Ciężarówki przyszłości będą jeździć w konwojach? Zaczyna Scania!
29 marca trzy zestawy Scania wyruszą w zintegrowanym konwoju z Södertälje do Rotterdamu. Holandia, która przewodniczy obecnie Unii Europejskiej wystąpiła z inicjatywą, która ma na celu przyspieszenie rozwoju takich konwojów.
Stosowanie konwojów ma zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach i przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa oraz emisji spalin przez długodystansowy transport drogowy.
Scania jest jednym z uczestników European Truck Platooning Challenge (ang. Europejski Projekt Zintegrowanych Konwojów), który odbywa się od 29 marca do 6 kwietnia 2016 r. Jest to pierwsza tego rodzaju inicjatywa o charakterze międzynarodowym. Projekt ma wsparcie europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów ACEA. Promuje powstanie transeuropejskich korytarzy dla zintegrowanych konwojów i zachęca do nawiązania międzynarodowej współpracy w tej kwestii oraz wprowadzenie stosownych zmian w przepisach UE.
Scania odgrywa rolę lidera w tworzeniu zintegrowanych konwojów złożonych z ciężarówek mogących poruszać się w niewielkiej odległości od siebie nawzajem. Pojazd jadący na przedzie dyktuje zachowanie pozostałych, podążających za nim. W ostatnich latach Scania wykorzystywała zintegrowane konwoje w przewozach na własne potrzeby i w rzeczywistych warunkach drogowych jej zestawy uzyskały oszczędności w zużyciu paliwa rzędu 10%.
Wiele ciężarówek jest obecnie wyposażonych w systemy używające radarów i kamer, które pozwalają utrzymywać relatywnie małą odległość od pojazdu jadącego z przodu. Udoskonalone systemy komunikacji pozwalają skrócić ten dystans do zaledwie 10 metrów. Stało się to możliwe dzięki bezprzewodowemu przesyłowi danych między pojazdami oraz systemom, które automatycznie regulują odstęp i uruchamiają hamulce, gdy to konieczne.
Kierowcy jadący w konwoju są odpowiedzialni za działanie systemu w ich pojazdach i mogą zwiększyć odległość od zestawu z przodu, aby umożliwić np. autu osobowemu włączenie się do ruchu na autostradzie. W każdej chwili mogą również opuścić konwój.
Na odcinku z Södertälje do Malmö, biegnącym po drogach Szwecji, każda Scania będzie holować dodatkową przyczepę, co zwiększy długość pojedynczego zestawu do 32 m.
„Na wybranych odcinkach dróg z powodzeniem testujemy wydłużone zestawy,” mówi Hofstedt. „Dodatkowa przyczepa sprawia, że za jednym razem można przewieźć więcej ładunku, co przyczynia się do zmniejszenia kosztu pokonania tonokilometra o 40% oraz obniżenia emisji dwutlenku węgla o ponad 25%.”
Scania kontynuuje prace nad przyspieszeniem wprowadzenia na drogi pojazdów komunikujących się z infrastrukturą drogową oraz ze sobą nawzajem. Podczas niedawnego Mobile World Congress w Barcelonie, Scania i Ericsson ogłosiły nawiązanie współpracy w tej dziedzinie.
Więcej o zintegrowanych konwojach można zobaczyć na filmie.
Najnowsze
-
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
Nie powinno się jeździć na rezerwie, ani tym bardziej na oparach paliwa. Możemy jednak znaleźć się w sytuacji bez wyjścia, kiedy zatankowanie nie będzie możliwe. Pojawia się wtedy pytanie, jak daleko można przejechać na rezerwie paliwa, a ile samochód przejedzie, kiedy komputer pokaże zasięg 0 km. -
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
-
Najgorsze, co możesz usłyszeć na przeglądzie auta. Gorsze niż niezaliczenie przeglądu
Zostaw komentarz: