
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
Gdy europejskie koncerny od lat dominują w segmencie rodzinnych SUV-ów, chińska marka CHERY próbuje przekonać sceptycznych kierowców, że jej wchodzący właśnie na polski rynek model Chery Tiggo 7 to nie tylko atrakcyjna cena, ale też technologia dorównująca zachodnim konkurentom.
Spis treści
- Design i wnętrze – inspiracja Zachodem, ale czy na pewno ta sama jakość?
- Napędy – rewolucyjna hybryda czy tylko ładne liczby w papierze?
- Technologie – dużo funkcji, ale czy działają tak dobrze jak u konkurencji?
- Bezpieczeństwo – czy Chińczycy dogonili Europę?
- Cena – największa broń Chery, ale czy jedyna?
- Czy Chery Tiggo 7 to dobry wybór?
Oficjalne dane techniczne Chery Tiggo 7 brzmią imponująco: hybryda plug-in o zasięgu 1200 km, systemy bezpieczeństwa poziomu L2.5, panoramiczny dach sterowany głosem i 24,6-calowy ekran. Ale czy to wystarczy, by konkurować z uznanymi markami? I dlaczego polscy kierowcy powinni dobrze przemyśleć potencjalny zakup?

Design i wnętrze – inspiracja Zachodem, ale czy na pewno ta sama jakość?
Chery Tiggo 7 to SUV klasy C o wymiarach (4553 mm długości, 1862 mm szerokości i 1696 mm wysokości) zbliżonych do Skody Kodiaq (4697 mm długości, 1882 mm szerokości, 1681 mm wysokości) czy Hyundaia Tucson (4500 mm, 1865 mm, 1651 mm). Całkiem przestronne wnętrze z bagażnikiem o pojemności do 1305 litrów i panoramicznym dachem (1,1 m²) ma przyciągać rodziny szukające komfortu. Producent chwali się dwuwarstwowymi szybami dźwiękoszczelnymi i „premium” wykończeniami, ale pierwsze wrażenia z kontaktu z samochodem budzą wątpliwości.

- Plusy: duża przestrzeń, nowoczesny wygląd deski rozdzielczej z zakrzywionym ekranem.
- Minusy: twarde plastiki w miejscach, gdzie europejska konkurencja stosuje miękkie materiały, widoczne niedoskonałości montażowe (np. nierówne szczeliny między panelami).
Projektanci zadbali o to, aby Chery Tiggo 7 wyglądało jak auto z segmentu premium, ale w detalach widać oszczędności.

Napędy – rewolucyjna hybryda czy tylko ładne liczby w papierze?
Chery Tiggo 7 oferuje dwa warianty napędowe:
- Silnik benzynowy 1.6T-GDI + 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa (7DCT) – brak oficjalnych danych o mocy i zużyciu paliwa.
- Hybryda plug-in (PHEV) 1.5T-GDI + DHT – deklarowane spalanie 0,8 l/100 km i zasięg do 1200 km.
Czy to naprawdę działa?
- Chery chwali się rekordową sprawnością układu hybrydowego (48%), ale nie ma jeszcze niezależnych testów potwierdzających te wartości; auto dopiero wjedzie na rynek latem.
- Dla porównania: Toyota RAV4 PHEV ma zasięg ok. 75 km w trybie elektrycznym i sprawdzoną niezawodność, a Kia Sportage PHEV oferuje podobne osiągi, ale z lepszą gwarancją (7 lat).

Wersja z napędem na cztery koła ma tryby jazdy (m.in. Off-road, Śnieg, Piasek), ale brakuje jak dotychczas informacji, jak radzi sobie w rzeczywistych warunkach.
Technologie – dużo funkcji, ale czy działają tak dobrze jak u konkurencji?
Tiggo 7 ma wiele rozwiązań znanych z europejskich SUV-ów:
- 24,6-calowy ekran – duży, ale interfejs bywa opóźniony (testy w Chinach wskazują na problemy z responsywnością).
- System ADAS poziomu L2.5 – asystent pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, kamera 360°.
- Bezprzewodowe ładowanie 50W, audio Sony – to zdecydowanie mocne strony.

Ale…
- Systemy bezpieczeństwa nie są jeszcze przetestowane przez Euro NCAP (wyniki dopiero w III kwartale 2025).
- Toyota, Volkswagen, Hyundai oferują podobne funkcje, ale z dłuższą historią udoskonaleń.
Bezpieczeństwo – czy Chińczycy dogonili Europę?
Chery podkreśla, że Tiggo 7 ma:
- 7 poduszek powietrznych,
- nadwozie w 60% z wysokowytrzymałej stali.
Ale brak oceny Euro NCAP to poważny minus. Dla porównania:
- Skoda Kodiaq – 5 gwiazdek,
- Volvo XC60 – jeden z najbezpieczniejszych SUV-ów na rynku.
Czy warto ryzykować? Jeśli bezpieczeństwo jest priorytetem, lepiej poczekać na testy.

Cena – największa broń Chery, ale czy jedyna?
Szacowana cena Chery Tiggo 7 PHEV w Polsce to widełki od 120-160 tys. zł. To znacznie taniej niż:
- Skoda Kodiaq PHEV (od 210 tys. zł),
- Toyota RAV4 PHEV (od 230 tys. zł).
Ale…
- MG (inna chińska marka) już pokazała, że niska cena czasem idzie w parze z niższą trwałością.
- Sieć serwisowa Chery w Polsce dopiero się rozwija (planowane jest 25 salonów do końca 2025 roku).

Czy Chery Tiggo 7 to dobry wybór?
Dla kogo jest ten SUV?
- Dla osób szukających taniego, dobrze wyposażonego samochodu i gotowych na eksperyment z nową marką.
- Dla tych, którzy wierzą w chińską technologię i nie boją się potencjalnych problemów z serwisem.
Kto powinien unikać?
- Kierowcy ceniący sprawdzoną jakość i bezpieczeństwo – lepiej wybrać Skodę, Toyotę lub Volkswagena.
- Osoby, które nie chcą być „królikami doświadczalnymi” dla nowej marki na rynku.
Chery Tiggo 7 to zatem ciekawa propozycja, ale jako model SUV-a, to żadna większa nie rewolucja. Jeśli cena będzie naprawdę atrakcyjna, może przyciągnąć część klientów. W długim terminie, dopiero niezależne testy i rozwój sieci serwisowej pokażą, czy Chińczycy są w stanie konkurować z europejskimi gigantami.
Źródła: oficjalne materiały Chery, Euro NCAP, testy konkurencyjnych modeli, analizy rynkowe.
Najnowsze
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
Filarami filozofii Alpine jest lekkość, francuski savoir vivre oraz uśmiech na twarzy kierowcy. To te elementy przyświecały projektantom modelu A290, bazującego na niedawno wskrzeszonym Renault 5. Elektryczny hothatch nie tylko pokazuje silną zmianę kierunku rozwoju marki, ale jednocześnie stanowi zapowiedź nadchodzącej gamy. Plany producenta obejmują bowiem aż siedem nowych modeli Alpine, które mają zostać wprowadzone […] -
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Motocykliści giną 27 razy częściej niż kierowcy aut! Wypadki na jednośladach w Polsce: statystyki, przyczyny i jak jeździć bezpieczniej
-
Chińskie baterie litowo-jonowe biją rekordy! 520 km zasięgu w 5 minut – czy to koniec ery spalinówek?
-
6. Rajd Motocyklowy Weteranów – relacja z hołdu bohaterom
Zostaw komentarz: