Roksana Ćwik

Claire Williams: F1 nie jest już męskim światem

Formuła 1 nie jest już „męskim światem”, twierdzi szefowa zespołu Williamsa, Claire Williams. „F1 jest zupełnie inna niż dziesięć, a nawet pięć lat temu” - powiedziała niemieckiemu Der Tagesspiegel.

„Jest wiele wpływowych kobiet w motorsporcie. Mamy kobiety-mechanik, inżynier, specjalistki od aerodynamiki. Około 8% inżynierów w Williamsie to kobiety. To może niewiele, ale cztery lata temu było to 0%. Nie osiągnęliśmy jeszcze celu i pozostało wiele do zrobienia, ale sytuacja się poprawia”.

Kobiety pojawiają się także na kluczowych stanowiskach. 39-letnia Williams jest szefową swojej ekipy, podobnie jak Monisha Kaltenborn stoi na czele zespołu Sauber. Do tego Susie Wolff jest kierowcą rezerwowym Williamsa, pojawiając się już podczas kilku sesji treningowych, a Carmen Jorda rozwija się pod skrzydłami Lotusa.

Williams nie uważa jednak, że F1 powinna zdecydować się na podobny krok co Długodystansowe Mistrzostwa Świata, a więc usunięcie z wyścigów grid girls. Jedyny eksperyment, jaki dotąd przeprowadzono w F1 to zastąpienie ich „grid boys” podczas Grand Prix Monako.

„Grid girls są po prostu wieloletnią tradycją w sporcie motorowym. Nie wiem, czy jest potrzeba ich zakazania. Dlaczego uważa się to za stereotypowy obraz kobiety? Przecież ich do tego nie zmuszają”.

Formuła 1 ma jednak wciąż wiele do zrobienia, jak Williams przekonała się, bezskutecznie próbując przekonać kobiece marki do sponsorowania Susie Wolff.

„Wielu z naszych partnerów uważa obecność kobiet na ważnych stanowiskach za coś dobrego i korzysta na tym, co robię ja oraz Susie. Faktem jest jednak, że nie mamy czysto kobiecych marek w F1. Jest Unilever, będący marką unisex, ale kobiece marki nie chcą tu być i nie wiem dlaczego”.

„Z pewnością nie dlatego, że to męski świat – 38% widowni stanowią kobiety”.

Być może wynika to z postrzegania kobiet-kierowców jako tych, które torują sobie drogę do kariery poprzez płeć, lub jak w przypadku Wolff, jej męża Toto, jeszcze do niedawna posiadającego duże udziały w Williamsie, a obecnie będącego szefem ekipy Mercedesa, z którego silników korzysta Williams.

Williams przekonuje jednak, że nie jest to powód, dla którego pracuje z Wolff. „[Wolff jest w zespole] tylko dzięki jej osiągom. Jeśli mi nie wierzycie, zapytajcie kogoś z pracujących z nią inżynierów. Pomogła w rozwoju samochodu, którym kierowcy wyścigowi jeżdżą podczas każdego wyścigu. Gdyby sobie nie radziła, dlaczego sądzicie, że byśmy ją trzymali?”

„Mamy mistrzowski zespół z dużymi ambicjami i nie ryzykowalibyśmy naszej przyszłości, posiadając kierowcę, która nie wie co robić. Dla mnie, Susie jest wartościową częścią zespołu o jasnym zadaniu, które wykonuje bardzo efektywnie. Inaczej by jej tu nie było”.

Szefowa ekipy przyznaje jednak, że Wolff musi walczyć z opinią, że nie zasługuje na swoją pracę. „Musiała z tym walczyć przez dekady, i mimo to doszła do Formuły 1. Ludzie powinni okazywać jej więcej szacunku”.

Najnowsze

Mercedes SLS AMG trafia na złom – Wideo

Takie smutne obrazki na długo pozostają w pamięci. Mercedes SLS AMG skończył swój żywot na jednym ze złomowisk. Prawdopodobnie trafił do Stanów Zjednoczonych w wyniku nielegalnego importu.

Jeden z najbardziej emocjonujących samochodów ostatnich lat zakończył właśnie swój żywot. Na nic zaawansowane technologie, nad którymi pracowały sztaby inżynierów, gdy do akcji wkracza zgniatarka. 

Mercedes SLS AMG, którego widzimy na filmie, trafił najprawdopodobniej do Stanów Zjednoczonych w wyniku nielegalnego importu. W takich przypadkach, tego typu przedmioty są właśnie w ten sposób utylizowane. 

Nie są to przyjemne obrazki, ale zobaczcie jak przy pomocy ciężkiego sprzętu pojazd jest utylizowany.

 

Najnowsze

Auto stopiło się na słońcu! – Wideo

Wysokie temperatury szkodzą nie tylko ludziom, ale także maszynom, które teoretycznie powinny być na nie bardziej odporne. Co tam testy w ekstremalnych warunkach, podczas gdy materiały tego samochodu nie wytrzymały włoskiego słońca.

We włoskim mieście Caorle w ostatnich dniach było równie upalnie jak w Polsce. Temperatura sięgała 38 stopni, jednak na słońcu mogło być jeszcze więcej. Stojącego na parkingu Renault Megane Grandtour w pewnym momencie zaczęło się topić, co zaczęli uwieczniać przechodnie.

Roztopiła się tylna lampa, listwy ochronne oraz zderzak. Niewiadomo jednak czy te elementy były oryginalne. Możliwe, że to zamienniki o zbyt niskiej jakości. W każdym razie w obu przypadkach taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. 

https://www.youtube.com/watch?v=ZmJXk3yY2HE

Najnowsze

Czy w Gorzowie powstanie tor wyścigowy?

Kwestia torów wyścigowych w Polsce to bardzo drażliwy temat. Obiektów z prawdziwego zdarzenia można policzyć na palcach jednej ręki, a tak naprawdę to kropla morzu potrzeb. W zeszłym tygodniu w Gorzowie prezydent miasta spotkał się z pomysłodawcami takiego projektu.

Prezydent miasta Jacek Wójcicki spotkał się ze Sławomirem „Kuflem” Kubdylem, który jest jednym z twórców „Grupy wsparcia toru mx, wyścigowego i lotniska w Gorzowie Wielkopolskim”. Podczas spotkania pomysłodawca przedstawił wszystkie koszty inwestycji oraz udowodnił, że takie obiekty w Europie potrafią na siebie zarabiać. Po stronie miasta stoi teraz przygotowanie odpowiednich wyliczeń co do opłacalności takiej inwestycji, aby nie powstał bubel który będzie obciążeniem dla miejskiej kasy.

Władze miasta Gorzowa, które od lat mocno stoi pod znakiem motosportu jest całkiem przychylnie nastawione do projektu. Według założeń tor miałby działać 7 dni w tygodniu, a także da wiele nowych miejsc pracy oraz stały zastrzyk gotówki do budżetu miasta. 

Jednym z głównych aspektów działalności będzie wykorzystanie tego obiektu jako miejsca do szkoleń samochodowych i motocyklowych. Pomysłodawcy liczą, że uda się otworzyć tor motorcrossowy i tor wyścigowy z homologacją, a także tor enduro do organizowania zawodów. Na razie Gorzów na mapie Polski stoi pod znakiem żużla. Pomysłodawcy projektu mają za sobą spore wsparcie mieszkańców miasta.  W ciągu kilku dni na facebookowej grupie uzbierało się prawie 20 tys. zainteresowanych

W ciągu następnych tygodni powinny rozstrzygnąć się dalsze losy gorzowskiego toru.

 

Najnowsze

Klaudia Podkalicka wystartuje w kolejnym rajdzie Pucharu Świata

W nadchodzący weekend przed zawodniczką Automobilklubu Polski bardzo trudny rajd. Impreza zaliczana do Pucharu Świata FIA w rajdach terenowych, Hungarian Baja - odbędzie się w dniach 13 - 16 sierpnia. Klaudia wystartuje w tym rajdzie po raz pierwszy i będzie to solidny test przed domową rundą Baja Poland, która także jest zaliczana do Pucharu Świata.

Na odcinkach oprócz załogi ze Szczecina będzie wiele znakomitych polskich kierowców, także ten weekend to wielkie wydarzenie w rajdach Cross Country i mamy wielką nadzieję, że nasi rodacy wrócą z pucharami.

Łączna długość odcinków specjalnych to 518,5 km. Rajd rozgrywać się będzie przy samym Balatonie, największym jeziorze Węgier oraz Europy Środkowej, znanym głównie jako centrum turystyki. Przed rajdem zawodnicy będą mogli się zapoznać z nawierzchnią na odcinku testowym o długości 4,5 km. W piątek zawodnicy mają do pokonania prolog o długości 2,5 km na torze rally crossowym w miejscowości Nyrad. Załogi pokonają trzy próby sportowe – 3 x 174km, ostatnia będzie puszczona w przeciwnym kierunku.

Klaudia Podkalicka:

„Nie wiem jak opisać moją radość i zadowolenie z możliwości startu po raz pierwszy w rajdzie Hungarian Baja 2015, który należy do Pucharu Świata. Rozgrywać się on będzie przy samym Balatonie. Sam Super Stage liczyć będzie ok. 3 km i odbędzie się na torze rally crossowym. Na rajdzie pojawi się wiele znanych nazwisk! Podczas rajdu będę również jedyną kobietą , która wystartuje w tej imprezie. Start podczas HunGarian Baja będzie moim debiutem, więc trasy są mi zupełnie nieznane – trochę ubolewam nad tym. Upał też nie będzie z pewnością rozpieszczał, ale jedno jest pewne – cieszę jak małe dziecko, że co roku dzięki wsparciu sponsorów TOTAL, B.R.M Chronographes, LightBox, Carmont. Mogę ścigać się w tak wysokiej randze zawodów. Przez ostatnie pół roku bardzo wiele wydarzyło się u mnie, wiele startów, treningów a to wszystko powoduje, że staje się coraz lepszym i bardziej doświadczonym kierowcą. W ostatni weekend start w zespole Team Polaris Deutchland razem z Jutta Kleinschmidt, w ten weekend Hungarian Baja a już w ostatni weekend sierpnia start w najbardziej oczekiwanym rajdzie Baja Poland. Potrzebuję Waszego wsparcia dlatego trzymajcie kciuku za nasz zespół.”

Błażej Czekan:

„Już w ten weekend wystartujemy w HunGarian Baja, rundzie Pucharu Świata FIA w rajdach terenowych. Jestem ogromnie zmotywowany do walki o jak najlepsze miejsce. Mamy dobrze przygotowany samochód i wraz z Klaudią jesteśmy w dobrej formie. Po kilku wspólnych startach i wielu kilometrach testowych zgraliśmy się i tworzymy dobrą załogę. Nasza klasa liczy 12 samochodów, co dodatkowo motywuje i pokaże jakie mamy tempo na świecie i gdzie się znajdujemy obecnie.”

Klaudia Podkalicka – Przebieg kariery:

2002 – Mistrzostwo województwa zachodniopomorskiego.

2004 – 4. miejsce jako pilot załogi – XXV Rajd Magnolii.

2005 – 2. miejsce jako pilot załogi – Puchar Polski Automobilklubów i Klubów w klasie 4.

2006 – najszybsza kobieta w pucharze Kia Picanto Cup, w klasyfikacji generalnej – 15. miejsce.

2007 – Wicemistrzostwo ADAC Logan Cup

2008 – najszybsza kobieta w 46. Rajdzie Barbórki

2009 – 3. miejsce w klasie T1 – I Rajd Baja Poland

2010 – 5. miejsce w klasie T2 – II Rajd Baja Poland

2012 – Wygrany prolog i 8 miejsce w klasie T2 – Rajd Rabakoz Cup 2012

2013 – 11 miejsce w pierwszej rundzie Volkswagen Castrol Cup – Tor Poznań

2013 – 2 miejsce w klasie T2 – Rajd Baja Poland (Mistrzostwa Polski)

2014 – 2 miejsce w klasie T2 – Rajd Baja Poland (Puchar Świata)

2015 – 3 miejsce w klasie T2 – Barjd Baja Drawsko (RMPST i FIA CEZ)

Klaudia Podkalicja to kierowca rajdowy i wyścigowy. Zdobywczyni drugiego miejsca w Pucharze Świata podczas rajdu Baja Poland, Wicemistrzyni Adac Logan Cup, najszybsza kobieta w historii pucharu KIA LOTOS RACE. Instruktorka doskonalenia techniki jazdy, dziennikarka, specjalista ds. bezpieczeństwa na drodze. Córka Mariusza Podkalickiego, czterokrotnego i trzykrotnego Mistrza Polski w Wyścigach Samochodowych. Prowadzą razem Akademię Bezpiecznej Jazdy – Pro Driving Team Podkalicki. Swoją przygodę ze sportem samochodowym rozpoczęła w wieku 13 lat. To jej największa fascynacja, która stanowi kontynuację rodzinnej tradycji. W wieku 15 lat została członkiem i zawodnikiem Automobilklubu Szczecińskiego. Jako pilot i kierowca rozpoczęła starty w rajdach samochodowych…
 

Najnowsze