50-minutowym treningiem biegacza. Niewłaściwa dieta może bezpośrednio wpłynąć na  samopoczucie i poziom koncentracji, które w przypadku kierowców mają bardzo duże znaczenie.

Przy decydowaniu o menu na podróż duże znaczenie ma nie tylko jej skład, ale i czas spożycia poszczególnych posiłków. Postawienie na jeden obfity posiłek może wywołać u nas niestrawność oraz przełożyć się na obniżony poziom koncentracji. Według doktor Mari Carmen López dobrze jest zachować zdrowy umiar i wsłuchać się w potrzeby własnego organizmu. 

Najlepszym rozwiązaniem są częste przystanki i spożywanie niewielkich ilości jedzenia. Warto dodać do tego mały spacer lub nawet krótką drzemkę, dzięki którym będziemy mieli mniej zmęczony umysł i świeże spojrzenie na drogę – zapewnia hiszpańska ekspertka.

Żywność, której należy unikać
Smażone czy pikantne potrawy oraz dodawane do nich sosy mogą źle wpłynąć na komfort kierowcy, a więc i bezpieczeństwo jazdy. Podróżujący powinni również zrezygnować z ryżu, fasoli i makaronu, które mogą wywołać sensacje gastryczne. Najlepiej też ograniczyć spożycie węglowodanów, które przy małym wysiłku fizycznym powodują wzdęcia.

H2O, niezbędne paliwo
Według badań opublikowanych przez Loughborough University (UK) i European Hydration Institute[1], zbyt mała ilość wypitej wody jest porównywalna do poziomu 0,8 g/l alkoholu we krwi, które osiąga się po 4 kieliszkach wina. Kierowcy, którzy nie są odpowiednio nawodnieni, popełniają te same błędy, co osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu. Najczęściej są to: mimowolna zmiana pasa, opóźnione odruchy hamowania i opadanie głowy na ramiona. 

Jedzenie i picie za kierownicą w świetle prawa
W większości europejskich krajów, przepisy ruchu drogowego wprost nie zabraniają spożywania posiłków w trakcie jazdy. W Polsce ukarany za to może zostać jedynie zawodowy kierowca, któremu grozi wtedy 50 zł grzywny, ale bez punktów karnych. Mimo to jedzenie oraz picie odwracają uwagę kierowcy od jazdy i ograniczają jego kontrolę nad pojazdem. Badanie przeprowadzone przez University of Leeds (UK) udowodniło, że czas reakcji podczas jedzenia spada nawet o 44%. Najlepiej jest więc przygotować przed podróżą kilka mniejszych dań, zapakować je w luchboxy i wybrać na trasie malownicze miejsca, w których zostaną skonsumowane.

Jak zatem wygląda dobry jadłospis na podróż?
Oto przykładowe menu dla polskiego kierowcy przygotowane przez Magdalenę Hajkiewicz, które dostarczy odpowiednią ilość składników odżywczych i nie wywoła żadnych problemów żołądkowych:

Śniadanie

• kanapki z wędliną drobiową, mozzarellą light oraz sałatą, pomidorem i ogórkiem

• kawa lub herbata

II śniadanie

• jogurt naturalny o podwyższonej zawartości białka (typu skyr) z płatkami owsianymi i bananem

Obiad

•  domowa tortilla z kurczakiem, warzywami i sosem czosnkowym na bazie jogurtu naturalnego

Podwieczorek

• serek wiejski z warzywami lub owocami

Kolacja

• sałatka z łososiem, warzywami i ciemnym pieczywem

    Komentarze

    Magdalena
    21 sierpnia 2019 13:56
    my i nasze dzieciaki pałaszujemy kanapki, no i owocowe musy Kubusia, no po prostu je uwielbiamy i przynajmniej tylna kanapa jest zawsze czysta
    adriue
    21 sierpnia 2019 14:32
    ja zawsze zabieram kanapki, praktyczna sprawa
    Ewwa
    25 sierpnia 2019 22:28
    Ja zawsze pakuję kanapki, musy kubusia bo łyżeczki do nich nie trzeba tylko fajnie się wyciska z tubki a dzieci bardzo je lubią, zabieram też jakieś chrupki kukurydziane, ciasteczka zbożowe, paluszki :)