Chevrolet Camaro SS i ZL1 zabijają ryby w oceanach
Ich klocki hamulcowe zawierają zbyt dużo miedzi, co zabija ryby.
Entuzjaści tych modeli mieszkający w Kalifornii i Waszyngtonie powinni szybko umieścić w garażach nowego Chevroleta Camaro SS lub ZL1. Oba modele są obecnie nielegalne w tych stanach ze względu na procent miedzi w ich klockach hamulcowych.
Kalifornijski Departament Kontroli Substancji Toksycznych (DTSC) zintensyfikował swoje wysiłki na rzecz regulacji klocków hamulcowych w 2010 roku, kiedy ówczesny gubernator Arnold Schwarzenegger podpisał ustawę o nazwie California Motor Vehicle Friction Material Law. Zabrania ona producentom samochodów i dostawcom sprzedaży klocków hamulcowych „zawierających więcej niż śladowe ilości miedzi, niektórych metali ciężkich i azbestu”. Klocki zawierające metale ciężkie i azbest zostały zakazane w 2014 roku, a zakaz dotyczący klocków hamulcowych zawierających więcej niż 5% miedzi wejdzie w życie w styczniu 2021 roku.
Ustawodawcy wyjaśnili, że miedź jest toksyczna dla wielu organizmów wodnych. Oczywiście pstrągi nie podjadają wysokowydajnych klocków hamulcowych, ale kurz powstający podczas hamowania czasami trafia do rzek i zanieczyszcza wodę, co z kolei szkodzi żyjącym w nich zwierzętom.
Przeczytaj też: Różowy Chevrolet Camaro walczy w słusznej sprawie
Zakaz dotyczy tylko wersji Camaro SS i ZL1 o dużej mocy; pozostałe wersje są nadal dostępne w Kalifornii i Waszyngtonie. Oba modele są też nadal dostępne w innych częściach Ameryki.
Patrząc w przyszłość, Chevrolet planuje ponowne wprowadzenie SS i ZL1 w stanach, które zakazały ich stosowania w roku modelowym 2022. Będzie współpracować ze swoimi dostawcami przy projektowaniu klocków hamulcowych o wysokiej wydajności, zgodnych z przepisami.
Klocki hamulcowe to nie jedyne źródło zanieczyszczeń, które szkodzi organizmom morskim. Według naukowców substancja chemiczna o nazwie 6PPD, która jest używana w wielu oponach i przenoszona do rzek przez deszcz, jest odpowiedzialna za zabijanie łososi koho przy wybrzeżach Pacyfiku. W 2019 roku naukowcy zmierzyli mikrocząstki i mikroplastiki w wodzie deszczowej z 12 małych dopływów w rejonie San Francisco i zauważyli, że prawie połowa z nich była czarna z gumową teksturą. W badaniu podsumowano:
Jednym z potencjalnych źródeł tych cząstek jest zużycie opon pojazdów.
W przeciwieństwie do ekologów (i nie jest to zaskakujące), główni gracze w przemyśle oponiarskim podkreślają, że cząsteczki te nie stanowią znaczącego zagrożenia dla ludzi i środowiska. Mimo to ustawodawcy rozważają wprowadzenie surowszych przepisów dla producentów opon.
Przeczytaj też: Chevrolet Camaro zdobył tytuł World Car Design – galeria
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
Funkcjonariusze CBŚP zatrzymali osoby należące do międzynarodowej grupy przestępczej, zajmującej się kradzieżą samochodów. Podczas działań służb udało się odzyskać kilka skradzionych pojazdów w tym Peugeota 5008, który, jak się okazało, należy do ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Ten podzielił się swoją historią w mediach społecznościowych. -
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
-
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Cześć, mam imię Monika, poznam jakiegoś normalnego faceta, wiem czego chcę od życia, żeby było jasne – nie szukam męża, chcę się po prostu zabawić bez angażowania się w coś poważniejszego. Nie pytaj czy jestem wolna, dla mnie to nie istotne czy kogoś masz. Naturalnie przed spotkaniem chciałabym się lepiej poznać, wymienić się numerami telefonów i zdjęciami, także możemy porozmawiać na portalu randkowym, sprawdź mój profil: http://panieonline.pl/monia89